Pesszimista kereskedelmi szektor, a bővülés szándékával
Milyen hatások befolyásolják jelenleg a magyar kiskereskedelmi vállalatok működését? Hogyan kezelik a gazdasági lassulást és a beruházások visszaesését? Milyen tényezők alakítják a pénzügyi szektort, és mit várhatunk a következő időszakban? Bodor Tibor, a K&H Bank vállalati divízió vezetője az idei Business Days konferencián ezekről a kérdésekről beszélt „Mikor & mitől indulhat be az FMCG szektor növekedése?” című előadásában.
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható.

Bodor Tibor
vállalati divízió vezető
K&H Bank
A K&H nagyvállalati növekedési index egy rendszeres, külső felmérés, amely a kétmilliárd forint feletti árbevétellel rendelkező magyar nagyvállalatok vezetőinek véleményét vizsgálja. Bodor Tibor ezúttal értelemszerűen a kereskedelmi szektor cégeire fókuszálva mutatta be, hogyan látják a cégvezetők a gazdasági helyzetet és saját kilátásaikat. A tíz éve működő felmérés negyedévente készül, és részletes adatokat gyűjt a vállalatok árbevétel-, illetve nyereségvárakozásairól, beruházási szándékáról, tervezett alkalmazotti létszámáról, a követelések minőségéről, valamint a finanszírozási lehetőségeikről és gazdasági kilátásaikról.
A K&H nagyvállalati növekedési index makrogazdasági részindexe a piaci és gazdaságpolitikai tényezőkre fókuszál, beleértve a kormányzati beavatkozásokat, árfolyamváltozásokat és azok vállalati hatásait. A tízéves időszakot vizsgáló adatok alapján a 2020-ig tartó évek viszonylagos stabilitást mutattak, amikor is COVID-járvány, majd 2022-ben az orosz–ukrán háború miatt az index jelentős visszaesést hozott. Különösen az inflációt szenvedte meg a kereskedelmi szektor: az élelmiszerárak drasztikus, 50% fölötti emelkedése a cégek többségének (62%) komoly nehézséget okoz, amit tovább súlyosbítanak az adóemelések.
Csökkenő pozitív várakozások
A felmérés során a vállalatoknak feltették a kérdést: hogyan várják az értékesítési árbevétel és az adózás előtti nyereség alakulását a következő 12 hónapban? Az eredmények nem túl biztatóak, letörés látható a pozitív várakozásokban. Az előzetes harmadik negyedéves adatok további lassulást és negatív pénzügyi kilátásokat jeleznek. A belföldi és külföldi értékesítés terén is nőtt azok aránya, akik bevételcsökkenésre számítanak, míg egyre kevesebb cég vár növekvő bevételt és jövedelmezőséget, például a külpiacon aktív vállalatoknál a növekedésre számítók aránya 26%-ról 21%-ra csökkent.
A vállalatok a profitmarzsok csökkenése miatt számolnak kisebb bevétellel és eredménnyel, amit több tényező is befolyásol. Az európai parlamenti választások, az EU-s támogatásokkal kapcsolatos bizonytalanság, valamint a kormány költségvetési hiánya mind hozzájárulnak a negatív gazdasági várakozásokhoz. A fogyasztás tartósan alacsony, és bár Nagy Márton hangsúlyozta a növelés fontosságát, ez a gazdaság helyreállása nélkül nem várható.
Emellett a kereskedelem jelentős része átvándorolt az online platformokra, így a KSH statisztikái nem tükrözik teljesen a valós helyzetet, különösen a külföldi e-kereskedelmi oldalak, mint a Temu és a Shein növekvő hatása miatt.
Kivárnak a leépítésekkel
A második negyedéves adatok szerint a kereskedelmi szektorban egyelőre nem mutatkozik munkaerő-leépítési szándék. A megkérdezett vállalatok 80%-a nem tervez sem munkaerő-bővítést, sem leépítést, míg 10% új alkalmazottak felvételét tervezi, és 9% jelezte, hogy elbocsátásokat tervez. Magyarországon jelenleg 4,765 millió aktív munkavállaló van, közülük körülbelül 100 ezer regisztrált külföldi dolgozó. Annak ellenére, hogy sok szó elhangzik a külföldi munkaerő behozataláról, ez a szám az utóbbi időszakban nem növekedett. Azonban a feldolgozóiparban már megjelentek a munkaerő-leépítési tervek, mivel a szektor bevételei 17%-kal csökkentek, ami elkerülhetetlenné tette a létszámcsökkentést.
De egy másik érdekes jelenség is megfigyelhető a munkaerőpiacon: a cégek sok esetben inkább kivárnak a leépítésekkel, mert tartanak attól, hogy ha bővülésre kerül sor, nehéz és költséges lesz új munkaerőt találni és felvenni. A munkanélküliségi ráta jelenleg 4,2%-os, amely némi növekedést mutat, de továbbra is alacsonynak tekinthető. A 3-3,5%-os ráta az a szint, amely gyakorlatilag a dolgozni nem szándékozó embereket jelenti, vagy azokat, akik nem regisztrálják magukat álláskeresőként. A mostani arány azonban még mindig nagyon alacsonynak számít, és egy stabil, feszes munkaerőpiacot tükröz.
Beruházások: a bővülés szándéka ott van
A kereskedelmi szektorban növekvő beruházási hajlandóság figyelhető meg, a vállalatok 44%-a tervez beruházásokat, ami csak kismértékben marad el a teljes nagyvállalati szektor átlagától, ami 48%. Ez azt mutatja, hogy a bizalom és a bővülési szándék jelen van a piacon, de a döntéseket gyakran kivárás és állami beavatkozások iránti várakozás késleltetik.
A gazdasági kilátások tekintetében azonban a kereskedelmi szektor pesszimistább a nagyvállalati átlagnál, mind egyéves, mind hároméves időtávon. A felmérésben a válaszadók jelentős része (56%) úgy gondolja, hogy romlanak a körülmények, míg csak negyedük számít javulásra az elkövetkező egy évben. Hároméves távlatban a kép kissé pozitívabb, de a romló gazdasági várakozások erősebben jelen vannak a szektor cégeinél, mint a teljes nagyvállalati átlag. Ez a vállalatvezetők óvatos, szubjektív megítélésének is köszönhető, akik inkább pesszimistán állnak hozzá a jövőhöz.
A kormányzati várakozásokkal kapcsolatban valamelyest pozitívabb a kép a kereskedelmi cégek között, mint a nagyvállalatok megítélésében. A felmérés szerint a kormány gazdaságpolitikájának hatása és a közterhek várható változása szorosan összefügg: azok a cégek, amelyek negatívan látják a gazdaságpolitika hatását, általában a közterhek növekedésére is számítanak. Az állami beavatkozások gyakran gyorsan és kiszámíthatatlanul történtek az elmúlt időszakban, de pozitív példák is megjelentek, mint az adókedvezmények és a családi támogatások. Ezek a támogatások leginkább a kereskedelmi szektorban, különösen az FMCG-ágazatban érezhetők bevételként.
A bankok szerepe kiemelt
A növekedés elérése közös felelősség, amelyben a bankoknak különösen fontos szerepük van. Bodor Tibor hangsúlyozza, hogy a bankok nemcsak finanszírozási lehetőségekkel, hanem tanácsadással és digitális megoldásokkal is támogatják a nagyvállalati és kereskedelmi szektort. A K&H kiemelt szereplőként részt vesz az államilag támogatott konstrukciók finanszírozásában, mint például a Széchenyi Kártya hitelprogramban, a 2024 első félévében aláírt hitelszerződések összesített volumene elérte a 120 Mrd forintot.
A bank hosszú távú célja, hogy innovatív megoldásokkal és zöldtudatos, fenntartható működéssel segítse a cégek versenyképességét. Az ESG-elvárásokra reagálva a fenntarthatóság kulcsfontosságú lesz a jövőben, és azok a vállalatok, amelyek nem alkalmazkodnak ehhez, hátrányba kerülhetnek. A K&H ennek szellemében fejlesztette ki a K&H agrár CO2-kalkulátort a szektor számára, amely több elismerést is nyert. A bank kiemelkedő szereplőként elnyerte a Global Finance díját, valamint Joint Venture Szövetség ökoszisztéma-építés külön díját is a Companies for the Future Award keretében.
A záró kérdés adja magát: melyik három tényező lesz a legnagyobb hatással ön szerint cége profitabilitására a következő tizenkét hónapban? A vállalatok számára az infláció bizonyult a legfontosabb tényezőnek, ami persze különösen a kereskedelmi szektort érintette érzékenyen, mivel nehézségekkel küzdött az áremelkedések érvényesítésében. A beszállítói árak, az árfolyamváltozások és a hazai vevői kereslet is jelentős befolyást gyakorolnak a cégek működésére. Az előrejelzések szerint 2024 végére az infláció körülbelül 4,8%-on alakulhat (bázishatással), 2025-re pedig egy 3,9-4%-os inflációs szintet várnak a makroelemzők, bár az időjárási tényezők tovább növelhetik az árakat. //
Kapcsolódó cikkeink
K&H Elemzői kommentár: Élbolyban a forint
A forint, a lengyel zloty és a cseh korona a…
Tovább olvasom >K&H: összefogás a fővárossal a klímasemlegesség jegyében
Budapest Főváros és a K&H Bank aláírta azt az együttműködési…
Tovább olvasom >K&H: anyagi biztonság? nagyon vegyes a kép
A középkorú magyarok 26 százaléka rendelkezik 589 ezer forintos jövedelemmel,…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >