Racionálisabb virslivásárlókat hozott a válság
A virslik esetében a fogyasztók elfogadják az önkiszolgáló csomagolást, nem tulajdonítanak előnyöket a csemegepultos variánsoknak. A kimért virsli árelőnye is egyre kisebb. Fontos ezt tudni a szilveszteri szezon előtt, amelyet a gyártók óvatos optimizmussal várnak. Vannak ugyanis jelek arra nézve, hogy a vásárlók nem csupán az ártáblák bűvöletében döntenek, hanem józanul felmérik a kínálatot, és lehetőségeikhez szabva minőségi termékeket választanak az ünnepi asztalra.A spórolós hangulat egyik nyertese a húskészítmények között legalacsonyabb árfekvéssel rendelkező vörösáru. Ezen belül is a virsli mind mennyiségben, mind értékben növelte piacát a Nielsen két legutóbbi 12 hónapos periódusának összehasonlításában. Ez különösen annak fényében jó eredmény, hogy a virsli sem tudta kivonni magát a készítmények általános idei áremelkedési hullámából. Ha a legutóbbi, 2009. július–augusztusi periódust nézzük, az önkiszolgáló kiszerelés (kilogrammra vetített) 1088 forintos átlagára 104, a kimért 996 forintja pedig 191 forinttal több az egy évvel korábban regisztráltnál.
Ez azt is jelenti, hogy a kétféle kiszerelés közötti árkülönbség csökkenő tendenciát mutat. Ennek fényében érthető, hogy az önkiszolgáló kiszerelés erőteljesen fejlődik, már az eladásoknak több mint háromnegyedét adja. (Igaz, a szilveszteri szezon a lédig átmeneti erősödését hozza, ilyenkor az arány kétharmad-egyharmad önkiszolgáló-fölényre módosul.)
– Véleményem szerint, amellett, hogy az önkiszolgáló csomagoláson a márkák építése is könnyebb, és a termékekről több információ közölhető a fogyasztóval, a fogyasztók a virslik esetében el tudták fogadni az előrecsomagolt kiszereléseket, mivel nem tulajdonítják frissebbnek a csemegepultban található terméket, mint a csomagoltat – hívja fel egy fontos szempontra a figyelmet Szántó Zoltán, a PICK Szeged Zrt. termékmenedzsere.
Más kategóriáknál, például a felvágottaknál, a termék frissességét a helyszínen történő megvágással azonosítják be a vásárlók. Így valószínűen nem véletlen, hogy a felvágottak közel 65 százalékát még mindig a csemegepultban értékesítik. Nem is szólva a lédig virslik olyan hátrányairól, mint a rövid minőségmegőrzési idő vagy a kálózás, amelyek miatt a kereskedők is szívesebben értékesítik az előrecsomagolt virslitermékeket.
Bízva a javuló hangulatban
A Nielsen adatai szerint a növekedés mellett a virsli esetében is tapasztalható, hogy az elhúzódó gazdasági válság miatt egyre több vásárló fordul az olcsóbb termékek és a kereskedelmi márkák irányába. A PL aránya idén nyáron már elérte a 40 százalékot. Ez várhatóan tovább erősíti az egyébként is erős árharcot az alsó árszegmensben.
– Úgy véljük, hogy a jelenlegi helyzetben még inkább fontossá válik a termékek megfelelő ár-érték aránya, hiszen a vásárlók racionálisabban gondolkodnak, és a pénzükért a lehető legjobb minőséget szeretnék kapni. Ezért a PICK Szeged Zrt. a virslitermékek piacán továbbra is a minőségi virsli kategóriájában van jelen és ott kíván maradni a jövőben is – szögezi le Szántó Zoltán.
Egyelőre kérdés, hogy a takarékoskodás hatványozottan érvényes lesz-e az év végi szezonra is.
– A fogyasztói hangulat az ünnepek közeledtével általában némileg javulni szokott. Ezt várjuk az idei évben is, hisz az év ezen időszaka az ünneplésé, ekkor mindenki megpihen egy kicsit családja körében, hogy aztán újult erővel térjen vissza a mindennapokba – beszél várakozásairól Bódi Krisztina, a Kométa ’99 Zrt. marketingigazgatója. – Bízunk benne, hogy az ünnepi ételek készítésénél fogyasztóink ismét szívesen választják majd a Kométa magas minőségű termékeit.
A Kométa termékei közül a Bécsi virsli továbbra is nagy népszerűségnek örvend a fogyasztók körében, értékesítése folyamatosan növekszik. Ez a termék nem az alacsony árkategóriában szerepel, ez is mutatja, hogy a fogyasztók a nehézségek ellenére is nagy számban részesítik előnyben a minőségi élelmiszereket.
A középkategória lehet a vesztes
– Meglátásom szerint az idei „takarékosabb” fogyasztói hangulat a virslik piacán a középkategóriájú termékeknél hozott jelentős csökkenést – számol be tapasztalatairól dr. Tamás Endre, a Wiesbauer-Dunahús Kft. ügyvezető igazgatója.
Legyen bármilyen rossz a gazdasági helyzet, szilveszterkor a háztartások nagy többségében virslit is fogyasztanak majd, mondja a szakember. Kétféle vásárlói magatartást különböztet meg: lesznek, akik az utolsó percben, esetleg leértékelve, akciósan, de mégis fognak virslit vásárolni, az olcsóbb félékből. Viszont lesznek olyanok is, akik tudatosan szervezik a szilveszteri programot. Ők előre felmérik a választékot, és a pénztárcájukhoz képest a legoptimálisabban igyekeznek vásárolni.
– Véleményem szerint az év végi virslifor-galom összességében meghaladja majd az előző évi értékesítést – prognosztizálja dr. Tamás Endre. – A várható ársáv 200-2000 Ft/kg között fog mozogni, mivel a drágább virsliket is a nagy láncok valószínűleg akciózni fogják.
Hasonlóan optimistán tekint az idei szilveszter elé Kazai Zsolt, a Landhof Hungária ügyvezető igazgatója:
– Bízom benne, hogy vállalati és lakossági körben tapasztalható enyhe optimizmus hatással lesz az év végi forgalomra is. Árainkat minimális mértékben emeltük, és a tavalyi évet meghaladó forgalommal számolunk.
Optimizmusa érthető, hiszen az általuk forgalmazott virslikből mind mennyiségben, mind értékben jelentős eladásemelkedést regisztráltak az elmúlt időszakban. Igaz, teszi hozzá Kazai Zsolt, ezen belül a kisebb kiszerelések jelentősebb arányú növekedést értek el. Miután a Landhof-termékek sem az alacsony árkategóriába tartoznak, ez is a megfizethető minőség térnyerését jelzi.
Főszerepben a láncspecifikus árakció
Bár minden év végén beindul a lefelé húzó árspirál, a márkatermékek nem elsősorban ezen a fronton harcolnak. A szezon a márkakommunikáció és a legfrissebb innovációk csatája is. Utóbbi esetben az elvárások kétfelől érkeznek: meg kell felelni a kereskedőnek és a fogyasztónak is.
– A fogyasztók részére előny tud lenni az ízválaszték bővítésén túl a márka, a csomagolás praktikussága/nyithatósága, a felhasználási igénynek megfelelő kisebb vagy éppen nagyobb kiszerelés, a takarékos felhasználhatóság, a gyors vagy változatos elkészítési mód, valamint a termékek egyedi íze, különleges beltartalma (hozzáadott anyagok vagy éppen valamitől való mentesség). A kereskedők részére a minél hosszabb minőségmegőrzési idő, a termék biztonságos/tartós csomagolása, a termék forgási sebességének megfelelő gyűjtőcsomagolás, a piaci bevezetés marketingtámogatása (média), az értékesítés támogatása (POS), egyéb termékhez kapcsolódó szolgáltatások, és persze a megfelelő mennyiségű árrés realizálása a legfontosabb – sorolja Szántó Zoltán.
Az idei évben a PICK Szeged jelentősebb fejlesztést nem végez a virslik kategóriájában, tudjuk meg a termékmenedzsertől, hiszen a tavalyi évben egy csomagológép-beruházással egybekötött termékinnovációt hajtott végre. Az önkiszolgáló szegmensben a 180 grammos PICK Virslik bevezetésével, valamint a kiszolgálószegmensben a PICK tartósbeles virsli értékesítésének növelésével jelentős eredményeket ért el. A Nielsen-adatok szerint, míg a PICK virslik mennyiségi részesedése 2008. január–februári periódusában 3,7 százalék volt, addig 2009 május–júniusában már 5,3 százalék, számszerűsíti Szántó Zoltán. Ugyanígy növekedett az értékbeni részesedés is: 4,7-ről 7,6 százalékra.
– A virsliértékesítés támogatásaként, hasonlóan a megelőző évekhez, láncspecifikus árakciókat szervezünk a hálózati újságban történő megjelenéssel egybekötve – árulja el Szántó Zoltán.
A Kométa ’99 Zrt.-nél a Kométa Bécsi virsli fog az idei szezon marketingaktivitásainak középpontjában állni. Ennek értékesítését főleg BTL-eszközökkel fogják támogatni, tudtuk meg Bódi Krisztinától.
Szerencsés helyzetben van a Landhof Hungária, mert osztrák anyavállalata folyamatos termékfejlesztésének köszönhetően mindig újdonsággal tud megjelenni a magyar piacon.
– Ilyen termékünk idén a – már nevében is minőségre utaló – Sacher virsli, amelyet a már ismert Landhof Bécsi virslikhez hasonlóan védőgázas kiszerelésben forgalmazunk decemberben – mondja el Kazai Zsolt. – A szilveszteri szezon rövidsége miatt maradunk az évek óta bevált árakcióinknál partnereink akciós újságaiban.
Az év utolsó 10 napjában rendkívül keresett a Wiesbauer-Dunahús Kft. Bécsi hosszú virslije, ebben a periódusban egy teljes átlagos hónap forgalmának 3-4-szeresét is eladják. Ezért az év végén „éjjel-nappal” virslit gyártanak a gönyűi üzemben. A Bécsi hosszú virsli megtalálható mind lédig, mind 1 kilogrammos védőgázas és 250 grammos fóliás formában. Így a vásárlók mennyiségi igényeiknek megfelelően választhatnak.
– Annak érdekében, hogy termékünket sokan fogyaszthassák, jelentős újságos akciókat fogunk adni a nagyobb üzlethálózatoknál. Véleményünk szerint ez segíti elő legjobban, hogy a Bécsi hosszú virsli termékünk a lehető legtöbb vásárlóhoz eljuthasson – mondja dr. Tamás Endre.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >