Palackozott felelősség
Kutatások sora bizonyítja, hogy a társadalomért, a szociális és ökológiai értékekért vállalt felelősség kifizetődő a cégek számára, sőt a vezetők egyre inkább mint a további növekedéshez szükséges lehetőségként tekintenek az ilyen programokra. Ma még talán kisebbségben vannak ezek a vállalatok, szerencsére jó példák már hazánkban is akadnak.A társadalmi felelősségvállalás (CSR) a Coca-Cola Magyarországnál például mind a hosszú távú jövőképnek, mind az ötéves vállalati stratégiának alapja, sőt a menedzserek értékelésének is az egyik mérőszáma. Felismerték, hogy a fenntartható üzleti fejlődés egyik legfontosabb eszköze a CSR.
– A felelős vállalati magatartás alapkövetelményei – a jogszabályi előírások, az etikai kódexben foglaltak betartása, az esélyegyenlőség biztosítása az állásinterjúkon, a legális foglalkoztatás – mellett négy területen vállalunk szerepet a társadalmi folyamatok alakításában. CSR-programjaink ennek megfelelően a munkahelyre, a felelős piaci magatartásra, közösségekre és a környezetvédelemre koncentrálnak. Mindig helyi szinten dől el, melyek a legfontosabb területek, míg Nigériában az emberi jogok érvényesítéséért, az AIDS terjedésének visszaszorításáért, addig például Magyarországon elsősorban a környezetvédelemért, az egészségmegőrzésért állunk csatasorba – mondja Pogány Éda, a Coca-Cola Magyarország kommunikációs igazgatója.
Miután a dolgozók önként részt vehettek egy egészségi állapotfelmérésen, tavaly elindult a cég magyarországi egészségprogramja: szabadidősport-rendezvényeiken, a családi sportnap alkalmával és életmódváltó hétvégeken például dietetikusok, fitneszszakértők tartanak előadásokat, adnak tanácsokat a dolgozóknak és családjaiknak, és át is mozgatják őket. A belső hírlevelekben a tudatos választáshoz, a megfelelő étrend kialakításához, sportoláshoz kapcsolódó jó tanácsok olvashatók, a büfében pedig vegetáriánus és fitneszmenü is szerepel az étlapon. Az eredmények elismeréseként 2007-ben a Coca-Cola Magyarország érdemelte ki – nagyvállalati kategóriában – az első helyezést az Amerikai Kereskedelmi Kamara Egészséges Munkahely Díján.
A cég tömegsport- és rekreációs rendezvényeket – Balaton-átúszást, futóversenyeket, családi napokat – is támogat országszerte. Tavaly összesen például több mint 750 000 ember vett részt a Coca-Cola „Testébresztő program” által felkarolt eseményeken 310 településen és több mint 400 sportlétesítményben.
– Élesen megkülönböztetjük az olimpia vagy a futball-Európa-bajnokság szponzorációját, ami marketingtevékenység, ezzel szemben a nem élsportolók rekreációja, a szabadidős programok támogatása a társadalmi felelősségvállalás része – hívja fel a figyelmet Pogány Éda.
A vállalat felelős marketingpolitikája részeként önként felhagyott a tizenkét éven aluli gyermekeknek szóló hirdetésekkel. Ezen felül termékein az elsők között bevezette az irányadó napi beviteli érték (INBÉ) jelölést, amely a legfontosabb tápanyag-információkat emeli ki, ezzel segítve a fogyasztókat a tudatos táplálkozási döntések meghozatalában.
A vállalatnál a környezetvédelem területén is napi gyakorlat a CSR. A dunaharaszti központban 2,3 milliárd forint beruházással saját környezetkímélő erőművet létesítettek, amelynek révén 40 százalékkal (több mint 2 millió köbméterrel) csökkent a földgázfelhasználás, valamint 18 000 tonnával kevesebb szén-dioxid jut a légkörbe. További innováció, hogy a műanyag palackok előállításához harminc százalékban újrafeldolgozott PET-pelyhet használnak fel. Ezzel párhuzamosan folyamatosan palackkönnyítési eljárásokon dolgoznak, amelynek révén tovább csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás mértéke, valamint a keletkező hulladék mennyisége. Ezek az intézkedések – miközben környezetvédelmi célokat szolgálnak – hosszú távon az előállítási, szállítási költségeinket is csökkentik. Mindenki jól jár – véli a kommunikációs igazgató.
A saját jó gyakorlat az alap, ezt követik a közösségi programok. Ennek érdekében a Coca-Cola Magyarország 2006-ban 100 000 euróval (26 millió forinttal) támogatta a Duna–Dráva Nemzeti Park Duna vízminőségének védelmére és az ökoturizmus fejlesztésére irányuló programjait. A vállalat civil szervezetekkel és a környezetvédelmi minisztériummal közösen évek óta támogatja a nemzetközi Duna-nap megrendezését. Idén a vállalat segítségével indult el Duna Ismerettár névre hallgató iskolai ismeretterjesztő program is.
Mindenhol, ahol cégünk működik, ahol termékeinket értékesítjük, arra törekszünk, hogy a tágabb értelembe vett közösségekkel nyíltságot és kölcsönös megbecsülést érjünk el. Jó kapcsolatokat alakítottunk ki a kormányzati és civil szervekkel, valamint az önkormányzatokkal, elsősorban Dunaharasztiban és Zalaszentgróton, ahol üzemeink működnek. Közösségi kapcsolataink segítségével sikerült az aktív életmódot és a környezetvédelmet középpontba állítani az érintett városokban – teszi hozzá Pogány Éda. (x)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >