Magazin: Online Retail – The Big Picture – A Lánchíd Klub vendége volt Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2022. 01. 19. 09:59

Mindenki jól tudja, hogy 2020 márciusában feje tetejére állt az életünk, s azóta is egy megváltozott világban élünk, ami a gazdaság, azon belül a kiskereskedelem szereplőire is változtatási kényszert rótt. A Lánchíd Klub november elején tartott összejövetelén Madar Norbert, az immár önálló vállalkozásként működő GKI Digital vezetője azt vázolta fel, hogyan változott meg itthon az online és offline kereskedelmi csatornák viszonya, milyen korlátokba ütközik az e-kereskedelem növekedése hazánkban, és milyen a magyar online vásárló.

Szerző: Tisza Andrea

Madar Norbert, GKI Digital

Madar Norbert
vezető tanácsadó
GKI Digital

Lassan unalomig ismételt tény, hogy 2020 tavasza óta a COVID világában élünk, ami a gazdaság és kereskedelem szereplőit stratégiaváltási kényszerbe hozta. A digitalizáció rengeteg előnye mellett számtalan bizonytalanságot is szült – vállalatvezető legyen a talpán, aki szeretné ma meghatározni, 2022-ben milyen stratégia mentén érdemes fejleszteni, hová érdemes súlyozni az erőforrásokat, mi az, ami működni fog, és mi az, ami nem.

Magyarország: távolodóban egymástól az online és az offline

Az új helyzetben a fejlesztéseket lassan mozgó, sok évre előre tervező itinerek mentén csak nagyon apró lépésekkel végrehajtó stratégia már nem tudott érvényesülni, hirtelen mindenkinek csavarnia kellett egyet a gondolkodásán és bátrabban előre indulni. A kereskedelmi stratégiák változása leginkább az értékláncon tetten érhető: jelentősen lerövidült és ma már a gyártó is tud a végfelhasználó felé közvetlenül értékesíteni, fulfillment megoldások révén pedig a disztribútorok a kiskereskedelmet kikerülve közvetlenül is piacra léphetnek.

Míg 2017 első negyedévétől kezdve a kiskereskedelem rendre 8-10 százalékos növekedést mutatott az előző időszakhoz képest, addig 2020-ban ez a növekedés elkezdett visszaesni, és alig tudta a kiskereskedelem – az üzemanyag-értékesítést leszámítva – az évet 5 százalékos növekedéssel megúszni. Ehhez képest az online, ahogy az első lezárások érvényesültek, húzták vagy éppen lazították a gyeplőt, úgy kezdett hullámozni, és ez az egymással eddig párhuzamosan haladó két piac kezdett eltávolodni egymástól. E folyamat mind a mai napig tart, ami kellően megnehezíti az előrejelzést 2021 előttünk álló hónapjaira, hiszen nagyon sok minden függ attól, hogy milyen korlátozások, milyen változások fogják még érinteni a kereskedelmet.

Növekedés globálisan és itthon

A teljes globális kereskedelmen belül – üzemanyag és gépkocsi-kiskereskedelem nélkül – az online kiskereskedelem részesedése 2020-ban 17,8 százalék volt és az idei évre előre jelzett adat majdnem eléri a 20 százalékot.

A globális online kereskedelmet immár Kína uralja 52 százalékos részesedéssel. A második helyen az USA áll 19 százalékkal, a harmadik helyen álló Egyesült Királyság azonban már csak 5 százalékát adja a globális online piacnak. Emellett Kína az első olyan piac a világon, ahol az online kiskereskedelem részesedési aránya a belföldi kiskereskedelemből – szemben a globálisan jellemző 19-20 százalékkal – már 50 százalék közelében van.

E 19-20 százalékos bővüléssel szemben a magyar piacon az online növekedése az év végére nem biztos, hogy el fogja érni a 10 százalékot. Persze itt nagyon sok minden függ attól, hogy például a nyugdíjprémium, vagy az szja-visszatérítés év végi hatása hogyan alakítja majd a kiskereskedelem „hagyományos” lábát. A nyugdíjprémium feltehetően ebbe a szektorba áramlik majd, míg az szja-visszatérítések egyelőre úgy tűnik, hogy főként az áruhitel-felvételi kedvet fogják serkenteni, illetve a megtakarítással rendelkező háztartásokat bátorítja majd arra, hogy a februári visszatérítések hatására hozzányúljanak a plusz tartalékokhoz, ami megint csak lecsapódhat a hagyományos kereskedelemben.

Nincs belépési korlát a hazai e-kereskedelmi piacon

A magyar piacon hozzávetőlegesen 12 000–15 000 termékértékesítéssel foglalkozó webáruház van. Ha azonban azt vizsgáljuk, hogy hány olyan honlap van, ahol termékeket vagy szolgáltatásokat lehet kosárba tenni és megvásárolni, akkor ez a szám 35 000-re ugrik. A növekedés 2019 és 2020 között forint alapon 45 százalékot ért el, és e pandémiának betudható ugrás mértéke hároméves növekedésnek felel meg. Mindezt kontextusba helyezve a növekedés a negyedik legnagyobb volt Európában. E tekintetben magunk mögött tudhatjuk Lengyelországot, Horvátországot, Romániát és Csehországot is, amelyek e-kereskedelmi piaca egyenként is nagyobb, mint hazánké.

A növekedés azonban nem állt meg: 2021 első hat hónapjában a tavalyi óriási bázishoz képest ismét 32 százalékkal bővült a szegmens. A most zajló utolsó negyedévben minden újra nagyon bizonytalanná vált. Az offline, hagyományos lábbal is rendelkező kereskedők elmondása szerint a boltnyitások, illetve a lezárások utáni lazítás visszacsábította a vásárlókat, ennek is tulajdonítható az online harmadik negyedéves megtorpanása. Ezzel együtt a fejlődés 2021. év egészére várhatóan 25-28 százalék körül áll majd meg, ami még mindig magasabb a korábbi 16-18 százaléknál.

Élelmiszert online? Egyre inkább!

Bár online leginkább műszaki cikkeket vásárolnak a magyarok, ami 2021 első félévében kiegészült a ruházat, sport, divat kategóriával, az FMCG kategória a maga 56 milliárdos forgalmával szintén szépen teljesít.

A műszaki piac a legnagyobb, és itt a legnagyobb a részesedése az online-nak – a teljes magyarországi piacnak a 46 százaléka immár online értékesítésből származik, és ez az arány egyre nő.

2015 és 2019 között az online FMCG-szektor évente átlagosan 32 százalékkal bővült, ami kétszerese a teljes belföldi online kiskereskedelmi piac erre az időszakra eső bővülési ütemének. Ugyanakkor a növekedés mértéke 2016 óta folyamatosan csökkent egészen 2020-ig, amikor is szintet lépett és közel kétszeres sebességgel bővült.

Az FMCG-ben 2019–2020-ban mért mindösszesen 1 százalékról sokszor elhangzott, hogy ez egy olyan piac, amelyről nem is érdemes beszélni, ám az jól látszik, hogy a teljes FMCG-piac méretéhez képest egyáltalán nem elhanyagolható az online részesedése, hiszen ez a harmadik legnagyobb terület.

Ez a 2019-ben mindössze 47 milliárd forintot jelentő terület az átlagos éves növekedést is figyelembe véve 2020-ban komolyan megugrott, és meghaladta a 76 milliárdot.

Az online növekedés korlátai

Az online csatorna aránya hazánkban 2021. év végére a várakozások szerint 9,3-9,5 százalék lesz szemben a globális piac 19,8 százalékával. Az eltérés okai között említhetjük a limitált vásárlói bázist, a vásárlási gyakoriság elmaradását a nemzetközi számokhoz képest, illetve piacunk érettségének jelenlegi állapotát, ami egyelőre nem éri el a globális szintet. Míg például Csehországban a 2000-es évek elején beléptek az online piacra a nagy retail-láncok, nálunk ez a folyamat most kezd megindulni. Korábban inkább a tisztán online játékosoké volt a piac – felépült a Bookline, az Edigital, és ezek a szereplők edukálták a vásárlókat, miközben építették a márkájukat is. A cseh, román és lengyel piacon már a 2000-res években aktívan működő ismert nagy retailereknek nem volt szükséges márkát építeniük, edukálniuk, mert a vásárlói bizalom már megvolt.

A forgalom szerinti e-kereskedelmi erőviszonyokat mutató GKI Digital toplista szerint az eMAG-Edigital személyében még mindig olyan szereplő áll a lista élén, amely inkább online játékos. Ugyanakkor mindenképpen biztató, hogy a toplistán már egy FMCG-szereplő is megtalálható a Tesco révén, és a 12. helyre felkerült a kifli.hu, a 13. helyre pedig az Auchan. //

A fenti cikk a Trade magazin 2021/12-01. számában is megjelent.bb

Kapcsolódó cikkeink