PDA és okostelefon: összeérőben

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 05. 20. 08:00

Attól függetlenül, hogy a vásárlói lánc melyik elemét nézzük, legyen szó gyártói, szállítói, viszonteladói, kereskedői vagy ügyfélviszonyról, a papírozás, a táblázatok és a mechanikus folyamatok már mind elavulttá váltak. Amióta használják a digitális technika bármely innovatív megoldását, szinte érthetetlen, hogyan lehetett élni nélkülük. Igaz ez a készletezést, árurendelést, ellenőrzést segítő PDA-eszközökre is.Az internet segítségével a boltból adatokat továbbító PDA-eszközök piaca sokáig állóvíz volt. Sem a Microsoft, sem a Symbian nem adott ki igazán felhasználóbarát és megbízható mobilrendszert. Több szereplő ki is vonult a piacról. Tavaly jött újra lendületbe, ezért a piacon dolgozók nagyon sokat várnak a következő évek eszközeitől.

Hogy mi történt? Megjelentek az úgynevezett okostelefonok. A jövő nagy kérdése, hogy ezek a készülékek ki fogják-e szorítani az alkalmazásból hosszú távon a PDA-eszközöket. Steinbinder Romulus, a Synergon Retail Systems Kft. ügyvezető igazgatója az alábbi választ adja:
– Ez az elmúlt időkben folyamatosan felmerülő kérdés volt. A telefongyártók az új készülékekbe beépítik a PDA-lehetőségeket, és a PDA-gyártók hasonlóképpen beépítik a telefonfunkciókat. Szerintem a kérdést a napi felhasználás oldaláról kell megközelíteni. A logisztika területén ipari PDA-mobilterminálokat használnak általában. Az ipari felhasználóknak mindenképpen ezekre lesz szükségük. Ha esetleg ezek telefonfunkcióval is rendelkeznek, az egyértelműen előnyt jelent, és egyúttal hasznos is. A hagyományos PDA-k idővel beolvadnak a telefonfunkciókba, de szerintünk, az ipari PDA-k (mobilterminálok) megmaradnak mint céleszköz a felhasználási területeken.

Geyer Attila, a PrestonPartner FMCG Consulting munkatársa a felhasználóoldalról így látja a fent említett kérdést:
– A PDA-eszközöket önmagukban jelenleg navigációra és célalkalmazásokra használják, az eredeti miniszámítógép-funkciót már most kiszorították az okostelefonok. Ezeknek a telefonoknak csak a beviteli, illetve a megjelenési korlátai hátráltatják a teljes hatalomátvételt, de ezt a hátrányt már elkezdték ledolgozni, az iPhone és Android készülékek pedig szoftver tekintetében is nagyobb távlatokkal bírnak.

Tárgyaláson, logisztikában, polcoptimalizáláshoz

Az okostelefonok már most is segítik a menedzserek, területi képviselők, beszerzők munkáját.
– A Synergon Retail Systems is rendelkezik olyan megoldással, ahol a központi rendszer előre meghatározott személyeknek minden nap elküldi a rá vonatkozó forgalmi, beszerzési adatokat – mondja Steinbinder Romulus. – Továbbá a beszerzők a beszállítói tárgyalásokon online adatokat kaphatnak az intelligens telefonra olyan információkról, mint az eddigi fogyások, kereslet, eladási ársávok stb.
Használatuk csökkenti a papír alapú adminisztrációt, ezzel egyszerűsíti és gyorsítja a munkát és időt takarít meg, az internetes csatlakozás lehetősége pedig lehetővé teszi az aktuális információkhoz való azonnali hozzáférést a boltból is.
– A megfelelő szoftverrel és szerverháttérrel pedig a teljes üzletkötői csapat irányítására, a logisztikai folyamatok kontrollálására és villámgyors piackutatásokra is alkalmazható – teszi hozzá Geyer Attila.

Az informatika mind teljesebb körű használata nemcsak a boltban hasznos, a raktározásban, árurendelésben is komoly segítséget jelent. Több beszállító kap gépi készletadatokat a kiskereskedelmi informatikai rendszerekből.
– A gépi készletek ellenőrzésére szolgál összevetésük a valós készletekkel a helyszíni mobil eszközökön keresztül. A helyi készletek folyamatos figyelésének és a fogyások utánpótlásának eredménye egy jó polckészlet-optimalizáció lehet – hívja fel a figyelmet Steinbinder Romulus.
– A külső beszállítók üzletkötői ritkán tudnak a központi raktárak adatbázisához közvetlenül hozzáférni. De a mi rendszerünk alkalmas arra, hogy a kívánt formában továbbítson megrendelést, vagy készlethiány-jelentést a központi logisztikai rendszernek. Amennyiben ezt a szerződés lehetővé teszi, a kiszállításról visszafelé is tudunk adatokat küldeni a PDA-ra, így az üzletkötő is pontosan látja, mi valósul meg –mondja Geyer Attila.

A tavaszi Cebit 2010 kiállításon nagy választékkal jelentek meg a neves gyártók. Sok gyártó úgy próbálja magához csábítani a vásárlókat, hogy kisebb alkalmazásokkal együtt adja a berendezéseket.

A PDA-készülék önmagában alkalmas a bolti munkát segíteni, de ehhez sokkal fontosabb a szoftverrendszer, az adatbázis és a támogatás, ami mögötte van. Jelenleg a Windows Mobile alapú „tollas”, úgynevezett rezisztív érintőképernyős eszközök az elterjedtek. Ezek ára körülbelül 40-50 ezer forintról indul, de az igazán jól használhatóak, kamerával, SM-kártyával együtt inkább a 70-100 ezer forint közé esnek, tudjuk meg Geyer Attilától. Itt kezdődik egyben a következő kategória, tehát az Android és iPhone OS alapon működő rendszerek.

MOBISOL PDA-rendszerek

A MOBISOL Magyarország Kft. olyan egyedi tervezésű programok készítésével foglalkozik, amelyek mind PDA-készüléken, mind vonalkódolvasóval ellátott, hordozható adatgyűjtőn keresztül hatékonyan támogatják a területi adatok feldolgozását.

A MOBISOL PDA-rendszer lehetővé teszi, hogy a területen dolgozó munkatársak papírhegyek nélkül is jól informáltak legyenek, pontosan rögzíthessenek adatokat, és a velük történő kommunikáció a lehető leggazdaságosabb legyen. A rendszert hatékonyan használják területi képviselők, polcszervizesek és terítőautóval dolgozó képviselők. Ajánlják minden olyan ágazatnak is, ahol a helyszínen, az irodától távol kell adminisztrálni, adatot rögzíteni.

Farkas Magdolna, a MOBISOL munkatársa is elmondta tapasztalatát az okostelefonok és a PDA alkalmazásáról.
– Az okostelefonok és a PDA-eszközök között ma már nehéz határt szabni. Az eszközök kezdenek összeolvadni mind a funkcionalitás, mind a felhasználási terület szempontjából. Ez főleg a „kommersz” eszközökre vonatkozik. A képviselőcsapatokat telefonos, könnyű, praktikusan használható eszközökkel szereljük fel, nincs olyan projektünk, ahol dokkolásos rendszerben történne az adatátvitel. A kommunikáció és az információáramlás kiemelt fontosságú az FMCG-piacon, ezért ezen a területen az okostelefonok a befutók.

A telefonos PDA-készülékek használata lehetővé teszi, hogy a területi képviselő mindig friss információkkal (törzsadatok, készletek, árak, akciók stb.) dolgozzon a területen. Munkája nemcsak pontos, hanem hiteles is a vevő előtt. Visszamenőleg is információja van a korábbi rendelésekről, kiszállításokról, tájékozott a vevőre vonatkozó kinnlévőségekről, megnézheti bolti jegyzeteit is.
Azokban az ágazatokban, ahol kiemelt szerepe van a gyorsaságnak, pontosságnak és kommissiózás, logisztikai folyamatok épülnek a PDA-rendszer használatára, mindenképpen a telefonos eszközök a praktikusak.

A PDA-rendszer törzsadatokat, árakat kap a központi ügyviteli rendszerből. A területen vevőre szabott listázottság, árak és akciók alapján történik az értékesítés, a rendelés rögzítése. Interfészen keresztül a rendelések automatikusan bekerülnek az ügyviteli rendszer kereskedelmi moduljába, nincs szükség újabb manuális adatrögzítésre. A raktárak már a központi rendszerből kapják a kommissiózásra váró tranzakciókat. Az értékesítést segíti, hogy a területen dolgozó képviselő pontos raktárkészlettel tud dolgozni. Összetett, több telephelyes disztribúció esetén akár több raktárkészletet is tud kezelni a PDA-eszköz, és a területről lehet koordinálni, hogy melyik raktárból kéri a vevő a kiszolgálást.

A hálózatok központosítása, a logisztikai folyamatok átszervezése során a rendelések rögzítése kezd háttérbe szorulni a PDA-rendszereknél, ellenben sokkal hangsúlyosabb az adat- és információgyűjtés. Mobil CRM-rendszerként is működhet a PDA, hiszen a polckép, arcszám, árak, akciós kihelyezések és polci készletek mellett kérdőívekkel, vevői elégedettségi felméréssel, látogatáson belül készített kategorizálható fotókkal is dolgoznak a képviselők.

Kapcsolódó cikkeink