POPAI hírek 3: A vásárlói magatartás hat fokozata

Szerző: Trademagazin Dátum: 2020. 03. 31. 17:45

A POPAI és Shop!* tagszervezetek folyamatosan értesítik egymást a vírus-helyzet következményeiről, különös tekintettel a kereskedelem, az FMCG szektor és az instore iparág alakulására. Az Egyesült Államokban a kényelmi boltok szerepe növekszik. A vásárlók reakcióit hat csoportba tipizálták.

Az USA-ban március 30-án jelentették be, hogy a COVID-19 vírus hatására hozott korlátozó intézkedéseket április végéig meghosszabbítják. Az élelmiszert árusító üzletek, a benzinkutak és shopjaik valamint a kiszállító éttermek és gyorséttermek nyitva tarthatnak. A vészhelyzetben helytállóknak, így saját dolgozóknak is, a legtöbb élelmiszer és étterem lánc ingyenes italt biztosít. Ehhez elegendő betéréskor az egyenruha viselése vagy igazolvány felmutatása.

A dolgozókat és a vásárlókat is díjazzák

Még kényelmibb boltok

A világszerte jellemző vírusvédő plexi falak, távolságtartást könnyítő kordonok, padlómatricák az USA-ban is megjelentek. Két hét alatt a több ezer üzlettel rendelkező kereskedelmi láncok, köztük a 7-Eleven is, felszerelték saját és franchise partnereik boltjait ezekkel az eszközökkel.

A legtöbb üzletben minden nap fertőtlenítő nagytakarítást tartanak, az érzékenyebb termékkategóriák környékén pedig naponta többször is fertőtlenítenek. Ha egy dolgozóról kiderül, hogy elkapta vagy érintkezett korona vírusos beteggel, azt az üzletet 2 hétre lezárják és alapos fertőtlenítés után nyitják újra.

A kényelmi boltok forgalmi jelentősége megnövekedett, a fogyasztók szívesebben keresik fel ezeket a kisebb alapterületű, de jól ellátott üzleteket. Aki nem akar belépni a boltba, azt a kialakított árukiadó ablakon keresztül szolgálják ki, így csökkentve a személyes érintkezést. Ugyanígy online rendelés is átvehető. A QuickTrip lánc az autóból kiszállás nélküli, parkolóban történő átvételi lehetőséget hirdeti. A 7-Eleven ingyenessé tette a 7NOW alkalmazáson érkező rendelések kiszállítását és lehetővé teszi a kontaktusmentes átadást, amikor az előre kifizetett árut a sofőr az ajtó előtt hagyja. Ezek az aktivitások munkaerő igényesek, így minden lánc toboroz, munkatársait pedig béremeléssel és juttatásokkal díjazza. A 7-Eleven 20 000 új munkatárs felvételét hirdette meg.

7-Eleven az egyik legnagyobb kényelmi bolt lánc

Pánikon innen és túl

A Nielsen hat kategóriába sorolta a vírushelyzetben gyorsan változó, költéseit gyorsan az adott szituációhoz igazító vásárlókat:

Proaktív, egészségtudatos vásárlás

A fogyasztók az egészség megőrzésére, a jó közérzet fenntartására, a betegségek megelőzésére szolgáló termékek felé fordulnak, ezekből többet vásárolnak. Általában amikor a COVID-19 járvány hírét meghallják, más országok lakóiról és néhány helyi fertőzöttről tudnak.

Reaktív egészségmegőrzés

Elsősorban a vírusfertőzés elkerülését és a személyes biztonságot garantáló termékek beszerzésére, (maszkok, fertőtlenítők stb) helyezik a hangsúlyt.

Általában amikor honfitársak megbetegedéséről és az első halálesetekről értesülnek.

Távolságtartás az USA-ban

Bespájzolás

A háztartások betáraznak tartós élelmiszerekből, egészségmegőrzésben fontos termékekből. A boltokban tömeg, a kosárméretek megnövekednek. Pánikbevásárlás több hullámban, a korlátozó bejelentésekhez kapcsolódóan.

Amikor a híradásokban egyre több a járvány áldozatainak száma.

Felkészülés a karanténra

Megnövekszik az online bevásárlások száma és értéke, a fizikai boltlátogatás lecsökken, egyre több a hiánycikk, akadozik az ellátási lánc.

Egyre több a megbetegedés, már az ismerősök között és a lakóhelyen is, ezért helyi intézkedéseket is foganatosítanak a hatóságok.

Elzárt élet

Szigorúan beszabályozott vásárlási kondíciók, korlátozott online rendelési lehetőségek, áremelkedések, állandósuló áruhiány

Amikor közösségek, lakóterületek karanténba, elzárásra kerülnek

Az új norma szerinti élet

Az emberek visszatérnek a régi kerékvágásba, kinyitnak az iskolák, munkahelyek stb. De mindenki sokkal óvatosabb, jobban odafigyel az egészség megőrzésre, a higiéniára. Az online vásárlás népszerűsége töretlen marad.

Amikor feloldják a karanténokat és az élet kezd új megvilágításban normalizálódni.

Ingyen ital a mindennapok hőseinek

*A POPAI, 2015-től Shop! szervezet Chicago és Hollywood Florida központtal és közel 2000 helyi irodával működő, a Marketing at Retail iparágat összefogó nemzetközi szervezet. Magyarország 2003-ban csatlakozott a POPAI Magyarország Egyesület megalakításával, amely azóta is nonprofit szakmai, edukációs, kutatási és tudástransfer szerepet tölt be, főként az FMCG szektorban. Bővebben: popai.hu

 

Címkék: ,

Kapcsolódó cikkeink