Örök elegancia
Élénk innovációs készség, növekvő kereslet a prémium termékekre, szerény HoReCa-szerep az értékesítésben, a skótok is újra megindultak felfelé – ezek a legfontosabb tényezők, amelyek a nagy forgalmazók szerint 2024-ben a whisk(e)yk hazai piacát meghatározzák.
A cikk a Trade magazin 2024/12.01 lapszámában olvasható.
A Skót Whisky Szövetség adatai szerint a skót whiskyk exportja 2024 első félévében 18%-kal csökkent az előző év hasonló időszakához képest. A Drinks International szaklap The World’s Most Admired Whiskies 2024 listáján az első tízben 4 skót és 3 amerikai whisky mellett 3 japán is szerepel. Az IWSR szerint itthon az amerikai whiskyk kategóriája tudott 2023-ban nőni. Megannyi elgondolkodtató adat – elsősorban azt kértük hát beszélgetőpartnereinktől, hozzák képbe olvasóinkat, mi történik ma a whisk(e)yk piacán.
Az NIQ kiskereskedelmi adatai szerint a whisky kategória az elmúlt 12 hónapban 5% körüli növekedést produkált – elemez Kovács Dávid Gábor, a Zwack marketingigazgatója. – A nagy volumenű prémium márkák piacán erős az árverseny, a fogyasztók érzékenyen reagálnak a promóciókra.
Az elmúlt egy-két év az amerikai és ír whiskyk előretörését hozta piacon, ez a trend idénre megfordulni látszik: a skót whiskyk forgalma kezdett el újra növekedni. Az ízesített whisk(e)y likőrök szintén erősödtek az elmúlt években, ám az általunk forgalmazott márkák nem léptek rá erre az útra, és maradnak a hagyományos értelemben vett whiskyk előállításánál.
A Zwack által forgalmazott első számú whiskymárka a Johnnie Walker Blended Scotch, amely a világ egyik legismertebb és nagyobb mennyiségben értékesített skót whiskyje. A márkának számos variánsa létezik, a Red Label (standard), a zászlóshajónak számító 12 éves Black Label (prémium), a Double Black és a Gold Label (szuperprémium), valamint a Blue Label (ultra prémium). Decembertől már kapható a Black Label Squid Game különkiadása, amely küllemében a világszerte népszerű koreai sorozatra reflektál, és 1-től 456-ig számozott palackokban érhető el. A Johnnie Walker közel 14%-os piacrészesedésével a whiskypiac 4. helyén áll a kiskereskedelemben
Több különleges skót malátawhiskyt is forgalmazunk, amelyek ugyancsak a Diageo portfóliójába tartoznak. Ilyen a Singleton of Dufftown 12 éves Skócia Speyside régiójából, a Talisker 10 éves Skye szigetéről és a Caol Ila 12 éves Islay szigetéről. Ezek a márkák a szuperprémium szegmensben versenyeznek, az NIQ által mért nagy kiskereskedelmi láncokban kis súllyal szerepelnek, a fogyasztók leginkább specializált e-kereskedőknél és italboltokban keresik őket.
Ugyancsak a Zwack whiskyportfóliója alá tartozik a Black Velvet kanadai whisky, amely a standard szegmens belépő szintjét képviseli, 3,7%-os piacrészesedéssel a kiskereskedelemben.
Prémium kategóriában whisky > gin + vodka
– Az amerikai, illetve az ír whiskyk térhódítása már régebb óta megfigyelhető trend – mondja Hruska Rita, a Pernod Ricard marketingigazgatója –, főleg a könnyebben fogyasztható ízviláguk miatt váltak relevánssá szélesebb fogyasztói körben. A japán whiskyk inkább a szuperprémium kategóriába tartoznak, népszerűségük az elmúlt években intenzíven növekszik, de a teljes whiskypiacnak még így is csak elenyésző részét teszik ki.
A Pernod Ricard meghatározó szereplője a globális whiskypiacnak, széles portfóliójával minden jelentős szegmensben jelen van, a skót whisky piacán a második legnagyobb forgalmazó a Chivas Brothers leányvállalatához tartozó Ballantines és Chivas márkával, amelyek a globális whiskyrangsorban második és harmadik helyet foglalják el. A széles portfólióba olyan ismert márkák is beletartoznak – a teljesség igénye nélkül –, mint a Skót Single Malt The Glenlivet, Aberlour, az ír Jameson, Knappogue Castle vagy a világ egyik legjobbjának mondott Redbreast.
A Ballantine’s Finest márka volumenben a második legnagyobb prémium whisky, míg a Jameson a prémium plusz árkategóriájú márkák, a Chivas pedig az érlelt skót whiskyk között foglalja el az első helyet. Víziójuk a szuperprémium, exkluzív whiskyk bemutatása is, ezzel válaszolva a különlegességeket kedvelő és értő közönség igényeire. A hazai prémium whisky szegmens értékben még mindig nagyobb, mint a prémium vodkáé és giné együttvéve. Évről évre stabil, egy számjegyű növekedéssel bírt, ami az elmúlt időszakban lelassult, sőt, csökkenés jelei érezhetőek.
– A premiumizáció továbbra is jellemző nemzetközileg is a whisky kategóriára – véli Piri Attila, a Heinemann marketingigazgatója. – Nem feltétlenül az időben tovább hordóban tartott, hanem a különleges (például Sherry hordóban tovább érlelt) whiskyk divatja erősödik. A japán whiskymárkák száma, jelenléte nemzetközi szinten növekszik. A whisky kategóriát nemcsak a főleg az USA-ból induló, de már Nyugat-Európában is feljövőben lévő tequila és a rum trend alakítja, hanem a no-low italok térnyerése is.
A spirit kategória az NIQ mérése alapján 2024 YTD szeptember időszakban 3%-kal csökkent a retail csatornában, a whisky kategória ugyanakkor ebben az időszakban 2%-os növekedést mutatott.
Portfóliónkban több standard és prémium kategóriás whiskymárka található, volumenben és értékben is a legnagyobb közülük a Jim Beam Bourbon whiskey. Szuperprémium amerikai whiskynk a Maker’s Mark. A teljesség igénye nélkül a Suntory márkák közül megemlíteném a Hibiki, Toki, Chita japán whiskyket, a Connemara ír és a Laphroaig skót whiskyt. Ezenkívül a skót Dalmore és a Jura márkák, valamint a japán Hatozaki található választékunkban.
A hazai piac történelmileg skót whisky vezérelt, de az amerikai whiskey erősödése messze nem újkeletű; 2017-ben lett először piacvezető a Jim Beam. Az amerikai kategóriát azóta is két márka vezeti, és a skót whisky kategória volumene is a legismertebb márkákra épül. Az utóbbi években az ír és japán whiskyk is erősödtek, több brand vált aktívabb szereplővé a piacon.
Hordók, ízek, előítéletek
Az elsősorban a rumra fókuszáló Premirum a whiskey-k közül az amerikai RY3 márkát forgalmazza – magyarázza dr. Pipei Csaba, a Premirum társtulajdonosa –, annak rumos kötődése miatt, ugyanis a termelő több tételét rumoshordóban érleli. Az RY3 egy prémium minőségű rozswhiskey, a családba egy 50% alkoholtartalmú termék tartozik, a többi hordóerős. Így a márka egy nagyon szűk, whiskey-rajongó réteget szólít meg – őket viszont teljesen elvarázsolja.
A tapasztalt whiskey-fogyasztók nyitottak a hordóerős prémium tételekre – ezt abból is látjuk, hogy az RY3 forgalma folyamatosan emelkedik –, ezeket elsősorban italszaküzletekben és webshopunkban értékesítjük, a HoReCa szerepe itt minimális. Akciókat nem tervezünk, mivel az RY3 rozswhiskyk többsége limitált kiadás. Ezt azt jelenti, hogy 1-1 hordót palackoznak le, és minden hordó más és más; ha elfogy, akkor többé nem lesz elérhető az ital.
Globálisan úgy érzékeljük, hogy a whiskyk forgalma csökken, de ez a csökkenés nem kirívó a teljes alkoholos ital szegmens viszonylatában. A whiskyk visszaszorulásában szerintünk az is közrejátszik, hogy egyre többen fedezik fel a rumok különleges világát és pártolnak át oda. Ezzel együtt kóstolóinkon sok olyan whiskyrajongóval találkozunk, akik COVID alatt sok különleges whiskyt vásároltak be, és még mindig azokat a készleteket fogyasztják.
– Az, hogy az általunk forgalmazott márkák nem készítenek ízesített változatokat, nem jelenti azt, hogy elmaradnának az innovációk – hangsúlyozza Kovács Dávid Gábor. – A Diageo lepárlómesterei egyfelől egyedi lepárlási és hordós érlelési megoldásokkal kísérleteznek, másfelől népszerű márkákkal, személyiségekkel működnek együtt. Az előbbire jó példa a Diageo malátawhiskyjeinek Special Release sorozata, amelyből minden évben 6-8 különleges tételt adnak ki különböző lepárlókból.
Az utóbbi években a magyar piacra is betört a premiumizálódás trendje, karöltve az alkoholpiaci volumenek stagnálásával. A fogyasztók jelentős része – kiemelten a fiatalabb generáció – összességében kevesebb alkoholt fogyaszt, de jobban figyel a minőségre, és kifejezetten különleges tételeket keres. A nagy márkák ezért különös figyelmet fordítanak az innovációkra, az exkluzív, rövid ideig elérhető kiadásokra, amivel időről időre fel tudják kelteni a fogyasztók figyelmét. A whiskyk piacán kiemelt vásárlási motiváció az ajándékozás, ami szintén a premiumizációt erősíti.
A HoReCa szerepe és forgalmi aránya a whiskyk esetében hagyományosan kisebb, mint más spirit kategóriáknál. A whiskyk fogyasztásában is előtérbe kerülnek a koktélok és long drinkek. A Johnnie Walker és a Singleton kifejezetten szakítani akar a sztereotípiával, hogy a whisky férfias ital, amit kizárólag önmagában lehet inni. Ezzel párhuzamosan a koktélbárok is felfedezik, hogy a komplex ízvilágú, füstösebb whiskykkel is izgalmas italok készíthetők.
Utak a fogyasztóhoz
– Az innováció egyetlen márka életéből sem hiányozhat – véli Hruska Rita –, hisz a fogyasztók nyitottak és igénylik is az újításokat. Az ízesített fajták 10%-át teszik ki a teljes whiskypiacnak; pár évvel ezelőtti két számjegyű növekedésük lelassult. Ez a szegmens izgalmas a fiatal felnőttek célcsoportja számára: egyfajta belépőpontként szolgál a whiskyk világába – hitünket mindebben a vadcseresznye ízű Ballantine’s Wild tavalyi sikeres bevezetése csak megerősítette!
A legfelsőbb kategóriákban az újdonságokat, különlegességeket az új érlelési idők vagy módszerek és a márkák együttműködésével készülő limitált szériák jelentik.
A fogyasztók árérzékenyek, ugyanakkor lojálisak is, így a COVID és a dupla számjegyű tavalyi infláció ezt a piacot kevésbé érintette, mint az az FMCG egyéb szektoraival. A fogyasztók árérzékenysége sok esetben a kiszerelésváltásban jelenik meg: a klasszikus 0,7 l helyett gyakrabban választják a – jellemzően a diszkontokban jobban elérhető – 0,5 l-es kiszerelést, ezzel a fogyasztói trenddel egybecseng a diszkontcsatornák erősödése a retail szektorban.
A HoReCában két számjegyű csökkenést érzékelünk. A fogyasztók a COVID évei alatt megtanulták az otthoni fogyasztás mikéntjeit, amire az infláció növekedése csak ráerősített. A megváltozott vendéglátóhelyi fogyasztási szokások negatív irányba mozdították e csatorna teljesítményét.
Bizakodva várjuk a whiskyk számára fontos karácsonyi időszakot, hisz az év utolsó 3 hónapjában akár a teljes volumen 40%-a is értékesítésre kerül: fokozottan készülünk, főleg limitált, exkluzív ajándékcsomagokkal, látványos bolttéri márkamegjelenésekkel, kihelyezésekkel és promóciós ajánlatokkal.
– A HoReCa-üzletekből kapott visszajelzések szerint a standard kategória fogyasztása nem növekszik – mutat rá Piri Attila. – Az ízesített whiskyk tekintetében azt tapasztaljuk, hogy összességében egy-egy márkánál az alaptermék volumenének 15-20%-át elérheti az ízek aránya. Jellemzően a retail csatornában erősebb az ízesített termékek szerepe.
Erősödő prémiumizáció a jellemző, ami a kategória összforgalmának csökkenésével járhat együtt. A fogyasztók keresik a prémium termékeket, ám ezekből kevesebbet fogyasztanak.
A HoReCa csatorna kiemelt szerepet kap stratégiánkban, új termékek, új ízek bevezetésében. A visszajelzések szerint a 25 év alatti közönség kevesebbet vagy alacsonyabb alkoholtartalmú italokat fogyaszt.
A retailben másodlagos kihelyezéseket, kiemelt üzletekben úgynevezett „shop in shop” márkamegjelenéseket is tervezünk. A díszdobozok költsége jelentősen növekedett, de még mindig fontos részei a negyedik negyedévi értékesítésnek. A HoReCa-ban idén egyszerűbb mechanizmusú akciókkal dolgozunk. //
A whisk(e)y és az innováció
Az IWSR Innovation Tracker adatai szerint az alkoholos italok között a legtöbb új terméket a spiritek kategóriájában vezetik be, és az újdonságok számát illetően a skót whiskyk az abszolút vezetők. Az elmúlt évtizedben a skót whisky minden évben az összes globális whiskyinnováció több mint felének volt tárgya, és 2023-ban is a legaktívabb kategória lett; számos márka vezette be saját – az eredetihez képest életkorban, lepárlási eljárásban vagy hordótípusban különböző – mutációit.
A kis mennyiségben készülő, nagy értékű malátawhiskyk újdonságai továbbra is az italfajta rajongóit és az utazási (tax free) kiskereskedelmet célozták meg. Az amerikai whiskyk kategóriáiban ugyancsak jelentős mozgás volt érzékelhető, leginkább az ízinnovációk területén.
//
Elnöki vámtételek
A Drinks International szaklap szerint Donald Trump újraválasztásának híre félelmet keltett a szeszesital-iparban, amit elsősorban a további vámok bevezetésének lehetősége gerjesztett. Trump első kormányzati ciklusa alatt 2019 októbere és 2021 márciusa között büntetővámokat vetett ki a skót whisky importjára, ami a Scotch Whisky Association szerint 600 millió font pluszköltséget jelentett. A vámszabályokat legközelebb 2026 júniusában fogják felülvizsgálni.
Az USA-ban a hazai piacra dolgozó főzdék dörzsölhetik a kezüket, de a multik számára a várható ellenintézkedések miatt nehéz időszak következhet. Ezzel együtt az amerikai szakemberek már a választás előtt is figyelmeztették a külföldi prémium spiritmárkák gyártóit, hogy 2024–2025 nem a legjobb időszak lesz a megjelenésre az észak-amerikai piacon.
//
Kapcsolódó cikkeink
Az ittas vezetés visszaszorítására indított kampányt a Diageo Amerikában
A Diageo North America, az NFL, az Anyák az Ittas…
Tovább olvasom >Narancskeserű
A Zwack legújabb innovációja az Unicum Orange Bitter narancsos ízével…
Tovább olvasom >Pillepalack üvegből
A Diageo szeptemberben a London Design Festivalon mutatta be a…
Tovább olvasom >További cikkeink
DélKerTÉSZ: Rekordmennyiségű magyar zöldség került a boltláncokba
Rekordmennyiségű magyar zöldséget juttatott el a belföldi áruházláncokba a DélKerTÉSZ…
Tovább olvasom >A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >