Palackozott felelősség
Kutatások sora bizonyítja, hogy a társadalomért, a szociális és ökológiai értékekért vállalt felelősség kifizetődő a cégek számára, sőt a vezetők egyre inkább mint a további növekedéshez szükséges lehetőségként tekintenek az ilyen programokra. Ma még talán kisebbségben vannak ezek a vállalatok, szerencsére jó példák már hazánkban is akadnak.A társadalmi felelősségvállalás (CSR) a Coca-Cola Magyarországnál például mind a hosszú távú jövőképnek, mind az ötéves vállalati stratégiának alapja, sőt a menedzserek értékelésének is az egyik mérőszáma. Felismerték, hogy a fenntartható üzleti fejlődés egyik legfontosabb eszköze a CSR.
– A felelős vállalati magatartás alapkövetelményei – a jogszabályi előírások, az etikai kódexben foglaltak betartása, az esélyegyenlőség biztosítása az állásinterjúkon, a legális foglalkoztatás – mellett négy területen vállalunk szerepet a társadalmi folyamatok alakításában. CSR-programjaink ennek megfelelően a munkahelyre, a felelős piaci magatartásra, közösségekre és a környezetvédelemre koncentrálnak. Mindig helyi szinten dől el, melyek a legfontosabb területek, míg Nigériában az emberi jogok érvényesítéséért, az AIDS terjedésének visszaszorításáért, addig például Magyarországon elsősorban a környezetvédelemért, az egészségmegőrzésért állunk csatasorba – mondja Pogány Éda, a Coca-Cola Magyarország kommunikációs igazgatója.
Miután a dolgozók önként részt vehettek egy egészségi állapotfelmérésen, tavaly elindult a cég magyarországi egészségprogramja: szabadidősport-rendezvényeiken, a családi sportnap alkalmával és életmódváltó hétvégeken például dietetikusok, fitneszszakértők tartanak előadásokat, adnak tanácsokat a dolgozóknak és családjaiknak, és át is mozgatják őket. A belső hírlevelekben a tudatos választáshoz, a megfelelő étrend kialakításához, sportoláshoz kapcsolódó jó tanácsok olvashatók, a büfében pedig vegetáriánus és fitneszmenü is szerepel az étlapon. Az eredmények elismeréseként 2007-ben a Coca-Cola Magyarország érdemelte ki – nagyvállalati kategóriában – az első helyezést az Amerikai Kereskedelmi Kamara Egészséges Munkahely Díján.
A cég tömegsport- és rekreációs rendezvényeket – Balaton-átúszást, futóversenyeket, családi napokat – is támogat országszerte. Tavaly összesen például több mint 750 000 ember vett részt a Coca-Cola „Testébresztő program” által felkarolt eseményeken 310 településen és több mint 400 sportlétesítményben.
– Élesen megkülönböztetjük az olimpia vagy a futball-Európa-bajnokság szponzorációját, ami marketingtevékenység, ezzel szemben a nem élsportolók rekreációja, a szabadidős programok támogatása a társadalmi felelősségvállalás része – hívja fel a figyelmet Pogány Éda.
A vállalat felelős marketingpolitikája részeként önként felhagyott a tizenkét éven aluli gyermekeknek szóló hirdetésekkel. Ezen felül termékein az elsők között bevezette az irányadó napi beviteli érték (INBÉ) jelölést, amely a legfontosabb tápanyag-információkat emeli ki, ezzel segítve a fogyasztókat a tudatos táplálkozási döntések meghozatalában.
A vállalatnál a környezetvédelem területén is napi gyakorlat a CSR. A dunaharaszti központban 2,3 milliárd forint beruházással saját környezetkímélő erőművet létesítettek, amelynek révén 40 százalékkal (több mint 2 millió köbméterrel) csökkent a földgázfelhasználás, valamint 18 000 tonnával kevesebb szén-dioxid jut a légkörbe. További innováció, hogy a műanyag palackok előállításához harminc százalékban újrafeldolgozott PET-pelyhet használnak fel. Ezzel párhuzamosan folyamatosan palackkönnyítési eljárásokon dolgoznak, amelynek révén tovább csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás mértéke, valamint a keletkező hulladék mennyisége. Ezek az intézkedések – miközben környezetvédelmi célokat szolgálnak – hosszú távon az előállítási, szállítási költségeinket is csökkentik. Mindenki jól jár – véli a kommunikációs igazgató.
A saját jó gyakorlat az alap, ezt követik a közösségi programok. Ennek érdekében a Coca-Cola Magyarország 2006-ban 100 000 euróval (26 millió forinttal) támogatta a Duna–Dráva Nemzeti Park Duna vízminőségének védelmére és az ökoturizmus fejlesztésére irányuló programjait. A vállalat civil szervezetekkel és a környezetvédelmi minisztériummal közösen évek óta támogatja a nemzetközi Duna-nap megrendezését. Idén a vállalat segítségével indult el Duna Ismerettár névre hallgató iskolai ismeretterjesztő program is.
Mindenhol, ahol cégünk működik, ahol termékeinket értékesítjük, arra törekszünk, hogy a tágabb értelembe vett közösségekkel nyíltságot és kölcsönös megbecsülést érjünk el. Jó kapcsolatokat alakítottunk ki a kormányzati és civil szervekkel, valamint az önkormányzatokkal, elsősorban Dunaharasztiban és Zalaszentgróton, ahol üzemeink működnek. Közösségi kapcsolataink segítségével sikerült az aktív életmódot és a környezetvédelmet középpontba állítani az érintett városokban – teszi hozzá Pogány Éda. (x)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >