Patkány a levesben, rovar a tálban – több mint 1900 Sukiya éttermet zárnak be Japánban

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 04. 01. 10:11

Kellemetlen incidens rázta meg Japán egyik legismertebb gyorsétterem-láncát: a Sukiya, a gyūdon (marhahúsos rizstál) specialista vállalat március 31. és április 4. között országszerte bezárja csaknem kétezer éttermét. A drasztikus lépés oka, hogy két különböző egységben is szennyeződést találtak az ételekben – az egyikben egy rovar, a másikban egy patkány került elő a vendégek tányérjából – írja a Pénzcentrum.

Botrány a miszóleves körül

A botrány januárban kezdődött, amikor egy vendég egy patkánytetemet talált miszólevesében a nyugat-japán Tottoriban. A fényképek és beszámolók villámgyorsan elterjedtek a közösségi médiában, de a vállalat csak március végén ismerte el hivatalosan az esetet. Később kiderült, hogy a szennyeződés azért kerülhetett a levesbe, mert az egyik alkalmazott nem végezte el a szükséges ellenőrzést tálalás előtt.

Újabb eset Tokió külvárosában

A vállalatot újabb csapás érte március utolsó péntekén, amikor egy tokiói külvárosi étteremben rovart találtak az ételben. Az étterem azonnal bezárt, és az érintett vásárló visszatérítést kapott. A cég azonnali helyszíni vizsgálatot, kártevőirtást és fertőtlenítést rendelt el.

Országos szintű tisztítási akció

A két eset nyomán a Sukiya vezetősége úgy döntött, hogy megelőző jelleggel ideiglenesen bezárja az összes japán éttermét, hogy alapos takarítást és fertőtlenítést végezzenek. A március 31. és április 4. közötti időszakban így csaknem 2000 étterem marad zárva Japán-szerte.

A vállalat közleményben és a közösségi médiában is bocsánatot kért a történtekért, és hangsúlyozta, hogy a jövőben fokozott figyelmet fordítanak az élelmiszerbiztonságra, illetve az éttermek higiéniai állapotára.

Külföldön is jelen vannak – egyelőre változatlan működéssel

A Sukiya a Zensho Holdings tulajdonában áll, és nemcsak Japánban, hanem Kínában, Tajvanon, Thaiföldön és Brazíliában is működtet éttermeket – ezek száma jelenleg 675. A külföldi egységeket egyelőre nem érinti a tisztítási akció.

A versenytársak figyelnek

A Sukiya Japán legnagyobb gyūdon-lánca, jelenlegi 1 957 hazai üzletével megelőzi legnagyobb versenytársát, a Yoshinoyát, amely 1 259 japán egységgel rendelkezik. A mostani krízis azonban jelentős presztízsveszteséget jelenthet a márka számára, különösen egy olyan országban, ahol az étkezési higiénia kiemelkedően fontos társadalmi norma.

A tanulság: egy patkány is elég

A Sukiya-eset rávilágít arra, hogy még a legnagyobb láncoknál is előfordulhatnak súlyos higiéniai problémák – és hogy egyetlen elhanyagolt ellenőrzés is országos következményekkel járhat. A következő napokban kiderül, mennyire sikerül visszanyerni a vásárlók bizalmát, és hogy a vállalat képes-e valóban megtisztulni – nemcsak fizikailag, hanem a közvélemény szemében is.

Kapcsolódó cikkeink