Optimistán szenvednek a márkák, sikertől duzzadnak a drogériák – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 2. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember 23–27. között a Trade Campuson, a tapolcai Hotel Pelionban meghallgathassa a HoReCa és FMCG szektor különböző tanszékeinek nagy tudású professzorait. Cikkünk második részében csütörtököt mondunk – és pénteket is.
A cikk a Trade magazin 2024/12-2025/01. lapszámában olvasható.
Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin ügyvezető-főszerkesztője, a tapolcai „FMCG Szabadegyetem” rektora köszöntötte a hallgatóságot és az aznapi előadókat, majd átadta a szót Krizsó Szilvia kommunikációs szakembernek, aki ezen a napon ismét a moderátori szerepet töltötte be.
A nemzetközi helyzet fokozódik – és a magyar is
Jaksity György, a Concorde igazgatóságának elnöke napnyitó előadásában rámutatott, hogy a világ geopolitikai konfliktusai erősítik a gazdasági instabilitást, különösen az energiaárakra gyakorolt hatásukkal. Bár az infláció lassan mérséklődik, a jegybankok kamatpolitikája és a további kamatcsökkentések jövőbeli hatásai kérdésesek. Az USA és Kína gazdasági versenye fokozódik, az amerikai gazdaság innovációs előnye és „excepcionalizmusa” kiemeli Kína gazdasági kihívásait. A „Káprázatos Hetes” dominanciája persze problémás, mert ezek a nagy techcégek túlzottan koncentrálják a gazdasági és tőzsdei erőt, ami a piacok stabilitását és a versenyt is veszélyezteti.
Európa helyzete sem kevésbé aggasztó; az eurózóna, különösen Németország, alacsony termelékenységi szintje a régió versenyképességét gyengíti. Magyarország magas inflációval, alacsony termelékenységgel és strukturális problémákkal küzd, ami miatt elmarad régiós versenytársaitól. Az értéktermelő képesség hiánya és az alacsony innovációs szint hosszú távon rontják a gazdasági növekedés és stabilitás esélyeit.
„Optimistán szenvednek” a márkák
A magyar gazdaság sebezhetősége miatt az élelmiszer-infláció itt erőteljesebben érvényesült, nagymértékű fogyasztói bizalmatlanságot eredményezve – mutatott rá
Ács Tamás, az Unilever ügyvezető igazgatója az előadás után kezdődő, gyártói márkák helyzetét tárgyaló kerekasztal-beszélgetésen. Az Unilever az alacsony fogyasztói bizalom idején az erős márkákra összpontosít, azokat kiemelt támogatással látja el, a fogyasztói lojalitásra fókuszál. Bizonyos termékkategóriákban – pl. dezodorok és tisztálkodószerek – két számjegyű növekedés tapasztalható, ugyanitt a darabszám-növekedés is elindult már, ami a volumenbővülés kedvező jele. Noha a saját márkás termékek aránya a nehéz gazdasági időszak elején megugrott, most végre ez is kezd visszarendeződni.
– A Henkel a kihívások ellenére is jól teljesített az elmúlt időszakban, sőt, a magyar üzletág felülmúlta a régiós átlagot – emelte ki dr. Fábián Ágnes, a Henkel ügyvezető igazgatója. A cél, hogy ne csak értékben, hanem volumenben is növekedést érjenek el, amit portfóliófejlesztés és jelentős innováció támogat. Fábián Ágnes hangsúlyozta, hogy a márkatámogatás és a marketingbe fektetett energia, befektetés és pénz kulcsfontosságú a versenyképesség megtartása szempontjából. A vállalat 2025-re évi 4-5%-os növekedést vár.
A Henkel is komoly portfóliótisztítást végzett minden üzletágában, ami lehetővé tette, hogy a vállalat a legnagyobb értékkel bíró termékekre és márkákra összpontosítson, ezáltal erősítve piaci pozícióját, növelve a hatékonyságát.
Bár több kategóriában csökkentek a gyártási költségek, a Nestlé számára meghatározó kakaó- és kávéalapanyagok ára jelentősen megemelkedett, a kakaóé például idén májusban rekord 12 ezer dollárra ugrott. Ez különösen megterheli az alaptermékek árát, ami a középréteg számára nehezíti a vásárlást – mutatott rá Noszek Péter, a Nestlé ügyvezetője.
A magyar fogyasztók számára az ár a legfontosabb szempont, ezért a nehéz időkben széles réteg fordult az olcsóbb saját márkás termékek felé. Különösen az állateledel szegmensben, ahol Magyarország különleges helyzetben van, mivel a saját márkás termékek vezetik a piacot. A Nestlé a büki állateledelgyárba az elmúlt évek során összesen 300 milliárd forintot fektetett be. Az 55 milliárdos új beruházás a gyár bővítésére és fejlesztésére irányul, amely így Európa egyik legnagyobb állateledel-gyártó központjává válhat.
Noszek Péter abban bízik, hogy a kereslet lassan visszarendeződik, és újra eléri a 2020 előtti szintet.
A MARS az elmúlt időszakban jelentős szervezeti átalakításon ment keresztül: a regionális, négyországos struktúra helyett szegmensalapú szervezeti modellt vezettek be, így külön divíziókat hoztak létre például a snacking- és az állateledel-üzletág számára is.
– Az átszervezés célja a méretgazdaságossági előnyök kiaknázása, illetve a hatékonyabb portfóliókezelés és piaci jelenlét – mondta Sófalvi Attila, a MARS ügyvezető igazgatója.
A „Big is Beautiful” elvet követve a cég megszerezte a Kellanovát, ezáltal olyan új márkákkal bővítve a portfólióját, mint a Pringles, amely segíti a snacking kategória fejlesztését is. Mivel a MARS-ot nem éri tőzsdei nyomás, nagyobb szabadságot élvez a hosszú távú stratégiai célok elérésében. A magyar piacon a középréteg visszaszorulása mellett nőtt az árérzékeny, saját márkás termékeket kereső alsóbb réteg, míg egy szűk prémium réteg is megmaradt. A volumennövelés így nehézkes; a kereskedők akár saját árrésük terhére is csökkentik az árakat, de a volumen így sem nő, és a költségeket végül a gyártók viselik. Trendforduló leghamarabb a Q4 táján várható.
Venter Zoltán, az Essity ügyvezető igazgatója rámutatott, hogy az európai és a magyar piac stagnálása nehézségeket okoz az értékteremtésben, ezért a vállalat számára a költségcsökkentés és az innováció kulcsfontosságú – az utóbbi különösen a prémium termékek és a fenntarthatóság-alapú fejlesztések terén. Míg három éve 93 ezer gyermek született, idén mindössze 75 ezer körül zárunk, ami a pelenkákat is gyártó Essity piacát azonnal közvetlenül érinti, de nyilván szélesebb kört is elér a probléma.
Az öregedő társadalom miatt az inkontinencia termékek is már két éve jelentős, kétjegyű növekedéssel zárnak, miközben a szuperprémium termékek – például a prémium kategóriás WC-papír – is növekvő keresletet mutatnak, bár ez a szegmens a teljes piac kisebb részét képviseli.
„Optimistán szenvednek” a hazai cégek: nehezített pályán, de mindent megtesznek azért, hogy a fogyasztás helyreálljon – összegzett Fekete Zoltán, a Magyar Márkaszövetség főtitkára, aki folyamatosan egyeztet a kormányzati partnerekkel a piacot érintő szabályozási és adóterhek enyhítése céljából. Az inflációellenes intézkedések nagy része kivezetésre került, a volumenbővülést viszont olyan új terhek is akadályozzák, mint a kirívóan magas EPR- és DRS-költségek. Komoly kihívást jelenthetnek olyan új uniós szabályozások is, mint az EUDR, amely jelentős adminisztratív terheket okoz a vállalatok számára. Ebben és más ügyekben is fontos az iparági szereplők, gyártók, kereskedők, szolgáltatók összefogása, a zavartalan márkaépítés, a korábbi fogyasztási volumenek mielőbbi visszaépítése céljából.
