PwC: az AI térnyerése nem csökkenti, hanem növeli a munkahelyek számát
A mesterséges intelligencia (AI) térnyerése a félelmekkel ellentétben nem csökkenti, hanem növeli a munkahelyek számát, átalakítva a munkavégzést – mutat rá a PwC Magyarország az MTI-hez eljuttatott közleményében a PwC Global AI Jobs Barometer 2025 című jelentését idézve, amely azt állapította meg, hogy az AI hatásának leginkább kitett munkakörökben is 38 százalékkal nőtt a munkahelyek száma 2019 és 2024 között.
A tanulmány készítői hat kontinensen több mint 1 milliárd álláshirdetést és több ezer vállalati pénzügyi adatot elemeztek.
Az elemzők megállapították, hogy az AI-nak kitett iparágak leginkább érintett részében az egy alkalmazottra jutó árbevétel háromszor gyorsabban nőtt (27 százalék), mint a legkevésbé érintett ágazatokban (9 százalék). Az AI-kompetenciát igénylő pozíciók 2024-ben átlagosan 56 százalékkal magasabb fizetéssel jártak, valamint jellemzően bérprémiumot kínáltak.
A 2022-ben széles körben elérhetővé vált generatív AI óta az azt leginkább igénybe vevő ágazatokban (pl. pénzügyi szolgáltatások, szoftverfejlesztés) megtöbbszöröződött a termelékenység növekedése, a 2022. évi 7 százalékról 2024-re 27 százalékra nőtt. Ezzel szemben az AI-nak kevésbé kitett szektorokban (pl. bányászat, vendéglátás) a termelékenység gyakorlatilag stagnált (2022-ben 10, 2024-ben 9 százalék volt), a bevételek növekedése is lassabb volt – írták.
A tanulmány kiemeli: azokban a munkakörökben, amelyekre leginkább hatással van az AI, a munkáltatók által elvárt készségek 66 százalékkal gyorsabban változnak, mint egy évvel korábban. Az AI által kiegészített munkák esetében a diplomát igénylő pozíciók aránya 66 százalékról 59 százalékra, az AI által automatizált munkák esetében 53 százalékról 44 százalékra esett vissza 2019 és 2024 között.
A jelentés kitér arra, hogy az AI nem egyenlően hat a nemek munkájára: minden vizsgált országban több nő dolgozik AI-nak kitett munkakörben, így a változó készségigények rájuk aránytalanul nagyobb nyomást gyakorolhatnak.
Gönczi Gyöngyi, a PwC Magyarország HR és szervezetfejlesztési tanácsadási csapatának vezetője a közleményben hangsúlyozza: a mesterséges intelligencia miatt új készségekre és gondolkodásmódra van szükség, hiszen a technológiai fejlődéssel lépést tartani csak a folyamatos tanulást támogató rendszerekkel lehet.
A PwC tanácsadó cég az AI hatékony alkalmazása érdekében azt ajánlja a vállalatoknak, hogy építsenek köré bizalmat, és ne csak hatékonyságnövelő eszközként, hanem növekedési stratégiaként használják. Ezért is fontos a munkavállalók AI-hoz kapcsolódó készségeinek fejlesztésébe belefektetni – húzták alá.
Kapcsolódó cikkeink
A kiberbűnözés kora 2025 – Új gazdasági realitás
A kiberbűnözés éves globális kára 2028-ra elérheti a 14 ezer…
Tovább olvasom >Omnichannel vagy semmi – Az e-commerce új iránya
„Mintegy 450 ezer magyar 2023-ban úgy vásárolt először a Temun,…
Tovább olvasom >A jövő már elkezdődött – Gondolatok az Innovációk napjáról
Hogyan formálják az innovációk a kereskedelem és az élelmiszeripar jövőjét?…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: áprilisban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 5,0, az előző havit 2,0 százalékkal haladta meg
2025. áprilisban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >Csökkent a FAO élelmiszerár-indexe májusban
Csökkent az élelmiszertermékek világpiaci árának referenciaértéke májusban az előző hónaphoz…
Tovább olvasom >Az euróövezetben nőtt a kiskereskedelmi forgalom áprilisban
Havi és éves összehasonlításban egyaránt nőtt a kiskereskedelmi forgalom az…
Tovább olvasom >