Újra szárnyal a baromfiágazat
Bár a tavalyi madárinfluenza-járvány komoly károkat okozott, de 2017 végére a szektor visszanyerte korábbi erejét. A fogyasztás a baromfiágazatban nő, az étkezési tojás esetében pedig jelentősen erősödött a legális termelők helyzete.
Dr. Csorbai Attila, a Baromfi Termék Tanács elnöke, igazgató, az év eleji nehézségek ismertetésével kezdte az ágazat elemzését:
– 2016 novemberében jelentkezett először hazánkban a madárinfluenza. 2016 decemberétől 2017 márciusig rendkívül nagyszámú kitörés volt, melynek következményeként több mint 3 millió madár leölését kellett hatóságilag elrendelni – ez már önmagában is nagyon komoly veszteséget okozott. E direkt károkat azonban a Magyar Állam megtérítette a termelőknek. A betegség megjelenését követően több közvetett kár is keletkezett: számos exportországból kitiltották a magyar baromfitermékeket, de a vágóhidakról és a feldolgozóiparból is hiányoztak ezek a madarak, így kényszerű leállásokat okoztak több víziszárnyas-vágóüzem esetében.
Dr. Csorbai Attila
elnök
Baromfi Termék Tanács
Ezzel a komoly teherrel vágtunk neki a 2017-es évnek, bár pozitív hatásként jelentkezett, hogy a baromfihús és az étkezési tojás áfája 5%-ra csökkent, ami a fogyasztói árakban, így a fogyasztás mértékében is megmutatkozott. Úgy látjuk 10%-körüli bővülést tudott ez az intézkedés elérni. Illetve az étkezési tojás óriási megtisztulási folyamaton esett át, tehát jelentősen megerősödött a legális piaci szereplők pozíciója.
Az Európai Uniót több sokkhatás is érte baromfihús tekintetében, az egyik legjelentősebb, hogy a legnagyobb exportpiac, Dél-Afrika bezárta kapuit az uniós szárnyasok előtt. Komoly politikai vita alakult ki a két térség között. Ki kell továbbá emelni a különböző nemzetközi kereskedelmi egyezmények egyelőre nehezen átlátható felvetéseit, szabályozásait. Különös tekintettel a dél-amerikai államokat tömörítő Mercusor országokra.
Az ünnepek alatt is nagy számban fognak jó minőségű, magyar termékek kerülni a hazai asztalokra. Az árak is kedvezően alakulnak az adócsomagnak köszönhetően. Úgy látjuk, hogy a vásárlók azonos ár és minőség mellett már 95%-ban a magyar termékeket választják. Ez a fajta tudatosság a fogyasztásban, a hazai, elsősorban árérzékeny vásárlók esetében mindenképp előrelépésnek tekinthető. Étkezési tojások tekintetében kiemelném a Koronás Tojás védjegyünket, mely ellenőrzötten magas színvonalat biztosít.
Ami az elkövetkező néhány évet illeti, jelentős fejlődést várok, elvégre a világ fehérjeigénye rohamosan növekszik, a baromfi pedig a legjobb ár-érték arányú termék, könnyen beépíthető az egészséges táplálkozásba, és vallási korlátok sem tiltják a fogyasztását. A termelés pedig Közép-Kelet-Európa felé tolódik. Az étkezésitojás-szektorban bízom abban, hogy a versenyképességünk tovább javul, és 3-5 éves távlatban megvalósítható, hogy 100%-ban önellátóak legyünk. //
Kapcsolódó cikkeink
Az EU önellátó baromfitermékekből, nincs szükség a kétes eredetű importra
Az elmúlt években számos kihívás nehezítette a baromfiágazat helyzetét, a…
Tovább olvasom >Baromfi Világnap: május 10-e a baromfis szakma ünnepe
Magyar kezdeményezésre május 10-én ünnepli a baromfis szakma a Baromfi…
Tovább olvasom >A baromfihúsimport 21 százalékkal csökkent
Az Európai Bizottság adatai szerint az unió (EU27) baromfihúsexportja 17…
Tovább olvasom >További cikkeink
A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >A Magyar Marketing Szövetség a szakma utánpótlásáért
A Magyar Marketing Szövetség aktívan tesz a szakma jövőjéért, ezért…
Tovább olvasom >