Posztpandémia – új korszak az eladótérben is

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2021. 06. 25. 09:26

A pandémia számtalan kihívás elé állította a fizikai, bolti kereskedelmet. A bezárások, az online előretörése, a vásárlási szokások változása, a higiéniai elvárások folyamatos jelenléte, az előírások és ellenőrzések változása nemcsak az elmúlt évre, de az újranyitás, az új normális időszakára is kihat.

A következő cikkekben arra keressük a választ, hogyan hatott a világjárvány a vásárlási hely összetett területére, mit kellett változtatni, milyen újdonságok kerültek előtérbe, illetve a posztcovid időszakban mi marad meg, milyen trendek uralkodnak.

Higiénia mindenekelőtt

A szakértők világszerte egyetértenek abban, hogy a fogyasztók továbbra is igénylik a magas szintű higiénia és fertőtlenítés rutin szintű megvalósítását, és tudni szeretnék, hogy az egyes üzletek mit tesznek a vásárlók és a bolti dolgozók egészségének védelméért. Ezért fontos a rendelkezésre álló technológia alkalmazásáról, a fertőtlenítő takarítások időzítéséről és gyakoriságáról, a kézfertőtlenítők elhelyezéséről és a többi higiéniai intézkedésről tájékoztatni a vásárlókat. A felületek, eszközök, termékek tisztántartása mellett a zárt tér egészének biztonságos voltára is érdemes odafigyelni, hogy az otthonukból kimozduló emberek bizalommal lépjenek be, töltsenek időt egy-egy egységben.

A járvány előtti időszakhoz képest erősödött az eladóterekben elhelyezhető légsterilizáló, légfertőtlenítő berendezések és a különböző technológiák iránti kereslet. Bár hazánkban inkább csak a kötelező és a jogszabályi minimumoknak eleget tevő intézkedések, beruházások jellemzők még e téren, a külföldi példák tanulsága szerint érdemes erre a területre kiemelt figyelmet fordítani.

– Ki gondolta volna, akárcsak másfél évvel ezelőtt, hogy egy légtechnikai tisztítás vagy egy épületgépészeti kérdés meghatározó szempont, sőt annak helyes alkalmazása versenyelőny lehet a különböző vásárláshelyeken? Tapasztalataink szerint a beltéri levegő minősége egyre többeket foglalkoztató téma, hiszen a vírushelyzet ráirányította a figyelmet a szemmel nem látható, rejtett veszélyforrások felszámolásának fontosságára – mondja Laki Zsolt, az Allin Property Services Kft. ügyvezetője.

Laki Zsolt
ügyvezető
Allin Property Services

Kereskedő és vendéglátó szemmel is azt érdemes mérlegelni, hogy mennyit ad hozzá a biztonságérzethez, a vásárlói és dolgozói bizalomhoz egy fürdőszobaszekrény nagyságú légsterilizáló berendezés „láthatatlan működése”. A pandémiás helyzet sok mindenre ráébresztette az üzemeltetőket, üzlettulajdonosokat, hiszen a levegőhigiénia kérdésköre azok számára is előtérbe került, akik eddig ezzel soha nem találkoztak. Az akár egyszeri, vagy akár stabilan telepített fertőtlenítési megoldások a bizalmat nagyban erősítik a vásárlóban. Fontos, hogy ezek alkalmazását az eladóhely publikálja is vevői felé közösségimédia-oldalain ugyanúgy, mint az üzlethelyiségben. Ráadásul, a COVID lecsengése után is folyamatosan lesznek a belső levegő minőségét rontó tényezők, mint például az influenza, pollenterhelés vagy akár újabb járványok. A légsterilizáló berendezések fejlesztése, a vírussal szembeni hatékonyságuk optimalizálása miatt már elérhetővé vált az eladóterek levegőjének folyamatos szűrése, fertőtlenítése ezen veszélyforrásokkal szemben is.

– Érdemes légtechnikai szakember véleményét kikérni, mielőtt bármilyen nagyszabású beruházásba kezd az üzemeltető, hogy garantáltan megbízható, magas minőségű és hatásfokú berendezéseket és szolgáltatásokat kapjon. Cégünk ingyenes audittal áll rendelkezésre e témában, és amennyiben a felülvizsgálat eredményeképp valamely berendezés beszerzése vagy fertőtlenítési beavatkozás szükséges, úgy az elérhető összes lehetőség közül függetlenül tudjuk kínálni az optimális megoldást – emeli ki Laki Zsolt.

A takarítás eszköztára is átalakul

Horváth Áron
marketingvezető
Kärcher Hungária

A Kärcher, a szabadidős, háztartási, szakmai és ipari tisztítórendszerek, tisztítószerek és szolgáltatások szakértője is azt tapasztalta, hogy a pandémia hatására a fizikai üzletek forgalma áttevődött az online térbe. Az üzletbe betérők számát befolyásolta, hogy a vendéglátó, szállásadó vásárlói kör szinte teljesen eltűnt, ugyanakkor a kisebb takarítócégek forgalma növekedésnek indult.

– Mindent egybevetve elmondható, hogy forgalmunk nem, de a vásárlókörünk és a kereslet összetétele változott. A hosszú távú hatás még bizonytalan, igyekszünk pozitívan hozzáállni, de elővigyázatosnak kell lennünk, mert könnyen lehet, hogy amit az elmúlt hónapokban megszoktunk most a nyitás hatására ismét átalakul – hangsúlyozza Horváth Áron, a Kärcher Hungária Kft. marketingvezetője.

A forgalom a Kärcher üzleteiben azonos szinten maradt alacsonyabb vásárlási szám mellett. A kosárérték nagyságrendileg 30%-kal nőtt, és online forgalmuk 30-35% -ot emelkedett az előző évhez képest.

A pandémiás időszakban a top keresett termékük egyértelműen a gőztisztító volt, hiszen ez az eszköz igazoltan elpusztítja vegyszermentesen a baktériumok és vírusok 99,9%-át a forró gőz segítségével. Jelenleg fut kampányuk az új fejlesztésükre, a mobiltelefonnal párosítható Smart magasnyomású mosókra. Ez a termékcsoport a jó idő beköszöntével mindig népszerű.

Okoseszközök, átfogó megoldások

Kerekesné
Nagy Edit
ügyvezető igazgató
WANZL Magyarország

A Wanzl termékei világszerte megtalálhatók a kereskedelem területén. Több olyan megoldásuk van, amelyek a higiéniát biztosítják, és növelik a vásárlók bizalmát, valamint automatikusan szabályozzák a vevőlétszámot.

A SanGuard – biztonságos fogófelület bevásárlókocsihoz – segítségével a bevásárlókocsi-fogantyúk felülete egy átlátszó, vegyi szempontból ellenálló, valamint kopásálló réteget kaphat, amely megakadályozza a vírusok és baktériumok elterjedését.

– A SanGuard nano-ezüst segítségével fejti ki hatását. A felületből folyamatosan ezüstionok szabadulnak fel, melyek reakcióba lépnek a kézzel felvitt kórokozók DNS-ével, és gátolják azok elterjedését. A bevonat hatékonysága klinikai vizsgálatokkal tesztelt és alátámasztott – ismerteti a működés hátterét Kerekesné Nagy Edit, a WANZL Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

Az üzlettérben tartózkodók számát automatikusan szabályozó vevőszámláló rendszerekkel a pandémiás időszakon túl is értékes információk nyerhetők az üzlet látogatottságáról.

A mennyezetre elhelyezett 3D számláló folyamatosan számolja a be- és kilépők számát. Ez az adat egy kijelzőn a vásárlók számára is nyomon követhető. Amint az üzletben tartózkodók száma eléri a megengedett maximumot, a berendezés ezt vizuálisan – igény esetén akusztikusan – is jelzi. A vásárlók távozásával a belépés ismét szabaddá válik. A maximális létszám az üzlet nagyságának megfelelően beállítható és módosítható a változó igényeknek megfelelően. A rendszer rövid határidővel tud telepítésre kerülni, nem igényel személyzeti felügyeletet, működése megfelel az adatvédelmi követelményeknek. //

 

Fókuszban a vásárlók és a munkatársak

Bernhard Haider
országos
ügyvezető igazgató,
ALDI Magyarország

Az ALDI a koronavírus-járvány okozta válsághelyzetben elsősorban a vásárlók és a munkatársak egészségének megőrzésére és a zavartalan áruellátásra koncentrált.

– Magyarországon elsőként szereltünk fel pénztárainknál plexifalakat, kézfertőtlenítőket helyeztünk ki, kesztyűkkel biztosítottuk a pékáru higiénikus beszerzését, padlómatricákkal könnyítettük meg a vásárlók közötti biztonságos távolság tartását – sorolta az intézkedéseket Bernhard Haider, az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. országos ügyvezető igazgatója.

A vásárlók mielőbbi tájékoztatása érdekében a vállalat 360 fokos kommunikációt folytatott. Az ALDI egy új, feltörekvő social media felületen is megjelent.

– A pandémia alatt hatalmas népszerűségre szert tett új platformon, a TikTokon is elkezdtünk párbeszédet, így az online térben még több embert sikerült megszólítanunk. Az aldi.magyarorszag hamar Magyarország egyik legnépszerűbb csatornája lett – tette hozzá Bernhard Haider.

2020 decemberében, a magyarországi diszkontáruházak közül elsőként az ALDI termékei váltak elérhetővé a személyes bevásárlási szolgáltatást nyújtó magyar start­up, a ROKSH weboldalán.

– A személyes bevásárlási szolgáltatás rövid idő alatt nagyon népszerű lett különösen azokban a kerületekben, ahol kevés ALDI-üzlet található. A rendelések alapján látható, hogy vásárlóink tudatosan állítják össze a kosarakat, az átlagosnál lényegesen gyakrabban vesznek egészségtudatos, illetve mentes termékeket. Az átlagos kosárérték jellemzően 3-4-szerese az áruházi vásárlásoknál mértnek – mondta Bernhard Haider az eddigi tapasztalatok kapcsán. //

Kapcsolódó cikkeink