Raiffeisen: 2,5 százalék lehet idén a gazdasági növekedés
A korábban várt 4,5 százalék helyett az idei gazdasági növekedés 2,5 százalékos, a jövő évi pedig 2 százalék körüli lehet Magyarországon – ismertette Török Zoltán, a Raiffeisen Bank elemzője a pénzintézet legfrissebb előrejelzését online sajtótájékoztatón csütörtökön. A Raiffeisen előrejelzése 10 százalék körüli éves inflációt jelez előre az idén, ami jövőre 6 százalékra csökkenhet.
Török Zoltán megjegyezte, hogy a lakossági inflációs teher enyhítése érdekében a kormány számos intézkedést hozott. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) számításai szerint márciusban már közel 4 százalékponttal fogták vissza ezek az intézkedések az inflációt.
Az infláció emelkedése miatt az MNB folytatja a kamatemelést, és a kamatkörnyezet emelkedése révén az államadósság finanszírozása is egyre többe kerül; a finanszírozási költségek növekedése legalább a GDP 0,5 százalékával növeli az államháztartási hiányt – fejtette ki az elemző.
Hozzátette, hogy számos bevételi tételt alultervezett a kormány, elsősorban a fogyasztáshoz kapcsolódó adók esetében várható, hogy a tényleges beérkező források jóval meghaladják majd a tervezettet. Az elemző szerint ugyanakkor még így is szükség lehet a GDP 1-1,5 százalékát százalékát kitevő költségvetési konszolidációra, ha a kormányzat tartani szeretné a tervezett 4,9 százalékos államháztartási hiányt.
Török Zoltán kitért egyebek mellett arra, hogy az egy évvel ezelőttihez képest az energiahordozók ára 2,5-3-szorosára emelkedett, már tavaly is egyre többet kellett fizetni az energiaimportért, és ez a helyzet idén csak romlik.
Az elemző szerint Magyarország külkereskedelmi egyenlegének többlete várhatóan elolvad, és nagy valószínűséggel hiánnyal zárja az évet a külkereskedelem. Ez hatással lesz a folyó fizetési mérlegre is, amely már tavaly a GDP 3 százaléka fölötti hiányt mutatott – mondta.
Kapcsolódó cikkeink
Euromonitor: lesz, aki nyer, és lesz, aki veszít Kína gazdasági növekedésének lassulásán
Lassulóban a világgazdaság növekedése, és bár a kilátások javulnak, az…
Tovább olvasom >Green Friday kampányt indít a Mastercard, hogy felhívja a figyelmet a tudatos költekezésre
A Mastercard a közelgő ünnepi vásárlási szezon előtt indítja el…
Tovább olvasom >A folyamatos kihívások ellenére a magyar gazdaság ellenállóképessége jó
A folyamatos kihívások és válságok ellenére a magyar gazdaság ellenállóképessége, teljesítménye kifejezetten…
Tovább olvasom >További cikkeink
A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >A Magyar Marketing Szövetség a szakma utánpótlásáért
A Magyar Marketing Szövetség aktívan tesz a szakma jövőjéért, ezért…
Tovább olvasom >