Országos versenytársaiknál jobban teljesítenek a spanyol kisbolt-láncok
A pandémia, az infláció és az ellátásilánc-zavarok okozta nehézségekkel teli öt év után a stabilizálódás jeleit mutatja a spanyol élelmiszerkereskedelmi piac.
A Kantar adatai szerint a négy legnagyobb lánc – a Mercadona, a Grupo IFA, a Carrefour és a Lidl – a piacnak már közel az 54%-át uralja.
A piacvezető Mercadona augusztusra 0,9 százalékponttal 26,8%-ra növelte piaci részesedését, de a növekedés üteme lassult és nem egységes minden régióban. Míg a kevésbé lefedett területeken jelentős előrelépést ért el, a hagyományosan erős régiókban a növekedés visszafogottabb.
A második helyen álló Carrefour idén 0,4 százalékponttal 10,1%-ra növelte részesedését, főként a romlandó frissáru teljesítményének köszönhetően. A harmadik helyen álló Lidl 6,4%-os részesedéssel (+0,1%) zárta az időszakot, és különösen a második negyedévben mutatott lendületet a növekedés terén. A Top5-be még az Eroski (4,2%, -0,2) és a Grupo Dia (3,6%, -0,5%) fért be.
Az összesített spanyol élelmiszerpiac mérsékelt növekedést mutat, ami részben a vásárlók ritkább üzletlátogatásainak és annak betudható, hogy jellemzően egyetlen láncra álltak át. Bár a saját márkás termékek továbbra is növekednek, ennek tempója is lassult az előző évekhez képest.
Eredményekes a regionális láncok
A regionális láncok különösen jól teljesítenek, január és augusztus között 0,6 százalékponttal, 17,7%-ra növelték piaci részesedésüket, ezzel a Mercadona kivételével gyakorlatilag valamennyi versenytársukat megelőzve. Az olyan láncok, mint a Consum (3,4% részesedés), Ahorramas, Gadisa, Froiz, BM Supermercados, Bon Preu és Bon Área sikeresen navigáltak az inflációs nyomás közepette, és versenyképes árakat tudtak kínálni mind a saját márkás, mind a márkás termékek esetében. A regionális láncok növekedése az FMCG-termékek augusztusban már 44,4%-át (+1,3% év/év) adó saját márkás termékek piacát is befolyásolta.
A saját márkás termékek növekedése jelenleg főként azokra a kiskereskedelmi láncokra koncentrálódik, amelyek azokat hagyományosan prioritásként kezelték, mint például a Mercadona, Lidl és Aldi. Ugyanakkor a regionális üzletek egyre fontosabb felvevő piaccá váltak a gyártók számára, mivel a fogyasztói kiadások mintegy negyede itt kerül elköltésre.
ESM
Kapcsolódó cikkeink
Mintegy 5 millió eurót fordít zöld energiára az Aldi Írországban
Az Aldi Ireland bejelentette, hogy 5 millió eurós beruházással energiatakarékos…
Tovább olvasom >Auchan Placc újratöltve – friss kínálat és megfizethető árak az EFOTT-on!
Már harmadik éve nyitja meg kapuit az Auchan Placc az…
Tovább olvasom >Rekordmélyre zuhant az innováció a spanyol FMCG-piacon
Spanyolországban 15 év alatt 48%-kal esett vissza az új termékek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megérkezett az OKSZ kommentár a májusi kiskereskedelmi adathoz
A májusi kiskereskedelmi adatok újabb figyelmeztetést hordoznak: a kormányzat által…
Tovább olvasom >MBH gyorselemzés: Csökkent a kiskereskedelem lendülete májusban
A húsvéti költések után lassult a kiskereskedelmi forgalom bővülése májusban:…
Tovább olvasom >K&H Elemzői kommentár: A nagyobb lendületre vár a kiskereskedelem
A május elég rosszul alakult a boltokban, különösen az élelmiszerüzletekben,…
Tovább olvasom >