Összességében bővült a piac értékben
Amíg a Nielsen által mért tizennégy tejtermék kiskereskedelmi forgalma átlagosan 2 százalékkal, mintegy 187 milliárd forintra emelkedett 2014. december – 2015. július között, addig az átlag mögött különböző trendeket látunk.
Ami a Nielsen által mért kilencven élelmiszer közül a top tízbe tartozó tejtermékeket illeti: a sajt mintegy 56 milliárd forintos nyolc hónapi forgalma értékben 2 százalék csökkenést jelez. Viszont mennyiséget tekintve 8 százalékkal többet adtak el a boltok.
Tejfölnél közel 26 milliárd forint bevételt ért el a kiskereskedelem. 2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Mennyiségben plusz 1 százalékot regisztráltunk.
Gyümölcsjoghurtból viszont értékben emelkedett, és mennyiség szempontjából csökkent a forgalom; plusz 4 és mínusz 2 százalék a két trend, egyik nyolc hónapos időszakról a másikra.
A túró forgalma a legutóbbi két december–júliusi időszak során 12 milliárd forint körül mozgott. Forintban plusz 3, kilogrammban plusz 9 százalék a trend.
Vajnál a nyolc hónapos piac 11 milliárd forint körül alakult. Értékben 5, mennyiségben pedig 12 százalékkal emelkedett a kiskereskedelmi eladás.
Tíz milliárd alatt is pozitív trendek
Idén és tavaly december–július között 6 milliárd forint körül alakult a tejszín és a kefir bolti forgalma. Előbbi bolti eladása értékben 6, mennyiségben 5 százalékkal nőtt, nyolc hónapos összehasonlításban. Utóbbinál mindkét szempontból plusz 3 százalék a trend.
Natúr joghurtnál a nyolc havi piacméret megközelíti az 5 milliárd forintot; köszönhetően a 13 százalékos növekedésnek. Mennyiség tekintetében is kétszámjegyű, 10 százalék a növekedés.
Édes túróból a boltok 2 százalékkal több bevételre tettek szert legutóbb december–július között, ami mintegy 2,5 milliárd forintot jelent. Mennyiségben is plusz 2 százalékot regisztrált a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.
Lakóhely közeli üzletek dominálnak
Ha a bolttípusok súlyát nézzük, szembetűnik, hogy lakóhely közeli, nagy eladóterű üzletek dominálnak. Mind a tizennégy Nielsen által mért tejtermék-kategória a legnagyobb piaci részesedést kivétel nélkül a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres üzletekben érte el. Méghozzá úgy, hogy mindegyik kategóriánál emelkedett a csatorna piaci részesedése, egy-öt százalékponttal.
Legkevésbé koncentrált a tejföl, édes túró, kefir és túró bolti forgalma. Mind a négy kategória értékben mért forgalmából 32-37 százalék között mozog a 400 négyzetméteres és kisebb üzletek piaci részesedése, érték szempontjából.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >VOSZ: rendkívül ambiciózus a hároméves bérmegállapodás
Rendkívül ambiciózusnak értékelte a hároméves bérmegállapodást a Vállalkozók és Munkáltatók…
Tovább olvasom >