Pizzajégkrém, kólalekvár, rizsromantika
Az Innova Market Insight kutatóintézet nemzetközi piackutatók eredményeit, illetve az élelmiszerpiacon világszerte bevezetett termékeket alapul véve a következő tíz trendet foglalta össze az Anuga keretében megrendezett prezentációján:
1. Increasingly critical consumer – Kritikus fogyasztók
Az egyre igényesebb, figyelmesebb, kritikusabb fogyasztói magatartás miatt fontosak az átlátható, egyszerű, egyértelmű feliratok, címkék, az egyszerű kommunikáció, a félreértés lehetőségének a kizárása. A gyártók törekednek a gyártásfolyamat láthatóságára, az etnikai termékek globális piaci bevezetésére, a származás egyértelmű közlésére.
2. Health traffic jam – Egészséges úton
Egyre nagyobb teret nyernek azok a termékek, amelyeknél a funkcionalitást hangsúlyozzák ki. A feliratokban a gyártók a természetes összetevőkre koncentrálnak, indirekt módon közölnek: pl. a pro-prebioticum+acerola felirat sugallja a C-vitamin-tartalmat.
3. Grey but healthy – Őszen is egészségesen
Az egyik legerősebb trend az idősek egészségmegőrzésére irányuló folyamat, egyre jobban előtérbe kerülnek a marketingtermékek az idősebb generáció számára. Fontos célkitűzés esetükben az egyszerű, könnyen kezelhető csomagolás.
4. Just say no – Mondj nemet!
Ez a „free from…” termékekre értendő: a glutén-, laktóz-, cukormentes termékek egyre nagyobb választékban elérhetőek. A fogyasztás oka sok esetben nem is az érzékenység, hanem az egészségesség feltevése. Növekszik a vegetáriánus piac, és kedveltek a húshelyettesítő, jóízű termékek.
5. Natural cracks emerge – Természetes-natura-organic termékek
A Non GMO (génmanipuláció-mentes) élelmiszerek egyre keresettebbek.
6. Protein overdrive – proteinforrás hangsúlyozása
Nagy sikere volt az ún. muscle milk terméknek, aminek izomtömeg-növelő hatást tulajdonítanak. De az üdítők is egyre inkább proteinforrásnak minősülnek. Rost és protein együtt jelenik meg, például az egészséges nasik esetében. Újdonság a jerky, a szárított hús.
7. Beating the sugar demon – Győzzük le a cukor démonát!
A termékeknél háromféle állítással találkozunk: kevesebb cukor, cukormentes, hozzáadott cukor nélkül. Közülük az utóbbi kettő a leginkább divatos. Nagy hangsúlyt kapnak a természetes ízek, a természetes édesítők: monk fruit, stevia. Érdekesség, hogy az első, steviával ízesített Coca-Colát Argentínában vezették be teszt jelleggel.
8. Sensory experiance – Hassunk az érzékekre!
Új ízek társítása nem feltétlenül kifejezetten hozzá kapcsolódó feladattal, ajándékkal, gyerekeknél különböző vicces feladatok, újítások a megszokott termékekhez vagy új termékekhez társítva.
9. More with less! – Többet kevesebbel!
Fontos cél a hulladék csökkentése a csomagolás csökkentésével, törekvés a környezetbarát csomagolásra és az utak lerövidítésére, a fenntartható gazdálkodás támogatása.
10. Interest at the extremes – Extrém érdekes
Többféle íz, meghökkentőbb ízvilág, bátrabb ötletek jelennek meg a termékeknél – például hot and spicy Pringles, chilis fagylalt. Ezzel ellentétben a bébi célcsoportnál a kevesebb hozzáadott íz, illetve a fűszer- és sómentes elkészítés az új irány.
Rózsaszín rizs és fekete szójatej
A taste 13 versenyre összesen 500 cég jelentkezett 1200 ötlettel. A zsűri 53 terméket és koncepciót választott ki – köztük egy magyar szabadalmaztatású szójaterméket, amely ötlet, innováció és kreatív kivitelezés szempontjából meggyőzőnek bizonyult (interjúnkat a 2013. december–2014. januári lapszámunkban olvashatják).
Magas minőség, izgalmas ízvilág, egészséges és könnyen elkészíthető: ezek a mai fogyasztó elvárásai az innovatív termékekkel szemben.
A kiválasztott ötleteknél mindezen kritériumok megtalálhatóak. A jégkrémhez hasonló pálcikás pizza egy kenyérpirítóba helyezve éppúgy gyorsan ehetővé varázsolható, mint a megpirítható palacsinta, a tengeri sóval csomagolt sült krumpli, vagy az egyperces chorizo. A fent bemutatott trendeknek megfelelően találunk az innovatív termékek között egészséges snackeket, mint a zöldségnápolyi fehér- és sárgarépából, a paradicsomchips bazsalikommal és oregánóval, vagy a mozzarellaspagetti, amely főleg a gyerekek kedvence lehet. Az ínyencek lelkének simogató érzés a Pindus hegységben található trüffelgombával ízesített görög fetasajt, vagy az ételre szórható balzsamecetgyöngyök. Találunk meglepő termékeket is, mint a glam wedding névre keresztelt rózsaszín rizs, a fekete szójatej, a banánketchup, vagy a kólalekvár.
Az italoknál is az egészségé a főszerep: a vitaminbomba Oxitien 100 névre hallgató ital gránátalma-, csipkebogyó-, feketerépa- és pirosszőlő-levet tartalmaz, a Tiger malt Barbadosról a B-vitamin forrása lehet, amely a karibi térségben már most az első a malátaitalok terén (árpa és komló), és európai hódító útjára indult. Ezek után már csak egy lépés az ég, főként, ha segítségül hívjuk a Heaven7 frissítő kókuszitalt, már ha szeretjük, ha valami úszkál az italunkban – mégha ezek kókuszdarabok is.
Kassai-Máté Krisztina
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >