Rájár a rúd a Sheinre
A Shein, a fast fashion online divatkereskedelem egyik vezető szereplője, különböző kihívásokkal néz szembe az IPO, azaz elsődleges tőzsdei részvénykibocsátás tervezése során. A cég eredetileg Kínában alapított, majd később Szingapúrba költöztetett központjával már régóta a nemzetközi piacokat célozza, azonban számos társadalmi és politikai kritika kereszttüzében találta magát.
A vállalat körüli legnagyobb aggodalmak egyike a beszállítói láncban fellelhető, gyakran kritizált munkakörülmények. A Shein több mint 5400 beszállítóval dolgozik együtt, amelyek jellemzően Kínában működnek, és sok esetben kifogásolható munkafeltételeket biztosítanak a dolgozóik számára. Emellett a vállalat gyakran él vissza a kedvezményes vámokkal, amelyekkel mesterségesen tartja alacsonyan a termékek árait, ezzel is torzítva a piaci versenyfeltételeket.
A Shein IPO-jának terveit tovább bonyolítja a politikai ellenállás is. Az Amerikai Egyesült Államokban, ahol a Shein appja 2021-ben az Amazonét megelőzve lett az egyik legtöbbet letöltött alkalmazás, Mark Rubio republikánus szenátor vezetésével kétpárti támadássorozat indult a cég ellen. A vádak között szerepel a vámszabályokkal való visszaélés, a munkakörülmények kritikája és a cég kínai háttere. Ennek eredményeként a Shein IPO-ja New Yorkban nem valósult meg, Londonban pedig továbbra is bizonytalan a helyzet, noha a vállalat vezetői már egyeztettek a brit konzervatív kormány és az ellenzéki munkáspárt képviselőivel is.
A Shein helyzete rávilágít arra a kihívásra, amellyel a globális piacon működő, de kínai gyökerekkel rendelkező cégek szembesülnek. A politikai, társadalmi és gazdasági nyomás együttes hatása alatt a Sheinnek komoly döntéseket kell hoznia arról, hogy melyik piacra, milyen stratégiával lépjen be, és hogyan kezelje a folyamatosan változó nemzetközi viszonyokat. Az IPO tervek mellett a vállalatnak arra is figyelmet kell fordítania, hogy javítsa a munkakörülményeket és átláthatóbbá tegye üzleti gyakorlatait, hogy csökkentse a befektetői és fogyasztói bizalmatlanságot.
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >Egymilliárd dolláros iparággá válhat a közösségi kereskedelem 2028-ra
Egy új tanulmány szerint a közösségi kereskedelmi (social commerce) piac…
Tovább olvasom >A Shein európai egységének árbevétele elérte a mintegy 7,7 milliárd eurót
A Shein divatplatform tavaly 7,68 milliárd eurós bevételt generált Európában,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >