OTC: patikadominancia
A GfK Hungária adatai szerint Magyarországon 2006 első félévében 10 százalékkal kevesebb háztartás vásárolt nem vényköteles (úgynevezett OTC) terméket, a 2005-ben regisztrált 57 százalékos penetrációhoz képest. A vásárlói hatókör zsugorodását azonban az árnövekedés ellensúlyozta, s a forgalmazott érték végeredményben – a 2005-ös 4500 forint után – így is 6 százalékkal nőtt.
Az értékbeli forgalomnak 53 százalékát adták 2006 első félévében a vitaminkészítmények, 18 százalékkal részesedtek a megfázás elleni szerek és 29 százalékkal a fájdalomcsillapító szerek.
A lakosság a vásárolt OTC-termékek értékének mintegy háromötödét (58 százalék) tablettára, 12 százalékot kapszulás kiszerelésre, 5 százalékot pezsgőtablettákra, 8 százalékot por, további 6 százalékot pedig oldat, illetve szirup formában fogyasztható szerekre költötte.
A budapesti háztartások a számarányukhoz képest többet, míg a kis településen élők kevesebbet költenek OTC-termékekre. Emellett a 3-4 fős háztartások, valamint az olyan családok sorolhatók az OTC-termékek intenzívebb vásárlói közé, amelyekben 14 évesnél fiatalabb gyermek is él, illetve a közepesnél magasabb jövedelemmel rendelkeznek. A 60 évesnél idősebb korosztály napi fogyasztási cikkekre számarányához viszonyítva kevesebbet költ, ám a nem vényköteles gyógyszerekre kiadott összegek tekintetében számbeli súlyának megfelelő helyet foglal el.
Az OTC-termékek többsége jelenleg kizárólag gyógyszertárakban érhető el. Kivételt képeznek ez alól a különböző vitaminkészítmények. n
A vitaminkészítmények mennyiségi értékesítésének megoszlása kereskedelmi csatornák szerint, 2006. I. félév (az adatok százalékban kifejezve)
Csatorna Mennyiségi értékesítésből való részesedés (%)
Gyógyszertár 79
Drogéria 13
Üzlet (hipermarket, 5
szupermarket,
kis vegyesbolt)
Ügynöki hálózat 3
Forrás: GfK Hungária – ConsumerScan/OTC panel, 2006. I. félév
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >