Progresszív termékadótábla kidolgozását javasolja a BDO a chipsadó kapcsán
A kormány a napokban döntést hozott népegészségügyi termékadóról, amit a kabinet az egészségtelen élelmiszerekre kíván kivetni szeptembertől. Mindez egy újabb fogyasztást terhelő adó lenne, amely „egészséges” életmód irányába kívánja a fogyasztókat terelni az „egészségtelen” termékek adóterheken keresztül történő drágításán keresztül.
Gerendy Zoltán, a BDO vezető partnere a tervezett intézkedést adószakmai szempontból a következőképpen értékeli:
· a tervezett adó kizárólag az előre csomagolt termékek gyártóit (első belföldi értékesítőit) terhelné, azaz első látásra a klasszikus cukrászdák (ahol nincsen előre csomagolás és klasszikus értelemben vett tömeg- vagy térfogategységben történő értékesítés) látszólag továbbra is adómentesen működhetnének, ami erősen ellentmond az egészséges életmód szemléletét előtérbe helyező célkitűzésnek
· jóllehet az adó koncepciója eredetileg hamburgeradó néven szerepelt, a javaslatban a gyorséttermek termékei csak részben szerepelnek (ilyenek az üdítők vagy a sós krumpli)
· további ellentmondás, hogy az adó mértéke olyan kialakítású, hogy az olcsóbb termékek ára (amelyeket 100 forint alatti áron forgalmaznak) akár 10 százalék feletti mértékben is drágulhat, míg a drágább termékeknél az 5-10 forintos adómérték miatti áremelkedés nem is érzékelhető. A jelen javaslat emiatt elsősorban az alacsonyabb jövedelműeket terheli majd átlag feletti mértékben
Az új adó paradox módon összességében negatív hatást is gyakorolhat a költségvetés adóegyenlegére, hiszen amennyiben az áremelkedés a fogyasztás 10 százalék körüli visszaeséséhez vezet az adott termékcsoportokon belül, az a kapcsolódó korábbi ÁFA-bevételek mértékével rontja az egyenleget.
„A BDO javaslata egy olyan progresszív (fokozatos) termékadótábla kidolgozása, amely sávosan igazodik az adott termék cukor vagy só tartalmához (jelenleg csak egy értékhatár szerepel), és a lehetőségekhez mérten az adott termék piaci vételárát is figyelembe veszi. Ez a két módosítás alkalmat ad az „egészségkárosító” hatás mértékének pontosabb megkülönböztetésére és nem teremt versenyhátrányt az olcsóbb termékek piacán, amelyek a fogyasztás döntő hányadát képezik ebben a kategóriában.” – mutatja be a fenti problémák kiküszöbölésének egy lehetséges útját Gerendy Zoltán.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >