Policy Agenda-Ipsos: romlottak a kkv-k várakozásai
A Policy Agenda-Ipsos felmérése szerint mélyponton vannak a kis- és középvállalkozások (kkv) várakozásai, a cégek vezetői a 2008-as válságnál is súlyosabb krízistől tartanak.
A korábbi negyedévekhez képest főképpen a magyar gazdaságba vetett bizalom, illetve a saját cégének jövőbeli perspektívái romlottak a legnagyobb mértékben. Míg három hónappal ezelőtt még a cégvezetők 30 százaléka gondolta, hogy romlani fog a magyar gazdaság helyzete a következő félévben, addig ez az arány a legutóbbi felméréskor 64 százalékra nőtt. Az optimisták száma is kisebb lett, mivel a javulást várók aránya negyedéve még 32 százalék volt, míg legutóbb csak 11 százalék.
A cégek 46 százaléka kapacitás felesleggel számol, és minimális, 4 százalék azok aránya, akiknek a számításaik szerint szükségük lenne kapacitás bővítésére. Ezzel függ össze az is, hogy 74 szálék nem tervez a következő egy évben technológiai jellegű beruházást.
A kutatás során azt is vizsgálták, hogy a vállalatvezetők a fogyasztói árak alakulását nézve mit várnak a következő 12 hónapban: a cégvezetők várakozásai szerint 9,7 százalékkal nőnek majd a fogyasztói árak és 1,2 százalékkal az értékesítési árak.
Vizsgálták a családi vállalkozások helyzetét is. A közlemény szerint a kkv-szektor nagyságrendileg felét olyan cégek teszik ki, ahol a családi tulajdon meghaladja az 50 százalékot. A családi vállalkozások nagyságrendileg a bruttó hazai termék (GDP) 15 százalékát állítják elő, a mintegy 400 ezer főt foglalkoztatnak.
A kutatás szerint a családi vállalatok kkv-konjunktúra indexe hasonló a teljes kkv-szektoréhoz, 41,8 százalék.
A kis- és közép vállalatok körében végzett konjunktúra felmérés reprezentatív mintán, 700 cég vezetőjének válaszai alapján készítették el. A lekérdezést az Ipsos közvélemény kutató cég végzi az online vállalati panelen keresztül. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >