Piactalálkozó Budapesten
Partnerségi megállapodással zárult május végén a Budapesten rendezett Nagybani Piacok Világszövetsége (WUWM) kongresszusa, amelyet a világ ételhulladék-csökkentésének érdekében írt alá az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezete (FAO)
és a Nagybani Piacok Világszövetsége.
Május 27–29. között Budapesten tartotta kongresszusát a Nagybani Piacok Világszövetsége (WUWM). Az esemény rendezője a Budapesti Nagybani Piac, valamint a Fővárosi Önkormányzat Csarnok és Piac Igazgatósága volt. A nemzetközi konferenciára 35 országból közel 200 résztvevő érkezett.
A kongresszus nyilvános volt, így a tagok mellett nagykereskedők és kereskedők, élelmiszerbiztonsági szakértők, élelmiszeripari szakemberek, termelők, kutatók és döntéshozók is meghallgathatták a színvonalas előadásokat és hozzászólásokat.
A budapesti kongresszuson elsősorban a nagybani piac és a kiskereskedelmi piacok együttműködéséről, népszerűsítéséről esett szó.
Házi Zoltán, a Budapesti Nagybani Piac vezérigazgatója a kongresszus előtt elmondta:
– A világ nagybani piacai nálunk találkoznak, hogy eszmét cseréljenek az iparágat érintő legfontosabb trendekről. Ez hatalmas megtiszteltetés számunkra, és jó alkalom arra, hogy megmutassuk, hogyan kötjük össze a Nagybani Piacon az őstermelőket, a nagykereskedőkből álló ügyfeleinket a vásárlókkal. A Budapesti Nagybani Piac büszke arra, hogy itt a nemzetközi átlagnál jóval magasabb arányban képviselik magukat őstermelők és kisgazdaságok, így elmondhatjuk, hogy számos hazai családi vállalkozásnak segítünk az értékesítésben, így a megélhetésben.
A konferencián négy szekcióban tárgyalták a zöldség-gyümölcskereskedelem aktuális kérdéseit többek között olyan cégek képviselői, mint a londoni Borough Market vagy a Barcelonai Piacigazgatóság:
1. A piacok hatása a közösségekre
2. Marketing és promóciós kampányok
3. Piacfelújítás
4. Élelmiszerhulladék-minimalizálás a piacokon
A résztvevők meglátogatták a Budapesti Nagybani Piacot és a Nagycsarnokot, emellett bemutatkoztak Budapest nevezetességei is.
Felismerve a kihívást, amelyet a világ városlakóinak élelmezése jelent, valamint a hatékony városi piacok fontosságát, a FAO és a WUWM partnerségre lépett a nagybani piacszektor fenntarthatóságának és bevonásának elősegítésére.
Bár a nagybani piacok nagymennyiségű élelmiszert kezelnek, – főleg a fejlődő országokban – kevés az információ az ételhulladék keletkezésének folyamatáról, beleértve a tárolást és szállítást. A FAO és a WUWM partnerségének célja ezért olyan eljárások kidolgozása, amelyek növelik a városi piacok logisztikai hatékonyságát, csökkentik és kezelik is a szektorban keletkező élelmiszer-hulladékot.
Az emberi fogyasztásra szánt ételek becslések szerint közel 1/3-a – évente közel 1,3 milliárd tonna – nem kerül felhasználásra, vagy kukába kerül – elsősorban a nagyvárosokban. A mezőgazdasági termelőknek fizetett, valamint a kiskereskedelmi árakat tekintve az ételhulladék gazdasági értéke közel 1 billió dollár évente.
– Az általunk vizsgált nagybani piacok közel 60%-a szerint a következő öt évben az élelmiszer-hulladék kezelése jelenti majd a legnagyobb kihívást számukra – mondta Donald Darnall, a WUWM igazgatótanácsának tagja. – Terveink szerint a piacok elsajátítják a hulladékcsökkentés „legjobb gyakorlatait”, ez lehetőséget biztosít jobb hulladékkezelési stratégiák kidolgozására és a megoldások megosztására.
Házi Zoltán, a Budapesti Nagybani Piac vezérigazgatója hozzátette:
– A magyarországi nagybani piacok is fontosnak tartják az élelmiszer-hulladék kezelésének kérdését, és a nemzetközi gyakorlatokat követve alakítják ki saját helyi megoldásaikat. A Budapesti Nagybani Piac számos olyan rendezvényt és egyesületet (például a Magyar Élelmiszerbankot) tervez támogatni, melynek célja a feleslegessé vált, de még felhasználható, fogyasztható élelmiszerek hasznosítása.
Sz. L
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kacsából és a libából nagyjából ilyenkor esszük meg az éves mennyiséget
Hazánkban a kacsa- és a libahús fogyasztása döntően az ünnepi…
Tovább olvasom >A vásárlókkal együtt segít a Lidl
A Lidl Magyarország a Baptista Szeretetszolgálat karácsonyi adománygyűjtő kampányához csatlakozott,…
Tovább olvasom >A brazil nap íze minden kortyban: új Single Origin kávét vezet be az OMV
Új taggal bővült az OMV kávékínálata: a VIVA Single Origin…
Tovább olvasom >