Portfólióbővítéssel ünnepel a 10 éves Orbico
Az Orbico Hungary Kft. Európa legnagyobb disztribúciós és ellátásilánc-menedzsmenttel foglalkozó cégcsoportjának, az Orbico Csoportnak a tagja. Itthon több mint 8000 kereskedelmi egységgel biztosít országos lefedettséget partnerei számára.
– Röviden összefoglalná az Orbico történetét?
– A horvát, családi tulajdonban álló Orbico Group a 2010-es évek legelején lépett a magyar piacra, és 2012-ben – egy akvizíciót követően – szélesítette ki tevékenységét a napi fogyasztási cikkek piacára. A cégcsoport alapítója és tulajdonosa, Branko Roglić 1990-ben nyerte el az első disztribúciós megbízását, amely a Procter&Gamble termékeire vonatkozott Szlovéniában. Magyarország a sorban a tizenkettedik piacralépés volt az azóta már 21 országossá bővült Group bővítésének történetében.
Az Orbico Hungary Kft. most ünnepli fennállásának 10. évfordulóját, és az évek során stabil és dinamikusan fejlődő szereplőjévé vált a hazai disztribúciós piacnak. A kiemelkedő, 40 milliárd Ft feletti éves árbevétel négy fő üzleti terület közös eredménye. Az FMCG kategóriák közül a kozmetikai és vegyi áru, illetve különböző élelmiszerek képviseltetik magukat. Ezek mellett a tartós fogyasztási cikkekből a háztartási kisgépek és végezetül a vállalati felhasználók számára értékesített kenőanyagok is részei a portfóliónknak.
– Az Orbico eddigi tevékenységéből mely eredményekre a legbüszkébb?
– A márkatulajdonosokkal közösen épített, hosszú távú együttműködéseink mellett a legbüszkébbek a partnereinkkel, a kis- és nagykereskedelmi szereplőkkel kialakított kapcsolatainkra vagyunk. Személyesen nekem és a kollégáimnak is fantasztikus érezni azt, hogy az elmúlt pár évben már stratégiailag fontos, megbízható és értékteremtő beszállítóként számítanak ránk. Ezt az is bizonyítja, hogy a közelmúltban néhány kiemelt szereplővel az időszakos tevékenységek körén messze túlmutató, több évre vonatkozó közös üzletfejlesztési tervben állapodtunk meg. Ezek a sikerek véleményem szerint leginkább annak köszönhetőek, hogy tiszta képünk van a disztribútor szerepéről, illetve az értékekről, amelyeket létrehozhatunk a tevékenységünk által.
– A többi versenytárshoz képest miben nyújt egyedit, mik az erősségei?
– Bár leginkább a teljes országra vonatkozó disztribúciós megbízásokat preferáljuk, be kell látnunk azt is, hogy nem minden csatornára vonatkozólag vagy nem minden termékkategóriában tudunk előnyt biztosítani az együttműködéssel. Az egyre feszültebb gazdasági környezetben a hatékonyság a legelső szempontok közé emelkedett. Ha emellett egy legalább ugyanilyen fontos szempontot kellene még említeni, akkor az mindenképpen a növekedési lehetőségek kihasználása lenne. A napi fogyasztási cikkek piacán működő gazdasági társaság ma már a fennmaradását kockáztatja, ha legalább ennek a két elvárásnak nem tud megfelelni.
Ilyenformán az Orbicónak „csupán” annyi a dolga, hogy a márkatulajdonosok saját szervezetével szemben igazi alternatíva legyen a teljes piacon vagy egy-egy csatornában a fogyasztók költséghatékony elérésére, illetve a termékelérhetőség szélesítésére, a megfelelő bolti vagy online végrehajtás mellett. A saját kézben lévő adminisztratív és raktári operációnk, az értékesítési szervezetünk és a kategóriamenedzsment-csapatunk képes ezeknek az elvárásoknak megfelelni.
– A siker másik feltétele a partneri bizalom beszállítói és vevői oldalon egyaránt, amelyet stabilan képviselt alapértékekkel lehet elnyerni és megtartani. Melyek az Orbico legfontosabb bizalomépítő vállalati és üzleti értékei?
– Ha az értékteremtés, a hozzáadott érték méltatlanul elcsépelt kérdését vizsgáljuk, akkor újra hivatkoznunk kell az eredményesség fenntartásának vagy növelésének szinte kötelező igényére. A már körülírt „disztribútori szerepünk” betöltése, a megbízói igények kielégítése megteremti számukra az együttműködéstől elvárt értéket. A vevőink szempontjából ugyanakkor komplexebb a helyzet, hiszen a kiskereskedelmi csatornák, de azokon belül akár az egyes hálózatok különböző profillal, stratégiával és igényekkel rendelkeznek. Ezen a területen erősnek érzem az Orbico Hungary Kft.-t, mert a dedikált kategóriamenedzsment és a területi, illetve csatorna fókusszal rendelkező értékesítési csapat képes reflektálni a lehetőségekre.
– Mindkét oldal – beszállítók és vevők – egyaránt a biztonságos, megbízható megoldásokat keresik, hiszen ez a saját üzleti sikerüknek is alapfeltétele. Hogyan teremti meg az Orbico a partnerek számára, hogy biztonságban érezzék magukat, termékeiket, márkáikat?
– Márkáink széles körének köszönhetően tapasztalattal rendelkezünk számos területen. Otthonosan mozgunk a hazai láncoknál, a hiper- és szupermarketek, a diszkont áruházak és még a vendéglátás világában is. Aktív együttműködéseink kiterjednek az alternatív csatornákra, az FMCG szempontjából egyre erősödő online kereskedőkre, a barkácsáruházakra és az elektronikai cikkeket árusító üzletekre. Az általunk forgalmazott prémium márkák a kategóriájuk értéknövekedésének fontos elemei, az értéknövekedéssel pedig együtt jár a fajlagos profitabilitás növekedése is.
Úgy gondolom, hogy a következő években a komoly inflációs nyomás és a költségek növekedése miatt kulcsfontosságú lesz valamennyi vásárlói célcsoport elérése, beleértve a prémium márkák fogyasztóit is. Erre kínálunk megoldást és ezt szem előtt tartva fejlesztjük a forgalmazott márkák körét is.
– Jelentős lépéssel haladt előre a hazai piacon, megszerezve a Jana ásványvíz kizárólagos hazai forgalmazásának jogait. Mit jelent ez a cég számára kapacitástervezésben, forgalomban, piaci pozícióban?
– Még nincs egy éve, hogy a Lipton és a Saga márkák hozzánk kerültek és néhány nap múlva kezdjük el a Jana és Jamnica ásványvizek forgalmazását. Ettől az együttműködéstől a kb. 10%-os árbevétel-növekedés mellett azt várjuk, hogy tovább erősíti majd beszállítói pozícióinkat és horvát tulajdonú cégként azt is, hogy Horvátország első számú ásványvizének a hagyományait és a minőségét megillető piacrésze legyen hazánkban.
Bővülünk, de közben nagyon vigyázunk arra, hogy a tulajdonosi szemléletünket és a sikerhez szükséges fókuszt ne veszítsük el. Ennek érdekében a forgalmazott portfóliót rendszeresen felülvizsgáljuk, és az új megbízásokkal kapcsolatban a lehetséges szinergiákra igyekszünk építeni.
– Melyek a jövőbeli tervek fejlesztési, piaci értelemben?
– Komoly kihívásokra és minden eddiginél erősebb versenyhelyzetre számítunk. Valószínűleg egyes márkák esetében minket is érint majd a csökkenő fogyasztási volumen, és biztosan nem lesz könnyű a működési költségeink karbantartása sem, amelyen 230 dolgozó és családjuk megélhetése múlik. Hihetetlenül büszkék vagyunk kollégáinkra, akik az elmúlt években bizonyították a megváltozott környezethez való sikeres alkalmazkodás képességét, miközben igazi csapatként, a közös céljaink eléréséért küzdöttek az üllői raktárunkban, a budapesti irodánkban és a területen. Ezt a vállalat azzal tudja díjazni, hogy stabil, fejlődőképes munkahelyet biztosít számukra.
Az Orbico Hungarynél mindennap azért dolgozunk, hogy Magyarország vezető disztribúciós vállalata ne csupán átvészelje az előttünk álló időszakot, hanem stabilitását megőrizve folytatni tudja az elmúlt 10 évben mutatott fejlődését, és a következő 5 évre kidolgozott stratégiánkat végre tudjuk hajtani. Én személy szerint nem érezném rizikósnak lefoglalni a Trade magazin 2027. októberi számának címlapját. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított…
Tovább olvasom >Offline és online – kéz a kézben
Az online és offline csatornák összehangolása egyre inkább elvárás a…
Tovább olvasom >Nehéz most jósolni a kávézaccból
Jó első félévet zárt a kávépiac, de a világpiaci tendenciák…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >