Magazin: Öt százalékkal nőtt az átlagár
Visszafogottá tette az európai fogyasztókat a zavaros gazdasági környezet. Magyarország mellett további tizenkét fejlett európai országban adtak el kevesebb élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot a harmadik negyedévben, mint tavaly július–szeptember során. Hazánkban mínusz 2 százalékot regisztrált ebből a szempontból a Nielsen piackutató vállalat.
Nálunk napi fogyasztási cikkekből 3 százalékkal emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele, negyedéves összehasonlításban. Ugyanakkor azonban az átlagárak 5 százalékkal nőttek. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen huszonegy fejlett európai országban végzett aktuális elemzése.
Az összes vizsgált ország élelmiszer-kiskereskedelmében az átlagár 4 százalékkal növekedett. Ez a legutóbbi három év során a drágulás legmagasabb aránya.
Legnagyobb mértékben nőttek az átlagárak Törökországban 9, Finnországban 6, míg Magyarországon és Szlovákiában 5-5 százalékkal idén július–szeptemberben, a múlt évi hasonló periódussal szemben.
Jelentősen a mennyiségi eladások csak három országban emelkedtek; Törökországban 4, Belgiumban és Norvégiában 3-3 százalékkal, a tavalyi harmadik negyedévhez viszonyítva.
Összességében a huszonegy európai ország élelmiszer-kiskereskedelmének forgalma, értéket tekintve, 5 százalékkal növekedett, az idei és tavalyi harmadik negyedévet összevetve.
„Az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma a közeljövőben attól függ, hogy az árak emelkedése mekkora mértékben befolyásolja a mennyiségi eladásokat” – állapítja meg a Nielsen elemzése. – „Szintén lényeges tényező, hogy a gazdasági környezet milyen módon hat a fogyasztók érzelmeire”.
A válságos mediterrán régióban a görög és olasz piacon egyaránt 2 százalékkal kevesebb napi fogyasztási cikket adtak el. Az átlagárak mindkét országban 3 százalékkal emelkedtek.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >A karrierváltás kihívásai – számos pozícióra munkára kész jelöltet keresnek
Karrierváltás történhet kényszerből a megváltozott piaci vagy személyes körülmények miatt,…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >