Összement kiszerelések a fagyasztott termékek piacán
A kedvezőtlen tavalyi időjárás miatt világszerte áruhiány mutatkozik a fagyasztott zöldségek és gyümölcsök piacán. Ez természetesen felhajtja az árakat. A drágulás a belföldi piacon is érzékelhető, bár nem olyan mértékben, mint azt az időjárás indokolná. A láncok ugyanis megpróbálják tompítani az árugrást, a közelmúltban például jelentős mértékben szélesítették kínálatukat a kereskedelmi márkatermékek területén. A PL aránya egyes kategóriákban az 50 százalékot is elérheti az eladott mennyiségből.
Gyengülő középkategória
– A belső kereslet a zöldségeknél változatlan, a fagyasztott gyümölcsök esetében viszont visszafogottabbá vált – osztja meg lapunkkal tapasztalatait dr. Losó József, a MIRELITE MIRSA Zrt. vezérigazgatója. – Ez egyértelműen összefüggésbe hozható a recesszióval: a fagyasztott gyümölcs egy olyan árukategória, ami jobban nélkülözhető, ha csökken vagy kimarad a családi fogyasztásból, nem okoz gondot.
A fagyasztott készételek piacain a prémiumtermékek fogyasztórétege kitart a megszokott termékek mellett, de a vásárlóerőben meggyengült középréteg vis�szafogta fogyasztását, egészíti ki a képet a vezérigazgató.
Az átlagos kiszerelési egységek csökkentek: míg korábban az 1 kilogrammos kiszerelés volt jellemző, most már egyre népszerűbbek a 450, 350, illetve 300 grammos kiszerelések.
– Bár a kisebb kiszerelések népszerűsége töretlen, de a mi tapasztalatunk szerint az úgynevezett túltöltött csomagolású zöldségek is nagyon kelendőek – mondja Takács Rita márkamenedzser az Iglo márkát forgalmazó Maresi Foodbroker Kft. részéről. – Még mindig a mono zöldségek alkotják a forgalom nagy részét, a mixek közül mindenképpen a hazai konyhához tartozó termékek a népszerűbbek. A diszkontok előretörése érezhető, de a prémiumkategóriás termékek forgalmát lényegesen nem csökkentette. Az Iglo is nagy hangsúlyt helyez a kimagasló minőségre.
Mint Takács Ritától megtudjuk, az Iglónak a fagyasztott zöldségek és halak tekintetében is pozitív eredményt hozott a 2010-es év. Értékben és volumenben is sikerült növelni piaci részesedését.
Szélesedő termékvonalak
Bár a fogyasztói kör mindig igényli, hogy új ízeket, formákat, variációkat ismerjen meg, a jelenlegi körülmények között szűkült az a kör, aki áldoz is arra, hogy kipróbálja az új termékeket.
– De azért az élet nem állt meg – jelzi dr. Losó József. – Gondolni kell arra is, hogy ha a recesszió elmúlik, milyen kínálat tudja beindítani a fogyasztást.
A MIRELITE MIRSA az innováció terén mindig is élen járt, talán a legszélesebb áruválasztékkal rendelkezik Magyarországon. Termékfejlesztéseiben sem tart szünetet. Decemberben került piacra az eredeti recept alapján készült vadas mártás a MIRELITE márkán belül, ezt követte januárban a grízgaluska, majd a többi régi-új MIRELITE termék.
– A marketingeszközök széles körét használjuk – mondja a vezérigazgató. – A termékek bevezetéséről elsőként a kereskedelmi magazinokban adunk hírt, hogy a beszerzők értesülhessenek az újdonságokról. Emellett óriásplakátokat, televíziós hirdetéseket és magazinok segítségét is igénybe vesszük, hogy informáljuk fogyasztóinkat. A technika legújabb vívmányait is alkalmazzuk: a vállalat weboldalán kívül blogokat és egyéb elektronikus csatornákat is használunk termékeink népszerűsítésére.
Az Iglo is folyamatosan piacra lép újdonságokkal, új termékekkel, mindig a fogyasztói igényeket követve a fagyasztott zöldségek és a panírozott halak piacán.
– Azonban 2011. év elején egy új szegmensben kívánunk megjelenni, mégpedig fagyasztott, panírozott csirketermékeket kínálva a vásárlóknak – újságolja Takács Rita. – Ez egy stabil kategória Magyarországon. Az Iglo, csakúgy, mint az eddigi években, idén is teljes körű marketingtámogatást biztosít a kereskedőpartnereknek. n
Sz. L.
A Nielsen által mért négy láncban a mélyhűtött zöldségek értékben mért forgalmából
a kiszerelések szerinti megoszlás, százalékban
Kiszerelésméret 2008. október–2009. szeptember 2009. október–2010. szeptember
450 gramm és kisebb 42 44
451–700 gramm 13 9
751–1000 gramm 35 39
1000 gramm felett 10 8
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >