Összességében bővült a piac értékben

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 11. 09. 10:51

Amíg a Nielsen által mért tizennégy tejtermék kiskereskedelmi forgalma átlagosan 2 százalékkal, mintegy 187 milliárd forintra emelkedett 2014. december – 2015. július között, addig az átlag mögött különböző trendeket látunk.

Ami a Nielsen által mért kilencven élelmiszer közül a top tízbe tartozó tejtermékeket illeti: a sajt mintegy 56 milliárd forintos nyolc hónapi forgalma értékben 2 százalék csökkenést jelez. Viszont mennyiséget tekintve 8 százalékkal többet adtak el a boltok.

Tejfölnél közel 26 milliárd forint bevételt ért el a kiskereskedelem. 2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Mennyiségben plusz 1 százalékot regisztráltunk.

Gyümölcsjoghurtból viszont értékben emelkedett, és mennyiség szempontjából csökkent a forgalom; plusz 4 és mínusz 2 százalék a két trend, egyik nyolc hónapos időszakról a másikra.

A túró forgalma a legutóbbi két december–júliusi időszak során 12 milliárd forint körül mozgott. Forintban plusz 3, kilogrammban plusz 9 százalék a trend.

Vajnál a nyolc hónapos piac 11 milliárd forint körül alakult. Értékben 5, mennyiségben pedig 12 százalékkal emelkedett a kiskereskedelmi eladás.

Tíz milliárd alatt is pozitív trendek

Idén és tavaly december–július között 6 milliárd forint körül alakult a tejszín és a kefir bolti forgalma. Előbbi bolti eladása értékben 6, mennyiségben 5 százalékkal nőtt, nyolc hónapos összehasonlításban. Utóbbinál mindkét szempontból plusz 3 százalék a trend.

Natúr joghurtnál a nyolc havi piacméret megközelíti az 5 milliárd forintot; köszönhetően a 13 százalékos növekedésnek. Mennyiség tekintetében is kétszámjegyű, 10 százalék a növekedés.

Édes túróból a boltok 2 százalékkal több bevételre tettek szert legutóbb december–július között, ami mintegy 2,5 milliárd forintot jelent. Mennyiségben is plusz 2 százalékot regisztrált a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.

Lakóhely közeli üzletek dominálnak

Ha a bolttípusok súlyát nézzük, szembetűnik, hogy lakóhely közeli, nagy eladóterű üzletek dominálnak. Mind a tizennégy Nielsen által mért tejtermék-kategória a legnagyobb piaci részesedést kivétel nélkül a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres üzletekben érte el. Méghozzá úgy, hogy mindegyik kategóriánál emelkedett a csatorna piaci részesedése, egy-öt százalékponttal.

Legkevésbé koncentrált a tejföl, édes túró, kefir és túró bolti forgalma. Mind a négy kategória értékben mért forgalmából 32-37 százalék között mozog a 400 négyzetméteres és kisebb üzletek piaci részesedése, érték szempontjából.

Kapcsolódó cikkeink