Patkány a levesben, rovar a tálban – több mint 1900 Sukiya éttermet zárnak be Japánban
Kellemetlen incidens rázta meg Japán egyik legismertebb gyorsétterem-láncát: a Sukiya, a gyūdon (marhahúsos rizstál) specialista vállalat március 31. és április 4. között országszerte bezárja csaknem kétezer éttermét. A drasztikus lépés oka, hogy két különböző egységben is szennyeződést találtak az ételekben – az egyikben egy rovar, a másikban egy patkány került elő a vendégek tányérjából – írja a Pénzcentrum.
Botrány a miszóleves körül
A botrány januárban kezdődött, amikor egy vendég egy patkánytetemet talált miszólevesében a nyugat-japán Tottoriban. A fényképek és beszámolók villámgyorsan elterjedtek a közösségi médiában, de a vállalat csak március végén ismerte el hivatalosan az esetet. Később kiderült, hogy a szennyeződés azért kerülhetett a levesbe, mert az egyik alkalmazott nem végezte el a szükséges ellenőrzést tálalás előtt.
Újabb eset Tokió külvárosában
A vállalatot újabb csapás érte március utolsó péntekén, amikor egy tokiói külvárosi étteremben rovart találtak az ételben. Az étterem azonnal bezárt, és az érintett vásárló visszatérítést kapott. A cég azonnali helyszíni vizsgálatot, kártevőirtást és fertőtlenítést rendelt el.
Országos szintű tisztítási akció
A két eset nyomán a Sukiya vezetősége úgy döntött, hogy megelőző jelleggel ideiglenesen bezárja az összes japán éttermét, hogy alapos takarítást és fertőtlenítést végezzenek. A március 31. és április 4. közötti időszakban így csaknem 2000 étterem marad zárva Japán-szerte.
A vállalat közleményben és a közösségi médiában is bocsánatot kért a történtekért, és hangsúlyozta, hogy a jövőben fokozott figyelmet fordítanak az élelmiszerbiztonságra, illetve az éttermek higiéniai állapotára.
Külföldön is jelen vannak – egyelőre változatlan működéssel
A Sukiya a Zensho Holdings tulajdonában áll, és nemcsak Japánban, hanem Kínában, Tajvanon, Thaiföldön és Brazíliában is működtet éttermeket – ezek száma jelenleg 675. A külföldi egységeket egyelőre nem érinti a tisztítási akció.
A versenytársak figyelnek
A Sukiya Japán legnagyobb gyūdon-lánca, jelenlegi 1 957 hazai üzletével megelőzi legnagyobb versenytársát, a Yoshinoyát, amely 1 259 japán egységgel rendelkezik. A mostani krízis azonban jelentős presztízsveszteséget jelenthet a márka számára, különösen egy olyan országban, ahol az étkezési higiénia kiemelkedően fontos társadalmi norma.
A tanulság: egy patkány is elég
A Sukiya-eset rávilágít arra, hogy még a legnagyobb láncoknál is előfordulhatnak súlyos higiéniai problémák – és hogy egyetlen elhanyagolt ellenőrzés is országos következményekkel járhat. A következő napokban kiderül, mennyire sikerül visszanyerni a vásárlók bizalmát, és hogy a vállalat képes-e valóban megtisztulni – nemcsak fizikailag, hanem a közvélemény szemében is.
Kapcsolódó cikkeink
Bezár Balatonalmádi népszerű vegán étterme
Szeptember 29-én utoljára nyitja meg kapuit Balatonalmádiban a Veganeeta Home,…
Tovább olvasom >Bezár a Michelin által ajánlott Laurel Étterem Budapesten
Öt év működés után bezár a Laurel Budapest, a Michelin…
Tovább olvasom >Súlyos élelmiszerbiztonsági kockázatok miatt bezárt egy debreceni éttermet a Nébih
Súlyos élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentő higiéniai körülményeket és nyomonkövetési hiányosságokat találtak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Zsigó Róbert: érezhetően csökken az alapvető élelmiszerek ára az árrésstop hatására
Az árréstop bevezetésének hatására érezhetően csökken az alapvető élelmiszerek ára…
Tovább olvasom >Funkcionális alkoholmentes sört mutatott be a Dreher
Speciális összetétellel rendelkező, szénhidrát-elektrolit oldatokkal készülő alkoholmentes sört vezet be…
Tovább olvasom >Elkezdődött a bárányhúst népszerűsítő húsvéti kampány
Elkezdődött a bárányhúst népszerűsítő húsvéti kampány, amely az ünnepi időszakon…
Tovább olvasom >