Osztrák hetek tavaszi hulláma
Spar, Cora, Metro. Ez a három lánc rendez(ett) osztrák élelmiszerheteket idén tavasszal Magyarországon. Finiséhez érkezett ugyanis az osztrák élelmiszerek három éve kezdeményezett nemzetközi promóciós akciója. Évente 40 millió eurót fordítottak az „internacionalizálási offenzívára”, tudtuk meg a budapesti osztrák nagykövetség kereskedelmi osztályán. Négy éve egyetlen ausztriai cég volt belistázva a magyar Sparban, most viszont 280 vállalat szállít folyamatosan osztrák élelmiszert a magyar piacra – tájékoztat egy konkrét előrelépésről dr. Peter Rejtő kereskedelmi tanácsos, aki tíz éve egyengeti az osztrák–magyar üzleti kapcsolatokat a budapesti Délibáb utcából.
Hála a hagyományoknak
Made in Austria: tejtermékek friss tejtől a sajtig, a húskészítmények között kolbász és sonka, valamint édesség és italféle a sláger. Főleg kis- és középvállalkozók a gyártók, de néhány nagy cég is érdekelt a külföldi eladások növelésében.
– A nemzetközi offenzívánál abból indultunk ki, hogy Ausztria élelmiszer-termelői csak kis mennyiségeket képesek előállítani, de nagyon jó minőségben. Inkább prémium, ínyenc vagy biotermékek iránti igényeket tudunk kielégíteni. Ilyen kínálatunk korábban Németország boltláncaiban bevált. Az előállítás szigorú ellenőrzése és termékeink nyomon követhetősége a magas minőség egyik garanciája – foglalja össze dr. Rejtő a koncepciót, és tapasztalatai közül hangsúlyozza:
– Tudjuk, hogy a magyar vásárlók nagy része erősen árérzékeny. De az osztrák árucikkek általában nem drágábbak, mint a többi nyugati import. Viszont nagyon közel áll egymáshoz az osztrákok és a magyarok ízlése, hála a gazdag hagyományoknak.
Az őszi Foodapesten közös nemzeti standon állítanak ki az osztrák élelmiszergyártók, ezzel zárul a hároméves nemzetközi offenzíva magyar része. Ami persze nem jelenti azt, hogy leállnának. Sőt, az áruházi heteket a bevált partnerekkel szeretnék rendszeresíteni, illetve újabb láncokat bekapcsolni.
Levonták a sokk tanulságait
Heinz Thenmeyer kereskedelmi attasé azt tapasztalja, hogy a magyarországi láncok egy része a közvetlen import felé tendál. Úgy egyszerűbb az együttműködés, és az árak is kedvezőbbek.
Problémát jelenthet viszont a logisztika. Ha ugyanis egy láncnak nincs központi raktára, akkor általában mégis érdemes közbeiktatni importőr céget, amely azután boltra szállít.
A boltláncokban tartott élelmiszerhetek mellett a magyar vásárokon való rendszeres részvétel és osztrák cégek külön szervezett bemutatkozása is hozzájárult az eredményhez: Ausztria élelmiszerexportja Magyarországra 2003 óta megduplázódott, és a tendencia továbbra is emelkedő.
Ugyanakkor azért a magyar élelmiszerek eladásai Ausztria felé még mindig 40 százalékkal meghaladják az importot. Különösen zöldségből és gyümölcsből erős a magyar kínálat, valamint feldolgozott húskészítményekből.
Nyugati szomszédaink levonták a tanulságokat saját, 1990-es években történt EU-csatlakozásukból, amikor a védővámok megszűnése következtében kisebbfajta sokk érte élelmiszer-gazdaságukat és -kereskedelmüket. A közép- és kelet-európai országok csatlakozásában idejekorán meglátták a piacbővítés lehetőségét.
Kiegészíti választékát a Spar és a Cora
A Spar Magyarország beszerzést, marketinget és logisztikát irányító ügyvezető igazgatója, Saltzer Kornél elmondta lapunknak, hogy a Sparnál immár négy alkalommal rendezett osztrák hetek fő célja a választék kiegészítése:
– Az érdekelt osztrák cégek mini vásáron mutatták be beszerzőinknek a kínálatukat. Együtt állítottuk össze az osztrák heteken szereplő árukat. A magyar fogyasztók által szívesen és gyakran vásárolt termékek aztán bekerültek a szortimentünkbe.
– Sok magyar vevő szívesen kóstolja az osztrák élelmiszert, de más kérdés, hogy hányan szoknak rá – jegyzi meg Saltzer Kornél. – De többek között nagy sikerrel árusítunk háromféle osztrák gyártmányú, saját márkás biosajtot. Népszerű a Mozart golyó is. Az osztrák termékek színfoltot jelentenek áruházaink szortimentjében, és a minőség, az egészséges étkezés irányába mutatnak.
Gaston Egler, a Cora ügyvezető igazgatója örül annak, hogy olasz és spanyol élelmiszerhetek után osztrák termékek akciójával elégíthetik ki vevőik kíváncsiságát. Április 11-én kezdődött, háromhetes promóciójukkal kapcsolatban kijelentette:
– Magyarország EU-csatlakozása óta a Cora is könnyebben szélesíti választékát. A 102 cikkelemet átfogó osztrák hetek vásárlóink minőség, finom ízek iránti igényét, valamint felfedezőkedvét célozza meg.
B. E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >