Prés alatt a gyümölcslépiac
A gyümölcslépiac dinamikusan változó szegmense az FMCG szektornak, ahol a fogyasztói elvárások, az egészségtudatos trendek és az innovációk egyaránt meghatározzák az iparág fejlődését. Az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt kaptak a természetes, hozzáadott cukor nélküli termékek, a funkcionális italok és a fenntartható csomagolási megoldások. Emellett a prémium szegmens térnyerése és a frissen préselt levek iránti kereslet is jelentős hatással van a piac szerkezetére.
A cikk a Trade magazin 2025/2-3. lapszámában olvasható.
A gyümölcslé szegmens mindennapjait leginkább az alapanyag- és csomagolóanyag-árak megugrása, valamint a munkadíjak és logisztikai költségek növekedése nehezíti.
A globális gyümölcstermés visszaesése – különösen a narancs és az alma hozamcsökkenése – jelentősen megdrágította az alapanyagokat, ami a gyümölcslevek árazásában is érezhető. Az amerikai narancsültetvényeket sújtó hurrikánok és egy bakteriális fertőzés súlyos károkat okoztak, ami hosszú távú problémát jelent. Mivel Európa nagyrészt innen szerzi be a narancsot, az ellátás körülbelül 25%-kal csökkent, miközben az árak drasztikusan emelkedtek. Ez a narancsot tartalmazó gyümölcslevek árában is egyértelműen megmutatkozik. Az őszibarack-, valamint a kajszibarack-sűrítmények ára a csillagokba szökött, a jó minőségű ananászsűrítmény pedig eltűnt a piacról.
Az elmúlt egy-két évben több uniós és hazai szabályozás lépett életbe, amelyek jelentős hatást gyakorolnak a gyümölcslégyártókra és forgalmazókra. Az egyik legfontosabb a Kiterjesztett Gyártói Felelősség (EPR), amely előírja, hogy a gyártóknak és forgalmazóknak a csomagolás hulladékkezeléséért is felelősséget kell vállalniuk, beleértve az újrahasznosítás költségeit is.
Emellett bevezették a kötelező betétdíjas rendszert (DRS) a műanyag, fém és üveg italcsomagolásokra, amelynek célja az újrahasznosítás arányának növelése. A rendszerhez való csatlakozás és az ehhez szükséges infrastruktúra kiépítése jelentős logisztikai és adminisztrációs kihívást jelentett a gyártók és forgalmazók számára.
További változást hoztak az új címkézési előírások, amelyek pontosabb információszolgáltatást írnak elő a tápértékek és az összetevők feltüntetésére. A vállalatoknak emiatt módosítaniuk kellett csomagolásaikat és marketinganyagaikat, ami szintén plusz költségekkel járt.

A globális gyümölcshozamok visszaesése jelentősen megdrágította az alapanyagokat
Lassú változások
Az NIQ 2024 YTD NOV-i adataiból kiolvasható, hogy a tavalyi évben is érezhető makrogazdasági kihívások a gyümölcslé szektor alakulásában is megmutatkoztak, bár a 2023-as évnél kisebb mértékben. A piac értékben 3,4%-ot nőtt az előző év azonos időszakához képest, míg volumenben 5,3%-kal maradt alul.
A fogyasztói kereslet 2024-ben is csökkent, de optimizmusra ad okot, hogy az év második felében a csökkenés mértéke konszolidálódott. A szegmenseket tekintve a gyümölcspürék, a shotok és a hűtött dzsúszok erősödtek a kategórián belül.
2024-ben a magyarországi gyümölcslépiacot számos tényező formálta, amelyek egyaránt érintették a fogyasztói szokásokat és a gyártók működését. Tovább nőtt a kereslet a 100%-os gyümölcslevek és a hozzáadott cukrot nem tartalmazó termékek iránt. Az emberek egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a természetes összetevőkre és a fenntarthatóságra.
Trendkövető újdonságok
A SIÓ-Eckesnél hisznek abban, hogy piacvezetőként a magas minőségű, értéket képviselő termékek és folyamatos innovációk révén továbbra is alakíthatják a piaci trendeket és befolyásolhatják a fogyasztói ízlést.

Szász-Bognár Emese
kommunikációs és
médiamenedzser
SIÓ-Eckes
– A frissítő gyümölcsitalok kedvelőinek új kedvence lett a nyáron bevezetett SIÓ CitrusFriss sárgadinnye-lime-alma termékünk, amely kis kiszerelésben is elérhető. Hohes C márkánk 1 literes portfólióján pedig teljes körű designváltást hajtottunk végre, amely tovább erősíti a márka prémium, magas minőségű termékeit és image-ét, valamint kiemeli egyedi előnyeit – sorolja Szász-Bognár Emese, a SIÓ-Eckes Kft. kommunikációs és média managere.
Mint mondja, az idei évben is céljuk lesz a széles körű fogyasztói igényeket lefedő portfólióbővítés, amellyel különböző fogyasztási alkalmakra tudnak megoldást biztosítani vásárlóiknak.
– A SIÓ márkánkkal továbbra is a kutatásaink alapján meghatározott fogyasztói trendeknek megfelelően fogjuk bővíteni kínálatunkat. Hohes C márkánkkal is komoly terveink vannak, hiszen új szegmenseket szeretnénk meghódítani a piacon, ezzel tovább diverzifikálva a portfóliót. Nagy reményeket fűzünk az új hohes C Fruchtig&Leicht termékcsaládunk bevezetéséhez, amely a hohes C-től megszokott magas minőségben, hozzáadott cukor és édesítőszer nélkül, 60% gyümölcstartalommal kínál gyümölcsösen könnyed felfrissülést. Három ízváltozatban (Narancs, Multivitamin és Piros Multivitamin) lesz elérhető a boltok polcain, és a többi hohes C termékcsaládhoz hasonlóan már egy pohár elfogyasztása fedezi egy felnőtt átlagos napi C-vitamin-szükségletét – avat be Szász-Bognár Emese.
Limitált kiadások

Novák Anett
senior brand
manager
Maspex Olympos
A Maspex Olympos Kft. 2024-ben tovább bővítette portfólióját a Topjoy és Kubu márkák alatt. A Topjoy kínálatában három új, vitaminnal dúsított funkcionális gyümölcsital jelent meg Immunitás, Vitalitás és Fitness néven. A gyermekek körében továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek a 0,2 literes dobozos kiszerelések. Erre építve két új ízkombinációval bővítették a Kubu választékot: sárgarépa-alma-őszibarack és sárgarépa-alma-málna ízű gyümölcsitalok kerültek a piacra.
– A Topjoy 0,25 l üveges portfóliót 2 limitált ízzel bővítjük tavasszal. Az utóbbi időben azt tapasztaljuk, hogy az íz mellett a hozzáadott érték is egyre fontosabb szerepet tölt be, ezért vezetjük be az alma-szeder ízű nyelvfestős termékünket, amelynek az a különlegessége, hogy rövid időre kékre festi a nyelvünket. A nyári limitált kiadás pedig alma-bodza ízben lesz kapható. A korábbi évekhez hasonlóan az idei szezonban is bevezetjük a Topjoy Limonádékat, ezúttal kétféle variációban, citrom-görögdinnye és citrom-bodza ízesítésekben – részletezi Novák Anett, a Maspex Olympos Kft. senior brand managere.
Árdagály
Az NIQ 2024 YTD NOV-i adatai szerint a gyümölcslé kategória átlagos árszínvonala 9,2%-kal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Ez a drágulás különösen az árérzékeny vásárlók fogyasztásának visszaesésében mutatkozott meg. Sokan olcsóbb alternatívákat, például üdítőitalokat vagy saját márkás gyümölcsleveket választottak, míg a magasabb vásárlóerővel rendelkezők továbbra is a minőséget részesítették előnyben.
A gyártók és kereskedők promóciókkal és többdarabos csomagajánlatokkal próbálták enyhíteni az áremelkedések hatásait. Emellett az alacsonyabb árú termékek kínálata is bővült, kisebb kiszerelések és hígított gyümölcsitalok jelentek meg, hogy a kevésbé tehetősek számára is elérhető maradjon a kategória.
A prémium szegmensben a fenntarthatóságra helyezték a hangsúlyt, például környezetbarát csomagolásokkal vagy helyi alapanyagok használatával. A fogyasztói elköteleződés növelése érdekében a márkák célzott kampányokat, kuponokat és törzsvásárlói programokat vezettek be.
Változó termékskála

Papp Zsuzsanna
marketingvezető
Szobi
A Szobinál a 2024-es év összességében a 2023-as szinten teljesült, azonban az első három negyedév gyengébb volt, míg a negyedik negyedév jelentősen erősebben zárt az előző év azonos időszakához képest.
– Tavasszal kezdtük az EPR-díj beépítését, ami literenként nyolc forinttal növelte az egyliteres Tetra-termékek és több mint két forinttal a 0,2 literes kiszerelések árát – nyújt betekintést a piaci változásokba Papp Zsuzsanna, a Szobi Italgyártó Kft. marketingvezetője.
Az áremelkedés azonban itt nem állt meg: ezt követte a csomagolóanyagok drágulása, majd egyes gyümölcssűrítmények árának növekedése. A változásokra reagálva a vállalat kivonta bizonyos 100%-os termékeit a választékból, és ehelyett több exkluzív újdonság piacra dobását vállalta. Különleges gyümölcskoktélokat vezettek be különböző gyümölcstartalommal, amelyeket elsősorban diszkontláncok számára fejlesztettek ki. Emellett további saját márkás és exkluzív variánsok gyártása is előkészítés alatt áll.
Diszkont vagy delikát?
Az e-kereskedelem szerepe növekszik a gyümölcslépiacon. Az online szupermarketek és házhoz szállító szolgáltatások egyre nagyobb figyelmet kapnak. Ez különösen igaz a prémium márkák esetében, mivel az online vásárlók gyakran hajlandóak többet költeni a minőségi és egészségesebb termékekre.
A diszkontáruházak – mint a Lidl, az ALDI és a Penny Market – piaci részesedése tovább nőhet, mivel az árérzékeny fogyasztók kereslete változatlanul erős. Ezen a csatornán az alacsonyabb árú gyümölcslevek és akciós ajánlatok dominálhatják az értékesítést.
A prémium és kézműves termékek elsősorban helyi boltokban, delikátüzletekben és termelői piacokon érhetők el. Az egészségtudatos emberek, akik kiemelten figyelnek a fenntarthatóságra és a minőségre, gyakrabban választják ezeket az értékesítési helyeket.
A vendéglátóiparban (HoReCa) továbbra is kritikus tényező az ár, mivel az éttermek és bárok profitmarzsa szűkös. Emiatt sok vendéglátóhely az olcsóbb márkákat részesíti előnyben, amelyek kedvezőbb áron kínálnak elfogadható minőséget. Ezzel szemben a prémium vendéglátóhelyek inkább a gyártói márkákat preferálják, amelyek egyedi ízeket, magas minőséget és fenntarthatóságot biztosítanak.

A szegmenseket tekintve a gyümölcspürék, a shotok és a hűtött dzsúszok erősödtek
Finomhangolás és korszerűsítés

Nagy Dániel
értékesítési vezető
DÉR Juice
A DÉR Juice számára az előző év legfontosabb célkitűzése üzemének korszerűsítése volt, amely jelentős erőforrásokat kötött le. Ennek ellenére sikerült növelni az eladásokat, ami a folyamatos fogyasztói keresletnek és a bővített gyártási kapacitásnak köszönhető.
– A korszerűsítés révén javítottuk a termelési hatékonyságot és a minőséget, így még jobban ki tudjuk szolgálni vevőink szükségleteit, miközben piacunkat is bővítjük – mondja Nagy Dániel, a DÉR Juice értékesítési vezetője.
2024-ben a vállalat az új bevezetések helyett elsősorban a meglévő portfólió finomhangolására és a célközönség igényeihez való alkalmazkodásra összpontosított. 2025-ben új ízek bevezetését tervezik, amelyeket kifejezetten a piac által támasztott elvárások alapján alakítanak ki.
– Folyamatosan kutatjuk és teszteljük az új, különleges ízkombinációkat, hogy mindig friss élményt tudjunk nyújtani – teszi hozzá az értékesítési vezető.
Az új ízek mellett limitált szériás termékek bevezetése is szerepel a jövőbeli tervek között.

A gyermektermékeknél sem elég már a grafi kai megkülönböztetés. A hozzáadott érték jelenti az innovációk motorját
Klasszikus ízek vs. egzotikus kalandok
A hozzáadott cukor nélküli és természetesen édesített italok iránti kereslet tovább növekszik, különösen azok körében, akik egészségesebb alternatívákat keresnek. Az immunrendszert támogató, vitaminokkal és antioxidánsokkal dúsított verziók népszerűsége szintén folyamatosan emelkedik.
Az ízek tekintetében továbbra is a klasszikus alma-, narancs- és barackízű gyümölcslevek fogynak a legjobban. Ugyanakkor az egzotikus ízek, mint a mangó, maracuja, guava vagy papaya, egyre kedveltebbek, mivel a fogyasztók új ízélmények felfedezésére törekednek.
Fokozódik az érdeklődés a helyi termelésből származó, tiszta, adalékanyagoktól mentes 100%-os gyümölcslevek iránt is.

A fogyasztói elköteleződés növelése érdekében a márkák célzott kampányokat, kuponokat és törzsvásárlói programokat vezettek be
Egyedi megoldások

Inotay Mónika
marketing manager
In-Food 2000
Inotay Mónika, az In-Food 2000 Kft. marketing managere arra hívja fel a figyelmet, hogy a Pfanner termékei több évtizede kiemelkedő minőséget, különleges ízkombinációkat és figyelemfelkeltő csomagolást kínálnak.
– 2024-ben márkánk és fogyasztóink ismét bizonyították, hogy a piac kihívásai ellenére is nagy a kereslet a minőségi, prémium kategóriás termékek iránt, így magabiztosan tervezzük magyarországi szortimentünk további bővítését. 2025-ben olyan új, izgalmas opciókkal bővítjük kínálatunkat, amelyek a felhasználói igényeket egyedi, egészségtudatos megoldásokkal elégítik ki. Ez magában foglalhatja egzotikus ízeink, vitaminnal dúsított ízkombinációink vagy akár immun boost shotjaink további térhódítását is – nyilatkozza Inotay Mónika.
Adalékmentes italok

Sarkadi Katalin
marketingvezető
Funky Forest
A növekvő alapanyag- és élelmiszerárak ellenére a stabil fogyasztói bázissal rendelkező 100%-os Funky Forest préslevek továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek.
– Kiemelt partnereink – reggelizőhelyek, pékségek, kávézók és a retail láncok – igényes vendégkörük miatt választják a Funky Forest adalékmentes, kizárólag gyümölcsöt és zöldséget tartalmazó italait. A retail láncok esetében a növekvő árérzékenységre nagyobb kiszerelésekkel reagálunk, de 100%-os minőségi gyümölcsleveinknek nem versenytársa az olcsó, koncentrátumból hígított levek növekvő kategóriája – jegyzi meg Sarkadi Katalin, a Funky Forest marketingvezetője, aki azt is elárulja, hogy jelenleg két új termék előkészítésén dolgoznak. //
Az alacsonyabb gyümölcstartalmú italok felé tolódott a gyümölcslépiac
A gyümölcslé a nyolcadik legnagyobb forgalmú élelmiszer az NIQ által mért kilencvenhét élelmiszer-kategória között, melyre 96 milliárd forintot meghaladó összeget költöttünk 2023. november és 2024. október között – ez 4%-os emelkedést jelent.

Vendégszerző:
Horváth Zsófia
analytic insights associate
NIQ
Az értékbeli forgalom növekedése mögött azonban továbbra sem a mennyiségi növekedés áll, hanem a fogyasztói átlagárak növekedése, amelynek bár lassult az üteme, de még mindig számottevő. A kategóriát 10%-os árszínvonal-emelkedés jellemezte, míg a volumenértékesítés 6%-kal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva.
A gyártói márkás termékek minimálisan növelni tudták értékbeli részesedésüket, így már a forintban mért forgalom 70%-áért felelnek, míg a fennmaradó 30%-ot a kereskedői márkák teszik ki. Hasonló mértékű árszínvonal-emelkedés jellemezte mind a gyártói, mind a saját márkás termékeket, azonban kis mértékben nyílt az olló az árszínvonalukat illetően köztük az előző évhez képest.
A szegmenseket tekintve a nektárok továbbra is csökkennek: az értékbeli forgalmuk 12%-os csökkenése egyrészt a visszaeső keresletből, másrészt a termékkínálat változásából adódott. Ennek következében a gyümölcslépiac értékbeli eladásának 26%-át teszik ki. A 20% alatti gyümölcstartalommal bíró termékek azonban mind értékben (+16%), mind mennyiségben (+2%) növekedni tudtak, így a 100%-os gyümölcstartalmú italokat megelőzve már a teljes piac értékbeli forgalmának 39%-át teszik ki. A 100%-os gyümölcstartalmú termékeket értékben 6%-os növekedés, míg mennyiségben 6%-os csökkenés jellemezte, így az értékbeli piacrészük 35%-os volt az elmúlt 12 hónapot tekintve.
Ha kiszerelésméreteket vizsgálunk, továbbra is az on-the-go szegmens teljesít jobban. Az ide tartozó, 0,75 liternél kisebb kiszerelésű termékek értékben két számjegyű, 11%-os növekedést értek el, mennyiségben pedig 3%-kal bővültek. Közben az otthoni fogyasztásra szánt, 0,75 liter feletti termékek – elsősorban a 7%-os volumencsökkenésük következtében – tovább veszítettek részarányukból, így értékbeli részesedésük 65%-ra csökkent.
Ha az ízeket nézzük, a klasszikus alma-, narancs-, vegyesgyümölcs- és barackízesítések uralják a piacot, bár mennyiségben csökkenés jellemezte őket. Főként a narancslevek esetében volt jelentős a visszaesés, ahol a 21%-os árszínvonal-emelkedés következtében 21%-kal csökkent az értékesített mennyiség. Kevésbé felkapott ízeket tekintve nőtt a kereslet többek között az ananász, a sárgabarack és az alma-banán ízek iránt. A nem light italok értékben 3%-kal növekedtek, míg mennyiségben 7%-kal csökkentek. Ezzel szemben a light gyümölcslevek értékben 15%-os, mennyiségben pedig 10%-os növekedést produkáltak, de így is a gyümölcslépiac mindössze 7%-át teszik ki értékben. //
Kapcsolódó cikkeink
Jelentősen nőtt az Alibaba negyedéves nyeresége
Az Alibaba Group Holding kínai e-kereskedelmi óriás adózott eredménye jelentősen…
Tovább olvasom >A kígyó éve – Gasztronómiai várakozások
Rejtett lehetőségeket, nagy átalakulásokat, bölcs alkalmazkodást ígér a kínai asztrológia…
Tovább olvasom >Mit tartogat 2025 a magyar lakosság számára?
Hogyan tekintenek a magyarok az új évre? Milyen várakozásokkal vannak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Tudatosabban vásárolunk? Töretlen a kereslet a hazai ízek iránt
Több száz magyar termelővel működik együtt a Kifli.hu, hogy minél…
Tovább olvasom >Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Friss felmérés: A visszautasítástól való félelem bénítja a vállalkozásokat
Egy friss felmérés szerint a vállalkozások 33 százaléka a visszautasítástól…
Tovább olvasom >