Öt országban, köztük Magyarországon is nőtt a gyártói márkák forgalma

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 06. 23. 17:00

Régiónk tizenegy országában – köztük Magyarországon – a csokoládé kiskereskedelmi forgalma összesen 5,6 milliárd eurót ért el a 2010. április – 2011. márciusi időszakban. Többek között ezt tárja fel a Nielsen elemzése a csokoládé piacról, amelyet a táblás és szeletes csokoládé, a praliné és a kakaó por kategóriák összegzéseként értelmezünk.

A két legnagyobb ország, Oroszország és Lengyelország, a piac összesen 65 százalékáért felel értékben. Előbbiben a boltok 2,56 milliárd, utóbbiban 1,07 milliárd euró bevételt értek el. Utánuk következik Ukrajna, Csehország, Szlovákia, Magyarország, majd Románia, Bulgária, valamint a Baltikumban Litvánia, Lettország és Észtország.

Sokat vesznek a csehek, keveset a románok


Figyelemre méltó, hogy a 10,4 millió lakosú Csehországban mennyiségben több mint kétszer annyi csokoládét adtak el, mint hazánkban.
Ugyanakkor Magyarországhoz képest a 21,5 millió lakosú Romániában kevesebb csokoládét vásároltak a fogyasztók. Romániában egyébként az átlagárak 6 százalékos emelkedése mellett a mennyiségi forgalom 19 százalékkal esett vissza a szóban forgó 12 hónapban. Megjegyezendő, hogy a román mutatók nem tartalmazzák a diszkontok adatait.
A csokoládé átlagára a régió országai közül Ukrajnában nőtt a legnagyobb mértékben, 21 százalékkal, éves összehasonlításban. Ugyanakkor keleti szomszédunknál a mennyiségi eladás 2 százalékkal emelkedett.

Legdinamikusabb az orosz, szlovák és lengyel piac

A legdinamikusabban fejlődő piacokon inkább a mennyiségi eladás növekedésének, mint az árak emelkedésének köszönhetően emelkedett a csokoládé forgalma egyik évről a másikra: Oroszországban 7, Szlovákiában 3 és Lengyelországban 2 százalékkal.
A kereskedelmi márkás csokoládé eladási mutatói csaknem minden országban pozitív irányba változtak egyik évről a másikra – mind értéket, mind mennyiséget tekintve.
Említést érdemel, hogy a teljes piac bővülése mögött nem a kereskedelmi márkás termékek állnak. Hozzájuk képest ugyanis a gyártói márkák jobban erősödtek: Magyarország mellett Oroszországban, Ukrajnában, Lengyelországban és Szlovákiában is.
Melisek Eszter,
a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója

Kapcsolódó cikkeink