Rájár a rúd a Sheinre
A Shein, a fast fashion online divatkereskedelem egyik vezető szereplője, különböző kihívásokkal néz szembe az IPO, azaz elsődleges tőzsdei részvénykibocsátás tervezése során. A cég eredetileg Kínában alapított, majd később Szingapúrba költöztetett központjával már régóta a nemzetközi piacokat célozza, azonban számos társadalmi és politikai kritika kereszttüzében találta magát.
A vállalat körüli legnagyobb aggodalmak egyike a beszállítói láncban fellelhető, gyakran kritizált munkakörülmények. A Shein több mint 5400 beszállítóval dolgozik együtt, amelyek jellemzően Kínában működnek, és sok esetben kifogásolható munkafeltételeket biztosítanak a dolgozóik számára. Emellett a vállalat gyakran él vissza a kedvezményes vámokkal, amelyekkel mesterségesen tartja alacsonyan a termékek árait, ezzel is torzítva a piaci versenyfeltételeket.
A Shein IPO-jának terveit tovább bonyolítja a politikai ellenállás is. Az Amerikai Egyesült Államokban, ahol a Shein appja 2021-ben az Amazonét megelőzve lett az egyik legtöbbet letöltött alkalmazás, Mark Rubio republikánus szenátor vezetésével kétpárti támadássorozat indult a cég ellen. A vádak között szerepel a vámszabályokkal való visszaélés, a munkakörülmények kritikája és a cég kínai háttere. Ennek eredményeként a Shein IPO-ja New Yorkban nem valósult meg, Londonban pedig továbbra is bizonytalan a helyzet, noha a vállalat vezetői már egyeztettek a brit konzervatív kormány és az ellenzéki munkáspárt képviselőivel is.
A Shein helyzete rávilágít arra a kihívásra, amellyel a globális piacon működő, de kínai gyökerekkel rendelkező cégek szembesülnek. A politikai, társadalmi és gazdasági nyomás együttes hatása alatt a Sheinnek komoly döntéseket kell hoznia arról, hogy melyik piacra, milyen stratégiával lépjen be, és hogyan kezelje a folyamatosan változó nemzetközi viszonyokat. Az IPO tervek mellett a vállalatnak arra is figyelmet kell fordítania, hogy javítsa a munkakörülményeket és átláthatóbbá tegye üzleti gyakorlatait, hogy csökkentse a befektetői és fogyasztói bizalmatlanságot.
Kapcsolódó cikkeink
Algoritmusok irányítják a kosarat – így alakítják át az online platformok a vásárlói döntéseket
Az impulzusvásárlás már nem csupán fogyasztói pszichológia, hanem üzleti modell:…
Tovább olvasom >Beperelte a Sheint a Tudatos Vásárlók Egyesülete: sötét trükkökkel manipulálják a vásárlókat
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) több európai fogyasztóvédelmi szervezettel közösen…
Tovább olvasom >Shein ellen indított közös vizsgálatot az Európai Unió – súlyos fogyasztóvédelmi aggályok merültek fel
Közösen indított eljárást a kínai Shein webáruház ellen az Európai…
Tovább olvasom >További cikkeink
A lakosság harmada keresi még, hogyan tudna egészségesebben étkezni, és csak minden negyedik magyar táplálkozik tudatosan
Az étkezés nemcsak testünk megfelelő működésének alapja, hanem kritikus szerepe…
Tovább olvasom >Válaszutak éve: így reagáltak a baromfiipar szereplői a kihívásokra 2024-ben
A 2024-es év fordulópontot jelentett a hazai baromfiipar számára: a…
Tovább olvasom >Ezek lettek most a legolcsóbb termékek a boltokban
Miközben a boltok polcain még mindig találunk olyan termékeket, amelyek…
Tovább olvasom >