Oroszország: üzletágak bővítése ígér növekedést
Oroszország élelmiszer-kiskereskedelmének terjeszkedését meghatározza a diszkont minimarketek növekedése, aminek üteme mostanában csökken. A vállalatok kannibalizálódó forgalommal szembesülnek, növekvő költségekkel, az új régiókban pedig logisztikai kihívásokkal, amelyek miatt a növekedéshez más csatornákat keresnek. Olyanokat, ahol az eladótér termelékenysége nagyobb, mert azt lényegesnek tartják.
Mivel új, növekvő csatornák irányába terjeszkednek, Oroszország legnagyobb négy élelmiszer-kiskereskedelmi cége az ottani top 20 forgalmából 2020-ban várhatóan 74,3 százalékot fog elérni, szemben a 2014. évi 67,5 százalékkal.
Mindegyikük más piaci szegmenst célzott meg. A piacvezető X5 kereskedelmi csoport a szupermarket csatornában akar jelentősen növekedni. A Magnit drogériák felé fordul, és kikerüli régi fej fej melletti versenytársát, a fejlődésben lévő, alkoholmonopóliummal rendelkező Dixyt; a Krasznoje&Bjeloje, Bristol, valamint nem utolsósorban a Lenta a nagy eladóterű egységeknél dominál.
Oroszországban a kiskereskedelem utóbbi években végbement robbanásszerű növekedésének motorja, a lakóhely közeli diszkont koncepciója elakadni látszik. A top húsz cég összesen csaknem 35 ezer kisboltot szerzett meg szerte az országban; a legutóbbi négy év mindegyikében majdnem 5000 üzletet nyitottak.
Most a piaci vonzáskörzetek kannibalizációja veszélyezteti a természetes fejlődést, és távoli területek logisztikai kihívásai gyakorolnak nyomást a profitabilitásra. Mindezek miatt a kiskereskedők óvatosabban döntenek jövőbeli terjeszkedésüktől.
Még ha az éllovas Pjaterocska és Magnit Universum meg is őrzi top pozícióit a belátható jövőben, más bolttípusok lassan belenőnek az ágazat duopóliumának árnyékába. Az LZ Retailytics azt jelzi előre, hogy italszaküzletek, drogériák és szupermarketek lábnyoma lesz egyre nagyobb, és ők diktálják az új növekedést a profittal együtt.
Sebastian Rennack, szenior kiskereskedelmi elemző
Kapcsolódó cikkeink
Az idei orosz gabonatermés 2021 óta a legalacsonyabb lehet
Az idei orosz gabonatermés 2021 óta a legalacsonyabb lehet –…
Tovább olvasom >Komoly kihívóra akadt az orosz piacvezető X5-nek és Magnitnak a Vkusvill személyében
Az orosz egészséges élelmiszereket forgalmazó kiskereskedő, a Vkusvill jó úton…
Tovább olvasom >Megszólalt az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára az orosz Mere magyarországi terjeszkedésével kapcsolatban
Sokakat meglepett, hogy egy április eleji hír szerint a szibériai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fidelity: Három téma, ami Q3-ban alakítja a befektetéseket
Eljött a járványt követő normalizálódás, amelyet annyira vártunk? A gazdasági…
Tovább olvasom >Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >