Praktika és meglepetés egy csomagban

Szerző: Budai Klára Dátum: 2023. 09. 04. 10:21

A karácsonyi időszak előtt továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek az előre összeállított ajándékcsomagok, amelyekkel a vásárlók nem csak szeretteiket, barátaikat, de gyakran saját magukat is megajándékozzák. Az ilyen szettek egyik előnye, hogy ki-ki a pénztárcájához mérten választhatja ki a számára leginkább megfelelő darabot, amelyben kedvenc márkái mellett többnyire újdonságokkal és extra ajándékokkal is találkozhat.

A kozmetikai karácsonyi ajándékcsomagok piaca 2022-ben közel 8%-os értékbeni növekedést ért el, ami kizárólag a megnövekedett árszínvonalnak köszönhető, mivel darabszámban több mint 15%-kal visszaesett az eladás.

Legnagyobb hatással az árszínvonal emelkedése volt az eladásokra, összességében 28%-kal magasabb volt az átlagár a karácsonyi ajándékcsomagok pia­cán. Ezt az is befolyásolja, hogy egyre népszerűbbek a magasabb árú, prémium csomagok. 2022-ben a legnagyobb arányban az 5000 Ft feletti csomagok növekedtek, ami annak is betudható, hogy egyre nagyobb a kínálat ebben a szegmensben.

– Továbbra is a drogériákban és a hipermarketekben történik a legnagyobb értékesítés, amiben nem számítunk változásra – jelzi Takács Linda, az Unilever Magyarország Kft. personal care üzletág és marketingvezetője.

Minden korosztálynak

Takács Linda szerint a karácsonyi ajándékcsomagok választásakor elengedhetetlen a vonzó külső, a prémium csomagolás, hiszen ez ragadja meg először a vásárlók tekintetét. A designon felül a megfelelően kiválasztott termékmix, az ár, illetve a márka megbízhatósága is fontos döntési szempont.

Takács Linda
üzletág- és
marketingvezető
Unilever Magyarország

– Továbbra is a szappant, tusfürdőt, testápolót és dezodort tartalmazó csomagok a legnépszerűbbek, és azok a csomagok teljesítenek a legjobban, amelyek top variánsokat tartalmaznak. Emellett tudjuk, hogy az ajándékcsomagok nagyszerű lehetőséget adnak az új termékek kipróbáltatására, így minden évben bekerülnek a csomagjainkba az adott év sikeres innovációi is – teszi hozzá a personal care üzletág- és marketingvezető.

2023-ra is széles körű portfólióval és számos újdonsággal készülnek. Változatlanul a Dove, az Axe és a Dove Men+Care márkáikra helyezték a legnagyobb hangsúlyt.

– Minden évben favoritnak számítanak az ajándéktárgyakat rejtő csomagjaink, a visszatérő és népszerű neszesszerek mellett praktikus és egyedi ajándékokkal is készülünk. Az Axe márkán idén is a fiatalokat célzó trendi ötletek között szerepel a sötétben világító cipőfűző, ill. egy másik csomagban mobiltelefon-állvány lesz, mely tökéletes a jól beállított fotók vagy videók elkészítéséhez. A másik kedvencünk 2023-ban a Dove Relaxing csomagunk, amelyben a népszerű kék kamillás és zabtejes Anti-Stress krémtusfürdőnk mellé egy különleges viaszolvasztó aromalámpa került a csomagba – sorolja a szakember.

 

Tervezett vagy impulzus?

A karácsonyi csomagok esetében legtöbbször tervezett vásárlásról van szó, az esetek negyedében beszélhetünk impulzusvásárlásról. A tervezett vásárlásoknál a márka a döntő tényező, ezt követi az ár, míg az impulzusvásárlásoknál a döntés elsődleges szempontja az ár. A vásárlók többsége az üzletekben és a szórólapokon találkozik először a kínálattal, az üzleteken belül pedig kifejezetten karácsonyi kihelyezésen keresi a választékot. Ezen tényezőkön túl a döntési tényezők közé tartozik még a csomagban található termékek száma, a csomagolás és a csomagban található ajándék.

– A vásárlókat egyrészt az árak és a kedvezmények befolyásolják, mely a magas inflációs környezetben egyik legfőbb prioritás. Másodrészt a rohanó és leterhelt világban gyors, egyszerű és hasznos megoldásra vágynak, mint amilyet akár egy kozmetikai karácsonyi csomag tud nyújtani közeli és távoli ismerősöknek egyaránt – tájékoztat Tóth Péter, a L’Oréal Magyarország trade marketing managere.

Azok a csomagok teljesítenek a legjobban, amelyek top variánsokat tartalmaznak

Alap és extra termékek

A L’Oréal számára fontos, hogy mind arc, mind hajápolásban teljes rutint le tudjon fedni a lehetőségekhez mérten, olyan népszerű összetevők által, mint például a C-vitamin vagy a hialuronsav.

Tóth Péter
marketing manager
L’Oréal Magyarország

– Amellett, hogy ikonikus termékeinket is becsempésszük a dobozainkba, mint a micellás víz érzékeny bőrűek számára, vagy a Hyaluron Plump termékcsalád, természetesen újdonságainkat sem felejtjük ki, mint a Garnier C-vitamin szérum és a Bond Repair termékcsalád. Kiemelt figyelmet fordítottunk arra is, hogy az alaptermékeken túl extra termékek is kerüljenek a dobozokba, mint pl. egy szemmaszk vagy hajszérum, melyek segítségével a csomag tartalma egy egész rutin véghezvitelére alkalmas lehet – nyilatkozza Tóth Péter.

Elmondása szerint nagy népszerűségnek örvendenek a különböző adventi kalendáriumok, így idén is megjelennek majd egy ilyen összeállítással. Méghozzá a textilmaszk szegmensben a Garnier márkával, mely mások, de akár önmagunk megajándékozására is szolgálhat.

Pozitívum, ha van ajándék

A karácsonyi időszak a Rossmann Magyarország Kft. életében is kiemelt szerepet tölt be minden évben.

Tokaji Orsolya
kategória menedzser
Rossmann

– Ilyenkor a vásárlók tudják, és keresik a kínálatunkban megjelenő karácsonyi csomagokat. Ezen összecsomagolások között megtalálhatják a jól ismert termékeiket, márkáikat, illetve több különlegességgel is szolgálunk. Az idei évben is megvizsgáltuk az előző évek eladásait, tapasztalatait, ami alapján meghatároztuk a 2023-as karácsonyi szortimentet. Azt figyeltük meg, hogy a vásárlók egyre inkább nyitnak az újdonságok felé, kedvelik, ha vannak a csomagban ajándék termékek, esetlegesen különleges, környezetbarát a csomagolásúak. Ilyenkor hajlandóak is többet költeni egy-egy csomagra – fogalmazza Tokaji Orsolya.

A Rossmann Magyarország Kft. kategóriamenedzsere azt is elárulja, hogy az eladásaik túlnyomó részét még mindig a klasszikus csomagok teszik ki, ahol nem maradhatnak el a top márkák. Vásárlóiknál nem ritka, hogy nemcsak ajándékként, hanem saját maguknak vásárolnak csomagot, mivel így kedvezőbb áron jutnak kedvenc, mindennap használatos termékeikhez.

– Az idei évben újdonságként találkozhatnak a boltjainkba látogatók több adventi kalendáriummal, exclusive kozmetikai márkával, illetve, élelmiszercsomaggal. A különleges csomagokkal a vásárlói célcsoport bővítése és a hűséges vásárlóink megelégedése a cél – vetíti előre Tokaji Orsolya.

A vásárlók egyre inkább nyitnak az újdonságok felé

Trendkövető csomagok

A karácsonyi csomagok kiválasztásánál a márkahűség is fontos szempont.

Fehér Nóra
szortimentmenedzser
dm

– A drogériavásárlók körében az eladási adatok alapján egyértelműen a klasszikus csomagok a népszerűbbek. A gyártók piacra dobják mind a jól bevált illatokat, formátumokat tartalmazó csomagjaikat, azonban minden évben készülnek az aktuális trendeknek megfelelő innovatív termékeket tartalmazó csomagokkal is – mondja Fehér Nóra, a dm Kft. szortimentmenedzsere.

A csomaghoz tartozó ajándéktárgyakat illetően ugyancsak azt tapasztalja, hogy nagyon kedveltek azok a szettek, amelyek valamilyen plusz ajándékot rejtenek, ezek közül is kiemelkednek a neszesszeres, gyertyás, sportolással kapcsolatos ajándékot tartalmazó csomagok.

Tradíció és innováció

A dm saját márkás csomagok tekintetében évről évre egyre nagyobb választékkal jelentkezik, csomagjai a jól megszokott márkákon túl minden évben új, innovatív kezdeményezéssel is bővülnek.

– A dm polcain a karácsonyi csomagok széles választékát kínáljuk mind a tradicionális, mind az innovatív, trendi csomagok terén, valamint évről évre bemutatkozási lehetőséget adunk magyar márkáknak is. A hagyományos csomagok főként szappant, tusfürdőt, dezodort tartalmaznak, de a kínálatban természetesen találkozunk hajápolással, sminkeléssel kapcsolatos szettekkel, valamint nagyon sikeresek a férfiaknak és gyermekeknek szóló összeállítások is. A kozmetikai csomagokon kívül top termékeink között találhatók a különböző ízválogatású teacsomagok, illetve évről évre egyre nagyobb népszerűséggel kínálunk textiltermékeket tartalmazó csomagokat is – avat be Fehér Nóra.

A dm esetében a női csomagok továbbra is a teljes karácsonyicsomag-eladás több mint 50%-át adják, a férfi csomagok az összeladás egynegyedét teszik ki, az élelmiszercsomagok közel egyötödét, a maradék kb. 10%-on osztozik a gyerek- textil. 2022-ben új irány volt, hogy a teljes karácsonyicsomag-kínálat felkerült a dm webshopjára. //

Kapcsolódó cikkeink