Raskó György: az alapvető élelmiszerek megvásárlása is komoly kihívást jelent számos magyar háztartás számára
A magyar lakosság körében továbbra is érzékelhető az elszegényedés súlyos problémája, állítják a szakértők. Raskó György agrárközgazdász szerint már az alapvető élelmiszerek megvásárlása is komoly kihívást jelent számos magyar háztartás számára. A becslések szerint a lakosság 40%-a minimálisra szorította kiadásait, csakis a legszükségesebb élelmiszereket vásárolva.
Az elszegényedés hátterében a vásárlóerő jelentős gyengülése áll. Raskó szerint a vásárlóerő alacsony szintje hosszú távon is fennmaradhat, és az élelmiszerfogyasztás sem várható, hogy növekedni fog. Emellett a lakosság általában sem várható, hogy többet költsön az élelmiszerekre – írja az Agrárszektor.
Az élelmiszer-kiskereskedelmi árindex további emelkedését nehéz várni, tekintettel a vásárlóerő jelentős visszaesésére. Raskó György szerint azok a kiskereskedelmi láncok, amelyek nem veszik figyelembe a vásárlói viselkedést és az árakat, elveszíthetik ügyfeleiket. A Gazdasági Versenyhivatal árfigyelő rendszerére is kevesebb szükség van, mint korábban, mivel a lakosság egyre inkább tudatosan választja az áruházakat.
A forint árfolyamának stabilizálódása esetén az árak emelkedése nem valószínű, azonban további gyengülése esetén egy 2-3%-os áremelkedésre lehet számítani. Különös figyelmet érdemel az importált zöldségek növekvő aránya, amelyek esetében a forint gyengülése hamarabb érvényesül az árakban.
A diszkontláncok egyre meghatározóbb szerepet játszanak az élelmiszer-kiskereskedelemben, ami további versenyhelyzetet teremt az ágazatban.
Kapcsolódó cikkeink
A reálkeresetek emelkedése kihat a fogyasztásra, ami a gazdaság élénkítése miatt fontos
A reálkeresetek emelkedése azt jelenti, hogy több pénz marad az…
Tovább olvasom >GKI: Tényleg sokat adóznak a magyarok?
A közbeszédben gyakran találkozunk a magas hazai adókulcsok kritikájával. Ha…
Tovább olvasom >Lassult az euróövezet gazdasági aktivitásának növekedése júliusban
A várt mérsékelt gyorsulás helyett lassult az euróövezet gazdasági aktivitásának…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megvette a Valeo Foods az Appalaches Nature-t
Megvásárolta a Valeo Foods Group a kanadai juharszirup-gyártó Appalaches Nature-t.…
Tovább olvasom >Franciaországban és Brazíliában növekszik, Európában küszködik a Carrefour
Az Európában meglehetős kihívást jelentő körülmények ellenére elégedett a Carrefour…
Tovább olvasom >Közel felére esett vissza az élelmiszer-ipari innovációk száma 2007 óta
A Mintel piackutató cég szerint a 2024 januárja és májusa…
Tovább olvasom >