Polikrízisben a zöldség-gyümölcs szektor – Megoldásokat kerestek a 2023-as Fruit Logisticán

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2023. 04. 17. 11:16

A berlini Fruit Logistica zöldség-gyümölcs szakkiállítás harmincadik évfordulóját ünnepelte 2023 februárjában. A kiállítás 27 csarnokában a 92 országból érkezett 2610 kiállító idén 63 470 látogatót fogadott.

Vendégszerző:
Pónyai Réka
marketingmunkatárs
Zöldség Világ Kft.

Nagyon elégedettek vagyunk! – jelentette ki Kai Mangelberger. A Fruit Logistica igazgatója szerint a kiállítók és a látogatók száma ismét megközelítette a járvány előtti szintet, sőt, volt olyan ország, amely idén még nagyobb kiállítási területet foglalt, mint az elmúlt években.

Mindezek fényében szomorú tény, hogy az Agrármarketing Centrum szervezésében épült magyar kiállítási stand mérete évről évre csökken, és egyre kevesebb (idén csak 10) termelő és kereskedő cég érzi azt, hogy helye lenne a nemzetközi piacon. Az elmúlt évek krízisei, a kiállítás ideje alatt történt törökországi földrengés és a mediterrán országok időjárásában bekövetkezett negatív változás okán a magyar stand is az érdeklődés középpontjába került. Hirtelen olyan nagymértékű készlethiány alakult ki, hogy a kiállításra érkező beszerzők minden lehetőséget megragadtak az új ellátási láncok kiépítésére.

Polikrízis és deglobalizáció

A polikrízisről és annak hatásairól beszélt az európai helyzetet elemezve Philippe Binard, a Freshfel Europe ügyvezetője is, aki szerint korábban még sosem fordult elő, hogy egyszerre ennyi válság hatása rakódjon egymásra. A megélhetési költségek emelkednek, a fogyasztók visszafogják kiadásaikat, az európai zöldség-gyümölcs termesztők viszont már nem képesek tovább hárítani megemelkedett termelési költségeiket. Ehhez jönnek még hozzá a képzett munkaerő hiányának, a széteső ellátási láncoknak és az energiaválságnak a következményei.

– Meg kell értenünk, hogy a deglobalizáció folyamatában vagyunk. A Farmtól az asztalig program és a COVID miatt egyre inkább hozzá kell szoknunk a helyi termékek fogyasztásához – mondta Philippe Binard, és ez a gondolat sok más szakember fejében is megfordult már. A kérdés csak az, hogy az eddig árubőséghez szokott vásárlók hogyan fogadnák a szezonális és lokális ellátást.

Nem véletlen tehát, hogy az idei Fruit Logistica célja nem csak az ágazati párbeszéd megkönnyítése és a kapcsolatteremtés volt, de az előadásokban és a bemutatott piaci újdonságokban a lehető legjobb megoldásokat keresték a fennálló helyzet enyhítésére.

Idén sajnos csak 10 magyar cég képviseltette magát az AMC kollektív standján

Fenntarthatóság, környezetvédelem, automatizálás

Ha három szóval szeretnénk jellemezni az idei szakkiállítás fő témaköreit, akkor ez a három szó a fenntarthatóság, a környezetvédelem és az automatizálás lenne. Óriási nyomás nehezedik az ágazatra a költségek és a környezetre gyakorolt hatás csökkentése érdekében. Ehhez nyújtottak segítséget a Fruit Logistica 3.1-es csarnokában kiállító innovatív vállalatok mesterségesintelligencia-alapú robotizált betakarítógépek (IAV), precíziós permetező drónok (ABZ Innovation), fejlett öntözési koncepciók (Irriot és Topraq) és autonóm szántóföldi járművek (Ant Robotics) bemutatásával.

A kiállítás zárónapján megrendezett Start-up Napon a világ 20 leginnovatívabb technológiai start-up vállalkozása mutatta be termékeit, projektjeit és ötleteit. A bemutatott technológiák között megjelentek olyan mesterséges intelligenciával működő platformok, amelyek segítenek megjósolni a tárolhatósági időt (Freshsens), figyelmeztetnek az élelmiszer-biztonsági kockázatokra (iComplai), és elősegítik az ellátási láncok közötti együttműködést (Obortech). Emellett olyan vállalatok, mint a 7Sense Agritech, a Bluetentacles és a Smart Watering Solutions intelligens öntözési technológiákat mutatnak be, amelyek mindegyike képes a víz- és energiafogyasztás drasztikus csökkentésére.

A Fruit Logisticán részt vevő cégek nagy többsége is igyekezett mind megjelenésében, mind a kínált termékek vagy szolgáltatások megvalósításában csatlakozni a fenntarthatósághoz és a környezetvédelemhez. Az olasz Carton Pack például olyan praktikus dobozokat tervezett, amely Social Plastic® rPET-ből, azaz óceáni hulladékból visszanyert műanyagból készült.

A gyümölcstermesztők nemcsak a gyümölcs, hanem az abból készült egyéb termékek (pl. gyümölcslevek, aszalványok, szörpök, befőttek, fagyasztott termékek, gyümölccsel töltött sütemények) kifejlesztésével igyekeznek a termék minél több hányadát felhasználni. Egyre elterjedtebb a gazdaságosabb kiszerelés és az újrahasznosított tároló- és szállítóeszközök használata, bár bizonyos termékeket még így is kénytelenek a gyártók műanyag tárolókban szállítani. Növekvő számban jelennek meg a kiállításon a tanúsított biotermékekkel rendelkező kiállítók is. A szervezők ezért létrehoztak egy Organic-Route nevű programot, melynek segítségével az érdeklődők könnyen, gyorsan elérték azt a 184 tanúsított gyártót, akik Afrikából, Ázsiából, Európából, Latin-Amerikából és az USA-ból érkeztek.

Az idei kulcsszavak: fenntarthatóság, környezetvédelem, automatizálás

Aranyérmes snack paprika

Nem maradhatott el a Fruit Logistica 2023 Innovációs Díjának kiosztása sem. A fődíjért való végső versenybe került 10 pályázat között volt automatizált gyümölcsválogató, magyar–holland ötleten alapuló, a LED lámpák hulladékhőjét újrahasznosító ventilátor, tálcás szuvidált spárga, almalé-adagoló automata, holland vanília, tálcafóliázó gép, brokkolival dúsított guacamole, érettségét színe változásával jelző sárgadinnye, vertikális növénytermesztő rendszer és egy édes, trópusi aromajegyeket hordozó, snack paprika is.

Az Innovációs Fődíjat egy édes, trópusi aromajegyeket hordozó snack paprika nyerte

Ez utóbbi, a Tatayoyo a holland Rijk Zwaan 10 éves fejlesztőmunkájának gyümölcse, méltán nyerte meg a szakmai látogatók szavazatai alapján a FLIA 2023 (Fruit Logistica Innovation Award) aranyérmet. A Tatayoyo paprikái vad paprika­fajtáktól kölcsönzik rendkívül friss, gyümölcsös érzetű ízüket. A paprikák mérete a snack és a normál méret közötti, élénk narancssárga színük teszi őket még különlegesebbé.

Ezüstérem jutott a holland Syngenta Seeds újításának, az IDEAL sárgadinnyének. Az innováció lényege a szabadalmaztatott Harvest Indicator fajtajelleg: a héj színének elváltozása jelzi a teljes érettséget, a betakarításra való alkalmasságot.

A bronzérmes 2023-ban a spanyol Anecoop terméke, a Brocomole ¿Y si? de Bouquet lett, amely egy olyan guacamole szósz, ahol az avokádót fele részben az 50%-kal kisebb vízigényű brokkolival helyettesítették, így csökkentve a termesztési-gyártási folyamat karbonlábnyomát. A Brocomole 97%-ban friss brokkoliból és avokádóból áll, rengeteg rostot, C-­vitamint, valamint káliumot tartalmaz.

A válság ellenére a zöldség- és gyümölcs ágazat folyamatosan fejlődik. A klíma­rezisztens növények, a mesterséges intelligencia alkalmazása a termesztésben, az öntözési technikai fejlesztése segíthet a nehézségek leküzdésében. Arra a kérdésre pedig, hogy mindezt hogyan sikerült megvalósítani, választ kaphatunk egy év múlva, 2024 februárjában, a következő Fruit Logistica szakkiállításon. //

 

Paradicsomi állapotok

Képletesen és szó szerint is a paradicsomban érezhette magát az, aki körbejárta a paradicsomtermelő és -nemesítő cégek standjait. Végtelen számú, formájú, színű, méretű és ízű paradicsom került kiállításra, és sok helyen meg is lehetett kóstolni az újdonságokat.

Kiemelkedett a kóstoltató cégek közül a 2014-ben 4 belga termelő által alapított Den Berk Délice cég. Az egymást több mint 25 éve ismerő kertészek szenvedélye a paradicsom, céljuk pedig, hogy minél színesebb kínálatot és a lehető legjobb ízt biztosítsák a vásárlóknak. Legújabb termékük, a Miss Délice fantázianévre hallgató koktélparadicsom ízét a Fruit Logistica látogatói az elfogyasztott paradicsom csumájának a Love it – imádom, Like it – kedvelem, Leave it – Felejtős feliratú tartókba dobva értékelhették. //

A cikk a Trade magazin 2023/4. lapszámában olvasható.

Kapcsolódó cikkeink