Péntek óta hatályos az új Magyar Reklámetikai Kódex
A modernizált Magyar Reklámetikai Kódex 2023. június 30-i hatállyal váltja a 2015-től érvényes változatot, amelyet elfogadásakor 24 szakmai szervezet írta alá, ezzel is kifejezve elkötelezettségüket az etikus reklámozás iránt. Az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) és a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) az önszabályozás alapkövét jelentő etikai normagyűjteményhez annak hatályba lépése után is örömmel várja további szakmai szervezetek csatlakozását, amennyiben azok úgy gondolják, hogy a Kódexben rögzített magas etikai normákat be kívánják tartani reklámozói tevékenységük során. A megújult Kódex tartalmi változása tekintélyes mértékű: szinte minden cikkely szövege módosult, kiegészült és az alkotók új fejezeteket is beemeltek. A jelenlegi módosítással elmondható, hogy a Magyar Reklámetikai Kódex új, a mai kornak megfelelő változata a korábbi normagyűjteménynél és a jogszabályi előírásoknál részletesebb és olykor szigorúbb megfogalmazásokkal is él.
A Magyarországon 1981 óta meghonosított Reklámetikai Kódex kiegészíti a jogszabályokat, útmutatóként szolgál az etikus reklámok tartalmára, készítésére és azok közzétételére, valamint gyorsan és hatékonyan válaszol a társadalmi érzékenységre a fogyasztók tiszteletben tartásával. A szakmai konszenzuson alapuló dokumentum fontosságát mutatja, hogy ma már a reklámipar jelentős része (hirdetők, a reklámokat közzétevő média és a reklámkészítő ügynökségek) önkéntesen vállalják, hogy az ebben a szabálygyűjteményben rögzített etikai normák szerint készítik reklámjaikat.
Nyitva az ajtó a további csatlakozók előtt
Gulyás János, a Magyar Reklámszövetség elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy
„a mai szabályozást kiegészítő, és a gazdasági, kulturális, társadalmi környezethez illeszkedő új szövegezésű Magyar Reklámetikai Kódexet elfogadók sorába nem csak most, a frissítéskor, de azt követően is bármikor csatlakozhatnak egyesületek, szervezetek. Ezzel ezek a szervezetek és tagjaik is az etikus reklámozás mellett tehetik le voksukat és büszkén vállalhatják, hogy a szabálygyűjteményben rögzített magas etikai normákat önkéntesen betartva végzik reklámozói tevékenységüket.”
Kötelezettségvállalás, ellenőrzés
A Magyar Reklámetikai Kódex gondozásáért, frissítéséért felelős két szervezet az ÖRT és az MRSZ a szabálygyűjtemény betartatását is biztosítja a már közzétett reklámokkal kapcsolatos panaszok elbírálásával. Molnár Kálmán, az Önszabályozó Reklám Testület elnöke kiemelte,
„az ÖRT az önszabályozás teljes szolgáltatás csomagját – előzetes véleményezés, tréning, monitoring – működteti a Magyar Reklámetikai Kódexnek való megfelelés érdekében. A reklámetikai bizottságaink évtizedek óta felügyelik a Kódex betartását a fogyasztói és versenytársi panaszok elbírálásával.”
A Kódex változásairól röviden
A kódex logikailag is áttekinthetőbbé vált egyes fejezetek összevonásával és időközben hangsúlyossá vált témakörök önálló cikkelybe rendezésével. A normagyűjtemény értelmezését segíti a jövőben, hogy az alkotók a legtöbb szakasz elejére a blokk témáját, tárgyát egyértelműsítő definíciókat is beillesztettek.
Kibővült az általános reklámtilalmak(3. cikkely)a társadalmi etikai normák és a közízlés ingerküszöbének változásaira reagálvanemcsak a tilalmakat aktualizálva, demérvadó reklámozói magatartásformák preferálásával is irányt mutatva, például törekvés a sokoldalú emberábrázolásra vagy a testképet digitális módon torzító manipulációk elkerülése.
Az új Kódex változatban önálló fejezet alatt és jelentősen átdolgozva jelenik meg az adatvédelem (8.cikkely) tekintettel a 2018-tól érvényes uniós (GDPR) és hazai adatvédelmi jogi változásokra és a gyakorlati tapasztalatokra.
A gyermek és fiatalkorúaknak szóló reklámozás, vagy a szerepeltetésükkel készült reklámoknak két külön fejezetet is szentel a kódex (12.cikkely és 29 cikkely) és mindkettő tekintélyes mértékű átdolgozáson esett át, de a gyermek és fiatalkorúak védelmét szolgáló kitételek az egyes iparág specifikus részekben is megjelennek, amely mutatja, hogy a reklámtevékenység során ennek a szempontnak a fontossága jelentősen nőtt az elmúlt években is.
A környezetvédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatos reklámokról szóló rész (22. cikkely) több mint háromszorosára bővült az elmúlt években bekövetkező számottevő társadalmi hozzáállásváltozásnak köszönhetően.
A korábbi, csak alkoholos italok reklámjára vonatkozó szabályok kiegészültek azokra az alkoholmentes italokra is, amelyek alkohol tartalmú ital márkanevét viselik. (18.Cikkely). Új tartalomként került be közvetlenül a szerencsejátékokat szabályozó cikkely után önálló szakaszként a fogadási tippszolgáltatással kapcsolatos reklám is (21. Cikkely).
Tekintélyes átdolgozáson esett át a Kódex III., digitális térben közzétett reklámokat szabályozó teljes fejezete a szakmai- és digitális fejlődést lekövető módosításokkal. Ezek közül kiemelkednek az influenszer marketingre vonatkozó szabályok (27. cikkely), amelyek vadonatúj szakaszban jelennek meg az új Kódexben.
Kapcsolódó cikkeink
Sallangmentes reklámokkal újít az Euronics
Mellébeszélés nélküli reklámfilmekkel indul útjára az Euronics új kreatív platformja.…
Tovább olvasom >Mit és hogyan vizsgál a Fogyasztóvédelem a reklámozási gyakorlatban?
Rekord létszámú érdeklődés mellett rendezte az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT)…
Tovább olvasom >Egyetemistáknak szerveztek reklámversenyt
Idén második alkalommal rendezte meg A COPYTITION a Szegedi Tudományegyetem…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Tesco Magyarország a kihívások ellenére is optimista a jövőt illetően
A kiskereskedelmi szektor jelenlegi helyzetéről és a közeljövőben várható trendekről…
Tovább olvasom >A Danone kutatása a növényi termékek népszerűségét vizsgálta
A Danone Magyarország 2024-ben ismét részt vett az öt kelet-közép-európai…
Tovább olvasom >Egyre több a kerékpáros szakértők ajánlásait követő kerékpártámasz a SPAR üzleteinél
Kényelmes és biztonságos kerékpártámaszokkal szereli fel a SPAR Magyarország az…
Tovább olvasom >