Magazin: Optimistán fejlesztik a technológiákat
Mind fejlettebb technológiák befolyásolják a vásárlási döntéseket. Ahhoz, hogy a fogyasztók bizalmát erősítse a kínálati oldal, digitális megoldásokba fektet be, és egyre korszerűbb üzleti modelleket fejleszt ki.
A fenti gondolattal vezette be Ian Cook, a Colgate-Palmolive CEO-ja, egyben az FMCG-vállalatok világszervezete, a The Consumer Goods Forum (CGF) társelnöke idei globális csúcskonferenciájuk első napját a kanadai Vancouverben júliusban. Hozzátette, hogy a sokféle digitális technológia a mesterséges intelligenciától a felhőalapú számítástechnikáig újraértelmezi az üzleti tevékenységet. Hangsúlyozta, hogy a digitális átalakulás és fenntarthatóság kulcsfontosságú kihívást jelent kereskedelmi vállalatok és márkagyártók számára, akik optimisták az új technológiák potenciáljával kapcsolatban.
A másik társelnök, Mac Koeune, a McCain cég CEO-ja aggodalmának adott hangot a világ növekvő népességének élelmiszer-ellátása mellett a következő harminc év során a termőföldek használhatósága, az üvegházhatású gázok kibocsátása és a vízháztartás miatt. Mindezt így summázta: „Az üzletmenet el fog térni a megszokottól”.
Prezentációjában felhívta a figyelmet arra is, hogy elpocsékolódik a világon megtermelt élelmiszer egyharmada. Ezt az összes termőföld 28 százalékán állítják elő. A károkat cége, a McCain például úgy igyekszik enyhíteni, hogy a belga Colruyt élelmiszer-kereskedelmi lánccal együttműködve a megmaradó friss zöldségből különböző leveseket készít.
Adatok, elemzések, felső vezetők
Peter Freedman, a CGF igazgatója arra hívta fel a 900 résztvevő – első számú és felső vezetők – figyelmét, hogy a hatékonyság növelésében fontos szerepet játszanak adatok és elemzések. Hasznosításuk érdekében a CGF együttműködést kezdeményezett a tagvállalatok közt tavalyelőtt. A két akkori elnök, David Taylor, a Procter&Gamble és Olaf Koch, a Metro AG CEO-ja vezette a projektet, amely hozott eredményeket, de nehezebben, mint ahogy arra számítottak.
„A folytatáshoz valós idejű termékazonosítás szükséges mindegyik kereskedelmi partner részéről. Ez csak a legfelső vezetők részvételével érhető el” – mondta Peter Freedman. Pozitív példaként említett a kereskedelemből két CEO-t: Frans Muller, a holland Ahold Delhaize és Rodney McMullen, az USA-beli Kroger részéről sikeresen hajtottak végre változtatásokat cégükben, digitális specialista partnerekkel.
Kihívások, újítások, költségek
A második nap elején a L’Oréal elnöke és CEO-ja, Jean-Paul Agon, valamint a cég fogyasztói termékek divíziójának elnöke, Alexis Perakis-Valat beszámolt arról, hogy a tömegáruk kiskereskedelmi csatornáit milyen módon használták ki növekedésre; amelynek mértéke a következő tíz év során értékben megduplázódhat, az urbanizációnak és a digitalizálódásnak köszönhetően.
A szépségápolás különösen jó helyzetben van, egyrészt a közösségi média egyre fontosabb szerepének és az online videóknak köszönhetően. Hiszen általuk a fogyasztók legjobb arcukat mutathatják be.
Innovációk állnak a világ második legnagyobb forgalmú élelmiszer-kiskereskedelmi vállalata, a Kroger fókuszában. Rodney McMillan CEO azokról a kihívásokról beszélt, amelyek a fogyasztók változó igényeivel való lépéstartást jelentik, ami költségeket jelent.
Cégének e-kereskedelme gyorsan növekedett, és tavaly 5 milliárd USA dollár bevételt hozott. Ez előrejelzések szerint felmehet 9 milliárd USA dollárra. „Ezen a területen nagyon fontosak a partneri kapcsolatok a fogyasztók irányában tervezett újítások miatt” – hangsúlyozta.
Időt spórolni – bizalommal együttműködni
Szintén kulcsfontosságú témák kerültek napirendre a harmadik, záró napon. Például árbevétele alapján a világ legnagyobb vállalata, az USA Arkansas államában székelő Walmart elnöke és CEO-ja, Judith McKenna cégük öt éve kezdődött átalakításának tanulságairól számolt be. Olyan többcsatornás megoldásra fókuszáltak, amely meglévő eszközeiket mint a fogyasztók számára legfontosabb értéket tartotta szem előtt, és annak növelésére kerestek megoldásokat: hogyan lehet időt spórolni.
Ezzel úgy birkóztak meg, hogy a kereskedelmet kevésbé a hagyományos, téglából malterral épült üzletek szempontjából közelítették meg. Inkább a digitalizálás legjobb gyakorlatára koncentráltak, amit gyorsaság és rugalmasság jellemez. Legnagyobb változás, hogy a szokásosnál több rizikót vállaltak, kipróbáltak többféle kezdeményezést, miközben egyes dolgokat úgy vezettek be, hogy azok jelentős kockázatokkal jártak.
Egy másik pódiumbeszélgetést Alex Gorsky, a Johnson&Johnson igazgatóságának elnöke és CEO-ja vezetett. Témája a vállalatok vezetőinek együttműködése. Megállapították, az összefogás azzal kezdődik, hogy a személyek szintjén meglegyen az egymás iránti bizalom. Lényeg, hogy találjanak három-négy olyan megvalósítható kezdeményezést, amelynek során az együttműködésnek üzleti szempontból van értelme, és fogyasztók számára is értékes.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
A mesterséges intelligencia tovább gyorsítja az online rendelések kézbesítését
A tervezési folyamatok és a rendelések számának, illetve jellemzőinek előrejelzésével,…
Tovább olvasom >Megint egy Walmart-csokor! – A nap képe
Az amerikai üzletláncból származó „szokásos” képsorozatunk természetesen most sem Walmart-specifikus,…
Tovább olvasom >Veszélyben a Kroger-Albertsons megafúzió
Az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága (Federal Trade Commission, FTC)…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >