Sok aktuális téma lenne most, amiről ez a cikk szólhatna, de talán mind közül az egyik legizgalmasabb mégis az árrésstop, amelynek május végével mégsem lett vége, sőt, menet közben kibővült a kozmetikai és vegyi áru termékekkel, és Miniszterelnök Úr bejelentése alapján újabb termékkörök is bevonásra kerül(het)nek még. Pedig a következő záró dátum augusztus vége, vagyis már „csak” 2,5 hónapig tart. Vagy mégsem?
A cikk a Trade magazin 2025/6-7. lapszámában olvasható.
Jelenleg a kijelölt élelmiszerek esetében maradt a 10%, a kozmetikai, vegyi, háztartási papíráru nevesített termékeire 15% árrésmaximum vonatkozik, ami több mint 30 ezer terméket is jelent. Május végén tartott Business Meetup&Dinner rendezvényünk exkluzív beszélgetései sok mindenre kitértek, amiről majd részletesebb beszámolót közlünk a szeptemberi lapszámunkban, de az árrésstop több körben, több meghívott vendégünk elemzésében visszatért. Elhangzott, hogy sajnos, a megjelent adatok alapján, ennek hatására az infláció nem hogy nem csökkent, de továbbra is némiképp emelkedik; a valódi infláció eltakargatása ilyen eszközökkel a végén mindig sokkal nagyobb erővel üt vissza; pont emiatt a szakaszos kivezetése nem jó taktika, még jobban erősíti az inflációs hatást és érzést; bár a nagy láncokat sújtja a bevezetés mind az élelmiszerláncok, mind a drogériák esetében, negatív vásárlásösztönzőként hat a kicsikre, amelyek nem tudják lekövetni az árcsökkenéseket, így az eszköz tovább csökkenti számukra a fogyasztók vásárlási kedvét, vagyis bevételük tovább csökken, és akár minden ötödik kisbolt bezárás mellett dönthet a kistelepüléseken, ami növeli a jelenleg 400 bolt nélküli település számát; újragerjeszti a régi ellentéteket a kereskedők és beszállítók között, hiszen a közös teherviselés elvét más és más helyzetből élik meg; az árrés-maximalizálással publikált árakkal az egyes láncok árazása részben transzparenssé vált, ami versenyhátrányt is okozhat; a nagy láncok közül többeknek a negatív eredményét növeli tovább hónapról hónapra, mivel a megszabott árrésmaximum nem képes fedezni költségeiket…
És itt vezetnék át egy másik eseményünkre is, amely szintén májusban volt, de az innovációkra fókuszált, ez pedig az Innovációk napja konferencia és díjátadó eseményünk a hónap elején minden évben. És hogy miként kapcsolódik össze ez a két dolog? Egyszerű, ha nincs profit, nincs innováció, nincs befektetés. Pedig tudjuk, hogy az innováció egyfajta mozgatórugó a gazdaságban, minden téren. De amikor a vásárlás megakad, mert anyagi bizonytalanságban érzi magát a fogyasztó, és csak arra költ, ami a legszükségesebb, és azt is promóciós időszakban, akkor visszaüt a bumeráng, mert nem nyitott az innovációkra. Jelenleg a vásárlók kétharmada spórol, és nem gondolja, hogy helyzete javulni fog a következő 12 hónapban. Ilyen körülmények között nagyon nehéz dolga van mindenkinek, aki a jövőbe szeretne befektetni.
Kapcsolódó cikkeink
Vincze Géza: „az előttünk álló közös utat valódi élményként éljük meg”
Vincze Géza 2025 tavaszán vette át az Auchan Magyarország irányítását,…
Tovább olvasom >Az Innovációk napján átadtuk az „Inno d’Or – Év innovációja 2025” díjakat
Idén ötödik alkalommal került megrendezésre a Trade magazin által életre…
Tovább olvasom >Nemcsak nyári sláger: jegestea egész évben
A jegestea szegmens korábban jellemző szezonális jellege mára komoly átalakuláson…
Tovább olvasom >További cikkeink
MEGJELENT A TRADE MAGAZIN LEGFRISSEBB SZÁMA!
Megjelent a Trade magazin legújabb, 2025/6-7. száma, amelynek bővített digitális…
Tovább olvasom >