Drágulhat a liszt és a kenyér
Az évek óta tartó és egyre szorítóbb piaci környezetben az áremelkedési hullám az ellátásban meghatározó szerepet betöltő hazai sütőipari vállalatokat is elérte, amely hatással van a legalapvetőbb élelmiszer, a kenyér előállítására is. A Magyar Pékszövetség ezért mindent megtesz, hogy az ágazat profitot termeljen, illetve a veszteségeit minimalizálja – olvasható a penzcentrum.hu-n.
Korábban a Pénzcentrum beszámolt arról, hogy várhatóan drágulni fog a liszt ára Magyarországon, így a kenyér is többe kerül majd. A drágulásra pedig most reagált a Magyar Pékszövetség is. Közleményükben a következőket írják:
A sütőipari termékek előállításhoz szakemberekre van szükség. A munkabérek emelkedése minden év elején a kötelező minimálbér emelkedés hatására megnöveli az előállítási költséget. Ám a minimálbér és a garantált bérminimum kötelező emelése nemcsak folyamatos költségnövekedést eredményez a cégeknél, hanem erőteljes bérfelhajtó hatása a teljes munkaerő állományra kiterjed.
Ennek oka egyrészt a munkaerő megtartáson túl a többi ágazat elszívó hatása, másrészt a fizikai dolgozók hiányát más szektorból csak erőteljes emeléssel lehet pótolni – mondta a Magyar Pékszövetség elnöke, Septe József.
Idén januárban a malmok – mint a legjelentősebb alapanyagbeszállítók – jelezték a liszt árának emelkedését. A fogyasztók mindennapi ellátásban jelentős szerepet betöltő sütőipari vállalkozásoknál ez egy újabb költségnövelő tényezőt jelent. A bérek és az alapanyagárak mellett az energia-, az üzemanyag- és logisztikai költségek emelkedése is gondot okoz a vállalkozásoknál. Az energiaköltségek is jelentősen megemelkedtek 2019 azonos időszakához képest, a gáz 25-30 százalékkal, a villamos energia 50 százalékkal nőtt. „Az elhúzódó forintgyengülés kellemetlen mellékhatása, hogy magasabb lett az importtermékek átvételi ára, így drágábbak lettek a sütőipari alapanyagok is” – részletezte Septe József.
A szervezet elnöke szerint ez a negatív összhatás komolyan sújtja a sütőipart és jövedelmezőségét. A Magyar Pékszövetség és a Nemzeti Agrárkamara megrendelésére az Agrárgazdasági Kutató Intézet által elvégzett 2018-as és 2019-es tanulmány is egyértelműen kimondta, hogy a sütőipari termékek jövedelmezősége évek óta rendkívül alacsony: a legalapvetőbb termékköröket veszteséggel, a legtöbbet pedig minimális, de mindenképpen csökkenő árréssel gyártják a hazai sütőipari vállalkozások.
Az elnök szerint az emelkedő költségek hatása termékenként és pékségenként eltérő, a vállalkozások piaci erejükhöz mérten tudják érvényesíteni a fogyasztói árakban a megnövekedett költségeiket. A termékek magas ÁFA tartalma is negatívan hat a fogyasztói árakra.
„A Magyar Pékszövetség elnökeként azt mondhatom, hogy olyan mértékben és meredeken emelkednek a hazai sütőipari cégek költségei, hogy az élelmiszeriparban legutolsóként, de kénytelenek lesznek árat emelni a saját túlélésük érdekében. Hosszú távú és fenntartható megoldást pedig csak az automatizálás erősítésével érhetnek el, ehhez azonban jövedelmezőség kell. A jelenlegi helyzetben esélye sincs a pékségeinknek a fejlesztésekre! Összességében, kétszámjegyű áremelésre lenne szüksége a sütőiparnak ahhoz, hogy végre ne a veszteséges vagy minimális profitot hozó iparágak közé tartozzon” – tette hozzá a szervezet vezetője. (penzcentrum.hu)
Kapcsolódó cikkeink
A múlt ízei a jövő egészsége
A Magyar Pékszövetség által április elején 14. alkalommal kiírt szakmai…
Tovább olvasom >Lezárult a tavaszi élelmiszerlánc-ellenőrzés: közel két tonna élelmiszert vontak ki a forgalomból
Március 24. és április 18. között zajlott az idei tavaszi…
Tovább olvasom >A Magyar Pékszövetség XIV. Szent István napi Kenyérverseny felhívása
A Magyar Pékszövetség 2025-ben is meghirdette az ország egyik legrangosabb…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az euróövezetben és az Európai Unióban havi összevetésben csökkentek, éves szinten nőttek a termelői árak áprilisban
Az euróövezetben és az Európai Unióban (EU) havi összevetésben csökkentek,…
Tovább olvasom >Beperelte a Sheint a Tudatos Vásárlók Egyesülete: sötét trükkökkel manipulálják a vásárlókat
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) több európai fogyasztóvédelmi szervezettel közösen…
Tovább olvasom >Óvatos optimizmus a turizmusban: májusban javult a konjunktúra, de még mindig mínuszban az ágazat
2025 májusában enyhe javulásról számoltak be a turisztikai vállalkozások: a…
Tovább olvasom >