Pizzajégkrém, kólalekvár, rizsromantika
Az Innova Market Insight kutatóintézet nemzetközi piackutatók eredményeit, illetve az élelmiszerpiacon világszerte bevezetett termékeket alapul véve a következő tíz trendet foglalta össze az Anuga keretében megrendezett prezentációján:
1. Increasingly critical consumer – Kritikus fogyasztók
Az egyre igényesebb, figyelmesebb, kritikusabb fogyasztói magatartás miatt fontosak az átlátható, egyszerű, egyértelmű feliratok, címkék, az egyszerű kommunikáció, a félreértés lehetőségének a kizárása. A gyártók törekednek a gyártásfolyamat láthatóságára, az etnikai termékek globális piaci bevezetésére, a származás egyértelmű közlésére.
2. Health traffic jam – Egészséges úton
Egyre nagyobb teret nyernek azok a termékek, amelyeknél a funkcionalitást hangsúlyozzák ki. A feliratokban a gyártók a természetes összetevőkre koncentrálnak, indirekt módon közölnek: pl. a pro-prebioticum+acerola felirat sugallja a C-vitamin-tartalmat.
3. Grey but healthy – Őszen is egészségesen
Az egyik legerősebb trend az idősek egészségmegőrzésére irányuló folyamat, egyre jobban előtérbe kerülnek a marketingtermékek az idősebb generáció számára. Fontos célkitűzés esetükben az egyszerű, könnyen kezelhető csomagolás.
4. Just say no – Mondj nemet!
Ez a „free from…” termékekre értendő: a glutén-, laktóz-, cukormentes termékek egyre nagyobb választékban elérhetőek. A fogyasztás oka sok esetben nem is az érzékenység, hanem az egészségesség feltevése. Növekszik a vegetáriánus piac, és kedveltek a húshelyettesítő, jóízű termékek.
5. Natural cracks emerge – Természetes-natura-organic termékek
A Non GMO (génmanipuláció-mentes) élelmiszerek egyre keresettebbek.
6. Protein overdrive – proteinforrás hangsúlyozása
Nagy sikere volt az ún. muscle milk terméknek, aminek izomtömeg-növelő hatást tulajdonítanak. De az üdítők is egyre inkább proteinforrásnak minősülnek. Rost és protein együtt jelenik meg, például az egészséges nasik esetében. Újdonság a jerky, a szárított hús.
7. Beating the sugar demon – Győzzük le a cukor démonát!
A termékeknél háromféle állítással találkozunk: kevesebb cukor, cukormentes, hozzáadott cukor nélkül. Közülük az utóbbi kettő a leginkább divatos. Nagy hangsúlyt kapnak a természetes ízek, a természetes édesítők: monk fruit, stevia. Érdekesség, hogy az első, steviával ízesített Coca-Colát Argentínában vezették be teszt jelleggel.
8. Sensory experiance – Hassunk az érzékekre!
Új ízek társítása nem feltétlenül kifejezetten hozzá kapcsolódó feladattal, ajándékkal, gyerekeknél különböző vicces feladatok, újítások a megszokott termékekhez vagy új termékekhez társítva.
9. More with less! – Többet kevesebbel!
Fontos cél a hulladék csökkentése a csomagolás csökkentésével, törekvés a környezetbarát csomagolásra és az utak lerövidítésére, a fenntartható gazdálkodás támogatása.
10. Interest at the extremes – Extrém érdekes
Többféle íz, meghökkentőbb ízvilág, bátrabb ötletek jelennek meg a termékeknél – például hot and spicy Pringles, chilis fagylalt. Ezzel ellentétben a bébi célcsoportnál a kevesebb hozzáadott íz, illetve a fűszer- és sómentes elkészítés az új irány.
Rózsaszín rizs és fekete szójatej
A taste 13 versenyre összesen 500 cég jelentkezett 1200 ötlettel. A zsűri 53 terméket és koncepciót választott ki – köztük egy magyar szabadalmaztatású szójaterméket, amely ötlet, innováció és kreatív kivitelezés szempontjából meggyőzőnek bizonyult (interjúnkat a 2013. december–2014. januári lapszámunkban olvashatják).
Magas minőség, izgalmas ízvilág, egészséges és könnyen elkészíthető: ezek a mai fogyasztó elvárásai az innovatív termékekkel szemben.
A kiválasztott ötleteknél mindezen kritériumok megtalálhatóak. A jégkrémhez hasonló pálcikás pizza egy kenyérpirítóba helyezve éppúgy gyorsan ehetővé varázsolható, mint a megpirítható palacsinta, a tengeri sóval csomagolt sült krumpli, vagy az egyperces chorizo. A fent bemutatott trendeknek megfelelően találunk az innovatív termékek között egészséges snackeket, mint a zöldségnápolyi fehér- és sárgarépából, a paradicsomchips bazsalikommal és oregánóval, vagy a mozzarellaspagetti, amely főleg a gyerekek kedvence lehet. Az ínyencek lelkének simogató érzés a Pindus hegységben található trüffelgombával ízesített görög fetasajt, vagy az ételre szórható balzsamecetgyöngyök. Találunk meglepő termékeket is, mint a glam wedding névre keresztelt rózsaszín rizs, a fekete szójatej, a banánketchup, vagy a kólalekvár.
Az italoknál is az egészségé a főszerep: a vitaminbomba Oxitien 100 névre hallgató ital gránátalma-, csipkebogyó-, feketerépa- és pirosszőlő-levet tartalmaz, a Tiger malt Barbadosról a B-vitamin forrása lehet, amely a karibi térségben már most az első a malátaitalok terén (árpa és komló), és európai hódító útjára indult. Ezek után már csak egy lépés az ég, főként, ha segítségül hívjuk a Heaven7 frissítő kókuszitalt, már ha szeretjük, ha valami úszkál az italunkban – mégha ezek kókuszdarabok is.
Kassai-Máté Krisztina
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >A Molson Coors lett Dwayne Johnson energiaitalának többségi tulajdonosa az USA-ban
Többségi részesedést szerzett a Molson Coors Beverage Co. a Dwayne…
Tovább olvasom >ProVeg: Németországban a Lidl kínálja a legkedvezőbb árú vegán kosarat
Az árparitás egy évvel ezelőtti bevezetését követően most a német…
Tovább olvasom >