Pralinék szem előtt
A Storck Hungária Kft. a pralinékategória egyik legjelentősebb vállalata, többek között prémium merci és Toffifee márkáinak köszönhetően. A karácsonyi szezon a cégtől idén is különös figyelmet követelt, hiszen erre az időszakra esik az éves eladások jelentős része. Vida Józsefet, a cég kereskedelmi vezetőjét kérdeztük arról, hogy milyen speciális feladatokat jelent számukra a szezon előtti felkészülés és a merchandising eszközök, azon belül is elsősorban a másodkihelyezések hogyan tudnak hozzájárulni a forgalom növeléséhez.Trade magazin: Milyen speciális merchandising eszközöket alkalmaztak a karácsonyi szezonban?
Vida József: Három-négy típusból, több száz másodkihelyezést építünk a merci és Toffifee márkáink számára, ezen kívül alkalmazunk úgynevezett „shelf-stoppereket”, wobblereket, amelyek a polcokon hívják fel a figyelmet a termékeinkre. Marketingcsapatunk bizonyos helyeken a beeresztő kapukat is ünnepi díszbe öltözteti valamelyik kiemelt márkánk segítségével. Különleges, ünnepi csomagolásban is kapható számos termékünk.
Tm: Milyen szempontokat kell, hogy kielégítsen egy szezonális display?
V. J.: Én azt gondolom, hogy mindenképpen meg kell, hogy érintse emocionálisan a fogyasztót. Ez a legfontosabb. Aztán olyan legyen a designja és a mérete, ami odavonzza a figyelmet. Ha találkozik az érzelem, a design és a márkaüzenet, a termék eladható a másodkihelyezésről, a display elérte célját. A display legyen megfelelően stabil, bírnia kell a több hónapig tartó igénybevételt, a többszöri feltöltést. Speciális lábazattal kell rendelkezzék, hogy a felmosásokat is állja.
Tm: Hogyan oldják meg, hogy az árak esztétikusan és jól láthatóan legyenek feltüntetve a displayeken is? Sok cég másodkihelyezésére nem, vagy csak nehezen írhatóak ki az árak.
V. J.: Van olyan display, amelyre eleve tervezünk ártáblát. Ilyenkor az áruház írja fel esztétikus módon az árakat. Más esetben külön ársínt rögzítünk az állványra.
Tm: Szezon után még használhatók a displayek vagy kidobják őket?
V. J.: Elméletileg a displayeink egyszeri használatra vannak tervezve. Az áruházak a szezon után megsemmisítik őket. Azonban erős költségszorításban dolgozunk, ezért a jó állapotban megmaradtak közül néhányat elteszünk tartaléknak. Mindig akad olyan lánc, amelyik év közben több boltot nyit, mint amennyit az éves szerződés tárgyalásakor ígért. Ilyenkor jól jön a tartalék, hiszen mi ad hoc alapon nem tudunk tíz-húsz darab állványt pótlólagosan rendelni. Részeként egy nemzetközi nagyvállalatnak, általában egy évre előre tervezünk, így már most le kell adjuk rendelésünket a következő téli merchandising eszközökre. Ezt követően már csak szerény módosításokat tudunk végrehajtani az eszközök mennyiségét tekintve.
Tm: Hol tervezik és gyártják az önök merchandising eszközeit?
V. J.: Mindent az anyacégnél, Németországban terveznek és készítenek elő. A gyártást is ők intézik. Az összes, a világ 58 országában működő Storck vállalat számára egységesen, egységes marketingkoncepció alapján készülnek a merchandising anyagok. Az országoknak egyedien csak korlátozottan van lehetősége eszközök gyártatására. Anyacégünk nagyon ügyel a minőségre, akár az eszközöket, akár a termékeket nézzük. Elképzelhető, hogy olcsóbb lenne bizonyos termékeket más országban gyártani, vagy takarékoskodni a járulékos költségeken. Azonban a minőség prioritás a Storck vállalatcsoportnál, így nem meglepő, hogy minden gyártás kizárólag Németországban, a legmagasabb minőségi követelményeknek megfelelően történik, most már több mint 100 éve.
Tm: Mi a menete a szezonális másodkihelyezések engedélyeztetésének? Menynyire együttműködők a kereskedelmi láncok a tárgyalásokon?
V. J.: Ez lánconként változó. A legtöbb lánc együttműködő, hiszen látják, hogy időbeni tervezéssel és a feladatok pontos végrehajtásával ők is és mi is növelni tudjuk a szezonális forgalmat. A megállapodások többnyire az éves kondíciós tárgyalások során születnek. Egyéb esetben negyedévente küldjük javaslatainkat a láncoknak a másodkihelyezések pontos mennyiségéről és az üzletekben tervezett helyéről. A szervezetten működő kereskedelmi láncok esetében ezt az áruházak pontosan betartják. Néhány láncnál nem sikerül központilag végigvinni az engedélyezési eljárást, még áruházi szinten is meg kell küzdeni a helyekért. Ez igen nagy humán ráfordítást igényel, rengeteg időbe és költségbe kerül. Előfordul azonban, hogy központi megállapodás ellenére sem valósulnak meg displayfelállításaink vagy promócióink. Miután mi etikusan, egy 100 éves vállalat értékrendjének megfelelően kereskedünk, érthető, hogy az adott szó vagy a megállapodás szent dolog számunkra, és azt valljuk, hogy a kereskedelmi partnereink számára is annak kell lennie. Így talán nem meglepő, hogy mi mindent megteszünk azért, hogy a szerződésben foglaltak teljesüljenek, és ha kell, megállapodásainkat akár jogi úton is érvényesítjük.
Ritkább eset, hogy egy áruház vagy lánc maga keressen meg bennünket, és kérjen másodkihelyezéseket. Ebben az esetben néhány hétre van szükség az előkészítésre, feltételezve, hogy rendelkezünk a szükséges mennyiséggel és anyagokkal.
Tm: A standard polcra sikerül-e kihelyezni a kifejezetten szezontermékeket?
V. J.: Ez áruházfüggő. Szerencsére vannak olyan áruházak, amelyek vezetői, osztályvezetői látják, hogy a szezonális forgalom közös érdekünk. Ha ők lehetővé teszik, hogy a szezontermékek ne csak másodkihelyezésen, hanem a standard polcokon is kaphatók legyenek, nőni fog a termék forgalma. Sajnos, ez még nem minden áruházra jellemző. A szezonális termékek többségét természetesen a másodkihelyezések segítségével értékesítjük. Sajnos jelenleg nincs pontos adatunk arról, hogy hogyan aránylik az eladás a displayeken és a standard polcokon.
Tm: A karácsonyi termékek mikortól vannak forgalomban és meddig kaphatók?
V. J.: Az egyes kereskedelmi láncok határozzák meg az első beszállítás időpontját. Általában október közepétől kezdünk szállítani, és a karácsony előtti napokig forgalmazzuk a szezonális termékeket. A láncok évről évre egyre korábbra hozzák az első szezonális szállítás kívánt időpontját. Egyre hamarabb építhetjük meg a szezonális kihelyezéseket, azonban a fogyasztók leghamarabb november közepétől kezdenek ünnepi termékeket vásárolni. Ez azt eredményezi, hogy egyrészről a szezonális termékek már terhelik az áruházak készletét, de tényleges eladás csak jóval később lesz belőle, ugyanakkor a normál termékek forgalma már lecsökken.
Tm: Van olyan merchandising eszköz, amelyet jelenleg nem alkalmaznak, mégis hasznos lenne?
V. J.: Tágabb értelemben talán nevezhetjük merchandising eszköznek: a kategóriamenedzsment a pralinépiacon. Tudomásom szerint egyetlen lánc sem foglalkozik ezzel a kérdéssel. Mi szívesen nyújtunk segítséget ezen a területen. Vállalnánk a kategóriakapitány szerepét és az ezzel járó feladatokat. Hasznos lenne és növelné mindkét fél forgalmát, ha a pralinékategóriában megalapozott adatokra épülne a polcképek kialakítása.
Legyen ez egy üzenet a kereskedelmi láncok számára. Még nem késő, hogy a következő karácsonyi szezonig ne csak a merchandising eszközök és POS-anyagok játsszák a legnagyobb szerepet a forgalom növekedésében, hanem tapasztalati adatokra alapozva, a polc kialakítása is magában hordozza a sikert!
Cs. Á.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ünnepi vacsora négy személyre egy csomagban
November 15. és 17. között 150 Tesco áruházban gyűjtik a…
Tovább olvasom >A Konyhafőnök sztárséfjeivel lép partnerségre a Kifli.hu
A Kifli.hu online szupermarket lett az RTL Konyhafőnök című, kulináris…
Tovább olvasom >Magyarországon elsőként szerzett uniós fenntarthatósági hitelesítést a HelloParks Fót csarnoka
A Futureal-csoporthoz tartozó ipari ingatlanfejlesztő HelloParks FT1-es raktárcsarnoka megfelel az…
Tovább olvasom >