Pozitívan fogadták az új értékesítési lehetőségeket
A magyarok sokat költenek gyógyszerre, szinte minden családnál van otthon recept nélkül is kapható láz- és fájdalomcsillapító. Az új medicinákról, terápiákról elsődlegesen a médiából értesülnek az emberek – többek között ezek derültek ki a legfrisebb, hazai gyógyszerhasználatot vizsgáló kutatásból.A Szinapszis Kft. tízéves múlttal rendelkező, kimondottan egészségügyi kutatásokra specializálódott piackutató cég – tudtuk meg Katona Szerencsés Dóra értékesítési igazgatótól. Leginkább orvosok, patikusok és a betegek körében végeznek kvalitatív és kvantitatív kutatásokat, továbbá rendszeresen vizsgálják az átlagpopuláció körében az egészséggel, betegségekkel kapcsolatos attitűdöket, tapasztalatokat, informáltsági szintet – egyszóval a magyar lakosság egészségtudatosságát.
Immáron második alkalommal készítették el azt a felmérést, amelyben a magyar lakosság egészséghez, az egészséges életmódhoz való viszonyán kívül többek között a gyógyszerhasználati szokásokat is vizsgálták.
Első helyen az Algopyrin
A családok általában havi 15 400 forintot költenek egészségügyi termékekre és szolgáltatásokra, négyezer forinttal többet, mint egy éve. Ez az elsőre magasnak tűnő összeg a konkrét gyógyszerfogyasztáson túl tartalmazza a különböző táplálékkiegészítőkre, natúrmedicinákra, kozmetikumokra kiadott forintokat, valamint a paraszolvenciát is. Leginkább vényköteles termékeket vásárolnak, de a tavalyi évhez képest emelkedtek az OTC-termékekre és a gyógyhatású készítményekre fordított összegek is.
Szinte minden háztartásban tartanak láz- és fájdalomcsillapítót, gyulladáscsökkentőt, minden negyedik háztartásban pedig van vérnyomáscsökkentő pirula és/vagy savlekötő gyógyszer is.
– A piacot a vényköteles Algopyrin uralja. De kérdés, hogy ha elfogynak a szigorítás előtt beszerzett készletek, akkor a betegek felkeresik-e az orvosukat, vagy inkább OTC-terméket választanak, s ha igen, akkor melyiket – jegyzi meg az értékesítési igazgató.
Megalapozatlan önterápiák
A felmérésből kiderült, hogy a magyar lakosság egészségtudatossága fejlődik, de hajlamosak vagyunk a megalapozatlan önterápiára. A kutatócég tapasztalatai szerint a betegek enyhe tünetek vagy ismert betegségek és könnyen elérhető gyógyszerek esetén gyakran a rokonokkal, szomszédokkal konzultálva választanak maguknak gyógyszert vagy terápiát. A megkérdezettek 20 százaléka sokszor az orvossal megbeszélt terápiától is eltér, 15 százalékuk még csak nem is egyeztet a módosításról.
A megkérdezettek negyven százaléka arról számolt be, hogy gyakran nem váltja ki az orvos által felírt gyógyszert. Ennek néha anyagi okai vannak, de a ki nem váltók negyede arra hivatkozik, hogy van már otthon ilyen gyógyszere. Az életkor emelkedésével nő a receptet kiváltók aránya, 65 éves kor körül ez már meghaladja a 70 százalékot.
A kutatásból kiderült az is, hogy a lakosság több mint 40 százaléka valamilyen krónikus betegségben szenved, 22 százalékuknak magas a vérnyomása, sok a mozgásszervi betegségben szenvedő, de évről évre nő az allergiások száma is. A rendszeres gyógyszerszedők vényköteles termékre fordított kiadásai havonta 7800 forint, ugyanők OTC-termékekre mintegy kétezer forintot költenek.
A piackutatás részletesen kitért a laikusok témával kapcsolatos információs igényeire, valamint az informáltság szintjére. A megkérdezettek az egyes gyógyszerekkel kapcsolatban általában az adagolással, hatással, mellékhatással kapcsolatban kapnak tájékoztatást orvosuktól vagy gyógyszerészüktől. Ezzel szemben, ha a betegek fontossági sorrendjét nézzük, akkor kiderül, hogy a lakosság leginkább a várható mellékhatásokra kíváncsi. A gyógyszerekkel kapcsolatos magas információs igényt az is bizonyítja, hogy a válaszadók több mint 90 százaléka elolvassa a dobozba csomagolt betegtájékoztatót, közel 50 százalékuk pedig rendszeresen tanulmányozza a rendelőkben, patikákban kihelyezett tájékoztató anyagokat, plakátokat.
OTC: szájhagyomány útján
A kutatás azt is vizsgálta, hogy egészség, betegség, gyógyszer témakörben honnan, milyen információs csatornán keresztül tájékozódnak az emberek. A felmérés szerint első helyen a televízió és a rádió szerepel, közvetlenül utána az újságok, prospektusok kerülnek, és csak harmadik helyen szerepel a szakma. A források hitelessége alapján azonban megfordul a sorrend: leginkább ugyanis a szakorvosok, orvosok, patikusok által adott tájékoztatásban bíztak az emberek.
Érdekes szerepe van a szájhagyománynak: minden harmadik megkérdezett említette, hogy az OTC-termékek esetében szinte mindig előzetesen tájékozódik ismerőseinél az alkalmazandó gyógyszerrel kapcsolatos pozitív vagy negatív tapasztalatokról.
Mindenki tud róla
Katona Szerencsés Dóra elmondta, a megkérdezettek 98 százaléka tisztában volt vele, hogy OTC-t már nem csak a patikákban lehet vásárolni. A felmérésből kiderült, a laikusok összességében pozitívan fogadják az új értékesítési lehetőséget.
A demográfiai bontások alapján a „támogatók” leginkább a fővárosiak, a fiatalok, a városlakók és a magasabb jövedelemmel rendelkezők, míg az „ellenzők” főként az idősebbek és az alacsonyabb végzettségűek közül kerültek ki. A potenciális beszerzési források közül kiemelkedő fontosságúak a benzinkutak és a szupermarketek, amelyet leginkább a hosszabb nyitva tartás és a könnyű, gyors hozzáférhetőség miatt részesítenének előnyben. Az új rendszer legnagyobb hátrányának a megfelelő személyzet hiányát tartják.
Erős-Hajdu Szilvia
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >