Magazin: Optimistán fejlesztik a technológiákat
Mind fejlettebb technológiák befolyásolják a vásárlási döntéseket. Ahhoz, hogy a fogyasztók bizalmát erősítse a kínálati oldal, digitális megoldásokba fektet be, és egyre korszerűbb üzleti modelleket fejleszt ki.
A fenti gondolattal vezette be Ian Cook, a Colgate-Palmolive CEO-ja, egyben az FMCG-vállalatok világszervezete, a The Consumer Goods Forum (CGF) társelnöke idei globális csúcskonferenciájuk első napját a kanadai Vancouverben júliusban. Hozzátette, hogy a sokféle digitális technológia a mesterséges intelligenciától a felhőalapú számítástechnikáig újraértelmezi az üzleti tevékenységet. Hangsúlyozta, hogy a digitális átalakulás és fenntarthatóság kulcsfontosságú kihívást jelent kereskedelmi vállalatok és márkagyártók számára, akik optimisták az új technológiák potenciáljával kapcsolatban.
A másik társelnök, Mac Koeune, a McCain cég CEO-ja aggodalmának adott hangot a világ növekvő népességének élelmiszer-ellátása mellett a következő harminc év során a termőföldek használhatósága, az üvegházhatású gázok kibocsátása és a vízháztartás miatt. Mindezt így summázta: „Az üzletmenet el fog térni a megszokottól”.
Prezentációjában felhívta a figyelmet arra is, hogy elpocsékolódik a világon megtermelt élelmiszer egyharmada. Ezt az összes termőföld 28 százalékán állítják elő. A károkat cége, a McCain például úgy igyekszik enyhíteni, hogy a belga Colruyt élelmiszer-kereskedelmi lánccal együttműködve a megmaradó friss zöldségből különböző leveseket készít.
Adatok, elemzések, felső vezetők

Peter Freedman
a CGF igazgatója

Olaf Koch
a Metro AG CEO-ja
Peter Freedman, a CGF igazgatója arra hívta fel a 900 résztvevő – első számú és felső vezetők – figyelmét, hogy a hatékonyság növelésében fontos szerepet játszanak adatok és elemzések. Hasznosításuk érdekében a CGF együttműködést kezdeményezett a tagvállalatok közt tavalyelőtt. A két akkori elnök, David Taylor, a Procter&Gamble és Olaf Koch, a Metro AG CEO-ja vezette a projektet, amely hozott eredményeket, de nehezebben, mint ahogy arra számítottak.
„A folytatáshoz valós idejű termékazonosítás szükséges mindegyik kereskedelmi partner részéről. Ez csak a legfelső vezetők részvételével érhető el” – mondta Peter Freedman. Pozitív példaként említett a kereskedelemből két CEO-t: Frans Muller, a holland Ahold Delhaize és Rodney McMullen, az USA-beli Kroger részéről sikeresen hajtottak végre változtatásokat cégükben, digitális specialista partnerekkel.
Kihívások, újítások, költségek
A második nap elején a L’Oréal elnöke és CEO-ja, Jean-Paul Agon, valamint a cég fogyasztói termékek divíziójának elnöke, Alexis Perakis-Valat beszámolt arról, hogy a tömegáruk kiskereskedelmi csatornáit milyen módon használták ki növekedésre; amelynek mértéke a következő tíz év során értékben megduplázódhat, az urbanizációnak és a digitalizálódásnak köszönhetően.
A szépségápolás különösen jó helyzetben van, egyrészt a közösségi média egyre fontosabb szerepének és az online videóknak köszönhetően. Hiszen általuk a fogyasztók legjobb arcukat mutathatják be.
Innovációk állnak a világ második legnagyobb forgalmú élelmiszer-kiskereskedelmi vállalata, a Kroger fókuszában. Rodney McMillan CEO azokról a kihívásokról beszélt, amelyek a fogyasztók változó igényeivel való lépéstartást jelentik, ami költségeket jelent.
Cégének e-kereskedelme gyorsan növekedett, és tavaly 5 milliárd USA dollár bevételt hozott. Ez előrejelzések szerint felmehet 9 milliárd USA dollárra. „Ezen a területen nagyon fontosak a partneri kapcsolatok a fogyasztók irányában tervezett újítások miatt” – hangsúlyozta.
Időt spórolni – bizalommal együttműködni
Szintén kulcsfontosságú témák kerültek napirendre a harmadik, záró napon. Például árbevétele alapján a világ legnagyobb vállalata, az USA Arkansas államában székelő Walmart elnöke és CEO-ja, Judith McKenna cégük öt éve kezdődött átalakításának tanulságairól számolt be. Olyan többcsatornás megoldásra fókuszáltak, amely meglévő eszközeiket mint a fogyasztók számára legfontosabb értéket tartotta szem előtt, és annak növelésére kerestek megoldásokat: hogyan lehet időt spórolni.
Ezzel úgy birkóztak meg, hogy a kereskedelmet kevésbé a hagyományos, téglából malterral épült üzletek szempontjából közelítették meg. Inkább a digitalizálás legjobb gyakorlatára koncentráltak, amit gyorsaság és rugalmasság jellemez. Legnagyobb változás, hogy a szokásosnál több rizikót vállaltak, kipróbáltak többféle kezdeményezést, miközben egyes dolgokat úgy vezettek be, hogy azok jelentős kockázatokkal jártak.
Egy másik pódiumbeszélgetést Alex Gorsky, a Johnson&Johnson igazgatóságának elnöke és CEO-ja vezetett. Témája a vállalatok vezetőinek együttműködése. Megállapították, az összefogás azzal kezdődik, hogy a személyek szintjén meglegyen az egymás iránti bizalom. Lényeg, hogy találjanak három-négy olyan megvalósítható kezdeményezést, amelynek során az együttműködésnek üzleti szempontból van értelme, és fogyasztók számára is értékes.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
Nagy István: jó minőségű dinnyével indul a magyar dinnyeszezon
A tavalyihoz képest a dinnyeimport mennyisége 51 százalékkal csökkent, ami…
Tovább olvasom >Az AI és a saját márkák révén nőtt az Eroski nyeresége
A spanyol Eroski kiskereskedelmi lánc a 2025-ös pénzügyi év első…
Tovább olvasom >Az NVIDIÁ-val összefogva forradalmasítaná a szépségipart a L’Oréal
Stratégiai együttműködésre lépett a L’Oréal Groupe az NVIDIÁ-val, hogy mesterséges…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >