POPAI hírek 3: A vásárlói magatartás hat fokozata
A POPAI és Shop!* tagszervezetek folyamatosan értesítik egymást a vírus-helyzet következményeiről, különös tekintettel a kereskedelem, az FMCG szektor és az instore iparág alakulására. Az Egyesült Államokban a kényelmi boltok szerepe növekszik. A vásárlók reakcióit hat csoportba tipizálták.
Az USA-ban március 30-án jelentették be, hogy a COVID-19 vírus hatására hozott korlátozó intézkedéseket április végéig meghosszabbítják. Az élelmiszert árusító üzletek, a benzinkutak és shopjaik valamint a kiszállító éttermek és gyorséttermek nyitva tarthatnak. A vészhelyzetben helytállóknak, így saját dolgozóknak is, a legtöbb élelmiszer és étterem lánc ingyenes italt biztosít. Ehhez elegendő betéréskor az egyenruha viselése vagy igazolvány felmutatása.
Még kényelmibb boltok
A világszerte jellemző vírusvédő plexi falak, távolságtartást könnyítő kordonok, padlómatricák az USA-ban is megjelentek. Két hét alatt a több ezer üzlettel rendelkező kereskedelmi láncok, köztük a 7-Eleven is, felszerelték saját és franchise partnereik boltjait ezekkel az eszközökkel.
A legtöbb üzletben minden nap fertőtlenítő nagytakarítást tartanak, az érzékenyebb termékkategóriák környékén pedig naponta többször is fertőtlenítenek. Ha egy dolgozóról kiderül, hogy elkapta vagy érintkezett korona vírusos beteggel, azt az üzletet 2 hétre lezárják és alapos fertőtlenítés után nyitják újra.
A kényelmi boltok forgalmi jelentősége megnövekedett, a fogyasztók szívesebben keresik fel ezeket a kisebb alapterületű, de jól ellátott üzleteket. Aki nem akar belépni a boltba, azt a kialakított árukiadó ablakon keresztül szolgálják ki, így csökkentve a személyes érintkezést. Ugyanígy online rendelés is átvehető. A QuickTrip lánc az autóból kiszállás nélküli, parkolóban történő átvételi lehetőséget hirdeti. A 7-Eleven ingyenessé tette a 7NOW alkalmazáson érkező rendelések kiszállítását és lehetővé teszi a kontaktusmentes átadást, amikor az előre kifizetett árut a sofőr az ajtó előtt hagyja. Ezek az aktivitások munkaerő igényesek, így minden lánc toboroz, munkatársait pedig béremeléssel és juttatásokkal díjazza. A 7-Eleven 20 000 új munkatárs felvételét hirdette meg.
Pánikon innen és túl
A Nielsen hat kategóriába sorolta a vírushelyzetben gyorsan változó, költéseit gyorsan az adott szituációhoz igazító vásárlókat:
Proaktív, egészségtudatos vásárlás
A fogyasztók az egészség megőrzésére, a jó közérzet fenntartására, a betegségek megelőzésére szolgáló termékek felé fordulnak, ezekből többet vásárolnak. Általában amikor a COVID-19 járvány hírét meghallják, más országok lakóiról és néhány helyi fertőzöttről tudnak.
Reaktív egészségmegőrzés
Elsősorban a vírusfertőzés elkerülését és a személyes biztonságot garantáló termékek beszerzésére, (maszkok, fertőtlenítők stb) helyezik a hangsúlyt.
Általában amikor honfitársak megbetegedéséről és az első halálesetekről értesülnek.
Bespájzolás
A háztartások betáraznak tartós élelmiszerekből, egészségmegőrzésben fontos termékekből. A boltokban tömeg, a kosárméretek megnövekednek. Pánikbevásárlás több hullámban, a korlátozó bejelentésekhez kapcsolódóan.
Amikor a híradásokban egyre több a járvány áldozatainak száma.
Felkészülés a karanténra
Megnövekszik az online bevásárlások száma és értéke, a fizikai boltlátogatás lecsökken, egyre több a hiánycikk, akadozik az ellátási lánc.
Egyre több a megbetegedés, már az ismerősök között és a lakóhelyen is, ezért helyi intézkedéseket is foganatosítanak a hatóságok.
Elzárt élet
Szigorúan beszabályozott vásárlási kondíciók, korlátozott online rendelési lehetőségek, áremelkedések, állandósuló áruhiány
Amikor közösségek, lakóterületek karanténba, elzárásra kerülnek
Az új norma szerinti élet
Az emberek visszatérnek a régi kerékvágásba, kinyitnak az iskolák, munkahelyek stb. De mindenki sokkal óvatosabb, jobban odafigyel az egészség megőrzésre, a higiéniára. Az online vásárlás népszerűsége töretlen marad.
Amikor feloldják a karanténokat és az élet kezd új megvilágításban normalizálódni.
*A POPAI, 2015-től Shop! szervezet Chicago és Hollywood Florida központtal és közel 2000 helyi irodával működő, a Marketing at Retail iparágat összefogó nemzetközi szervezet. Magyarország 2003-ban csatlakozott a POPAI Magyarország Egyesület megalakításával, amely azóta is nonprofit szakmai, edukációs, kutatási és tudástransfer szerepet tölt be, főként az FMCG szektorban. Bővebben: popai.hu
Kapcsolódó cikkeink
Díjeső a hallgatói displayversenyen
Ötödik alkalommal írt ki az egyetemi hallgatók felé displaytervező pályázatot…
Tovább olvasom >Shop! MarketPlace
A POPAI Magyarország anyaszervezete a Shop! Association legnagyobb éves rendezvénye a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Görög uniós biztosjelölt: a közlekedés és a turizmus alapvető pillérei a fenntartható jólétnek és a versenyképességnek
Európának új tervre van szüksége a fenntartható jólét és versenyképesség…
Tovább olvasom >Színe és fonákja
Ahogy arra már többször is utaltunk, a cukrászok termékfejlesztési próbálkozásainak…
Tovább olvasom >Megugrik az európaiak utazási kedve: A 2024-es év őszi és téli szezonjának utazási trendjei
Az Európai Utazási Bizottság (ETC) legújabb kutatása szerint jelentős növekedés…
Tovább olvasom >