Piacot veszített a magyar natúr joghurt

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 03. 02. 23:58

Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) folyamatosan nyomon követi, és a rendszeres kiadványaiban közreadja a világ mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékek piacainak tendenciáit. A KSH és az AKI Piaci és Árinformációs Rendszer (PÁIR) adataiból, még a rövid távú kiskereskedelmi üzleti döntések előtt is érdemes pontosan tájékozódni.

 Kapronczai István főigazgató AKI


Kapronczai István
főigazgató
AKI

A legutóbbi piaci jelentésből kiderül, hogy Magyarországon tavaly a vágócsirke átlagos kilónkénti élősúlyos termelői ára 296 forintra, az egy évvel korábbinál 10 százalékkal magasabb szintre emelkedett. Az egész csirke feldolgozói értékesítési ára 456-ról 497 forintra, a csirkecombé 463-ról 501 forintra, a csirkemellé pedig két százalékkal, 977 forintra nőtt. Az Európai Bizottság adatai szerint tavaly a baromfihús részben pótolni tudta a Közösségben fellépő marha- és sertéshúshiányt 2013-ban. A rövid termelési periódusoknak és a befektetéseknek köszönhetően a baromfihús-termelés megtartotta a folyamatosan növekvő tendenciáját, és 0,7 százalékkal bővült 2013-ban az előző évihez képest. Az EU baromfihús-termelése évente átlagosan 0,8 százalékkal növekszik 2023-ig, amikor a kibocsátás várhatóan eléri a 13,6 millió tonnát.

***

Magyarországon a nyers tej felvásárlása hat százalékkal volt kevesebb 2013-ban, mint az előző esztendőben. A teljes zsírtartalmú nyers tej kivitele 8,5 százalékkal csökkent egy év alatt.

A nyers tej 71 százalékát a termelők és a kereskedők, 29 százalékát a feldolgozók vitték külföldre. A termelők és kereskedők nyerstej-kivitele 13 százalékkal csökkent, a feldolgozóké 5,5 százalékkal nőtt egy év alatt. Az AKI PÁIR adatai szerint a hazai gyártású, 2,8 százalék zsírtartalmú folyadéktej belföldi értékesítése hét százalékkal csökkent, ezen belül kiszerelés és eltarthatóság szerint a zacskós friss tejé 15 százalékkal, a dobozos tartósé 12 százalékkal esett vissza, míg a dobozos frissé egy százalékkal nőtt 2013-ban az előző évihez képest. Az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej belföldi értékesítése 38 százalékkal emelkedett egy év alatt.

A tejtermékek közül a hazai előállítású natúr joghurt belföldi értékesítése 25 százalékkal, a kefiré 14 százalékkal, a trappista sajté 12 százalékkal, a tejfölé 11 százalékkal, a tehéntúróé kilenc százalékkal, a gyümölcsös joghurté egy százalékkal csökkent, az adagolt vajé egy százalékkal, az ömlesztett sajté két százalékkal, a vajkrémé 45 százalékkal nőtt a vizsgált időszakban.

Kapcsolódó cikkeink