Rájár a rúd a Sheinre
A Shein, a fast fashion online divatkereskedelem egyik vezető szereplője, különböző kihívásokkal néz szembe az IPO, azaz elsődleges tőzsdei részvénykibocsátás tervezése során. A cég eredetileg Kínában alapított, majd később Szingapúrba költöztetett központjával már régóta a nemzetközi piacokat célozza, azonban számos társadalmi és politikai kritika kereszttüzében találta magát.
A vállalat körüli legnagyobb aggodalmak egyike a beszállítói láncban fellelhető, gyakran kritizált munkakörülmények. A Shein több mint 5400 beszállítóval dolgozik együtt, amelyek jellemzően Kínában működnek, és sok esetben kifogásolható munkafeltételeket biztosítanak a dolgozóik számára. Emellett a vállalat gyakran él vissza a kedvezményes vámokkal, amelyekkel mesterségesen tartja alacsonyan a termékek árait, ezzel is torzítva a piaci versenyfeltételeket.
A Shein IPO-jának terveit tovább bonyolítja a politikai ellenállás is. Az Amerikai Egyesült Államokban, ahol a Shein appja 2021-ben az Amazonét megelőzve lett az egyik legtöbbet letöltött alkalmazás, Mark Rubio republikánus szenátor vezetésével kétpárti támadássorozat indult a cég ellen. A vádak között szerepel a vámszabályokkal való visszaélés, a munkakörülmények kritikája és a cég kínai háttere. Ennek eredményeként a Shein IPO-ja New Yorkban nem valósult meg, Londonban pedig továbbra is bizonytalan a helyzet, noha a vállalat vezetői már egyeztettek a brit konzervatív kormány és az ellenzéki munkáspárt képviselőivel is.
A Shein helyzete rávilágít arra a kihívásra, amellyel a globális piacon működő, de kínai gyökerekkel rendelkező cégek szembesülnek. A politikai, társadalmi és gazdasági nyomás együttes hatása alatt a Sheinnek komoly döntéseket kell hoznia arról, hogy melyik piacra, milyen stratégiával lépjen be, és hogyan kezelje a folyamatosan változó nemzetközi viszonyokat. Az IPO tervek mellett a vállalatnak arra is figyelmet kell fordítania, hogy javítsa a munkakörülményeket és átláthatóbbá tegye üzleti gyakorlatait, hogy csökkentse a befektetői és fogyasztói bizalmatlanságot.
Kapcsolódó cikkeink
Az online ruhavásárlás nehézségeit segít kiküszöbölni a Google
A Google új funkcióval bővítette keresőmotorját, amely forradalmasíthatja az online…
Tovább olvasom >Fulladásveszélyes cumik és mérgező esőkabátok: uniós vizsgálat alatt a Temu és a Shein termékáradata
Babacumik, amelyek fulladást okozhatnak, UV-szűrő nélküli napszemüvegek, tiltott vegyi anyagokat…
Tovább olvasom >Divatipar: mi történik a ruháinkkal, mielőtt és miután megvesszük őket?
Az egyik budapesti plázában sétálva talán bele sem gondolunk: vajon…
Tovább olvasom >További cikkeink
Provident: magyarok egyre nagyobb részének kihívás kijönni a jövedelméből
A magyarok egyre nagyobb részének kihívás kijönni a jövedelméből, a…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Mesterséges intelligencia a munkahelyeken: kik használják az AI-t?
Mesterséges intelligencia a munkahelyeken: kik használják az AI-t? A GKI…
Tovább olvasom >Továbbra is stabil a hazai munkaerőpiac
Továbbra is stabil a hazai munkaerőpiac, a foglalkoztatottak száma évek…
Tovább olvasom >