Omni-marketing Ausztráliából

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2020. 06. 18. 11:20

A POPAI és Shop!* tagszervezetek figyelnek egymásra, mind az öt kontinensen. Ezúttal Ausztráliából kaptunk összefoglaló ízelítőt az omni-channel élmény biztosításáról a napicikk kereskedelemben és az FMCG szektorban.

A kereskedelem jövője most

A kereskedelem jövője most van

Észrevétlen suhanás a formátumok és csatornák között

A Shop! ANZ (Ausztrália és Új Zéland) a szervezet egyik tagja, a PoINT Retail legfrissebb tanulmányát tette közzé. Rögtön az elején kifejti, az omni-channel élmény azt jelenti, hogy az on- és offline platformok közt spontán váltogató fogyasztó ugyanolyan márkaélményt, izgalmat kapjon és elköteleződjön.

Noha sok vita folyik a hagyományos üzletek kihívásairól, egyértelmű, hogy az online verseng a fizikai üzletekkel, ezért a hagyományos kiskereskedelem nem hagyhatja figyelmen kívül a gyorsan változó digitális kor beköszöntét. A kiskereskedelmi üzleteknek fel kell fejlődni, hogy új és izgalmas koncepciókkal bővüljön. Ugyanakkor a fizikai üzletekben árusított márkáknak gyorsan fel kell fedezniük és fejleszteniük kell a vásárlók és a termékek közötti kulcsfontosságú kölcsönhatásokat, hogy megfeleljenek a modern, technológiai szempontból is hozzáértő piac igényeinek.

Az egyre digitálisabb korban továbbra is vágyakozunk a csak fizikai környezetben megszerezhető tapasztalatokra, ám sokkal nagyobb elvárásaink vannak a márkákkal szemben, mint a múltban. Nemcsak innovatív és izgalmas módon szeretnénk látni, érezni és megérinteni a terméket, hanem szeretnénk beleszeretni a márkába, és részévé válni a jövőjének.

A termékeket digitálisan kicsomagolva is be lehet mutatni

A termékeket digitálisan kicsomagolva is be lehet mutatni

On- és offline összeolvadás

A fizikai eladótérnek ösztönöznie kell a vásárlók újdonságkeresését. Nem csak új termékkel, hanem új módokon is, amelyek révén közvetlenül megtapasztalhatják és kölcsönhatásba léphetnek a termékekkel. Az innováció a legfontosabb. Gyors és folyamatos változás, frissítés és fejlődés a siker kulcsa.

A digitális a változás katalizátora, hiszen lehetővé teszi a termékek megtapasztalását bárhol és bárhol. Online termékeket keresünk, figyeljük, hogy az influenszerek megmutatják, hogyan kell használni a kedvenc márkáinkat, weboldalakról vásárolunk, új médiumokat keresünk a közösségi csatornákon, és digitálisan kommentáljuk tapasztalatainkat. A kulcs a dinamika, ahol minden mobil és mozgásban van, egyáltalán nem statikus vagy lineáris. Nincs meghatározott időpont, sorrend. Folyamatosan kölcsönhatásba lépünk a digitális tartalommal, és ennek során a digitális és a fizikai tér összemosódik.

Ezzel a kihívással kell szembenéznie a márkáknak és a modern kiskereskedelemnek. A kulcs abban áll, hogy adaptív legyen, és olyan izgalmas márkaélményeket hozzon létre, amelyek befolyásolják a vásárlók digitális és fizikai interakciói.

Még útközben is közvetíthetők a márkaüzenetek, újdonságok

Még útközben is meghökkentő módon közvetíthetők a márkaüzenetek, újdonságok

Az élmények összevonása, átfedése és összeolvadása azt jelenti, hogy a digitális médiában és a hagyományos fizikai áruház-környezetekben a márkák és termékek összehangoltan jelennek meg, azonos elkötelezettség és izgalom generálás mellett.

Ha fut egy lenyűgöző YouTube-klip egy termékről, akkor kiábrándító  ugyanazt a terméket a boltokban egy üres polcon néhány elavult nyomtatott ismertető körében megtalálni. Ugyanígy, a boltokban csodálatos módon bemutatott terméket hervasztó hosszas online keresés után egy homályos bélyegképen, nulla információval megtalálni. Ezeknek az ideje lejárt.

Tartalom generálás – út a vásárlásösztönzéshez

A márkát, vagy akár egy egész kategóriát érdekessé lehet tenni, ha digitális tartalmat generálnak hozzá, amit webhelyeken, közösségi csatornákon futtatnak. Még jobb, ha interaktív elemeket is beépítenek. Ugyanezeket a tartalmak áttehetők áruházi környezetbe a digitális kijelzőkre, érintőképernyőkre, így ugyanaz a megjelenés és érzelem erősíthető. Ilyen tartalom lehet például a termék kicsomagolása, a termékhasználat bemutatása, a termékelőnyök hangsúlyozása.

A cél valami igazán különleges létrehozása. Valami figyelemre méltó, ami megállít és elgondolkodtat. A PoINT kisfilmje erre mutat egy példát, ahol a fogyasztót reggeltől estig körülveszi a digitális tartalom, bármerre jár, bárhova néz.

A fizikai és virtuális térben összehangolt tartalmak, üzenetek és kampányok megtervezése és megvalósítása az omni-marketing területe. A technika fejlődésével egyre érdekesebb, meghökkentőbb élmény nyújtható. A négy fal között is kitekintést biztosítanak és már útközben is megszólíthatják a potenciális vásárlókat. Erre kivállóan alkalmas az AR (Augmented Reality), a kiterjesztett valóság alkalmazása. Az AR egyre inkább elérhető, akár okostelefonokon is, így elérkezett az idő, hogy a játékok és kiállítások világából a mindennapi promóciók, interaktív alkalmazások része legyen.

Az Apple rendelkezik a világ legnagyobb AR platformjával, több száz millió AR-képes eszközzel és a híresztelések szerint idén piacra lép az Apple szemüveggel is. A Google interface könnyen használható az okostelefonokon, a felfedezés örömét és a játszva tanulást is elősegíti.

*A POPAI, 2015-től Shop! szervezet Chicago és Hollywood Florida központtal és közel 2000 helyi irodával működő, a Marketing at Retail iparágat összefogó nemzetközi szervezet. Magyarország 2003-ban csatlakozott a POPAI Magyarország Egyesület megalakításával, amely azóta is nonprofit szakmai, edukációs, kutatási és tudástransfer szerepet tölt be, főként az FMCG szektorban. Bővebben: popai.hu