Online piacterek új kihívások előtt

Szerző: Budai Klára Dátum: 2025. 10. 01. 14:45
🎧 Hallgasd a cikket:

Az online kereskedelem az elmúlt években komoly átalakuláson ment keresztül, amelyben a piacterek szerepe folyamatosan erősödik. Az FMCG-szektorban a fogyasztói árérzékenység, a tudatosabb választás és a gyors kiszállítás iránti igény egyszerre alakítja a trendeket.

A cikk a Trade magazin 2025/10. lapszámában olvasható.

A jelenlegi piaci környezetben a hazai szereplők is igyekeznek olyan üzleti modelleket és innovációkat kialakítani, amelyek egyszerre növelik a vásárlói elégedettséget, erősítik a lojalitást és biztosítják a fenntartható üzemelést.

Innovációval a páratlan élményért

Matócza Szabina
tulajdonos és ügyvezető
Avokado

Az Avokado 2024-ben olyan piaci környezetben működött, ahol a megélhetési nehézségek nyomán felerősödött vásárlói tudatosság egyszerre jelentett kockázatot és esélyt. A vállalat válasza egy jogi szempontból is újszerű kereskedelmi modell volt, amely lehetővé tette, hogy szerződés nélkül kerüljenek be kiskereskedelmi hálózatok polcaira. Ezzel gyorsan tudták bővíteni a választékot, és elérték a kritikus tömegű SKU-portfóliót, ami jelentősen növelte a forgalmat.

– Számunkra kulcsfontosságú, hogy minden rendelés mögött ott legyen a gondos kiszolgálás, és a vevők érezzék: számíthatnak ránk. Ezért dolgoztunk ki olyan logisztikai megoldásokat, amelyek akár két órán belüli, egyórás időablakos kiszállítást is képesek megvalósítani – emeli ki Matócza Szabina, az Avokado egyik tulajdonosa és ügyvezetője.

Az elmúlt évben a kuponakciók és a rugalmas szállítási időablakok bevezetése is hozzájárult a sikerhez. Az árérzékenyebb vásárlók így alacsonyabb költség mellett juthatnak hozzá rendeléseikhez, miközben a működés is optimalizálható.

– Az emberek több időt töltenek a kosár összeállításával, figyelik a bolti akciókat, és a rendeléseiket a költségkerethez igazítják. Erre reagálva olyan opciókat vezettünk be, amelyek támogatják a tudatos, de impulzív vásárlást is – hangsúlyozza Matócza Szabina.

A transzparens kommunikáció, a stabil belső csapat és a minőségi szolgáltatás a vállalat három fő pillére. Ennek része többek között az AI-alapú kereső, amely képes értelmezni a vásárlói szándékot, így például „gyors vacsora” vagy „gluténmentes nasi” keresésekre is releváns találatokat ad. A visszajelzések folyamatos beépítése, a gondosan válogató saját shopperek és a partnerkör bővítése mind azt célozzák, hogy a digitális és MI-alapú technológiai megoldásokat személyessé tegyék.

A következő időszakban új hűség- és ajánlórendszert, valamint előfizetéses modellt vezetnek be, amelyek tovább növelik majd a fogyasztói elköteleződést.

Az AI-alapú keresők már képesek értelmezni a vásárlói szándékot

Dinamikus növekedés

A Fizz 2024 februárjában indult, és alig néhány hónap alatt látványosan betört a hazai online kereskedelembe. A lendület 2025-ben is folytatódott, a platform pedig folyamatosan bővítette a kínálatát és a partneri együttműködések számát.

Szőcs András
ügyvezető
Fizz

– Prioritásnak tartjuk, hogy a vásárlók minél ritkábban találkozzanak problémás helyzetekkel. Ezért dolgozunk szorosan a kereskedőinkkel, és biztosítjuk, hogy egy-egy termék több partner ajánlatán keresztül is elérhető legyen – fejti ki Szőcs András, a Fizz ügyvezetője.

A piaci trendekkel összhangban egyre népszerűbbek a csomagautomatás átvételek, míg nagyobb értékű termékeknél továbbra is a házhoz szállítás dominál. Az FMCG-portfólióban 2025 közepétől kezdtek erőteljesebben jelen lenni, így ezen a téren még csak most gyűlnek a tapasztalatok. Ennek ellenére kuponkampányokkal, kedvező áruhitel-konstrukciókkal és magyar nyelvű ügyfélszolgálattal igyekeznek minél szélesebb körben megfelelni az igényeknek.

Az innováció működésük minden szintjén megjelenik. Folyamatosan tesztelik a mesterséges intelligenciával támogatott megoldásokat, az adatelemzéstől a kreatív tartalomgyártáson át egészen az ügyfélszolgálati támogatásig.

– Abban hiszünk, hogy az MI a kollégáink munkáját segítse, de a vásárlókkal és a partnerekkel való közvetlen kommunikációban továbbra is az emberi tényező maradjon a meghatározó – avat be Szőcs András.

A digitális marketingeszközök szintén központi szerepet játszanak: Az elmúlt évben több fejlesztést is bevezettek, köztük a személyre szabott ajánlatokat, a 0%-os THM-konstrukciót és az FMCG-termékek megjelenítését. //

Kapcsolódó cikkeink