Rájár a rúd a Sheinre
A Shein, a fast fashion online divatkereskedelem egyik vezető szereplője, különböző kihívásokkal néz szembe az IPO, azaz elsődleges tőzsdei részvénykibocsátás tervezése során. A cég eredetileg Kínában alapított, majd később Szingapúrba költöztetett központjával már régóta a nemzetközi piacokat célozza, azonban számos társadalmi és politikai kritika kereszttüzében találta magát.
A vállalat körüli legnagyobb aggodalmak egyike a beszállítói láncban fellelhető, gyakran kritizált munkakörülmények. A Shein több mint 5400 beszállítóval dolgozik együtt, amelyek jellemzően Kínában működnek, és sok esetben kifogásolható munkafeltételeket biztosítanak a dolgozóik számára. Emellett a vállalat gyakran él vissza a kedvezményes vámokkal, amelyekkel mesterségesen tartja alacsonyan a termékek árait, ezzel is torzítva a piaci versenyfeltételeket.
A Shein IPO-jának terveit tovább bonyolítja a politikai ellenállás is. Az Amerikai Egyesült Államokban, ahol a Shein appja 2021-ben az Amazonét megelőzve lett az egyik legtöbbet letöltött alkalmazás, Mark Rubio republikánus szenátor vezetésével kétpárti támadássorozat indult a cég ellen. A vádak között szerepel a vámszabályokkal való visszaélés, a munkakörülmények kritikája és a cég kínai háttere. Ennek eredményeként a Shein IPO-ja New Yorkban nem valósult meg, Londonban pedig továbbra is bizonytalan a helyzet, noha a vállalat vezetői már egyeztettek a brit konzervatív kormány és az ellenzéki munkáspárt képviselőivel is.
A Shein helyzete rávilágít arra a kihívásra, amellyel a globális piacon működő, de kínai gyökerekkel rendelkező cégek szembesülnek. A politikai, társadalmi és gazdasági nyomás együttes hatása alatt a Sheinnek komoly döntéseket kell hoznia arról, hogy melyik piacra, milyen stratégiával lépjen be, és hogyan kezelje a folyamatosan változó nemzetközi viszonyokat. Az IPO tervek mellett a vállalatnak arra is figyelmet kell fordítania, hogy javítsa a munkakörülményeket és átláthatóbbá tegye üzleti gyakorlatait, hogy csökkentse a befektetői és fogyasztói bizalmatlanságot.
Kapcsolódó cikkeink
A Temu már az európai élelmiszerpiacot is célba vette
Egyre komolyabb fenyegetést jelent az európai kiskereskedelem számára a kínai…
Tovább olvasom >Vámmentességet kapott több francia konyakmárka Kínában, de nem mindenki örül
Szombattól életbe lépett Kínában az Európai Unióból származó brandy-importra kivetett,…
Tovább olvasom >Kína dömpingellenes intézkedéseket vezet be az unióból importált borpárlatokra
A kínai kereskedelmi minisztérium pénteken dömpingellenes intézkedéseket jelentett be az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszahívja az irodába dolgozóit a Starbucks
Szigorítja a Starbucks a hibrid munkavégzés szabályait: októbertől a vállalat…
Tovább olvasom >Fojtott tempóban: a cégvilág még zsugorodik, de lassul a visszaesés
A hazai cégek száma továbbra is csökken, de a visszaesés…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: több mint 1,5 éve folyamatosan nő a fizetések vásárlóereje
Brüsszel hosszú ideje elhibázott gazdaságpolitikát folytat, a háborút támogatja a…
Tovább olvasom >