Diákokat segít a szakma
A délelőttöt Hermann Zsuzsanna és Székács Tibor zárták, akik a Lánchíd Alapítvány munkájába engedtek betekintést. Az élelmiszeripar és kereskedelem kulcsvezetői által létrehozott program tehetséges, ám anyagilag hátrányos helyzetű középiskolásokat támogat a felsőoktatásban. A diákok egy egyszeri, 350 ezer forintos iskolakezdési támogatást, vagy tíz tanféléven át összesen 3 millió forintot kapnak. Az anyagi juttatások mellett az alapítvány mentorálási lehetőséget, gyakorlati helyeket és szakmai kapcsolatokat is kínál az élelmiszeripar vezető vállalataival együttműködve.
Máig összesen 33 diák részesült a program egyszeri vagy hosszú távú támogatásában. Az alapítvány továbbra is számít az üzleti közösség segítségére, hogy még több fiatal válhasson sikeres kollégává a gazdasági élet bármely területén, akár a jövő FMCG-szakemberévé a jövőben.
„Brand Footprint 2024 Global & Hungary”
Ebéd után elsőként Bakonyi-Kovács Krisztina, a Consumer Panel Services GfK-YouGov szenior tanácsadója mutatta be a 62 országra kiterjedő, öt kontinens fogyasztói szokásait figyelő Brand Footprint kutatás eredményeit. A kutatás több mint 42 000 FMCG-márkát elemez, és globális szinten azokat a márkákat rangsorolja, amelyek legalább három kontinensen jelen vannak, minimum 1%-os penetrációt elérve a háztartások körében.
A világ leggyakrabban választott márkája 2023-ban a Coca-Cola volt, amelyet több mint 8 milliárd alkalommal választottak a fogyasztók, míg Magyarországon a Kinder végzett az élen, hangzott el.
A CRP-mutatószámok alapján külön kategóriák is kialakultak. A „legtöbbször választott márka” kategória győztese Magyarországon a Ferrero Kinder márkája lett, amely kiemelkedő CRP-értéket ért el, mivel a hazai fogyasztók körében a legtöbb alkalommal került a kosárba. Az „Emelkedő csillag” kategóriában a díjazott az Alföldi Tej Riska márkája volt, amely a legnagyobb CRP-növekedést érte el a piacon. A „Feltörekvő márka” kategóriában a Lucullus, a Szilasfood terméke új belépőként jelent meg a top 20, legnagyobb eléréssel rendelkező márka között, így külön elismerést kapott a gyors ütemű növekedésért.
Az elismeréseket Turcsán Tünde, a Consumer Panel Services GfK-YouGov ügyvezető igazgatója adta át díjazottaknak. (Az előadásról részletesen lapunk 38–39. oldalán számolunk be – szerk. megj.)
A nulláról siker, rádióban
Galavics András, az Atmedia rádió divízió- és kereskedelmi vezetője és Kapitány János, rádiós direkt értékesítési és promóciós vezető meglehetősen érzékletes módon bizonyította, hogy a rádió továbbra is kiemelkedően hatékony eszköz a brandépítésben.
A From Sound to Brand kutatás három azonos szövegű, de teljesen eltérő hangzásvilágú (eltérő beszédhangok, zene és effektek) rádióspot hatását vizsgálta. Az eredmények alapján kijelenthető, hogy a spotok vágyat ébresztettek egy nemlétező termék iránt, bizonyítva, hogy egy jól elkészített audiohirdetés önmagában is képes arra, hogy egy új brandet a nulláról bevezessünk.
Van még kraft az akciós újságban
A rádiószpotok világa után az akciós újságok magyarországi szerepét mutatta be Zsatkulák István, az Offerista Group kereskedelmi igazgatója és Sipos Zsolt értékesítési vezető.
Az Offerista által végzett, 1035 fős reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság 94%-a olvassa az akciós újságokat, ebből egyharmad heti többször is. A digitális tér előretörését mutatja, hogy már csak 21% használ kizárólag nyomtatott példányokat, míg 30% csak digitális formában böngészi az ajánlatokat, és 43% mindkét formátumot követi. Az akciós újságok marketinghatása jelentős: a fogyasztók 25%-át erősen, míg 55%-ukat befolyásolják az ezekben található ajánlatok.
Kulcsfontosságú, hogy a cégek időben és célzottan kommunikálják akcióikat, hiszen az előre tervezett, jól pozicionált ajánlatok jelentősen befolyásolják a vásárlói döntéseket és növelhetik a versenyelőnyt, hangsúlyozták az előadók.
Hogyan teljesít az FMCG?
Tolnai Gábor, a Kantar Hoffmann divízióigazgatója a világ legjobban teljesítő FMCG-reklámjairól tartott előadást. A mérés eszköze a Kantar LINK+ kutatási módszertana, amely a fogyasztók értékeléseit veszi alapul, a facial coding és a mesterséges intelligencia eszközeit is segítségül hívva. A szakember az öt legfontosabb sikerfaktort is bemutatta, amelyek alapján a reklámok a fogyasztókra a legnagyobb hatást gyakorolták: a kurázsi, a túldramatizálás, az őszinteség, a konzisztencia és a komikum. (Az előadásról részletesen lapunk 40–41. oldalán számolunk be – szerk. megj.)
Vágyi Erik, az NIQ ügyvezető igazgatója előadásában az FMCG-szektor kihívásait és lehetőségeit mutatta be. Többek között elmondta, hogy a gazdasági helyzet lassan stabilizálódik, és bár Magyarországon a kiskereskedelmi volumen az elmúlt időszakban csökkenést mutatott, az utóbbi hónapokban már enyhe növekedés jelei láthatók. A fogyasztói bizalom is javul, ami – ha a trend folytatódik – 2025-ben már a fogyasztásban is megmutatkozhat. Jelenleg a vásárlások 42%-a promóció keretében történik, és a hűségprogramok is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. (Az előadásról részletesen lapunk 42–43. oldalán számolunk be – szerk. megj.)
Hiper- és szupermarketek sikerei és nehézségei
Heiszler Gabriella, a SPAR elnök-ügyvezető igazgatója a kerekasztal beszélgetésen elmondta: a SPAR az áruházi fejlesztésekre koncentrál: 2030-ig a hűtőberendezéseket fenntarthatóbb megoldásokra cserélik, valamint 9 INTERSPAR-áruház belső eladóterét alakítják át, két szárazáru kategória kap nagyobb teret egyes non-food termékek helyett, és az állateledel és a mélyhűtött áruk szortimentje is bővül. Noha a plázatörvény akadályozza a nagyobb boltok nyitását, évente 5-10 új üzletet terveznek nyitni a jövőben is.
Az Orlennel való együttműködés gyümölcsöző, egyre több benzinkúton nyílik DESPAR-üzlet, emellett a franchise-hálózat is folyamatosan bővül. Az óvatos optimizmus kézzelfogható jelei már megjelentek: május–június óta a hipermarket csatorna kicsit jobban teljesít, mint a szupermarket, vagyis a fogyasztók már hajlandóak többet is költeni.
Versenyhivatali szakaszba ért az Auchan hazai leányvállalatának, az Auchan Magyarország Kft.-nek a kisebbségi partnerrel való együttműködése. Lucenko Viktória, az Auchan vezérigazgatója ugyanakkor elmondta, hogy ennek lezárulásától függetlenül motiváltan állnak a stratégiai és operatív célok előtt: a vállalat ötcsatornás modellt tervez, és többek között kisebb alapterületű boltok és benzinkúti shopok formájában képzelik el az új boltok nyitását. A cég teljesítményalapú bérezési rendszert vezet be, hogy motiválja a fiatal munkavállalókat, emellett képzési programokat indítanak, például a pékek számára, munkatársi mentorációval. Fejlesztik a digitális megoldásokat, például több applikációt alkalmaznak. Az online térben az Auchan az országos kiszállítás bővítésére törekszik, míg a drive-in szolgáltatás két órán belüli átvételt kínál.
Hangsúlyozta továbbá a fenntarthatóság fontosságát és az élelmiszer-pazarlás elleni intézkedéseiket, amelyek hozzájárulnak a társadalmi felelősségvállalás erősítéséhez.
Sóskuti György, a Bonafarm (akkori) vezérigazgató-helyettese kiemelte, hogy a cég nagyrészt a bővülést már külföldön keresi; különösen a Balkán tejhiányos piacai, illetve Nyugat-Európa felé nyitnak, ahol főleg prémium termékeket, például szalámit értékesítenek. A cégcsoport szegedi gyárai új, munkaerő-igényes beruházások elé néznek, ami további toborzási nehézségeket vetít előre. A mezőgazdasági és állattenyésztési munkák egyre kevésbé vonzóak a fiatalok számára, ami megnehezíti az utánpótlás biztosítását.
Az élelmiszer-kiskereskedelem jelenlegi árérzékenysége miatt a beszállítók egyre nagyobb nyomás alatt állnak. A beszállítói marginok szűkülnek, mivel a kereskedők az árverseny miatt nehezen tudják érvényesíteni az emelkedő költségeket, ami megnehezíti a hosszú távú stratégiai együttműködések kialakítását.
Gyors és biztonságos fizetési élmény
Szász Ferenc, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója előadásában a digitális fizetési megoldások jövőjét és a vásárlói élmény növelésének lehetőségeit mutatta be. Elmondta, hogy a bankkártyás fizetések aránya az elmúlt években folyamatosan nőtt, és a Mastercard célja, hogy ezt a jelenlegi 38%-os arányt 60-70%-ra emelje. Hangsúlyozta, hogy a vásárlók kényelme és elégedettsége érdekében a fizetési folyamatok egyszerűsítése és gyorsítása kulcsfontosságú, különösen az érintésmentes és kassza nélküli fizetési élmény megvalósítása révén. A fizetési technológia fejlődése folyamatos: 2030-ra a Mastercard célkitűzése, hogy elérje a 100%-os tokenizációt az online fizetések során, ami egyben azt is jelenti, hogy az online térben/fizetések során nem kell majd a kártyaszámot megadni.
Szabó Lajos, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelem szervezési és ellátási főosztályvezetője a vállalat retail fejlesztéseiről és terveiről beszélt a „Future of Retail” előadásban.
A cég a top 10 kategóriában van árbevétel szempontjából Magyarországon, ügyfélbizalmuk kimagasló, hiszen több mint 5 millió játékosuk „nem tévedhet”. Az országos hálózat mintegy 7400 értékesítési pontot foglal magában, ezek közül 2000 kizárólag sorsjegyeket értékesít. Ezeken a pontokon a cég egy új mini terminálrendszer bevezetését tervezi, amely valós idejű értékesítésfigyelést és promóciós támogatást biztosít. A pilotprojektek során ezek a fejlesztések 70%-kal növelték a forgalmat, és 40%-kal több sorsjegy értékesítését tették lehetővé.
A digitális és offline csatornák összekapcsolásával a Szerencsejáték Zrt. még inkább pozitív ügyfélélmény megteremtésén dolgozik.
A benzinkúti csatorna is átalakul
Dr. Orosz András, a MOL (akkori) kiskereskedelmi üzletágának vezetője a kerekasztal-beszélgetés során elismerte, hogy az üzemanyag-forgalomra az utóbbi időszakban nem annyira az üzemanyagár, hanem inkább a háztartások csökkenő jövedelme és a turizmus visszaesése volt jelentős hatással. Kitért arra is, hogy míg a jogszabályok változását sokszor nehéz lekövetni és gyakorlatba ültetni, a fogyasztói preferenciák is folyamatosan változnak.
Egyre többen keresik a gasztronómiai szolgáltatásokat a hagyományos üzemanyagvásárlások mellett, amit a Fresh Corner koncepció sikere mutat. Idén már szeptemberre túl volt 11. milliomodik eladott hot-dogon a cég, 2021 óta 113%-kal nőtt a gasztró kategória forgalma. Nagy kihívás a munkaerőkérdés, hiszen az alkalmazottak munkaterhelése megnőtt, már nemcsak tankolást és kasszázást végeznek, hanem számos további szolgáltatást, például kávékészítést, gyorsétel-kiszolgálást is ellátnak.
Vecsey Sarolta, a Shell Magyarországért és Szlovéniáért felelős mobility managere hangsúlyozta, hogy a Shell az olyan shop- és kényelmi szolgáltatások, mint például a hűségprogramok és az autómosók fejlesztésére összpontosít. Kiemelte továbbá, hogy a jelenleg még nem elsődleges bevételi forrásként működő elektromos töltőket hosszú távú befektetésként kezelik. Az üzemeltetőket olykor komoly kihívások elé állítja az őket érintő jogszabályok gyakori, gyors és bizonyos esetekben váratlan módosulása. Ilyen volt például a visszaváltási díjak vagy az egynapos autópálya-matrica bevezetése, de gyors reagálással a teljes Shell-hálózat szintjén alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez.
Emellett a Shell növekvő erőforrásokat fektet az IT-biztonságba, amely egyre nagyobb figyelmet igényel a cég hűségprogramjainak és adatvédelmi rendszereinek védelme érdekében.
A konferencián elhangzott, hogy az ársapka hosszú távon negatívan érintette a piacot, mivel jelentős piaci torzulást okozott, a természetes ármozgásokat elfojtva. Noha a magas adótartalom csökkentése mérsékelhetné az árakat, erre a jelenlévők nem sok esélyt látnak, ami viszont kihatással lehetne a további beruházásokra. Kijelenthető, hogy sikeresen működik a SPAR Express formátum, a shop és gasztró részleg folyamatosan fejlődik. Bár jelenleg az elektromos töltés nem termel jelentős bevételt a töltőállomásoknak, hosszú távon fontos eleme a stratégiáknak, hiszen növekvő keresletre lehet számítani.
Erőtől duzzadó drogériák
Sikeres időszakot zár a Müller, amihez a cég saját, hatékony működése mellett a szállító partnerekkel való együttműködés és a versenytársak jelenléte is kellett.
– Ugyanakkor a prémium szegmens iránt megnövekedett kereslet is kedvez, hiszen a Müller egyfajta love brand, az emberek szeretnek ott vásárolni – mutatott rá Bárczi-Elek Ágnes, a Müller beszerzési igazgatója a drogériák kerekasztal beszélgetésén.
A gyártói márkák széles kínálata jelentős részét képezi a Müller vonzerejének, de magas minőségű saját márkás termékeik is népszerűek a költségtudatos vásárlók körében. Innovációik közé tartozik új mobilalkalmazásuk, amely a pontgyűjtés mellett extra kedvezményeket is biztosít a felhasználóknak, amit a jövőben tovább kívánnak bővíteni. A márkahűség olyannyira erős, hogy rekordalacsony, alig 200 millió forintos marketing költséggel zárta az évet a cég. További büszkeségre ad okot, hogy a Müller november végén megnyitotta új, 2800 négyzetméteres, prémium termékekkel tovább bővített boltját Budapest belvárosában a régi Fontana ház helyén.
– Az Ecofamily termékportfóliója erős brand-termékekre épül, miközben a diverzifikációra is nagy hangsúlyt fektetnek, hogy különböző árszinteket biztosítsanak a vásárlók számára. Ennek célja, hogy minden pénztárcához és vásárlói igényhez alkalmazkodni tudjanak, így ma már boltjaikban átlagosan 10 ezer cikkelemet kínálnak – mondta el Czigány Ferenc, az Ecofamily kereskedelmi igazgatója.
Jellemző trendként kitért az egészség- és környezettudatosság iránti kereslet növekedésére, amit az Ecofamily stratégiai célként kezel, különösen nagy hangsúlyt fektetve az egészséges és fenntartható termékek kínálatának bővítésére, valamint a vásárlók edukálására ezen a téren. Az Ecofamily rendszeres innovációval is igyekszik javítani működését, így például új ERP- és VMS-rendszereket vezet be, illetve mobilalkalmazást fejleszt.
– A Dél-100 helyzete egyedi, mivel különböző méretű üzleteik széles választékot biztosítanak vidéken és kisebb településeken, ahol kevesebb a versenytárs – mondta Dobi István, a Dél-100 tulajdonosa.
A cég nem rendelkezik saját márkával, ezért a piacon ismert, erős márkákkal való együttműködésre épít, így biztosítva versenyképes árat és széles termékkört a vásárlóknak. Az egészségtudatos és fenntartható termékek iránti igényekre fokozottan figyelnek, és az ilyen árucikkeknek külön kiemelt helyet adnak üzleteikben. A cég két rendkívül sikeres éven van túl forgalom és eredmények tekintetében is, az idei visszafogottabb gazdasági mutatók mellett kihívást jelent fenntartani a növekedést.
Lokális szereplőként a Dél-100 a helyi piacokon rádiós és óriásplakátos hirdetésekkel jelen van, a következő szintű marketinghez azonban további befektetésekre lesz szükség. Cél továbbá a vásárlói élmény erősítése, különösen a személyre szabott kiszolgálás terén, amelyet kisebb boltjaikban egyedülálló módon tudnak biztosítani.
Flórián László, a Rossmann (akkori) ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a drogériák sikerének egyik oka a kompakt és jól optimalizált áruházterület, valamint a diszkontokra kevésbé jellemző széles termékválaszték.
Két fontos trend figyelhető meg: egyrészt a globalizáció és az online logisztika révén a világ bármely részéről könnyedén elérhetőek a termékek, másrészt a hazai szépségipar is erősödik, különösen az arcápolás területén, ahol helyi márkák kezdenek megjelenni, a kínálatot egészséges versennyel erősítve.
Innovációs stratégiája részeként a Rossmann modern logisztikai központot épít, amely félautomata technológiával működik majd, így kevesebb erőforrással hatékonyabb raktározást biztosít a lassú forgású termékek számára. Emellett megújítják az áruforgalmi és diszpozíciós rendszereiket is, hogy az új logisztikai rendszert zökkenőmentesen integrálhassák. Az új központ környezetbarát megoldásokkal – napelemekkel és elektromos töltőkkel – is felszerelt lesz.
Szemben más piacokkal, Magyarországon különösen erős az a trend, hogy a vásárlók drogériákban szerzik be a speciális kozmetikai és háztartási termékeket.
– A dm üzletekben a vásárlók otthonosan érzik magukat, fontos számukra a kellemes vásárlási élmény – mondta el Józsa Mariann, a dm cégvezetője.
A dm kiemelt figyelmet fordít saját márkás termékeire, amelyeket önálló márkaként kezel, erős brandépítésre támaszkodva. Ezek a márkák már évtizedek óta jelen vannak a piacon, és magas szintű innovációval próbálják kielégíteni a különféle vásárlói igényeket. A saját márkák és gyártói márkák aránya ezzel együtt közel egyensúlyban van, ami segíti a vásárlói lojalitás megőrzését és növeli az elérhetőséget a különböző fogyasztói rétegek számára. A dm a digitalizációra és a vásárlói kényelmet fokozó innovációkra is nagy hangsúlyt fektet, a Németországban már működő önkiszolgáló kasszák hamarosan Magyarországra is megérkeznek.
Szak Zsuzsanna, az idén 148 éves Henkel Consumer Brands üzletág-igazgatója a drogériák kiemelkedő teljesítményét hangsúlyozta, ami szerinte nemcsak Magyarországon, hanem nemzetközi szinten is megfigyelhető. A vállalat stratégiája, hogy egy kategórián belül több márkával is jelen legyen, így különféle vevői igényeket tud kielégíteni, miközben bővíti piaci elérését. A Henkel fogyasztói kutatási és technikai innovációs bázisa is jelentős előnyt biztosít számukra minden kategóriában, ugyanakkor ezeknek a kutatásoknak jelentős háttérköltségei is vannak.
A Henkel két stratégiai pillérre, az innovációra és a fenntarthatóságra épít. A klímabarát gyártás részeként céljuk, hogy európai gyáraik 2024-re klímasemlegesek legyenek, globálisan pedig 2030-ra kívánják elérni ezt a mérföldkövet. Fontos a vállalat közösségi szerepvállalása is Magyarországon, amelyet fenntarthatósági kezdeményezések támogatásával valósítanak meg, például a „Perwoll Fenntartható Divat Napja” vagy a „Pink Október” programon keresztül.
Sikeres márkaintegráció
A Next Topmodel Hungary című műsor és a Henkel Magyarország közötti együttműködést bemutató kiselőadásban Csikesz Erika, a TV2 Média Csoport digitális és értékesítési igazgatója, és Siba Anna, a Henkel marketingigazgatója beszéltek arról, hogyan kapcsolódott a Schwarzkopf Gliss márka a showhoz.
A Henkel célja az volt, hogy a márka új arculatát népszerűsítse és közelebb hozza a magyar fogyasztókhoz, amelynek fontos lépése volt, hogy a győztest, Mészáros Lilit, a Schwarzkopf Gliss hajápolási termékek új márkanagykövetévé tette. Az együttműködés során a márka non-standard, különleges hirdetési megoldásokat használt: szponzorációs megjelenéseket és termékelhelyezéseket a műsor során, majd a műsor győztese országos kampányarc lett, szerepelt TV-, online, kültéri és eladáshelyi kommunikációs eszközökön is, és számos eseményen képviselte a márkát.
A kampány sikerét az NIQ és a TV2 csoport mérései is igazolták, és a Henkel a jövőben további együttműködéseket tervez hasonló integrált megoldásokkal (például a Megasztár és a Dancing with the Stars keretében), míg a TV2-höz is több újszerű megkeresés érkezett az együttműködésre.
Díjak és díjazottak
Az idei Business Days konferenciáról sem hiányozhatott az oly sokak által várt gálavacsora, amikor nem csak a vendégek és a terem öltözik díszbe, de a díjátadók és díjazottak szíve is.
Idén is megannyi díj került kiosztásra. Elsőként rendhagyó módon, egy egyedi grafikájú Herendi-tányér került átadásra Hovánszky Lászlónak, a ma már tiszteletbeli örökös elnöki cím tulajdonosának, a Lánchíd Klub első, alapító elnökének, a 21 évnyi elnöksége emlékére.
Az átadást követte hagyományosan az idei Életműdíj-átadás, amelyet Soós Zoltán, a Soós Tészta tulajdonosa, alapítója vett át. Őt követték az Év Kereskedője verseny nyerteseinek gratulációja, akik az idén több kategóriában kaptak elismerést. (szerk.megj. Részletes beszámoló a 44–58. oldalon található – szerk. megj.)
A díjak sorát zárta a születésnapos cégek és márkák ünneplése zárta, akik idén is a színpadon fogadták a szakma elismeréseit a szervezők tolmácsolásában, majd következett a hatalmas születésnapi torta.
A hajnalig tartó jó hangulatot idén is a Vegas Show Band és a Bon-Bon együttes garantálta.
NE FELEDJE, JÖVŐRE IS LESZ BUSINESS DAYS!
2025. SZEPTEMBER 22–26. , PLUSZ EGY RÁADÁS HÉTVÉGE!
Önt is várjuk!
A részleteket folyamatosan frissítjük a BusinessDays.hu oldalon.
Kapcsolódó cikkeink
A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >„Csak úgy!” – Egy különleges kampány a Moments ostyával
A Moments ostya idei őszi kampánya nem csupán egy új…
Tovább olvasom >Önelfogadásról, önfelszabadításról és a hétköznapok ajándékáról – Együtt okosodtunk! (Business Days 2024 2. rész)
A Business Days pénteki napja az egész heti megfeszített figyelem…
Tovább olvasom >További cikkeink
DélKerTÉSZ: Rekordmennyiségű magyar zöldség került a boltláncokba
Rekordmennyiségű magyar zöldséget juttatott el a belföldi áruházláncokba a DélKerTÉSZ…
Tovább olvasom >A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >