Őrölt, pörkölt szenvedély
A Tchibo szeptemberben megújult receptúrával, immár 100 százalék arabicakávé-tartalommal vezette be újra a Tchibo Exclusive termékeit. Az esemény díszvendége Andreas Christmann, a Tchibo nemzetközi beszerzési igazgatója volt, aki a palántázástól a pörkölésig, a Baktérítőtől a Ráktérítőig kíséri végig – a magas minőség biztosítása érdekében – a kávészemek útját.
Andreas Christmann német üzletember 30 éve dolgozik a kávészakmában. A hamburgi Tchibo-központban átlagosan napi 100 csésze kávét kóstol, ízlel meg. Évente 4-5 alkalommal útra kel, hogy az egyenlítő mentén húzódó kávéövezetbe utazzon. Ezek az utak 10-15 napig is eltartanak, a nagy távolság, az időeltolódás és a kávétermelő országokban uralkodó, olykor igen szélsőséges időjárási viszonyok miatt. A legnagyobb kihívást a belső távolságok áthidalása és a politikai helyzet ismerete jelenti. Folyékonyan beszél spanyolul, de az üzleti tárgyalásokat javarészt angolul folytatja.
Hegyen-völgyön a minőségért
A kávéfarmok nagyon különböznek abban a 60 országban, Új-Guineától Indián és Szudánon át egészen Mexikóig, ahol ez a kényes cserje megterem. Az esőerdő árnyékában húzódó magashegyi telepeken található kis gazdaságoktól egészen a hatalmas, végeláthatatlan brazil ültetvényekig folyik a termesztés. Nem egyszerű dolog eljutni a 600 és 2000 méter közötti, magasan fekvő termőterületekre. A négykerék-meghajtású terepjáró sok helyre elzötyög ugyan, de van, amikor csak a helikopter lehet a megoldás.
– Még sohasem féltem – mondja mosolyogva Christmann úr. – Egyszer találkoztam csak kígyóval az őserdőben. A rovarok sokkal kellemetlenebbek. Kolumbia déli részére csak a szabadcsapatok visszaszorítása óta utazom. Vannak országok, Kolumbia, India, Guatemala, ahol a 17 év alatt már baráti kapcsolatok is kialakultak, de Tanzánia is nagyon érdekes, és még hosszan sorolhatnám.
Közvetlenül a termelőktől és közvetítőkön keresztül is vásárolnak kávét, de ennél sokkal szélesebb körű kapcsolatokat ápolnak. Képezik a helyi gazdálkodókat, modern agrárismeretekkel látják el őket, hogy nagyobb hozamokat, ezáltal jobb megélhetést érhessenek el. A gyerekeket iskolák létesítésével és ott az étkezés biztosításával is támogatják.
A gumicsizmás kalandozások után kevesebb megtett kilométerre, speciálisabb feladatok ellátására és tapasztalatai átadására készül a szakember. Már képezi az utódját, akivel 5 éve dolgozik együtt. Otthonában, a magánéletben sem mond le a kávézás örömeiről. A pörkölt kávészemeket a mélyhűtőben tartja, így a csomag felbontása után is megőrizhető a finom aroma. Birtokában van egy, több mint 1 millió háztartásban megtalálható Cafissimo kávéfőző is, amelyet kifejezetten a Tchibo fejlesztett ki, és a modern kor igényeinek megfelelve egyadagos kapszuláiból 3-féle kávé lefőzésére is alkalmas.
Harapófogóban
2009-ben a kávé fogyasztói átlagára egész Európában körülbelül 10 százalékkal csökkent az előző évhez képest (Forrás: Kávé Világszervezet, 2010. augusztusi jelentés). Ebben természetesen nagy szerepet játszott a gazdasági válság hatására növekvő márkagyártói akciós tevékenység és a fogyasztók olcsóbb árú termékek felé fordulása is. 2010-ben már a fogyasztói árak enyhe növekedése tapasztalható, de a 2008-as szintet sehol sem sikerült visszaállítani.
A világpiacon viszont a kávé, főként az arabica világpiaci ára szeptemberben 14 éves csúcsot döntött és tovább is emelkedhet. Az időjárási viszonyok kiszámíthatatlansága mellett a fő kiváltó ok a tőzsdespekuláció. A fogyasztói árak alacsony szintje és a világpiaci ár növekedése kettős terhet ró a gyártókra, két irányból csökkentve a profitszintet.
Kompromisszumok nélkül
Évente körülbelül 120-130 millió zsák kerül a pörkölőkbe világszerte, amiből 40 százalék a testes, markáns ízű robusta és 60 százalék az aromás, lágyabb arabica fajta. Más és más azonban az arabica kávé íze a termőterülettől, vízminőségtől, feldolgozási eljárástól, majd a pörköléstől függően is. Ezért van nagy szerepe Andreas Christmannak és kollégáinak, hogy a különféle kávékból is az olyan legfinomabb receptúrákat állítsák össze, amelyek leginkább illeszkednek egy-egy ország kávéfogyasztóinak ízlésvilágába, majd ezt az ízt folyamatosan biztosítsák.
A Tchibo kávék egyediségét az adja, hogy az egyes országokból érkező, gondosan válogatott nyers kávészállítmányokat teljesen külön kezelik, szeparáltan pörkölik, és csak ezután állítják össze a receptúrának megfelelő kávékeveréket. A termőterületenként különválasztott pörkölés biztosítja, hogy az azonos tulajdonságú szemek egyformán pörkölődjenek, minden típus a legoptimálisabb hőkezelésben részesüljön, ezáltal a tájra jellemző ízvilág még jobban érvényesüljön. Ha ugyanis különböző méretű kávészemeket pörkölnek együtt, akkor a kisebb szemek túlságosan megéghetnek, míg a nagyobbak nyersek maradhatnak, ami rontja a végső ízhatást.
Az egy főre jutó kávéfogyasztás az elmúlt 3 évben szinten maradt, bár az egyes országok között nagy szórás tapasztalható. Kimagaslóan magas, 27 kg/fő/év értékkel Luxemburg, és 12 kg/fő/év értékkel Finnország áll az élen. A nagy kávéivó nemzetek, Németország, Olaszország, Ausztria, Franciaország 6 kg/fő/év körül fogyasztanak, míg hazánkban ez a mennyiség nem éri el a 3 kilogrammot.
– Mindent megteszünk azért, hogy a magyar kávékultúra és fogyasztás tovább fejlődjön. Ehhez az új, 100 százalék arabicából készült Tchibo Exclusive kávé, a hozzá kapcsolódó edukációs marketingkampány és az Európa-szerte nagy sikerrel működő Tchibo-üzletek 4 magyar tagja is hozzá fog járulni – hangsúlyozza Christmann úr.
Latte, Macchiato, Moccacino
Az új generációk megragadása az innováció egyik mozgatórugója. A tradicionális, rövid és erős feketekávézás mellett egyre divatosabb a finom kávékülönlegességek fogyasztása, amelyek a fiatalok körében is egyre népszerűbbek. A minőségi tejes, tejhabos ínyencségek alapja viszont a jó eszpresszókávé, amit csak magas minőségű alapkávéból és új típusú kávéfőző segítségével lehet otthoni körülmények között is elkészíteni.
A fúziós konyhaművészet is előszeretettel használja a kávét, akár töret formában húsok fűszerezéséhez, lefőzve zöldségek zselézéséhez, a habját édességek dekorálásához. A magas minőségű Tchibo Exclusive 100% arabica kávé aromás, telt íze Segal Viktor mesterszakácsot is megihlette, amiről a női és a főzőmagazinok, honlapok is beszámoltak, így ezek a fogások az egyre népszerűbb otthoni főzésben is teret kaphatnak.
A Tchibónál tehát a kutatás-fejlesztés egyik fő iránya a kávéspecialitások, melyek könnyen elkészíthetőek otthon is a Tchibo Cafissimo kapszulás kávéfőző géppel, a felhasználási területek bővítése, de ugyanilyen fontos szerepet kap a környezetvédelem, a fenntartható fejlődés és az egészségmegőrzés jövőbeli aspektusainak vizsgálata is.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Budapest ad otthont szeptemberben az Európai Ökogazdálkodási Kongresszusnak
Idén Budapest ad otthont az Európai Ökogazdálkodási Kongresszusnak (European Organic…
Tovább olvasom >Ismét sikeres megjelenés volt a Jövő Áruháza
A SIRHA Budapest 2024 szakkiállítás hivatalos lapja a Trade magazin, amely…
Tovább olvasom >A fenntarthatóság és felelős gyártás volt idén az Alimentaria&Hostelco fókuszában
Idén március 18. és 21. között került sor az Alimentaria&Hostelco…
Tovább olvasom >