Piackutatók első kézből az elmúlt 15 hónapról
A korábbi évekhez hasonlóan idén is vezető piackutatók elemezték az elmúlt 15 hónapot a Trade Marketing Klub április 7-i online rendezvényén.
Közel 100 fő regisztrált a Microsoft Teams videókonferencia platformon megtartott eseményre, hiszen a vásárlói magatartás változása, a csatorna- és láncpreferenciák, a promóciók alakulása, márkaelfogadás mellett a digitális újdonságok, a fenntarthatósági követelmények és az aktuális események következményei is sok kérdést felvetnek.
Átrendeződünk…már megint
Turcsán Tünde, a GfK FMCG üzletág-igazgatója kezdte a prezentációk sorát a jelen helyzet áttekintésével. Áttekintette a pandémia viselkedési hatásait, amik a lelkiállapot és a tevékenységek mellett a vásárlási szokásokra is nagy és maradandónak tűnő változásokat eredményeztek. A covid években az FMCG forgalom növekedett, de a vásárlási gyakoriság csökkent. A diszkontok népszerűsége töretlen, sőt 2022 január-februári időszakban tovább növekedett forgalmi részesedésük és már a napi bevásárlások helyszínei lettek. Az online csatorna kétszámjegyű növekedéssel halad előre, a napicikk piacból már 2% körüli szeletet kihasítva.
Az előadó egy friss, 1000 fős reprezentatív kutatás eredményein keresztül azt is bemutatta, hogy a magyar vásárlók nyitottak az innovációkra, beleértve az online vásárlással összefüggő, valamint a láncok alkalmazásait és a fizetési szokásokat érintő újdonságokat is. A vásárlási élmény biztosítása a virtuális valóságban, még a mobil telefonok képernyőjén is elvárás, ennek hiánya sokakat visszatart az e-kereskedelemtől. A vásárlók jól ismerik a top5 kiskereskedelmi applikációt, de csak fele, negyede használja rendszeresen. A bankkártyás fizetés mára jócskán lekörözte a készpénzt, sőt egyre többen használnak mobil telefont is erre a célra. A megrendelt áru átvételének alternatíváinak népszerűségét meghatározza az élelmiszerek frissentartásának lehetősége.
FMCG-piaci áttekintés
Czikora Csilla, a NielsenIQ ügyfélkapcsolati igazgatója a 2021-es év meghatározó trendjeit és a jövőbeli várakozásokat tekintette át. Az FMCG-piac dinamikáját elemezve leszögezte, hogy a volumennövekedés lassulása is jelzi, hogy a fogyasztók érzékelik az árszínvonal növekedését, így az ár ismét meghatározó tényezővé vált. Az év eleji élénkülést az árszínvonal-változás hajtja. A vásárlói preferenciák megváltoztak, a gyártóknak és kereskedőknek ezért a fogyasztók számára legfontosabb terméktulajdonságokra érdemes fókuszálni az élelmiszer és a vegyiáru kategóriákban egyaránt.
Kovács Gergő, a NielsenIQ Client Business Partnere a vásárlási szokások változásait a boltválasztási szempontok átalakulása és az árszínvonal emelkedésére adott reakciók szempontjából vizsgálta. Kiemelte, hogy a top7 boltválasztási szempont közül 4 kapcsolatos az árral. A Közép-Kelet Európai régióra és hazánkra is kiemelten jellemző az ár és promóció érzékenység, a vásárlók háromnegyede keresi és ez alapján vásárol. A jövőt vizsgálva meghatározó tényező, hogy a vásárlók kétharmada világszerte újraértékelte a prioritásait, változtatott a szokásain. Az inflációt egy ideig ellensúlyozhatja, hogy az SZJA visszatérítéseket sokan a mindennapi szükségletek fedezésére költik. A komplex képet tovább árnyalják az aktuális események és kihívások, amire a kockázatok csökkentési lehetőségeinek mérlegelésével lehet felkészülni.
Hazai láncok tündöklése
Andreas Christou,a RetailZoom ügyvezető igazgatója a hazai láncok szempontjából tekintette át a 2021-es évet és az idei első negyedévet. A szektor egészére és a top3 szereplőt külön vizsgálva is jellemző a kétszámjegyű növekedés. A covid években visszaszorult impulz vásárlás visszatért ezekbe az üzletekbe, így a kis kiszerelések és a kényeztető termékek újra kelendőek. A sör kategória visszaszerezte 2019-ben elnyert második helyét, így a húskészítményeket követi a ranglistán. A forgalmi számok a sajátmárka megerősödését mutatják, ami a továbbiakban is jellemző marad.
Az év első 3 hónapját elemezve kiderült, hogy növekvő kosárérték mellett a kosárba helyezett termékek száma csökkent és az olló további szétnyílása várható. A vásárlók szegmentálásával láthatóvá vált, hogy ebben a szektorban a kényelmi és top-up kosarak nőttek vagyis a többször kevesebb vásárlás felé tapasztalható elmozdulás.
A hazai csatornák közt leginkább növekvő FMCG forgalmat a trafikokban mértek. Az itt vásárlók 10%-ának kosarába nem is kerül dohánytermék, a kosarak 70%-ában pedig vegyesen vásárolnak. Bizonyos kategóriák tekintetében megkerülhetetlenné és növekedés generátorrá váltak a dohányboltok.
Online kereskedelmi körkép
Madar Norbert, a gkid Research & Consulting Vezető tanácsadója is számba vette, milyen hatások formálják a kereskedelem alakulását. Bár az online szektor az elmúlt évek egyértelmű nyertesének és haszonélvezőjének tekinthető, a jövő kimenetelét sok tényező befolyásolja. Az e-kereskedelem részesedése világszinten közel 20% és hazánkban is átlépte a 10%-os küszöböt, így megállíthatatlanul felkerült a kereskedelmi palettára. A kezdeti időszakban az on- és offline kereskedelem együttmozgása volt jellemző, de 2020 tavaszától ellentétes irányú elmozdulást tapasztaltak. Az online vásárlási gyakoriság folyamatosan növekszik, idén már évi 19-20 alkalom/fő értékkel lehet számolni, ami serkenti a költést.
A célcsoport megszólításakor érdemes a rendelkezésre álló életkor és demográfiai összetétel adatokat figyelembe venni Az FMCG messze a piaci átlag feletti növekedésével a leggyorsabban fejlődő online kategóriává vált.
Az előadásokról bővebben a Trade magazin 2022/6-7. nyomtatott számában olvashatnak majd.
A konferencia szakmai partnere:
Kapcsolódó cikkeink
A foci mindent visz
Patinás helyszínen, a MOMKult Kupolatermében, a PICK és Mizo vendéglátásában…
Tovább olvasom >Jön az idei utolsó Trade Marketing Klubülés – POPAI POP díjátadóval
November 28-án a MOM Kulturális Központ (MOMKult) különtermébe várunk mindenkit,…
Tovább olvasom >Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >