Magazin: Plázastop 2, avagy a rendeltetésmódosítási engedély
2015 elején került bevezetésre az ún. „Plázastop-törvény”, amely szerint a négyszáz négyzetméternél nagyobb üzletek építési engedélyezése során egy speciális szakhatósági engedély beszerzése is szükséges, amelynek kiadására kizárólagosan a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal jogosult, és öt különböző szakterületet képviselő tagból álló bizottság pozitív véleménye kell hozzá. Idén augusztus 10-én a fentieket kiegészítő újabb szabályozás lépett hatályba (143/2018 (VIII.13.) Korm. Rendelet). Az új rendelet lényege, hogy négyszáz négyzetméter felett már nemcsak akkor kell a szakhatósági engedélyt beszerezni, ha a tervezett létesítés, átalakítás, bővítés építési engedélyköteles, hanem akkor is, ha az átalakításhoz nem szükséges építési engedély beszerzése. A rendelet szerint ez utóbbi esetben ún. rendeltetésmódosítási engedélyt kell beszerezni.
Mikor kell beszerezni a rendeltetésmódosítási engedélyt?
A rendeltetésmódosítási engedélyt akkor kell beszerezni,
• ha négyszáz négyzetméternél nagyobb, korábban nem kereskedelmi rendeltetésű építményben kereskedelmi tevékenységet kívánnak folytatni, vagy
• ha a négyszáz négyzetméter vagy annál kisebb kereskedelmi rendeltetésű építményt úgy alakítják át, hogy az nem igényel építési engedélyt, viszont a kereskedelmi tevékenységgel érintett építmény bruttó alapterülete az átalakítást követően meghaladja a négyszáz négyzetmétert, vagy
• ha négyszáz négyzetméternél nagyobb kereskedelmi rendeltetésű építmény átalakítására kerül sor.
A rendeltetésmódosítás – azaz pl. korábban lakásként funkcionáló építmény kereskedelmi rendeltetésűre változtatása – esetkörét még egyszerűen lehet értelmezni. A második és harmadik pontban felsorolt esetkörök értelmezéséhez viszont az építési szabályozás fogalmainak alaposabb ismerete szükséges.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2018/10/Dr.Sz%C5%B1csL%C3%A1szl%C3%B3_opt-200x300.jpeg)
Dr. Szűcs László
ügyvéd
PricewaterhouseCoopers Legal
Mivel az „átalakítás” fogalmát az építési szabályok „térfogatot nem növelő építési tevékenységnek” definiálják, és mivel minden bővítés egyben építésiengedély-köteles, ezért a négyszáz négyzetméter feletti üzletbővítésekhez továbbra is be kell szerezni a korábbi „Plázastop-törvény” szerinti építési engedélyt. Ezek a bővítések tehát nem minősülnek olyan átalakításnak, amelyhez rendeltetésmódosítási engedély szükséges. Rendeltetésmódosítási engedély kell azonban az olyan galéria kialakításához vagy helyiség-egybenyitásokhoz, amelyek nem építésiengedély-kötelesek, ha ezek eredményeképpen az alapterület meghaladja a négyszáz négyzetmétert.
A harmadik esetkör azokra az átalakításokra vonatkozik, mikor az üzlet területe már meghaladja a négyszáz négyzetméter területet, és a kereskedő azon szeretne átalakítást végezni. Ez a gyakorlatban bővítést nem eredményező, alaprajzi elrendezést módosító, vagy az üzlet külső megjelenését megváltoztató munkákat jelent. Idesorolhatók az alaprajzot érintő belső átépítések, felújítások, azaz válaszfalak felhúzása vagy – tartószerkezetet nem érintő, azaz nem építésiengedély-köteles – lebontása, helyiségek átrendezése. Szintén átalakításnak minősül a külső megjelenést megváltoztató – nem építésiengedély-köteles – építési tevékenység, így különösen a homlokzatot érintő módosítás, ideértve akár egy új cégér építési munkával történő kihelyezését is. Nem minősül viszont ilyennek az álmennyezet kialakítása, belső dekorációs elemek átrendezése vagy a festés.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2018/10/Mihola_R%C3%A9ka_opt-201x300.jpeg)
Dr. Mihola Réka
ügyvéd
PricewaterhouseCoopers Legal
Fontos hangsúlyozni, hogy mind az alaprajzi módosulást, mind az üzlet külső megjelenésének változását eredményező átalakítások csak akkor esnek a rendeltetésmódosítási engedélyt előíró szabályok hatálya alá, ha azokat – nem építési engedélyköteles – építési tevékenységgel valósítják meg. Az építési tevékenység fogalmába csak építési-szerelési vagy bontási munkák tartoznak. Ebből következően nem lesz engedélyköteles a homlokzaton egy kézzel, szerelési munkát nem igénylő módon eltávolítható vagy ragasztott felirat cseréje akkor sem, ha az a külső megjelenést ténylegesen megváltoztatja.
Eljárási szabályok
A rendeltetésmódosítási engedély megszerzéséhez kérelmet kell benyújtani az ingatlan fekvése szerint illetékes jegyzőhöz, amihez a meglévő, továbbá a tervezett állapotot rögzítő építészeti-műszaki dokumentációt kell csatolni. A rendelet nem határozza meg, hogy kinek kell a kérelmet benyújtani, de értelemszerűen az lesz a kérelmező, aki az átalakítást el szeretné végezni.
A jogszabály 60 napos szakhatósági, bizottsági véleményezési eljárást ír elő, azonban a kiegészítő adatkérések, ideértve fogyasztói, környezetvédelmi érdekképviseleti és civil szervezetek véleményének beszerzését jelentős mértékben meghosszabbíthatják az ügyintézési határidőt.
Az engedélyezési határidő hossza oly módon lerövidíthető, hogy a kérelmező a szükséges szakhatósági állásfoglalásokat az engedélyezési eljárás előtt maga megkéri, és a kérelmét már ezekkel együtt terjeszti elő. Az előzetesen kiadott szakhatósági állásfoglalások a kiadástól számított egy éven belül használhatók fel a rendeltetésmódosítási eljárásban.
A rendeltetésmódosítási engedélyre vonatkozó szabályok 2018. augusztus 10-én léptek hatályba.
A rendeletet az ezt követően megkezdett átalakítási munkák esetén kell alkalmazni, illetve a megváltoztatott rendeltetésű működést ezt követően csak engedély birtokában lehet megkezdeni.
Szankciók
Ha valaki úgy végzett átalakítást vagy rendeltetésmódosítást a fent ismertetett esetekben, hogy előzetesen nem kért rendeltetésmódosítási engedélyt, úgy több szankcióval is számolhat. Egyrészről a hatóság a kereskedelmi egységet bezárja, másrészt maximum egymillió forintos bírságot szabhat ki. A kereskedelmi egység bezárására a jogszabály kötelezően alkalmazandó szankcióként utal.
Mire figyeljünk bérlemények esetén?
A bérleményként üzemeltetett kereskedelmi egységek esetén már a szerződés megkötését megelőzően át kell gondolni annak az esetkörnek a szabályozását, hogy mi történik, amennyiben a rendeltetésmódosítási engedélyt a hatóság nem adja meg, vagy a kereskedelmi egységet – határozott időre – bezárja.
Érdemes rögzíteni, hogy kinek a feladata és felelőssége az engedély beszerzése, és az eljárás miként befolyásolja a birtokba adás időpontját, az üzemeltetési kötelezettség, illetve a bérleti díjfizetési kötelezettség kezdetét.
Szintén javasolt a szerződésben egy elállási vagy felmondási jog beiktatása arra az esetre, ha a hatóság a kérelmezőnek nem felróható okokból huzamosabb ideig nem adja ki a rendeltetésmódosítási engedélyt.
Célszerű minden esetben „előre dolgozni” és még az eljárást megelőzően az érintett szakhatóságok, szervezetek véleményét előzetesen beszerezni.
Kapcsolódó cikkeink
Az EU és a Mercosur-országok politikai megállapodásra jutottak a tervezett szabadkereskedelmi megállapodásról
Az Európai Bizottság és a Mercosur-országok képviselői lezárták a szabadkereskedelmi…
Tovább olvasom >Pesszimista kereskedelmi szektor, a bővülés szándékával
Milyen hatások befolyásolják jelenleg a magyar kiskereskedelmi vállalatok működését? Hogyan…
Tovább olvasom >Magyar befektető adott el bevásárlóközpontot Spanyolországban
Sikeresen értékesítette a magyar tulajdonú GESTOR REAL ESTATE a spanyolországi…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >