Profession.hu: bolti eladók és pénztárosok, kereskedő-eladó pozícióban dolgozók is jelentkeznek takarítói állásokra
Egyre növekvő igény mutatkozik a szak- és fizikai munkások iránt, azonban munkaerőhiány áll fenn ezen a területen. Jelentős a pályaelhagyás, a különböző iparágak szereplői elszívják a munkaerőt az eredeti szakmáktól, miközben a kivándorlás hatása is érezhető a munkaerőpiacon: közel háromszorosára nőtt például az Ausztriában dolgozó magyarok száma 10 év leforgása alatt. A jelenlegi helyzetben egyre fontosabb a tudatos kommunikáció és a megfelelően célzott toborzás.

Anyagi a motiváció, pénztárosok és eladók is mennek takarítani
A Profession.hu elkészítette friss elemzését a szak- és fizikai munkások munkaerőpiaci helyzetéről. 2019 januárjától vizsgálva az adatokat határozott felfelé ívelés látható az állásportálon feladott fizikai és szakmunkás munkavállalókat toborzó hirdetések számában: közel harmadával több szakemberrel volt nagyobb az igény idén augusztusban e kategóriában. Ezzel párhuzamosan a jelentkezések terén a 2020. március-április és a november-decemberi időszakban egy hirtelen beállt emelkedést követően az egy hirdetésre érkező jelentkezések átlaga visszacsökkent a 2019-es szintre: jelenleg számottevő munkaerőhiány tapasztalható.
Sokan megfelelő végzettség nélkül is beadják a jelentkezésüket
A kialakult helyzet mögött húzódó okokat vizsgálva a Profession.hu felmérést végzett az érintett munkavállalók körében: a válaszadók 90 százaléka gondolkodott már a pályaelhagyáson, 66 százalékuk pedig lépéseket is tett annak érdekében, hogy más területen tudjon elhelyezkedni: rendszeresen jelentkeznek olyan álláshirdetésekre, amelyekhez nem rendelkeznek a megfelelő képesítéssel.
A különböző iparágak elszívják egymástól a munkavállalókat, akik akár kisebb mértékű fizetésemelés fejében is hajlandóak a pályaváltásra, kiemelten azokon a területeken, amelyek nem igényelnek különösebb előképzettséget és rövid idő alatt elsajátítható ismereteket, készségeket várnak csupán el a jelentkezőktől. A váltásuk elsődleges motivációja anyagi jellegű.
A profession.hu felületén a takarítás-tisztítás kategóriában meghirdetett állásokra például bolti eladók és pénztárosok, kereskedő-eladó pozícióban dolgozók, valamint anyagmozgatást, rakodást végzők is jelentős számban jelentkeztek. A gépjárművezető, sofőr, futár kategóriában toborzó hirdetésekre a célzott területet követően anyagmozgatás és rakodás, területi képviselő és bolti eladó, pénztáros kategóriákból pályáztak még a szakma képviselő mellett.
Jellemző a kivándorlás is: sosem dolgozott még annyi magyar például Ausztriában, mint amennyit idén júliusban az osztrák társadalombiztosítás adatbázisában nyilvántartottak: közel 114 500 magyar munkavállaló volt ekkor a szomszédos országban ekkor, míg 10 évvel korábban ez a szám éppen csak meghaladta a 40 000 főt.
Hatékony elérés és munkaerőfelvétel
Jelenleg 365 ezer fő szerepel a Profession.hu jelölt adatbázisában a szakmunka és fizikai munka kategóriában: egy ekkora csoportban történő célzott toborzással a területen aktív munkáltatók számottevően meggyorsíthatják a munkaerőfelvételi folyamatukat.
A keresett szakemberek megtalálása és felvételének hatékonysága érdekében fontos a célcsoportspecifikus kommunikáció mind a kiválasztott csatorna, mind pedig az álláshirdetés összeállítása szempontjából.
„Tartsuk szem előtt, hogy minden álláshirdetésnél az egyszerű, rövid és átlátható szövegezés, a sablonos üzenetek helyett pedig a konkrétumok feltüntetése vezet sikerre. 2022 nyarának végén készített friss kutatásunkból is kiderült, hogy csupán a pozíció megfelelő megnevezése jelentősen növelheti az álláshirdetésre jelentkezők számát: pl. amikor az »F&B munkatárs« helyett a »reggeliztető/felszolgáló« megnevezés szerepelt, 840 százalékkal több jelentkezőt vonzott be a hirdetés”
– magyarázza Varga Balázs, a Profession.hu marketingvezetője.
A jó álláshirdetés 10 pontja
A nem megfelelően összeállított álláshirdetéssel a cégek hátrányból indulnak a piacon. A Profession.hu tavaly ősszel végzett online kutatása alapján a következő információkat érdemes mindenképpen feltüntetni, hogy a lehető legjobb eredménnyel fusson egy álláshirdetés: a cég nevét, a munkavégzés pontos helyét, azt, hogy rész- vagy teljes munkaidős az állás, a várható feladatokat, a fizetést (akár csak bérsávval megadva), hogy alkalmi vagy hosszú távú lehetőségről van szó, az elvárt végzettséget, a műszakok beosztását, a pozíció egyértelmű megnevezését és a szükséges munkatapasztalatot.
„Az alapvető pontok mellett informatív jelleggel bírhat még a karrierlehetőségek részletezése, a béren kívüli juttatások, prémiumok és jutalmak, az esetleges parkolóhely és céges busz használata, a jelentkezés módja és az elvárt személyiségi jellemzők. A mobilra optimalizált jelentkezési felület megkönnyíti a felvételi folyamatot. Önéletrajzot csak abban az esetben kérjünk, ha a szükséges információkat nem tudjuk begyűjteni a jelentkezési felületen keresztül. Fontos, hogy pályázat beérkezését követően a cég minél előbb keresse fel a munkavállalót”
– javasolja a hatékony toborzás érdekében Varga Balázs.
Profession.hu
Kapcsolódó cikkeink
HR Trends 2025: Magyarországi munkaerőpiaci és HR kilátások
A Randstad HR Trends 2025 felmérése átfogó képet ad a…
Tovább olvasom >Adatok és intuíciók: hogyan dönthet jól a HR 2025-ben?
A HR szakma Magyarországon is egyre inkább támaszkodik az adatokra,…
Tovább olvasom >Enyhült a munkaerőhiány Németországban a gazdasági lassulás miatt
A német gazdasági aktivitás lassulása lecsökkentette a szakképzett munkaerő iránti…
Tovább olvasom >További cikkeink
Bővülhet az online árfigyelő
A családok védelme, az infláció alacsony szinten tartása és a…
Tovább olvasom >Tudatosabban vásárolunk? Töretlen a kereslet a hazai ízek iránt
Több száz magyar termelővel működik együtt a Kifli.hu, hogy minél…
Tovább olvasom >Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >