Online vásárlás: kényszerűből kényelmi

Szerző: Budai Klára Dátum: 2022. 10. 13. 12:17

A pandémia felrobbantotta a kereskedelmi szektort, a bezárások, a járványtól való félelem otthonuk biztonságában tartotta az embereket. A korábban kellemes időtöltésnek számító bevásárlások stresszessé, minél gyorsabban elvégzendő feladattá váltak. Azonban a kereskedelmi egységek és online shopok szinte azonnali reakciójának köszönhetően, rövid időn belül kialakult és elképesztő mértékben fejlődött az e-commerce területe.

Klekner Péter, a Kifli.hu vezérigazgatója kiemeli: az idei év alaposan próbára tett mindenkit, hiszen senki sem készült háborúra, árstopra vagy ilyen mértékű inflációra. Ezek mind befolyásolják az e-kereskedelmet, ahogy a katás módosítás is vagy a nagy nyári szárazság.

Klekner Péter, kifli.hu

Klekner Péter
vezérigazgató
Kifli.hu

– Ezeket lereagálni, megoldani a megszokott színvonal megtartása mellett, ez most a legnagyobb feladat. Számunkra a legfontosabb az, hogy minden külső negatív hatás ellenére a vásárló elégedett legyen – jegyzi meg a szakember, aki szerint a legnépszerűbb áruátvételi mód továbbra is a házhozszállítás. – Ez kényelmes, megbízható, tervezhető, hiszen Budapesten 15 perces időablakon belül érkezünk.

Klekner Péter arról is informál, hogy alapvetően maga az online vásárlás volt a legnagyobb újdonság a fogyasztók számára. Az, hogy rábízza a cég munkatársaira a frissáru kiválasztását, vagy a meglepetés, hogy a felszabadult idejében azt csinálhat, amit szeretne.

– Sokkal kevesebben vágtak volna ebbe bele a járvány nélkül, akkor nagyot ugrott a kereslet. Mostanra sokan váltak kényszervásárlókból kényelmi vásárlókká, mert megértették, hogy ez miért jobb nekik – mondja a Kifli.hu vezérigazgatója.

Juhász István
ügyvezető
foodpanda

Juhász István, a foodpanda magyarországi ügyvezetője arra mutat rá, hogy évekkel ezelőtt az e-kereskedelem megjelenése újradefiniálta a bevásárlást és a kiszállítási piacot. Az átlagos kiszállítási idő a legtöbb piaci szereplőnél még mindig több nap, ráadásul a kereskedők többsége a nagyobb mennyiségű rendelések leadását ösztönzi.

– Magyarországon a foodpanda 2020 decemberében indította útjára saját gyorskereskedelmi szolgáltatását, a panda marketet, amellyel forradalmasította a bevásárlást. Az új szolgáltatással a felhasználók pár perc alatt, cipekedés nélkül, az otthonuk kényelméből tölthetik fel a hűtőt – jelzi Juhász István.

A foodpanda ma már mindent kiszállít, ami elfér egy futártáskában, mindezt pedig akár 30 percen belül. Az Alma Gyógyszertárak és Gyöngy Patikák hálózatain kívül például a Tesco, Penny, BioTechUSA vagy a The Body Shop termékei is elérhetők a platformjukon.

 

 

A vásárlás egyre inkább funkcionális tevékenységgé válik, mert mindenki igyekszik jobban gazdálkodni az idejével

 

Lassuló növekedés jön

Székács Tibor
ügyvezető
Avokado

Székács Tibor, az Avokado ügyvezetője azt eleveníti fel, hogy a világjárvány idején a csomagátvételi megoldások közül egyértelműen az érintés nélküli kézbesítési lehetőségeket keresték a legtöbben, amelyek minden bizonnyal hosszú távon is megmaradnak.

– Az e-kereskedelem területén a járvány időszakában tapasztalt erős lendület az elmúlt időszakban valamelyest mérséklődött, a rendelési napon belüli kiszállítások iránti igény viszont nőtt – állapítja meg. – A vásárlók eddig leginkább árérzékenyek voltak, de megfigyelhető, hogy az idejük is egyre fontosabb. A széles választék, a minél pontosabban meghatározható időablakok és az aznapi kiszállítás lehetősége alapvető kényelmi funkciók, amelyeknek az Avokado csapata is igyekszik maximálisan eleget tenni.

– A folyamatosan változó vásárlói igények kielégítése, az elköteleződés fenntartása komoly verseny elé állítja a piac szereplőit, akiknek a magas befektetési eszközigényen túl, más ágazatokhoz hasonlóan szintén meg kell küzdeniük olyan nehézségekkel is, mint a folyamatos és nagymértékű költségnövekedés az energia, a munkaerő és a logisztika területén – osztja meg véleményét lapunkkal Székács Tibor.

Kocsis Edmund
ügyvezető
Supreva Magyarország

Kocsis Edmund, a Supreva Magyarország ügyvezetője azt tapasztalja, hogy a standard házhozszállítás mellett a felvevőautomaták is óriási sikernek örvendenek, és egyre több cég fog élni ezzel a lehetőséggel, mert mindamellett, hogy környezetbarátabb, a rendelés felvétele sincs időszakhoz kötve.

– Hamarosan a bevásárlásunkat is át fogjuk tudni venni ilyen automatákban, erre már számos szomszédos országban láthatunk példát – vetíti előre Kocsis Edmund.

A Suprevánál a járvány miatti szigorítások következtében jelentős digitalizációs fellendülést láttak az FMCG-szektorban.

– Ennek nyomán viszont olyan új faktorokat is számításba kell venniük, mint például az IT és az online marketing szakértelem szükségessége. Az állandóan változó jogi környezet is folyamatosan kihívások elé állítja a cégeket, amire készülniük kell és gyorsan kell reagálniuk a fennmaradásuk érdekében. Továbbá nem elhanyagolható aspektus, hogy a telített piacon egy konszolidációs folyamat is el fog kezdődni, és csak a „legerősebb” szereplőknek éri megmaradni – jósolja Kocsis Edmund.

Reszler Gábor
operatív igazgató
OnlinePríma.hu

– Az online FMCG még a 2021-es évben is több mint 26%-ot bővült éves szinten, és Magyarországon 118 Mrd forintos bevételt hozott az online-ban is érdekelt FMCG-cégeknek – fűzi hozzá az elhangzottakhoz Reszler Gábor, az OnlinePríma.hu operatív igazgatója. – A bővülés ugyan lassult 2020-hoz képest, de továbbra is töretlen és a következő évekre is várható folyamatos növekedés. A világ fejlettebb országaiban látható online FMCG-­vásárlások arányát Magyarország még nem közelítette meg, így ennek tükrében is további erősödésre számítunk.

 

Egyre többször, egyre többet

Czeglédi Miklós
digitális igazgató
Auchan

Czeglédi Miklós, az Auchan digitális igazgatója arról számol be, hogy a piaci szereplők bővülésével nő a verseny, a járvány pedig felerősítette az online vásárlók tudatosságát. A legfontosabb szempontok a széles választék, a jó ár, a minőség és a gyors kiszállítás. A megkülönböztetett vásárlói érzet olyan fontossá vált, amiért akár magasabb árat is hajlandók megfizetni.

– A járvány lecsengése után többen visszatértek a bolti bevásárláshoz, de az is látszik, hogy aki elégedett volt az online vásárlással, az a bolti mellett rendszeresen rendel online is. Érzékelhető tendencia, hogy míg a kosárérték inkább nő, addig a termékek darabszáma csökken, azzal együtt is, hogy az impulzusvásárlásokra egyre több lehetőség van – teszi hozzá Czeglédi Miklós.

Martin Coulam
működési igazgató
Tesco-Global Áruházak

– A pandémia alatt nagymértékben megugrott az online vásárlások száma és egy-egy rendelés értéke is, amire kapacitásban is reagálnunk kellett. A megnövekedett igény pedig tartósan megmaradt – veszi át a szót Martin Coulam, a Tesco-­Global Áruházak Zrt. működési igazgatója. – Ugyanakkor a vásárlás egyre inkább funkcionális tevékenységgé válik, mert mindenki igyekszik jobban gazdálkodni az idejével, illetve nagy mértékben nőtt a biztonság iránti igény is. Online szolgáltatásaink ezt tökéletesen ki tudják szolgálni, ahol számos esetben a házhozszállítás éppúgy választható, mint a személyes átvétel – tudjuk meg Martin Coulamtől.

Maczelka Márk, SPAR

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország

A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft.-nél azt látják, hogy a kiszállítás a mai napig a legkedveltebb formája az online bevásárlásnak. Kényelmes, és az aznapi rendelhetőségnek köszönhetően gyors is.

– A kiszállítást végző kollégáink ajtóig szállítják a megrendelt árut. Az áruházi átvételi pontokat azon vásárlóink kedvelik, akik nem szeretnék otthon várni a futárt, inkább az általuk kijelölt időpontban elmennek a választott áruházba, és a dedikált parkolóhelyen csengetéssel jelzik, hogy megérkeztek a megrendelt áruért, melyet kollégáink papírtáskákban, a csomagtartóba bepakolnak, így elkerülve a sorbanállást – avat be Maczelka Márk.

A kommunikációs vezető úgy érzékeli, hogy nagy szerepet töltenek be valamennyi vásárlásnál az éppen érvényes akciós termékek, illetve a házhozszállí­tási díj is. A vásárlók nagy része a járvány alatt igyekezett a kamrákat felölteni, javarészt tartós élelmiszerrel, illetve olyan sütési segédanyagokkal, melyekkel akár otthon is könnyen elkészíthető egy-egy pékáru. Ez a tendencia véleményük szerint megmaradt.

Dr. Rákóczi János
kereskedelmi
vezérigazgató-helyettes
Közért+

Dr. Rákóczi János, a Közért+ Zrt. kereskedelmi vezérigazgató-helyettese azt figyelte meg, hogy egyre több alkalommal, egyre többfajta terméket és egyre bátrabban rendelnek a vásárlók online. Kiemeli az FMCG-termékek online piacának robbanásszerű fejlődését, ami 54%-os emelkedést mutatott a 2021-es évben, és mára a 4. legnagyobb online terület lett, megelőzve a számítástechnikai eszközök online értékesítését is.

Minőség, frissesség, gyorsaság, pontosság, udvariasság, széles és mély választék, könnyen kezelhető rendelési felületek, valamint megfelelő ár-érték arány – dr. Rákóczi János szerint ezek a kulcsszavak határozzák meg az online értékesítés világát.

Emellett azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy az árakon és a minőségen túl lényeges szempont lett a fogyasztók számára a magyar eredet. Vevőik nagy arányban, tudatosan keresik és választják a hazai termelők, előállítók termékeit, bíznak azokban.

– Vállalatunk egyik kiemelt és dedikált feladata a magyar kistermelők és előállítók termékeinek piacra juttatása, és azok legrövidebb úton történő elszállítása a fogyasztókhoz – mondja.

Akciók és kedvezmények

A Rossmann Magyarországnál is megjelent az aznapi kiszállítás, ennek keretén belül az online leadott rendeléseket házhoz viszi a Rossmann Futár Budapesten és az agglomerációban.

Fürjes Ádám
online marketing
csoportvezető
Rossmann Magyarország

– Jelenleg Budapesten és 45 agglomerációs településen akár 5 órán belül házhoz tudjuk szállítani a megrendelt termékeket. A vásárlóink visszajelzése alapján nemcsak a gyorsaságért kedvelik ezt a szolgáltatást, hanem azért is, mert egyórás időablakot tudnak kiválasztani, ezáltal könnyebben tudják tervezni napi teendőiket – jegyzi meg Fürjes Ádám, a vállalat online marketing csoportvezetője.

Szót ejt arról is, hogy a hűségprogram iránti igény egyre nő. Olyan vásárlói szegmenseknek is fontos jelen piaci körülmények között, hogy kedvezményesen vásároljanak, „jól jártam” érzéssel távozzanak a Rossmanntól, akik számára korábban ez nem volt elsődleges szempont.

– Több éve rendelkezünk mobil applikációval, de a járvány megjelenése óta látjuk azt igazán, hogy ez a csatorna minden eddiginél fontosabb a vásárlók számára. Azt tapasztaljuk, hogy a látogatóink már közel 70%-a valamilyen mobil eszközről keresi fel a Rossmann Online Drogériát. Egyre többen nemcsak vásárlásra használják az applikációt, hanem sokan ezen keresztül mutatják be a hűségprogramkártyájukat üzleteinkben vagy ellenőrzik le aktuálisan elérhető kuponjaikat. Sokat játszanak is velünk, és egyre többen az akciós újságunkat is csak itt tekintik meg – vázolja Fürjes Ádám.

Kanyó Roland - dm

Kanyó Roland
marketing- és
PR-menedzser
dm

Kanyó Roland, a dm Kft. marketing- és PR-menedzsere megállapítja, hogy az online drogériapiac egyre nagyobb szeletét teszi ki a jelenlegi drogiérialáncok forgalmának. A dm esetében stabil pontjává vált az értékesítésnek, forgalmát, az elérhető termékek számát és szolgáltatásait tekintve is jelentős növekedést ért el az elmúlt években.

– Úgy gondoljuk, hogy a fejlődés tovább folytatódhat, hiszen a vásárlók megszokták ezt a fajta kényelmet. Jelenleg a dm esetében a házhozszállítás a legnépszerűbb átvételi mód, hiszen a vásárlók 2-3 nap alatt otthonukban vehetik át a termékeket. Egyre népszerűbb a nyár óta 1,5 óra alatt átvehető Expressz átvételi lehetőség, a termékeket a kiválasztott üzletben, már összekészítve kapja meg a vásárló – ismerteti Kanyó Roland. – A vásárlók megismerték a csak online elérhető prémium termékeinket, amelyek köre folyamatosan bővül. A fogyasztók tudatossága egyértelműen nőtt, a kosárértéket tekintve és a dm törzsvásárlói programjának részeként elérhető promóciók tudatos felhasználásával jelentős kedvezményeket, ingyenes kiszállítást érhetnek el. A vásárlók számíthatnak a 4 hónapon át nem emelkedő Mindig megéri tartós árakra, amely kiszámíthatóságot nyújt nekik online is.

 

Az e-kereskedelem újradefiniálta a bevásárlást és a kiszállítási piacot

A partnerekre is gondolnak

A felhasználók a foodpanda közel 6500 partnerétől választhatnak, a cég saját kiszállítási szolgáltatása pedig jelenleg 45 településen érhető el.

– A panda marketek rendeléseiből is látszik, hogy a fogyasztók a reggelihez vagy az esti főzéshez rendelnek alapanyagokat, illetve a barátokkal vagy filmezéssel otthon töltött estére vásárolnak be – tájékoztat Juhász István.

A vállalat a növekvő piaci igényekre válaszul idén augusztustól kiterjesztette az eddig csak éttermek és partnerüzletek számára elérhető Logistics-as-a-Service szolgáltatását, elérhetővé téve ezzel a gyorskereskedelmi élményt külső partnerek számára is. A szolgáltatás bevezetésével bárki „használhatja” a foodpanda futárflottáját, amely kiterjedtségének köszönhetően gyors, akár 30 percen belüli kézbesítést kínál: legyen szó egy optikából rendelt kontaktlencsevízről, kisállat-felszerelésről vagy otthon maradt telefontöltőről.

Az Avokado azt a célt tűzte ki, hogy online bevásárló platformján a fogyasztói igények egyre szélesebb köre kerüljön kielégítésre egy helyen és akár egy rendelési időablakban.

– Partnerüzleteink számának növelésével, termékkínálatunk folyamatos bővítésével, a területi terjeszkedéssel, a logisztika optimalizálásával és a platform technológiai megoldásainak folyamatos fejlesztésével arra törekszünk, hogy a fogyasztó számára az Avokado valós alternatívája legyen a bolti bevásárlásnak. Mindemellett pedig a kereskedőknek is igyekszünk segíteni. Azoknak, akik nem tudnak vagy nem akarnak önálló webshopot indítani, online megjelenési lehetőséget kínálunk, hogy segítségünkkel költséghatékonyan, gyorsan és eredményesen léphessenek piacra. Azok a kereskedők pedig, akiktől már lehet online rendelni, az Avokado szolgáltatásaival tovább növelhetik forgalmukat, szélesebb vásárlói kört elérve és kiaknázva a platformban rejlő keresztvásárlási potenciált – nyilatkozza Székács Tibor.

Terjeszkedés itthon és külföldön

A Supreva.com egy olyan B2B nemzetközi termékplatform, amely Kelet-Közép-Európában egyedülálló módon fintech partnerrel együttműködve buy-now-pay-later szolgáltatást biztosít. – A BNPL szolgáltatás keretében a vásárlók 60 napos fizetési határidőt élvezhetnek, míg az eladók 7 napon belül kapják meg eladásaik ellenértékét. A BNPL szolgáltatáson túl a Supreva 100%-ban ingyenes kiszállítást kínál a platformon történő összes tranzakció esetén. A jövőben tervezünk terjeszkedni új országokba is – tudjuk meg Kocsis Edmundtól.

A Kifli.hu-t tipikusan közepes és nagybevásárlásra használják a fogyasztók, viszont mindennapi kisbevásárlásra is alkalmas platform. Tervezhetőségre és megbízhatóságra épül a brand.

– A már meglévő szolgáltatásokat folyamatosan fejlesztjük a vásárlói visszajelzések alapján. A kiszállítási területünket is olyan mértékben és arrafelé növeljük, amerre a Budapestről kiköltöző vásárlóink kérik. A weboldalunk, az applikációnk és a kiszállítást irányító rendszerünk is folyamatosan fejlődik, sok innováció történik a háttérben. A 2019-es induláshoz képest majdnem minden változott, ez egy állandó fejlesztési folyamat. A célunk az, hogy tízszer jobbak legyünk, mint bárki más – árulja el Klekner Péter.

Az Online Prímánál a tervek között szerepel, hogy a szolgáltatási területet tovább bővítsék idén, biztosítva, hogy egész Budapestet lefedjék vele.

– Jelenleg is folyik a webshopunk megújulása, modernizálása, ami reményeink szerint őszre elkészül. Ezen túl tervezzük az online fizetés bevezetését, valamint egy elsősorban a visszatérő vásárlókat célzó hűségprogram elindítását is – részletezi Reszler Gábor.

Megújuló technikai háttér

A Rossmann kínálatában az egyik legnépszerűbb kategória évek óta a baba kategória. Ugyanakkor ezen termékeknél fedezhető fel leginkább különbség az online és bolti vásárlási szokások között.

– Online olyan nagy kiszerelésű termékek is elérhetők, amelyeket sajnos a boltjaink polcaira nem tudunk kitenni. Szépségápolás kategória esetén korábban az új termékek bevezetésénél a bolti értékesítés működött csak kis túlzással, a vásárlók szerették a termékeket fizikailag megnézni, megszagolni, és csak ezután, a rutin vásárlás során vették újra online. A járvány óta viszont sokakban nagyobb a nyitottság új termékek kipróbálására online vásárlás útján is.

– Háztartási cikkek tekintetében a járvány időszakában volt kiugró kereslet, amely értelemszerűen visszaesett a vírushelyzet lecsengésével – jelzi Fürjes Ádám.

Idén márciusban megújult a Rossmann Online Drogéria. Új technológiai háttér, felhőalapú megoldások és magasfokú automatizáltság jellemző az új felhasználóbarát felületeken, háttérfolyamatokban. Ennek mentén hamarosan új formát ölt a mobil applikáció is.

A dm-nél is folyamatosak az innovációk, a már meglévő lehetőségek továbbfejlesztése mellett (termékértékelések, vélemények, variánsok, termékvideók, termékajánlások), idén megjelent a dmApp, az új bevásárlóapplikáció, amellyel minden szolgáltatásuk, termékük, kuponjaik egy helyen érhetőek el. Ősztől újdonságként jelentkeznek a dmLIVE adásokkal, amelyek Live Shopping élményt adnak az érdeklődőknek a drogériák között elsőként.

– A dm életében az e-kereskedelem már nem egy kiegészítő lába az értékesítésnek, hanem szerves része. Megítélését tekintve a dm Online Shop az élvonalban van az online drogériapiacon, célunk, hogy még tovább növelhessük a vásárlói elégedettséget. Szeretnénk fejleszteni az elérhető szállítási/átvételi módokat, szem előtt tartva a fenntarthatóságot és a minőség és gyorsaság iránti növekvő fogyasztói igényt – újságolja Kanyó Roland.

A legfontosabb szempontok a széles választék, a jó ár, a minőség és a gyors kiszállítás

Vásárlói élmény

– A versenytársak számának növekedése folyamatos innovációra készteti a szolgáltatókat, annál is inkább, mert már régiós, és nem csupán lokális versenyről beszélünk. Jelenleg a szolgáltatásaink körének bővítése zajlik országos és régiós szinten is – mondja Czeglédi Miklós, az Auchan digitális igazgatója.

A megváltozott igényekkel összhangban a Tesco jelentősen fejlesztette online üzletágát.

– Bevezettük például Tesco Doboz Webáruházunkat, ahonnan vásárlóink országszerte rendelhetnek több ezer tartós élelmiszer, illetve háztartási vagy higiéniai termék közül választva, melyeket a Magyar Posta futárai szállítanak házhoz 3-5 munkanapon belül. Valamint elindítottuk együttműködésünket a Foodpandával és a Wolttal, így országszerte már több mint 50 Tesco-üzletből viszik ki a futárok a rendeléseket, akár fél órán belül. Február elejétől már aznapi kiszállítással is elérhető mintegy 15 ezer termék a Tesco Otthonról online felületén. Átálltunk a bevásárlótáska nélküli szállításra, a kiszállítási időablakokat kétórásról egyórásra csökkentettük, valamint bevezettük a fix árakat. Budapesten a házhozszállítási díjakat is lejjebb vittük. A legalacsonyabb díj 598 forint, ami a heti idősávok közel 40 százalékában elérhető – sorolja Martin Coulam. – Nemrég tovább növeltük a Tesco Otthonról lefedettségi területét, így már országszerte több mint 660 településén, közel 2,5 millió otthonba visszük ki az interneten leadott rendeléseket. Emellett – Magyarországon az élelmiszer-házhozszállításban elsőként – teljesen elektromos furgonokkal bővítettük járműparkunkat – zárja gondolatait a működési igazgató.

A SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. igyekszik minél nagyobb kiszállítási területet lefedni a vásárlói igényekhez mérten, illetve minél több nagyobb városban elérhetővé tenni az online átvételi pontot.

– A SPAR nagy hangsúlyt fektet a friss húsárura, amit az online vásárlók is érzékelhetnek. Az összekészítést végző kollégáink mindig a legfrissebb árut biztosítják online vásárlóinknak is. Mindezek ellenére is van egy vásárlói réteg, amely jobban szereti látni, és ő maga kiválasztani, hogy melyik terméket veszi meg – tájékoztat Maczelka Márk.

A vállalatnál az elmúlt időszakban több fejlesztést is végrehajtottak, amelyek elsősorban a vásárlói élményt fokozták, vagy a működésüket tették hatékonyabbá.

– Itt nem állunk meg, a jövő tervezett irányairól hamarosan be fogunk számolni vásárlóinknak – ígéri a kommuniká­ciós vezető.

A Közért+ Zrt. idén nyáron, a törökbálinti Atlanta Center területén megnyitotta új, innovatív és teljes mértékben digitalizált megoldásokkal rendelkező logisztikai központját, melynek köszönhetően a szolgáltatásaik minősége és a kapcsolódó ügyfél­élmény is még tovább tud javulni.

– Megújult webáruházunkban több ezer, jellemzően magyar élelmiszer közül válogathatnak vásárlóink, ezzel biztosítható, hogy a teljes nagybevásárlás egy helyen, néhány gombnyomással megvalósítható legyen. Több új funkcióval is bővült a kozertplusz.hu szolgáltatása, például új hűségprogramot indítottunk el, valamint pontgyűjtési opció is elérhető a vásárlók számára. Érdemes követni az általunk megosztott tartalmakat is, mivel saját podcast csatornánkon az egészséges életmód mellett releváns szakmai témákkal is találkozhatnak követőink – hívja fel a figyelmet dr. Rákóczi János. //

 

Régiónkban a vásárlások 15%-a zajlik az online térben

Az elmúlt 5 évben az online értékesítés aránya Közép- és Kelet-Európában 9 százalékponttal, 15%-ra nőtt, és a CBRE előrejelzése szerint 4 év múlva eléri a 20%-ot. Az online vásárlás növekedése tekintetében Lengyelország és Csehország a régió vezető országai, az e-kereskedelem piaci részesedése ezekben az országokban 2026-ra akár a 25%-ot is elérheti. Az e-kereskedelem leglassabb növekedési ütemét a régión belül Magyarországon regisztrálták.

A növekedés szinte minden termékkategóriában megfigyelhető: az elmúlt 5 évben azonban az élelmiszerek és italok értékesítése nőtt a leggyorsabban, korábban ezen termékek e-kereskedelemi aránya nem volt számottevő, ezzel szemben 2021 végére már 5%-ra nőtt a piaci aránya.

– Fontos hozzátenni, hogy a 2020-as évet leszámítva az offline vásárlás is növekszik, és az előrejelzések erre a piacra vonatkozóan is optimisták. A hagyományos kiskereskedelmi üzletekben vásárolt áruk legnagyobb kategóriája az élelmiszer. Ennek részesedése a közép-kelet-európai régióban jelenleg 59%, és az egyik leggyorsabban növekvő kategória az elektronikai cikkek, valamint az egészség és szépségápolás mellett – mondta Carmen Ravon, a CBRE CEE kiskereskedelmi üzletágának vezetője. //

 

Tonnákban mérhető a weboldalak karbonlábnyoma, de ez is csökkenthető

Egyetlen rövid, csak szöveget tartalmazó e-mail elküldése 4 g, egy Google-keresés 0,2 g míg egy átlagos weboldal főoldalának megtekintése 0,5 g károsanyag-kibocsátással jár.

A vállalati működés minden területe, így a marketingaktivitások megvalósítása – például a cégek weboldalának működtetése – is jelentős karbonlábnyomot hagy. Az egyes szektorok tekintetében a weboldalak átlagos éves károsanyag-kibocsátása a telekommunikációs szektorban a legalacsonyabb, amit a kiskereskedelmi cégek oldalai követnek, végül a bankok és az energiaipari cégek zárják a sort, de jelentős különbségek tapasztalhatóak iparágakon belül is. Megfelelő monitorozással viszont a hatékonyság romlása nélkül csökkenthető a weboldalak károsanyag-kibocsátása, ami hozzájárul a karbonhatékony marketing megvalósításához. Így a cégeknek csak azt a karbont kell pénzért kiváltaniuk, amit nem tudtak csökkenteni.

De, hogyan csökkenthető hatékonyan egy weboldal karbonlábnyoma? Egészen egyszerű dolgokkal, például a feltöltött fotók méretének csökkentésével, a videós tartalmak hosszának megkurtításával – a felhasználók amúgy sem szeretik, ha túl hosszan kell valamit nézni –, illetve a weboldal működésének optimalizálásával, ezzel kevesebb energiát használunk fel. Bár a digitalizációra mint zöld megoldásra tekintünk, minden digitális folyamat termel karbont. A fenntartható jövő ezért nem képzelhető el a digitális marketingtevékenységek racionalizálása nélkül.

A megoldást egy magyar csapat, a Carbon.Crane mesterséges intelligenciát használó szolgáltatása jelentheti, amely méri és optimalizálja például a weboldalak karbonlábnyomát, így a szakértőik tapasztalatai alapján akár tizenheted részére csökkenthető a karbonkibocsátás. //

 

dmLIVE Shopping: vásárlás élő adásban

Ősztől új szolgáltatás kerül a dm portfóliójába: szeptember hónapban két alkalommal, majd októbertől heti rendszerességgel (szerdánként 19:00-tól) jelentkezik a drogéria a legújabb adásokkal. A dm App alkalmazás élő vásárlási streamjei interaktív élményt kínálnak a drogéria vásárlóinak, amely nem csak edukál, de inspirációként is szolgál a nézők számára. Az élő adás lehetővé teszi, hogy a követők valós időben szólhassanak hozzá a műsorhoz, vagy kérdést tegyenek fel a témával, valamint a termékekkel kapcsolatban.

Fontos megemlíteni, hogy a tanácsadás mellett lehetőség nyílik az azonnali online vásárlásra, ugyanis a kiválasztott termékekhez pedig további kedvezmények járnak majd exkluzív kuponok révén.

– A dm szakértői élőben közvetítik a szépségápolással, táplálkozással és életmóddal kapcsolatos témákat. A korábbi években rendszeresen tartottunk az üzleteinkben vásárlói promóciókat, illetve tanácsadást is, a dmLIVE Shopping segítségével ezt az elvet átültetjük az okostelefonokra, így még nagyobb közönséget érhetünk el, valamint egy új szolgáltatással bővítjük többcsatornás kereskedésünket – magyarázza az applikáció fejlesztését Kanyó Roland, a dm marketing- és PR-menedzsere. //

 

Felpörögnek a magyar webshopok

Az árfolyamváltozás miatt már egyre kevesebb esetben éri meg euróban vagy dollárban külföldről rendelni, így még több vásárló fordul a hazai internetes áruházak irányába. A webshopok növekedését az is segíti, hogy a COVID miatt nagyon sokan részesítik előnyben a futárszolgálattal történő házhozszállítást.

– A hazai webshopokon erősödő igény jelentkezik az önfenntartó életmóddal kapcsolatos árucikkek iránt. Emellett most jött el az ideális pillanat a külpiacok felé való nyitásra is a hazai e-kereskedelemben – véli Surányi Ferenc web­shop-szakértő, az M. I. Solution Kft. ügyvezetője, akinek startupja fejleszti a világ első, webáruházra köthető mesterséges intelligencia szoftverét. – A vásárlási adatokból kitűnik, hogy a magyarok egyre nagyobb része foglalkozik az önfenntartás gondolatával. A webáruházak számára ez újabb kihívást jelent, de egyben nagyobb forgalmat is. //

 

Kapcsolódó cikkeink