Oroszország: üzletágak bővítése ígér növekedést
Oroszország élelmiszer-kiskereskedelmének terjeszkedését meghatározza a diszkont minimarketek növekedése, aminek üteme mostanában csökken. A vállalatok kannibalizálódó forgalommal szembesülnek, növekvő költségekkel, az új régiókban pedig logisztikai kihívásokkal, amelyek miatt a növekedéshez más csatornákat keresnek. Olyanokat, ahol az eladótér termelékenysége nagyobb, mert azt lényegesnek tartják.
Mivel új, növekvő csatornák irányába terjeszkednek, Oroszország legnagyobb négy élelmiszer-kiskereskedelmi cége az ottani top 20 forgalmából 2020-ban várhatóan 74,3 százalékot fog elérni, szemben a 2014. évi 67,5 százalékkal.
Mindegyikük más piaci szegmenst célzott meg. A piacvezető X5 kereskedelmi csoport a szupermarket csatornában akar jelentősen növekedni. A Magnit drogériák felé fordul, és kikerüli régi fej fej melletti versenytársát, a fejlődésben lévő, alkoholmonopóliummal rendelkező Dixyt; a Krasznoje&Bjeloje, Bristol, valamint nem utolsósorban a Lenta a nagy eladóterű egységeknél dominál.
Oroszországban a kiskereskedelem utóbbi években végbement robbanásszerű növekedésének motorja, a lakóhely közeli diszkont koncepciója elakadni látszik. A top húsz cég összesen csaknem 35 ezer kisboltot szerzett meg szerte az országban; a legutóbbi négy év mindegyikében majdnem 5000 üzletet nyitottak.
Most a piaci vonzáskörzetek kannibalizációja veszélyezteti a természetes fejlődést, és távoli területek logisztikai kihívásai gyakorolnak nyomást a profitabilitásra. Mindezek miatt a kiskereskedők óvatosabban döntenek jövőbeli terjeszkedésüktől.
Még ha az éllovas Pjaterocska és Magnit Universum meg is őrzi top pozícióit a belátható jövőben, más bolttípusok lassan belenőnek az ágazat duopóliumának árnyékába. Az LZ Retailytics azt jelzi előre, hogy italszaküzletek, drogériák és szupermarketek lábnyoma lesz egyre nagyobb, és ők diktálják az új növekedést a profittal együtt.
Sebastian Rennack, szenior kiskereskedelmi elemző
Kapcsolódó cikkeink
Többségi tulajdont szerzett a Magnit az Azbuka Vkusa prémium üzletláncban
A Magnit, Oroszország egyik legnagyobb kiskereskedelmi lánca többségi részesedést vásárolt…
Tovább olvasom >Védjegybejegyzést kért a McDonaldʼs Oroszországban
A McDonaldʼs kérelmet nyújtott be az orosz szabadalmi hivatalhoz, a…
Tovább olvasom >Átadták az első okos értékesítési pontot, az Auchan GO-t
Hivatalosan is megnyílt az Auchan Magyarország új, innovatív kereskedelmi egysége,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Újrahasználható termékdisplay használatával csökkenti a hulladékot Európa-szerte a dm
A dm drogérialánc több mint 2100 németországi üzletében, valamint más…
Tovább olvasom >Talajmegújító kísérleti mezőgazdasági programot indít a FrieslandCampina, a Lidl és a ReGeNL
A FrieslandCampina, a Lidl és a holland ReGeNL közösen indítanak…
Tovább olvasom >A Hortobágyi Csárdában lett hungarikum a csárda
Hungarikummá nyilvánították a csárdát és a badacsonyi kéknyelűt a Hungarikum…
Tovább olvasom >