Nem csak ünnepi ital a pezsgő – a Törley Kft. marketingvezetője mesél
Bár a pezsgőfogyasztás jó ideje nem csak az év végéhez kapcsolódik, a fogyasztók zöme azt italt ünnepi alkalmakhoz köti. Mutassuk hát meg fogyasztásának lazább módját is – véli a piac legnagyobb szereplője. A főként a tradicionális pezsgőkre koncentráló borászcsalád viszont az ízek egyensúlyozásával próbálja pezsgőit népszerűbbé tenni.
A fejlett pezsgőkultúrájú országokban a pezsgő már évtizedek óta tartó tendencia mentén sikeresen kilépett a kizárólag ünnepi ital státuszból – állítja Csomay András a Törley Kft. marketingvezetője. – Itthon a fogyasztók nyitnak a szárazabb pezsgők irányába, és ez a tendencia hozza magával, hogy egyre többen felfedezik a tradicionális és transvasée eljárással készült pezsgőket is.
Ezzel együtt itthon még mindig az édes italokat választják többen, és a legnagyobb mennyiséget pezsgő kategóriában még mindig a tartályos erjesztéssel készült pezsgőinkből értékesítjük. Fogyasztóink idén még mindig a kiskereskedelmi egységekben vásárolták termékeinket, ám jelentős növekedés látszik a borkereskedések és a gasztronómiai egységeket kiszolgáló értékesítési hálózatoknál is. 2020-ban a COVID kitörésekor a felépítettük a pezsgőwebshopot, ami igazi sikertörténetnek bizonyult.
– A tradicionális és a tankpezsgő értékesítési arányai jelentősen nem változtak – mondja Garamvári Zsuzsa, a csak tradicionális pezsgőt készítő Garamvári Szőlőbirtok Vinárium Kft. társtulajdonosa. – Évek óta nő a tradicionális módon készülő termékek értékesítésének aránya, bár az árak alakulása mérsékelte a keresletet. Értékesítésünk 98%-a brut és extra dry minősítésű.
A pezsgőforgalom meghatározó része napjainkban is az év utolsó három hónapjára koncentrálódik. Örömteli ugyanakkor, hogy a tavaszi ünnepek – a Valentin-nap, húsvét, pünkösd, a fontosabb névnapok érzékelhetően növelik a vásárlások számát.
Kínálatunkban nem jellemző a két szélsőérték, a száraz és az édes elkülönülése. Az édesség iránti igény feloldására törekszünk a gyümölcsösebb, illatosabb elemek kihangsúlyozásával, ahol már a dry kategória is kedvesebb és szerethetőbb, ezzel kiváltva az édes ízvilágot.
– Ahogy minden évben, idén is jelentős erőforrásokat mozgósítunk az ünnepi szezon idejére – hangsúlyozza Csomay András –, többek között TV- és óriásplakát-kampánnyal, illetve különböző látványos trade aktivitásokkal is jelen leszünk. Jövő tavasszal egy innovációval jelentkezik a Törley márka, szeretnénk a pezsgőfogyasztás egy új és lazább módját megmutatni fogyasztóinknak.
Gasztronómiai partnereinkkel szoros együttműködést kívánunk kialakítani, hiszünk a személyes kapcsolat fontosságában. Idén minden eddiginél több rendezvényen vettünk részt, folyamatosan szervezünk szezonális aktivitásokat, promóciókat, és a vendéglátást segítő POS-eszközöket helyezünk ki partnereinknél.
– Szinte minden lehetséges értékesítési csatornát használunk a forgalom optimalizálása érdekében – magyarázza Garamvári Zsuzsa. – Fő forgalmunkat saját nagykereskedelmi tevekénységünkben realizáljuk, de számítunk a partner nagykerekre, az internetes, vinotékás és a helyben történő értékesítés lehetőségeire, valamint a közvetlen, több éve működő személyes kapcsolatokra egyaránt. A vendéglátásban borkóstolókat és pezsgős vacsorákat szervezünk. //
Igazgyöngyök
Hogy a népszerű gyöngyözőbor miben különbözik a pezsgőtől és a habzóboroktól, sokak számára nem teljesen világos – a pontosításhoz Csomay András adott segítséget.
– A gyöngyözőboroknak 2 fajtája van: a szén-dioxid erjedés után természetesen módon keletkező és a szén-dioxid hozzáadásával készülő. Ezek közül a természetes gyöngyözőborok főként nyomásban térnek el a pezsgőktől – elemez a szakember –, hisz a gyöngyözőborokban maximum 2,5 bar, a pezsgőben minimum 3 bar nyomás van. Hazánkban a legtöbb ilyen ital a második kategóriába, a szén-dioxid hozzáadásával készített gyöngyözőborok közé sorolható.
A termelők különbséget szoktak tenni alapanyag, érlelési idő, felhasznált élesztő típusa és technológiai eljárások tekintetében, attól függően, hogy pezsgőt, szén-dioxid hozzáadásával készült gyöngyözőbort vagy természetes gyöngyözőbort készítenek. //
Ez a cikk a Trade magazin 2022.12-01. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
Szeretjük a pezsgőt
A hazai pezsgőfogyasztásra is jellemző a szezonalitás, bár a helyzet…
Tovább olvasom >Tavaly stagnált a pezsgőfogyasztás
A hazai pezsgőfogyasztás a koronavírus-járvány miatt 2020-ban 9 százalékos csökkenést…
Tovább olvasom >Magazin: A borkészítés az alkalmazkodásról szól
Nem okozott helyrehozhatatlan károkat a vírusválság a hazai borászatoknak, többségük…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Az idei első félévben is töretlenül bővült a globális hotelipar
Az előző év kiugró eredményeihez képest is képes volt tovább…
Tovább olvasom >SweeTEN 4.0
Újabb mérföldkő az ipartestület tehetséggondozó tevékenységében: a Nemzeti Tehetség Program…
Tovább olvasom >