PwC: kevesebb optimizmus, több önbizalom
2014-hez képest az üzleti élet meghatározó vállalatainak vezetői kevésbé optimistán vélekednek arról, hogy a következő 12 hónapban várható-e a világgazdasági helyzet javulása, ám cégük növekedési kilátásait illetően továbbra is bizakodóak. Erre a következtetésre jutott a PwC 1300 vezérigazgatói interjú eredményét összefoglaló 18. Globális Vezérigazgató Felmérése, melyet 2015. január 20-án mutatott be a PwC csapata a svájci Davosban. A nemzetközi felmérést márciusban követik a 170 hazai vezérigazgató részvételével készült magyar kutatás eredményei.
A vezérigazgatók körében 2015-ben az előző évhez képest 44%-ról 37%-ra csökkent azok aránya, akik a világgazdaság növekedésében bíznak. Az ázsiai vezetők a legoptimistábbak, 45%-uk vár fejlődést, őket követik a Közel-Kelet (44%) és Észak-Amerika (37%) vállalatvezetői. Ezzel szemben a közép- és kelet-európai vezérigazgatók csupán 16%-a számít gazdasági fellendülésre. A feltörekvő gazdaságokban, így Indiában (59%), Kínában (46%) és Mexikóban (42%) bizakodóbb a hangulat, mint a fejlett gazdaságokban – például az Egyesül Államokban (29%) vagy Németországban (33%).
A világgazdaság hanyatlására vonatkozó előrejelzések ellenére az igazgatók továbbra is derűlátóak saját cégük növekedésével kapcsolatban: idén 39%-uk nyilatkozott úgy, hogy „nagyon bizakodó” az elkövetkező 12 hónapra vonatkozó bevétel-növekedési kilátásokat illetően. Ez szinte megegyezik a tavalyi, 36%-os aránnyal. Az előző évhez hasonlóan most is az ázsiai régió vezérigazgatói közül bíznak a legtöbben (45%) az árbevételek növekedésében. A Közel-Kelet továbbra is az egyik legoptimistább terület, 44%-os értékkel, mely azonban a múlt évi 69%-os szinthez képest jelentős negatív eltérés. A gazdasági növekedésben bizakodó vállalatvezetők aránya Észak-Amerikában 33%-ról 43%-ra nőtt, ezzel szemben Nyugat-Európa (31%), valamint Közép- és Kelet-Európa (30%) vezérigazgatói kevésbé optimisták.
A vezérigazgatók cégük növekedési kilátásait illetően saját országukon kívül az Egyesült Államokat tartják a legfontosabbnak az elkövetkező 12 hónapra nézve, megelőzve ezzel öt év után először Kínát. Vállalkozásuk piaci helyzetét számos stratégiai tervvel készülnek megerősíteni. Összességében a válaszadók 71%-a tervez költségcsökkentést, 51%-a stratégiai szövetség vagy vegyesvállalat létrehozását, 31%-a valamilyen tevékenység vagy folyamat kiszervezését, és 29%-a országon belüli fúzió vagy felvásárlás végrehajtását.
A vezérigazgatók körében továbbra is a túlszabályozás miatti aggályok a legerősebbek (78%). Szintén aggodalmat keltenek a következő tényezők: az alapvető fontosságú szakemberek rendelkezésre állása (73%); az államháztartás hiánya és a hitelterhek (72%); a geopolitikai bizonytalanság (72%); a növekvő adóterhek (70%); a számítógépes fenyegetések, ideértve az adatbiztonság hiányát (61%).
A digitális technológia elterjedése teljesen megváltoztatta az üzleti világot; a vezérigazgatók 58%-a aggódik a technológiai változás sebessége miatt, az előző évi 47%-hoz képest. A mobil technológiák a vezérigazgatók 81%-a szerint kiemelten fontosak vállalkozásuk számára, ezt követi az adatgyűjtés és -elemzés (80%), a számítógépes biztonság (78%), a közösségi alapon működő üzleti folyamatok (61%) és a felhő alapú számítástechnika (60%).
A vezetők fele úgy tartja, hogy cége létszáma növekedni fog a következő egy év során, míg 21%-uk csökkenést vár erre az időszakra (ez az arány lényegében megegyezik az előző évi adatokkal). A megfelelő munkaerő kiválasztásával kapcsolatban a vezérigazgatók 81%-a a készségek sokrétűségét emelte ki keresett tulajdonságként. A megkérdezett vezetők által képviselt szervezetek közel kétharmada (64%) rendelkezik sokszínűségi és befogadási stratégiával – a cégek mintegy egyharmada azonban nem. Az ilyen stratégiával rendelkezők 85%-a szerint e stratégia javította eredményeiket.
Bővebben a Trade Magazin következő számában olvashat a PwC felméréséről.
Kapcsolódó cikkeink
Mit eszel holnap?
A Nestlé Hungária rendszeresen méri a magyar lakosság egészséges táplálkozáshoz…
Tovább olvasom >A fiatalabb fogyasztók a fenntartható csomagolást választják egy tanulmány szerint
Az ALPLA új tanulmánya szerint a 18-34 év közötti fogyasztók…
Tovább olvasom >Élelmiszervásárláskor a baby boomerekhez hasonlóan viselkednek a Z-generációs brit fogyasztók
A Z-generációs fogyasztók mintegy 59%-a élelmiszervásárláskor az in-store vásárlást részesíti…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >