Online vásárlás: kényszerűből kényelmi
A pandémia felrobbantotta a kereskedelmi szektort, a bezárások, a járványtól való félelem otthonuk biztonságában tartotta az embereket. A korábban kellemes időtöltésnek számító bevásárlások stresszessé, minél gyorsabban elvégzendő feladattá váltak. Azonban a kereskedelmi egységek és online shopok szinte azonnali reakciójának köszönhetően, rövid időn belül kialakult és elképesztő mértékben fejlődött az e-commerce területe.
Klekner Péter, a Kifli.hu vezérigazgatója kiemeli: az idei év alaposan próbára tett mindenkit, hiszen senki sem készült háborúra, árstopra vagy ilyen mértékű inflációra. Ezek mind befolyásolják az e-kereskedelmet, ahogy a katás módosítás is vagy a nagy nyári szárazság.
– Ezeket lereagálni, megoldani a megszokott színvonal megtartása mellett, ez most a legnagyobb feladat. Számunkra a legfontosabb az, hogy minden külső negatív hatás ellenére a vásárló elégedett legyen – jegyzi meg a szakember, aki szerint a legnépszerűbb áruátvételi mód továbbra is a házhozszállítás. – Ez kényelmes, megbízható, tervezhető, hiszen Budapesten 15 perces időablakon belül érkezünk.
Klekner Péter arról is informál, hogy alapvetően maga az online vásárlás volt a legnagyobb újdonság a fogyasztók számára. Az, hogy rábízza a cég munkatársaira a frissáru kiválasztását, vagy a meglepetés, hogy a felszabadult idejében azt csinálhat, amit szeretne.
– Sokkal kevesebben vágtak volna ebbe bele a járvány nélkül, akkor nagyot ugrott a kereslet. Mostanra sokan váltak kényszervásárlókból kényelmi vásárlókká, mert megértették, hogy ez miért jobb nekik – mondja a Kifli.hu vezérigazgatója.
Juhász István, a foodpanda magyarországi ügyvezetője arra mutat rá, hogy évekkel ezelőtt az e-kereskedelem megjelenése újradefiniálta a bevásárlást és a kiszállítási piacot. Az átlagos kiszállítási idő a legtöbb piaci szereplőnél még mindig több nap, ráadásul a kereskedők többsége a nagyobb mennyiségű rendelések leadását ösztönzi.
– Magyarországon a foodpanda 2020 decemberében indította útjára saját gyorskereskedelmi szolgáltatását, a panda marketet, amellyel forradalmasította a bevásárlást. Az új szolgáltatással a felhasználók pár perc alatt, cipekedés nélkül, az otthonuk kényelméből tölthetik fel a hűtőt – jelzi Juhász István.
A foodpanda ma már mindent kiszállít, ami elfér egy futártáskában, mindezt pedig akár 30 percen belül. Az Alma Gyógyszertárak és Gyöngy Patikák hálózatain kívül például a Tesco, Penny, BioTechUSA vagy a The Body Shop termékei is elérhetők a platformjukon.
Lassuló növekedés jön
Székács Tibor, az Avokado ügyvezetője azt eleveníti fel, hogy a világjárvány idején a csomagátvételi megoldások közül egyértelműen az érintés nélküli kézbesítési lehetőségeket keresték a legtöbben, amelyek minden bizonnyal hosszú távon is megmaradnak.
– Az e-kereskedelem területén a járvány időszakában tapasztalt erős lendület az elmúlt időszakban valamelyest mérséklődött, a rendelési napon belüli kiszállítások iránti igény viszont nőtt – állapítja meg. – A vásárlók eddig leginkább árérzékenyek voltak, de megfigyelhető, hogy az idejük is egyre fontosabb. A széles választék, a minél pontosabban meghatározható időablakok és az aznapi kiszállítás lehetősége alapvető kényelmi funkciók, amelyeknek az Avokado csapata is igyekszik maximálisan eleget tenni.
– A folyamatosan változó vásárlói igények kielégítése, az elköteleződés fenntartása komoly verseny elé állítja a piac szereplőit, akiknek a magas befektetési eszközigényen túl, más ágazatokhoz hasonlóan szintén meg kell küzdeniük olyan nehézségekkel is, mint a folyamatos és nagymértékű költségnövekedés az energia, a munkaerő és a logisztika területén – osztja meg véleményét lapunkkal Székács Tibor.
Kocsis Edmund, a Supreva Magyarország ügyvezetője azt tapasztalja, hogy a standard házhozszállítás mellett a felvevőautomaták is óriási sikernek örvendenek, és egyre több cég fog élni ezzel a lehetőséggel, mert mindamellett, hogy környezetbarátabb, a rendelés felvétele sincs időszakhoz kötve.
– Hamarosan a bevásárlásunkat is át fogjuk tudni venni ilyen automatákban, erre már számos szomszédos országban láthatunk példát – vetíti előre Kocsis Edmund.
A Suprevánál a járvány miatti szigorítások következtében jelentős digitalizációs fellendülést láttak az FMCG-szektorban.
– Ennek nyomán viszont olyan új faktorokat is számításba kell venniük, mint például az IT és az online marketing szakértelem szükségessége. Az állandóan változó jogi környezet is folyamatosan kihívások elé állítja a cégeket, amire készülniük kell és gyorsan kell reagálniuk a fennmaradásuk érdekében. Továbbá nem elhanyagolható aspektus, hogy a telített piacon egy konszolidációs folyamat is el fog kezdődni, és csak a „legerősebb” szereplőknek éri megmaradni – jósolja Kocsis Edmund.
– Az online FMCG még a 2021-es évben is több mint 26%-ot bővült éves szinten, és Magyarországon 118 Mrd forintos bevételt hozott az online-ban is érdekelt FMCG-cégeknek – fűzi hozzá az elhangzottakhoz Reszler Gábor, az OnlinePríma.hu operatív igazgatója. – A bővülés ugyan lassult 2020-hoz képest, de továbbra is töretlen és a következő évekre is várható folyamatos növekedés. A világ fejlettebb országaiban látható online FMCG-vásárlások arányát Magyarország még nem közelítette meg, így ennek tükrében is további erősödésre számítunk.
Egyre többször, egyre többet
Czeglédi Miklós, az Auchan digitális igazgatója arról számol be, hogy a piaci szereplők bővülésével nő a verseny, a járvány pedig felerősítette az online vásárlók tudatosságát. A legfontosabb szempontok a széles választék, a jó ár, a minőség és a gyors kiszállítás. A megkülönböztetett vásárlói érzet olyan fontossá vált, amiért akár magasabb árat is hajlandók megfizetni.
– A járvány lecsengése után többen visszatértek a bolti bevásárláshoz, de az is látszik, hogy aki elégedett volt az online vásárlással, az a bolti mellett rendszeresen rendel online is. Érzékelhető tendencia, hogy míg a kosárérték inkább nő, addig a termékek darabszáma csökken, azzal együtt is, hogy az impulzusvásárlásokra egyre több lehetőség van – teszi hozzá Czeglédi Miklós.
– A pandémia alatt nagymértékben megugrott az online vásárlások száma és egy-egy rendelés értéke is, amire kapacitásban is reagálnunk kellett. A megnövekedett igény pedig tartósan megmaradt – veszi át a szót Martin Coulam, a Tesco-Global Áruházak Zrt. működési igazgatója. – Ugyanakkor a vásárlás egyre inkább funkcionális tevékenységgé válik, mert mindenki igyekszik jobban gazdálkodni az idejével, illetve nagy mértékben nőtt a biztonság iránti igény is. Online szolgáltatásaink ezt tökéletesen ki tudják szolgálni, ahol számos esetben a házhozszállítás éppúgy választható, mint a személyes átvétel – tudjuk meg Martin Coulamtől.
A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft.-nél azt látják, hogy a kiszállítás a mai napig a legkedveltebb formája az online bevásárlásnak. Kényelmes, és az aznapi rendelhetőségnek köszönhetően gyors is.
– A kiszállítást végző kollégáink ajtóig szállítják a megrendelt árut. Az áruházi átvételi pontokat azon vásárlóink kedvelik, akik nem szeretnék otthon várni a futárt, inkább az általuk kijelölt időpontban elmennek a választott áruházba, és a dedikált parkolóhelyen csengetéssel jelzik, hogy megérkeztek a megrendelt áruért, melyet kollégáink papírtáskákban, a csomagtartóba bepakolnak, így elkerülve a sorbanállást – avat be Maczelka Márk.
A kommunikációs vezető úgy érzékeli, hogy nagy szerepet töltenek be valamennyi vásárlásnál az éppen érvényes akciós termékek, illetve a házhozszállítási díj is. A vásárlók nagy része a járvány alatt igyekezett a kamrákat felölteni, javarészt tartós élelmiszerrel, illetve olyan sütési segédanyagokkal, melyekkel akár otthon is könnyen elkészíthető egy-egy pékáru. Ez a tendencia véleményük szerint megmaradt.
Dr. Rákóczi János, a Közért+ Zrt. kereskedelmi vezérigazgató-helyettese azt figyelte meg, hogy egyre több alkalommal, egyre többfajta terméket és egyre bátrabban rendelnek a vásárlók online. Kiemeli az FMCG-termékek online piacának robbanásszerű fejlődését, ami 54%-os emelkedést mutatott a 2021-es évben, és mára a 4. legnagyobb online terület lett, megelőzve a számítástechnikai eszközök online értékesítését is.
Minőség, frissesség, gyorsaság, pontosság, udvariasság, széles és mély választék, könnyen kezelhető rendelési felületek, valamint megfelelő ár-érték arány – dr. Rákóczi János szerint ezek a kulcsszavak határozzák meg az online értékesítés világát.
Emellett azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy az árakon és a minőségen túl lényeges szempont lett a fogyasztók számára a magyar eredet. Vevőik nagy arányban, tudatosan keresik és választják a hazai termelők, előállítók termékeit, bíznak azokban.
– Vállalatunk egyik kiemelt és dedikált feladata a magyar kistermelők és előállítók termékeinek piacra juttatása, és azok legrövidebb úton történő elszállítása a fogyasztókhoz – mondja.
Akciók és kedvezmények
A Rossmann Magyarországnál is megjelent az aznapi kiszállítás, ennek keretén belül az online leadott rendeléseket házhoz viszi a Rossmann Futár Budapesten és az agglomerációban.
– Jelenleg Budapesten és 45 agglomerációs településen akár 5 órán belül házhoz tudjuk szállítani a megrendelt termékeket. A vásárlóink visszajelzése alapján nemcsak a gyorsaságért kedvelik ezt a szolgáltatást, hanem azért is, mert egyórás időablakot tudnak kiválasztani, ezáltal könnyebben tudják tervezni napi teendőiket – jegyzi meg Fürjes Ádám, a vállalat online marketing csoportvezetője.
Szót ejt arról is, hogy a hűségprogram iránti igény egyre nő. Olyan vásárlói szegmenseknek is fontos jelen piaci körülmények között, hogy kedvezményesen vásároljanak, „jól jártam” érzéssel távozzanak a Rossmanntól, akik számára korábban ez nem volt elsődleges szempont.
– Több éve rendelkezünk mobil applikációval, de a járvány megjelenése óta látjuk azt igazán, hogy ez a csatorna minden eddiginél fontosabb a vásárlók számára. Azt tapasztaljuk, hogy a látogatóink már közel 70%-a valamilyen mobil eszközről keresi fel a Rossmann Online Drogériát. Egyre többen nemcsak vásárlásra használják az applikációt, hanem sokan ezen keresztül mutatják be a hűségprogramkártyájukat üzleteinkben vagy ellenőrzik le aktuálisan elérhető kuponjaikat. Sokat játszanak is velünk, és egyre többen az akciós újságunkat is csak itt tekintik meg – vázolja Fürjes Ádám.
Kanyó Roland, a dm Kft. marketing- és PR-menedzsere megállapítja, hogy az online drogériapiac egyre nagyobb szeletét teszi ki a jelenlegi drogiérialáncok forgalmának. A dm esetében stabil pontjává vált az értékesítésnek, forgalmát, az elérhető termékek számát és szolgáltatásait tekintve is jelentős növekedést ért el az elmúlt években.
– Úgy gondoljuk, hogy a fejlődés tovább folytatódhat, hiszen a vásárlók megszokták ezt a fajta kényelmet. Jelenleg a dm esetében a házhozszállítás a legnépszerűbb átvételi mód, hiszen a vásárlók 2-3 nap alatt otthonukban vehetik át a termékeket. Egyre népszerűbb a nyár óta 1,5 óra alatt átvehető Expressz átvételi lehetőség, a termékeket a kiválasztott üzletben, már összekészítve kapja meg a vásárló – ismerteti Kanyó Roland. – A vásárlók megismerték a csak online elérhető prémium termékeinket, amelyek köre folyamatosan bővül. A fogyasztók tudatossága egyértelműen nőtt, a kosárértéket tekintve és a dm törzsvásárlói programjának részeként elérhető promóciók tudatos felhasználásával jelentős kedvezményeket, ingyenes kiszállítást érhetnek el. A vásárlók számíthatnak a 4 hónapon át nem emelkedő Mindig megéri tartós árakra, amely kiszámíthatóságot nyújt nekik online is.
A partnerekre is gondolnak
A felhasználók a foodpanda közel 6500 partnerétől választhatnak, a cég saját kiszállítási szolgáltatása pedig jelenleg 45 településen érhető el.
– A panda marketek rendeléseiből is látszik, hogy a fogyasztók a reggelihez vagy az esti főzéshez rendelnek alapanyagokat, illetve a barátokkal vagy filmezéssel otthon töltött estére vásárolnak be – tájékoztat Juhász István.
A vállalat a növekvő piaci igényekre válaszul idén augusztustól kiterjesztette az eddig csak éttermek és partnerüzletek számára elérhető Logistics-as-a-Service szolgáltatását, elérhetővé téve ezzel a gyorskereskedelmi élményt külső partnerek számára is. A szolgáltatás bevezetésével bárki „használhatja” a foodpanda futárflottáját, amely kiterjedtségének köszönhetően gyors, akár 30 percen belüli kézbesítést kínál: legyen szó egy optikából rendelt kontaktlencsevízről, kisállat-felszerelésről vagy otthon maradt telefontöltőről.
Az Avokado azt a célt tűzte ki, hogy online bevásárló platformján a fogyasztói igények egyre szélesebb köre kerüljön kielégítésre egy helyen és akár egy rendelési időablakban.
– Partnerüzleteink számának növelésével, termékkínálatunk folyamatos bővítésével, a területi terjeszkedéssel, a logisztika optimalizálásával és a platform technológiai megoldásainak folyamatos fejlesztésével arra törekszünk, hogy a fogyasztó számára az Avokado valós alternatívája legyen a bolti bevásárlásnak. Mindemellett pedig a kereskedőknek is igyekszünk segíteni. Azoknak, akik nem tudnak vagy nem akarnak önálló webshopot indítani, online megjelenési lehetőséget kínálunk, hogy segítségünkkel költséghatékonyan, gyorsan és eredményesen léphessenek piacra. Azok a kereskedők pedig, akiktől már lehet online rendelni, az Avokado szolgáltatásaival tovább növelhetik forgalmukat, szélesebb vásárlói kört elérve és kiaknázva a platformban rejlő keresztvásárlási potenciált – nyilatkozza Székács Tibor.
Terjeszkedés itthon és külföldön
A Supreva.com egy olyan B2B nemzetközi termékplatform, amely Kelet-Közép-Európában egyedülálló módon fintech partnerrel együttműködve buy-now-pay-later szolgáltatást biztosít. – A BNPL szolgáltatás keretében a vásárlók 60 napos fizetési határidőt élvezhetnek, míg az eladók 7 napon belül kapják meg eladásaik ellenértékét. A BNPL szolgáltatáson túl a Supreva 100%-ban ingyenes kiszállítást kínál a platformon történő összes tranzakció esetén. A jövőben tervezünk terjeszkedni új országokba is – tudjuk meg Kocsis Edmundtól.
A Kifli.hu-t tipikusan közepes és nagybevásárlásra használják a fogyasztók, viszont mindennapi kisbevásárlásra is alkalmas platform. Tervezhetőségre és megbízhatóságra épül a brand.
– A már meglévő szolgáltatásokat folyamatosan fejlesztjük a vásárlói visszajelzések alapján. A kiszállítási területünket is olyan mértékben és arrafelé növeljük, amerre a Budapestről kiköltöző vásárlóink kérik. A weboldalunk, az applikációnk és a kiszállítást irányító rendszerünk is folyamatosan fejlődik, sok innováció történik a háttérben. A 2019-es induláshoz képest majdnem minden változott, ez egy állandó fejlesztési folyamat. A célunk az, hogy tízszer jobbak legyünk, mint bárki más – árulja el Klekner Péter.
Az Online Prímánál a tervek között szerepel, hogy a szolgáltatási területet tovább bővítsék idén, biztosítva, hogy egész Budapestet lefedjék vele.
– Jelenleg is folyik a webshopunk megújulása, modernizálása, ami reményeink szerint őszre elkészül. Ezen túl tervezzük az online fizetés bevezetését, valamint egy elsősorban a visszatérő vásárlókat célzó hűségprogram elindítását is – részletezi Reszler Gábor.
Megújuló technikai háttér
A Rossmann kínálatában az egyik legnépszerűbb kategória évek óta a baba kategória. Ugyanakkor ezen termékeknél fedezhető fel leginkább különbség az online és bolti vásárlási szokások között.
– Online olyan nagy kiszerelésű termékek is elérhetők, amelyeket sajnos a boltjaink polcaira nem tudunk kitenni. Szépségápolás kategória esetén korábban az új termékek bevezetésénél a bolti értékesítés működött csak kis túlzással, a vásárlók szerették a termékeket fizikailag megnézni, megszagolni, és csak ezután, a rutin vásárlás során vették újra online. A járvány óta viszont sokakban nagyobb a nyitottság új termékek kipróbálására online vásárlás útján is.
– Háztartási cikkek tekintetében a járvány időszakában volt kiugró kereslet, amely értelemszerűen visszaesett a vírushelyzet lecsengésével – jelzi Fürjes Ádám.
Idén márciusban megújult a Rossmann Online Drogéria. Új technológiai háttér, felhőalapú megoldások és magasfokú automatizáltság jellemző az új felhasználóbarát felületeken, háttérfolyamatokban. Ennek mentén hamarosan új formát ölt a mobil applikáció is.
A dm-nél is folyamatosak az innovációk, a már meglévő lehetőségek továbbfejlesztése mellett (termékértékelések, vélemények, variánsok, termékvideók, termékajánlások), idén megjelent a dmApp, az új bevásárlóapplikáció, amellyel minden szolgáltatásuk, termékük, kuponjaik egy helyen érhetőek el. Ősztől újdonságként jelentkeznek a dmLIVE adásokkal, amelyek Live Shopping élményt adnak az érdeklődőknek a drogériák között elsőként.
– A dm életében az e-kereskedelem már nem egy kiegészítő lába az értékesítésnek, hanem szerves része. Megítélését tekintve a dm Online Shop az élvonalban van az online drogériapiacon, célunk, hogy még tovább növelhessük a vásárlói elégedettséget. Szeretnénk fejleszteni az elérhető szállítási/átvételi módokat, szem előtt tartva a fenntarthatóságot és a minőség és gyorsaság iránti növekvő fogyasztói igényt – újságolja Kanyó Roland.
Vásárlói élmény
– A versenytársak számának növekedése folyamatos innovációra készteti a szolgáltatókat, annál is inkább, mert már régiós, és nem csupán lokális versenyről beszélünk. Jelenleg a szolgáltatásaink körének bővítése zajlik országos és régiós szinten is – mondja Czeglédi Miklós, az Auchan digitális igazgatója.
A megváltozott igényekkel összhangban a Tesco jelentősen fejlesztette online üzletágát.
– Bevezettük például Tesco Doboz Webáruházunkat, ahonnan vásárlóink országszerte rendelhetnek több ezer tartós élelmiszer, illetve háztartási vagy higiéniai termék közül választva, melyeket a Magyar Posta futárai szállítanak házhoz 3-5 munkanapon belül. Valamint elindítottuk együttműködésünket a Foodpandával és a Wolttal, így országszerte már több mint 50 Tesco-üzletből viszik ki a futárok a rendeléseket, akár fél órán belül. Február elejétől már aznapi kiszállítással is elérhető mintegy 15 ezer termék a Tesco Otthonról online felületén. Átálltunk a bevásárlótáska nélküli szállításra, a kiszállítási időablakokat kétórásról egyórásra csökkentettük, valamint bevezettük a fix árakat. Budapesten a házhozszállítási díjakat is lejjebb vittük. A legalacsonyabb díj 598 forint, ami a heti idősávok közel 40 százalékában elérhető – sorolja Martin Coulam. – Nemrég tovább növeltük a Tesco Otthonról lefedettségi területét, így már országszerte több mint 660 településén, közel 2,5 millió otthonba visszük ki az interneten leadott rendeléseket. Emellett – Magyarországon az élelmiszer-házhozszállításban elsőként – teljesen elektromos furgonokkal bővítettük járműparkunkat – zárja gondolatait a működési igazgató.
A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. igyekszik minél nagyobb kiszállítási területet lefedni a vásárlói igényekhez mérten, illetve minél több nagyobb városban elérhetővé tenni az online átvételi pontot.
– A SPAR nagy hangsúlyt fektet a friss húsárura, amit az online vásárlók is érzékelhetnek. Az összekészítést végző kollégáink mindig a legfrissebb árut biztosítják online vásárlóinknak is. Mindezek ellenére is van egy vásárlói réteg, amely jobban szereti látni, és ő maga kiválasztani, hogy melyik terméket veszi meg – tájékoztat Maczelka Márk.
A vállalatnál az elmúlt időszakban több fejlesztést is végrehajtottak, amelyek elsősorban a vásárlói élményt fokozták, vagy a működésüket tették hatékonyabbá.
– Itt nem állunk meg, a jövő tervezett irányairól hamarosan be fogunk számolni vásárlóinknak – ígéri a kommunikációs vezető.
A Közért+ Zrt. idén nyáron, a törökbálinti Atlanta Center területén megnyitotta új, innovatív és teljes mértékben digitalizált megoldásokkal rendelkező logisztikai központját, melynek köszönhetően a szolgáltatásaik minősége és a kapcsolódó ügyfélélmény is még tovább tud javulni.
– Megújult webáruházunkban több ezer, jellemzően magyar élelmiszer közül válogathatnak vásárlóink, ezzel biztosítható, hogy a teljes nagybevásárlás egy helyen, néhány gombnyomással megvalósítható legyen. Több új funkcióval is bővült a kozertplusz.hu szolgáltatása, például új hűségprogramot indítottunk el, valamint pontgyűjtési opció is elérhető a vásárlók számára. Érdemes követni az általunk megosztott tartalmakat is, mivel saját podcast csatornánkon az egészséges életmód mellett releváns szakmai témákkal is találkozhatnak követőink – hívja fel a figyelmet dr. Rákóczi János. //
Régiónkban a vásárlások 15%-a zajlik az online térben
Az elmúlt 5 évben az online értékesítés aránya Közép- és Kelet-Európában 9 százalékponttal, 15%-ra nőtt, és a CBRE előrejelzése szerint 4 év múlva eléri a 20%-ot. Az online vásárlás növekedése tekintetében Lengyelország és Csehország a régió vezető országai, az e-kereskedelem piaci részesedése ezekben az országokban 2026-ra akár a 25%-ot is elérheti. Az e-kereskedelem leglassabb növekedési ütemét a régión belül Magyarországon regisztrálták.
A növekedés szinte minden termékkategóriában megfigyelhető: az elmúlt 5 évben azonban az élelmiszerek és italok értékesítése nőtt a leggyorsabban, korábban ezen termékek e-kereskedelemi aránya nem volt számottevő, ezzel szemben 2021 végére már 5%-ra nőtt a piaci aránya.
– Fontos hozzátenni, hogy a 2020-as évet leszámítva az offline vásárlás is növekszik, és az előrejelzések erre a piacra vonatkozóan is optimisták. A hagyományos kiskereskedelmi üzletekben vásárolt áruk legnagyobb kategóriája az élelmiszer. Ennek részesedése a közép-kelet-európai régióban jelenleg 59%, és az egyik leggyorsabban növekvő kategória az elektronikai cikkek, valamint az egészség és szépségápolás mellett – mondta Carmen Ravon, a CBRE CEE kiskereskedelmi üzletágának vezetője. //
Tonnákban mérhető a weboldalak karbonlábnyoma, de ez is csökkenthető
Egyetlen rövid, csak szöveget tartalmazó e-mail elküldése 4 g, egy Google-keresés 0,2 g míg egy átlagos weboldal főoldalának megtekintése 0,5 g károsanyag-kibocsátással jár.
A vállalati működés minden területe, így a marketingaktivitások megvalósítása – például a cégek weboldalának működtetése – is jelentős karbonlábnyomot hagy. Az egyes szektorok tekintetében a weboldalak átlagos éves károsanyag-kibocsátása a telekommunikációs szektorban a legalacsonyabb, amit a kiskereskedelmi cégek oldalai követnek, végül a bankok és az energiaipari cégek zárják a sort, de jelentős különbségek tapasztalhatóak iparágakon belül is. Megfelelő monitorozással viszont a hatékonyság romlása nélkül csökkenthető a weboldalak károsanyag-kibocsátása, ami hozzájárul a karbonhatékony marketing megvalósításához. Így a cégeknek csak azt a karbont kell pénzért kiváltaniuk, amit nem tudtak csökkenteni.
De, hogyan csökkenthető hatékonyan egy weboldal karbonlábnyoma? Egészen egyszerű dolgokkal, például a feltöltött fotók méretének csökkentésével, a videós tartalmak hosszának megkurtításával – a felhasználók amúgy sem szeretik, ha túl hosszan kell valamit nézni –, illetve a weboldal működésének optimalizálásával, ezzel kevesebb energiát használunk fel. Bár a digitalizációra mint zöld megoldásra tekintünk, minden digitális folyamat termel karbont. A fenntartható jövő ezért nem képzelhető el a digitális marketingtevékenységek racionalizálása nélkül.
A megoldást egy magyar csapat, a Carbon.Crane mesterséges intelligenciát használó szolgáltatása jelentheti, amely méri és optimalizálja például a weboldalak karbonlábnyomát, így a szakértőik tapasztalatai alapján akár tizenheted részére csökkenthető a karbonkibocsátás. //
dmLIVE Shopping: vásárlás élő adásban
Ősztől új szolgáltatás kerül a dm portfóliójába: szeptember hónapban két alkalommal, majd októbertől heti rendszerességgel (szerdánként 19:00-tól) jelentkezik a drogéria a legújabb adásokkal. A dm App alkalmazás élő vásárlási streamjei interaktív élményt kínálnak a drogéria vásárlóinak, amely nem csak edukál, de inspirációként is szolgál a nézők számára. Az élő adás lehetővé teszi, hogy a követők valós időben szólhassanak hozzá a műsorhoz, vagy kérdést tegyenek fel a témával, valamint a termékekkel kapcsolatban.
Fontos megemlíteni, hogy a tanácsadás mellett lehetőség nyílik az azonnali online vásárlásra, ugyanis a kiválasztott termékekhez pedig további kedvezmények járnak majd exkluzív kuponok révén.
– A dm szakértői élőben közvetítik a szépségápolással, táplálkozással és életmóddal kapcsolatos témákat. A korábbi években rendszeresen tartottunk az üzleteinkben vásárlói promóciókat, illetve tanácsadást is, a dmLIVE Shopping segítségével ezt az elvet átültetjük az okostelefonokra, így még nagyobb közönséget érhetünk el, valamint egy új szolgáltatással bővítjük többcsatornás kereskedésünket – magyarázza az applikáció fejlesztését Kanyó Roland, a dm marketing- és PR-menedzsere. //
Felpörögnek a magyar webshopok
Az árfolyamváltozás miatt már egyre kevesebb esetben éri meg euróban vagy dollárban külföldről rendelni, így még több vásárló fordul a hazai internetes áruházak irányába. A webshopok növekedését az is segíti, hogy a COVID miatt nagyon sokan részesítik előnyben a futárszolgálattal történő házhozszállítást.
– A hazai webshopokon erősödő igény jelentkezik az önfenntartó életmóddal kapcsolatos árucikkek iránt. Emellett most jött el az ideális pillanat a külpiacok felé való nyitásra is a hazai e-kereskedelemben – véli Surányi Ferenc webshop-szakértő, az M. I. Solution Kft. ügyvezetője, akinek startupja fejleszti a világ első, webáruházra köthető mesterséges intelligencia szoftverét. – A vásárlási adatokból kitűnik, hogy a magyarok egyre nagyobb része foglalkozik az önfenntartás gondolatával. A webáruházak számára ez újabb kihívást jelent, de egyben nagyobb forgalmat is. //
Kapcsolódó cikkeink
Így alakul a nyitvatartás a PENNY üzletekben a hosszúhétvégén
A PENNY magyarországi üzletei november elsején, pénteken zárva tartanak, ugyanakkor…
Tovább olvasom >Mérföldkőhöz érkezett a SPAR Magyarország: Lentiben megnyílt a 300. franchise üzlet
Jelentős állomásához érkezett a SPAR Magyarország franchise hálózata: Lentiben megnyílt…
Tovább olvasom >Gyermekétkeztetési adománygyűjtő akció indul a Kifli.hu, a Mastercard és az Élelmiszerbank
A Magyar Élelmiszerbank Egyesület, a Mastercarddal és a Kifli.hu adománygyűjtő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >