Racionalizálási törekvései közepette növeli európai jelenlétét az Aldi Nord
2023-as fenntarthatósági jelentése szerint 5,9%-kal nőtt az Aldi Nord nettó árbevétele, ami a kulcsfontosságú európai piacokon való terjeszkedésének köszönhető. Annak ellenére, hogy a kereskedő kivonult Dániából, rekord növekedést ért el Lengyelországban, Spanyolországban és Portugáliában. A vállalat a fogyasztói kereslet változására reagálva racionalizálta választékát, kiemelten figyel a sajátmárkás termékekre és bővítette növényi alapú kínálatát.
Közzétette az Aldi Nord a 2023-as évre vonatkozó fenntarthatósági jelentését, amely alapján a csoport – amerikai Trader Joe’s nélküli – teljes nettó árbevételének 27 milliárd euróról 28,6 milliárd euróra történő 5,9%-kal nőtt.
2023-ban az Aldi Nord lezárta azt az évek óta tartó szerkezetátalakítást, mely megalapozta a vállalat működésében kívánatos fordulatot támogató stratégiát, amelynek célja, hogy 2026-ra 6000 üzletet működtessen Európa-szerte. A növekedés szempontjából kulcsfontosságúnak ítélt piacok közé tavaly Franciaország, Lengyelország és Spanyolország tartozott. Miközben a Dániából történt kivonulás miatt az üzletek száma a 2022-es 5430-ról 2023-ban 5331-re csökkent, egyes régiókban figyelemre méltó növekedés volt látható.
Soha nem látott mértékű hálózatbővülés Lengyelországban és Spanyolországban
Az Aldi Nord rekordméretű bővülésről számolt be három elsődleges növekedési piacán: Lengyelországban, Spanyolországban és Portugáliában. Lengyelországban az üzletek száma a 2022-es 251-ről 2023-ra 308-ra emelkedett, ami 57 új helyiséget jelent. Spanyolországban szintén erőteljes volt a növekedés: a hálózat 43 új üzlettel a 2022-es 394-ről 437-re bővült. Portugáliában ugyanez idő alatt az üzletek száma 19 új helyszínnel kiegészülve 122-ről 141- re nőtt.
Az Aldi Nord hazai piacán, Németországban a hálózat folyamatos optimalizálása révén az üzletszám mintegy 2202-ben stabilizálódott, ami eggyel több, mint egy évvel korábban.
Egyedül a növekedési területként jelölt francia piacon történt enyhe csökkenés az üzletszámban: a 2022-es 1.321-ről 2023-ban 1.294-re.
Erőteljes az elmozdulás a saját márkák irányába
A saját márkák aránya az Aldi Nord standard kínálatában 2021 vs 2023
A választék racionalizálása az egyes piacokon
A jelentésből kitűnik a választék racionalizálására való fokozott összpontosítás, ami egyben a termékválasztéknak a testvérvállalattal, az Aldi Süddel való összehangolására irányuló folyamatos erőfeszítéseket, valamint a beszerzés és a logisztika hatékonyabbá válását tükrözi.
A standard választékban szereplő termékek száma csoportszinten a 2022-es 1.938 SKU-ról 2023-ban 1.867-re csökkent. Franciaországban és Hollandiában volt a legjelentősebb a visszaesés, ahol az árucikkek száma 2.407-ről 1.798-ra, illetve 1.934-ről 1.799-re csökkent. Ezzel szemben az Aldi Nord Portugáliában, ahol az Aldi a nagy szupermarket-üzemeltetők után a nyolcadik legnagyobb élelmiszer-kiskereskedő, 2.094-ről 2.141 tételre bővítette standard választékát.
Növekvő hangsúly a saját márkás és növényi alapú termékeken
Az Aldi Nord egyre nagyobb hangsúlyt fektet a saját márkás termékekre, melyek aránya a csoporton belül a 2022-es 80,9%-ról 83,4%-ra nőtt 2023-bana. Ez a tendencia különösen hangsúlyos volt Lengyelországban, ahol a sajátmárkás termékek aránya a messze legalacsonyabb 56,9%-ról 61,5%-ra emelkedett.
A bio túl drága
Annak ellenére, hogy a kiskereskedő 2023 májusában partnerséget kötött a németországi Naturland biogazdálkodói szövetséggel, az Aldi Nord csoportszinten a 2022-es 1.104-ről 2023-ban 892-re csökkentette a biotermékek számát. Ezzel szemben a Fairtrade tanúsítvánnyal rendelkező termékek száma a 2022-es 332-ről 2023-ban 429-re nőtt, míg a vegetáriánus és vegán termékek száma jelentősen, 975-ről 1134-re emelkedett a standard és az akciós kínálatban. Ez a fejlődés összhangban áll az Aldi MyVay sajátmárkás növényi alapú termékcsaládjának bővítésével, amellyel a vállalat a fogyasztók klímabarát és egészséges táplálkozás iránt növekvő érdeklődését kívánja meglovagolni.
Kapcsolódó cikkeink
Piactér-koncepciójával a szupermarketizáció útjára lépett a Penny Németországban
A Penny németországi piactér-koncepciója evolúciós lépés a szupermarketizáció útján. A…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Áttörést ért el a DairyX a tejmentes kazein előállításával
Jelentős előrelépést tett az izraeli DairyX Foods start-up a tejmentes…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új AI alapú tervezőeszközzel segíti az amerikai kereskedőket az Alibaba
Az Alibaba International bevezette a kis- és középvállalkozások igényeire szabva…
Tovább olvasom >Jézus volt az első kommunikátor
Kőszegi András márkatanácsadó volt a Futuretalks Krozsó Szilviával podcastsorozatunk legutóbbi…
Tovább olvasom >